Seat Exeo [awarie i problemy]

Jeśli coś jest dobre to po co to poprawiać? Właśnie taką zasadą kierował się hiszpański Seat przy tworzeniu auta klasy średniej o wdzięcznej nazwie Exeo bazującego na podzespołach Audi A4 B7. Niestety pomimo szczerych chęci konstruktorów samochód nie sprzedawał się zbyt dobrze jako nowy, czy ma szanse na powodzenie na rynku wtórnym?

Historia modelu

W 2004 roku grupa Volkswagena zaprezentowała kolejną generację ekskluzywnego auto klasy średniej Audi A4 B7. Limuzyna i kombi (Avant) były produkowane w Niemczech do 2008 roku, odmianę z odkrytym dachem wytwarzano jeszcze przez kolejny rok. W tym samym okresie funkcjonowała również odrębna linia montażowa w Chinach.

Po wycofaniu auta z europejskich salonów niemiecki koncern postanowił wykorzystać tę udaną konstrukcję po raz kolejny. W tym czasie Seat miał w swojej ofercie wyłącznie hatchbacki i vany (pomijając małą Córdobę), więc aby ją uzupełnić Hiszpanie potrzebowali wzbogacić paletę modeli o typowe auto klasy średniej dostępne w dwóch wariantach nadwozia jako sedana i kombi (ST). Przeniesiono więc linię produkcyjną z Ingolstadt do Martorell i rozpoczęto tam produkcję Audi A4 B7 ze znaczkiem Seata w dyskretnie odświeżonej karoserii. Przestylizowano przede wszystkim: reflektory, atrapę chłodnicy, zderzak z tyłu oraz klapę bagażnika i tylne światła. Wnętrze zostało żywcem ściągnięte z Audi A4 w wersji Cabrio.

Seat Ibiza Cupra Bocanegra – B jak bandyta [test autokult.pl]

Wydawać by się mogło, że samochody z segmentu B są nudne do bólu i służą tylko do beznamiętnego przemieszczenia się z miejsca na miejsce. Są pośród nich jednak perełki, które potrafią zapewnić prawdziwą lawinę emocji. Takim przykładem są z pewnością przyszywane trojaczki z Wolfsburga – Volkswagen Polo GTI, Skoda Fabia vRS i Seat Ibiza Cupra.

Samochód zadebiutował w 2008 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, a w 2011 roku przeszedł drobny facelifting. Zmiany widać głównie z przodu, gdzie zdecydowano się na nowe reflektory ze światłami w technologii LED do jazdy dziennej oraz nową atrapę chłodnicy z kratkami przypominającymi plastry miodu. Oprócz tego do oferty dorzucono kilka rodzajów felg i nowe wzory obić tapicerki. Podobno silniki w autach po liftingu palą mniej, ale tak naprawdę nie jest to realnie odczuwalne. Obecnie z powodu braku zamówień produkcja Seata Exeo jest wstrzymana i zostanie oficjalnie zakończona jeszcze w czerwcu tego roku, czyli już za niecały miesiąc.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,6 (102 KM)
R4 1,8T (150 KM)
R4 1,8 TSI (120–160 KM)
R4 2,0 TSI (200–211 KM)

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Diesle:

R4 2,0 TDI CR (120, 143–170 KM)

Podobnie jak karoseria i płyta podłogowa tak samo silniki również pochodzą z Audi A4 B7. Zabrakło właściwie tylko wersji V6, motoru 2,0 TDI PD i słynnego diesla 1,9 TDI — reszta jest prawie taka sama. Decyzja, którą jednostkę napędową wybrać nie jest jednak tak łatwa jak pozornie mogłoby się wydawać.

Seat Leon II [awarie i problemy]

Pod koniec lat 90. i na początku kolejnej dekady modele Seata nie miały w sobie zbyt dużo polotu. Sytuacja zmieniła się jednak, kiedy Hiszpanie wprowadzili nowy bardziej dynamiczny język stylistyczny doskonale odzwierciedlający slogan reklamowy “auto emoción”. Jednym z najbardziej udanych pod tym względem modeli był zaprojektowany przez Waltera de Silva Seat Leon II.

Podstawowy silnik co prawda niewiele pali, ale przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w ponad 12 s zupełnie go dyskwalifikuje. Równie mizerna jest też jego elastyczność, za to można uznać go za najmniej awaryjną konstrukcję w całej stawce. Znacznie lepiej pod względem dynamiki prezentuje się motor 1,8T. Pierwszą setkę osiąga w niewiele ponad 9 s, a jego elastyczność i spalanie (11 l/100 km w ruchu miejskim) stoją na całkiem przyzwoitym poziomie. Niestety trzeba się liczyć z podwyższoną konsumpcją oleju silnikowego i awariami turbosprężarki – ten drugi problem często wynika z zaniedbań poprzedniego użytkownika.

Silnik 1,8 TSI to jednostka, której nie było w Audi A4 B7. Dynamika jest tutaj jeszcze lepsza niż w 1,8T, ale kosztem większego o około 1 l/100 km spalania. Niestety motor ten nie należy do szczególnie udanych. Głównym jego problemem jest wadliwy napinacz łańcucha rozrządu, jeśli łańcuch przeskoczy zawory mogą uderzyć w tłoki, w konsekwencji czeka nas już tylko remont silnika. Jakby tego było mało z czasem na zaworach może zbierać się nagar, który trzeba będzie usunąć.

Topowy wariant 2,0 TSI również miewa problem z nagarem, a od czasu do czasu szwankuje w nim też pompa paliwa. Dzięki wysokiej elastyczności i rewelacyjnych osiągach od 0 do 100 km/h w około 7 s trudno go jednak nie polubić. Ci, którzy wybiorą topowego benzyniaka muszą liczyć się ze zużyciem paliwa w ruchu miejskim na poziomie 13 l/100 km.

Oszczędni zapewne zdecydują się na diesla, który jest dość udaną konstrukcją. Problemy może sprawiać właściwie tylko filtr cząstek stałych DPF i to wyłącznie w egzemplarzach użytkowanych w mieście. Zużycie paliwa podczas jazdy w korkach nie powinno przekroczyć 8–9 l/100 km w zależności od wariantu mocy. W bardziej wyeksploatowanych auta można spodziewać się jeszcze uszkodzenia turbosprężarki lub dwumasowego koła zamachowego. Nie są to jednak częste przypadki.

Dane techniczne

Układ zawieszenia to konstrukcja w pełni niezależna pochodząca z Audi, w niemieckim aucie oferowano jednak dwa rodzaje napędu, a tutaj mamy do czynienia tylko z napędem na przód. Moment obrotowy może być przekazywany na koła albo przy pomocy 6-biegowej skrzyni manualnej lub za pośrednictwem bezstopniowej przekładni typu CVT. Podobnie jak A4 Seat Exeo w testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymał 4 gwiazdki.

Awaryjność

Usterki, które nękają ten model tak naprawdę niewiele się różnią od tych spotykanych w Audi A4 B7. Problemy sprawia przede wszystkim układ elektryczny, szwankują tu: centralny zamek, elektrycznie otwierane szyby, a także centralki poduszek powietrznych. Trwałością nie grzeszy też przekładnia kierownicza, która w większości aut z pierwszych lat produkcji wymaga już regeneracji.

Seat Ibiza IV [awarie i problemy]

Seat Ibiza to dla wielu osób tylko Volkswagen Polo w sprytnie przygotowanym przebraniu. Czy jakość najmłodszej generacji tego modelu rzeczywiście stoi na wysokim poziomie? Czy eksperