Honda HR-V [awarie i problemy]


Pamiętacie jeszcze Hondę HR-V? To właśnie ten model jako jeden z pierwszych zapoczątkował modę na małe crossovery, ale jeszcze wtedy potencjalni klienci nie byli przygotowani na tak odważny projekt. Z pozoru enigmatyczna nazwa po rozszyfrowaniu wywołuje uśmiech na niejednej twarzy HR-V to nic innego jak tylko Hybrid Recreation Vehicle, czyli w wolnym tłumaczeniu wielozadaniowy samochód turystyczny. Czy jego eksploatacja jest równie sielankowa co nazwa?
Historia modelu
Protoplasta Hondy HR-V koncepcyjny model J-WJ zadebiutował na rynku w 1997 roku podczas targów motoryzacyjnych w Tokio. Poza układem napędowym, wnętrzem i kilkoma drobnymi detalami na zewnątrz auto nie wiele różniło się od wersji produkcyjnej. Ta została skonstruowana w oparciu o płytę podłogową niewielkiego modelu Logo (poprzednika Hondy Jazz) i trafiła do sprzedaży dopiero jesienią 1998 roku. Na początku była oferowana tylko w 3-drzwiowym nadwoziu z 105-konnymi silnikiem benzynowym 1,6 l.
W kolejnym roku do salonów Hondy zawitała wersji 5-drzwiowa, a w 2001 roku pod maską HR-V pojawiła się 125-konna jednostka napędowa wyposażona w system zmiennych faz rozrządu VTEC. Rok później Honda HR-V przeszła drobną modernizację. Co się zmieniło? Przede wszystkim pojawiły się nowe reflektory i zderzaki, poprawiono także materiały wykończeniowe we wnętrzu. Samochód był wytwarzany do 2006 roku w Japonii i jak dotąd na europejskim rynku nie doczekał się bezpośredniego następcy.
Zobacz również: Nowy SUV Hondy będzie dostępny jako hybryda. Wersja tradycyjna również w ofercie
Silniki
R4 1,6 (105 KM)
R4 1,6 VTEC (125 KM)
Odważna stylizacja Hondy HR-V sugeruje, że pod maską siedzi coś niedużego, ale za to w miarę żwawego. Niestety to pozory, nie liczcie na to, że decydując się na ten model nie będziecie narzekać na brak mocy. Podstawowa jednostka napędowa ma zaledwie 105 KM przez co crossover z ogromnym trudem radzi sobie z wyprzedzaniem aut w trasie. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje bazowej wersji ponad 11 s, a przy wyższych prędkościach jest już tylko gorzej. Zużycie paliwa ze względu na gabaryty również nie powala na kolana. Odmiana z napędem na przód w ruchu miejskim spali nieco ponad 10,5–11 l/100 km, a ta z układem 4×4 o około litr więcej.
W przypadku 125-konnego sinika sytuacja wygląda niewiele lepiej. Pomimo systemu zmiennych faz rozrządu przy niskich prędkościach obrotowych wyraźnie brakuje mocy, motor nie jest też wystarczająco elastyczny. Aby w miarę sprawnie jechać trzeba cały czas utrzymywać go na wysokich obrotach, a wówczas wychodzi na jaw słabe wygłuszenie kabiny i wzrasta konsumpcja paliwa. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po niecałych 11 s. W tym przypadku przy dynamicznej jeździe zużycie paliwa może dojść nawet do 13 l/100 km. Główną zaletą mocniejszej odmiany jest przede wszystkim napęd 4×4 dostępny w standardzie.
Honda CR-V II [awarie i problemy]
Wersje silnikowe może nie są wystarczająco żwawe, ale to nie znaczy, że pozbawione są zalet. Ich głównym atutem jest przede wszystkim bardzo wysoka bezawaryjność. Wystarczy tylko, że będziecie regularnie wymieniać płyny eksploatacyjne i filtry, a na pewno silnik nigdy Was nie zawiedzie. Nie wolno zapominać również o regularnym serwisowaniu paska rozrządu wraz z osprzętem co 120 000 km.
Dane techniczne
Honda HR-V może być wyposażona w dwa rodzaje napędu. Pierwszy z nich to zwykły układ FWD, w którym moment obrotowy przekazywany jest z silnika umieszczonego poprzecznie na koła przedniej osi. W drugim przypadku moment obrotowy przekazywany jest na koła przedniej osi, a kiedy zajdzie taka potrzeba za pośrednictwem sprzęgła dołączana jest oś tylna.
Toyota RAV4 II [awarie i problemy]
Niestety zastosowany tu napęd 4×4 działa z dość sporym opóźnieniem nie ma więc co liczyć na dobrą zabawę nawet w lekkim terenie. Do wyboru są tutaj dwie skrzynie biegów: 5-stopniowy manual oraz bezstopniowa przekładnia typu CVT. Przednie zawieszenie Hondy HR-V bazuje na kolumnach MacPhersona, a z tyłu w zależności od napędu zainstalowano belkę skrętną lub niezależny układ wahaczy. Nie zdecydowano się na przeprowadzenie testów zderzeniowych tego modelu.
Awaryjność
Kierowcy, którzy decydują się na Hondę wiedzą, że czeka ich bezproblemowa eksploatacja. Niezależnie od tego czy wybierzecie SUV-a, sedana czy hatchbacka tej marki macie pewne prawie jak w banku, że poważne awarie ominą Was szerokim łukiem. Model HR-V tak samo jak reszta japońskiej rodziny również trzyma wysoki poziom i na ogół nie sprawia poważnych problemów.
Crossover nie jest jednak w pełni doskonały i ma swoje wady. Jednymi z poważniejszych są uszkodzenie sprzęgła wielopłytkowego i tylnej przekładni napędowej – dotyczy to wersji 4×4. Pierwszym symptomem niesprawnego napędu jest głośna praca tylnego mostu. Za takie awarie winę ponoszą głównie nierozważni użytkownicy, którzy niepotrzebnie maltretują Hondę HR-V w terenie.
Nissan Qashqai [awarie i problemy]
W zawieszeniu uszkodzeniu ulegają elementy metalowo-gumowe, ale problem ten dotyczy tak naprawdę większość aut jeżdżących po polskich drogach. Zdarzają się również przypadki uszkodzenia przekładni kierowniczej, ale na szczęście dotyczą tylko śladowej ilości egzemplarzy. Przed zakupem japońskiego crossovera warto sprawdzić w jakim stanie jest jego nadwozie. Błotniki, dolne krawędzie drzwi i progi to właśnie tam mogą pojawić się pierwsze ogniska korozji. Sporadycznie zdarzają się też awarie elektryki. Najczęściej szwankują centralny zamek oraz nagrzewnica, a w wielu egzemplarzach dość szybko spalają się żarówki podświetlenia kokpitu.
Naszym zdaniem
Ceny Hondy HR-V na rynku aut używanych wahają się od około 7 000 do prawie 26 000 zł. Samochód kusi przede wszystkim nowoczesnym designem, napędem 4×4 i oczywiście japońską niezawodnością. Niestety ten niszowy crossover ma również swoje wady. Największym mankamentem tego modelu są przede wszystkim ospałe jednostki napędowe zużywające spore ilości paliwa. Narzekać można również na zbyt ciasne wnętrze z maleńkim bagażnikiem, którego pojemności wynosi zaledwie 285 l.
Irytującymi wadami są również słabe wygłuszenie kabina – zwłaszcza przy wyższych prędkościach silnik jest nieznośnie głośny, a także trzeszczące plastiki we wnętrzu. Pomimo kilku wad auto idealnie sprawdzi się w miejskiej dżungli i przypadnie do gusty tym, którzy lubią siedzieć wyżej niż inni. Dzięki bardzo dobrej widoczności nawet parkowanie z pozoru nieporęczną Hondą HR-V jest dziecinnie proste.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze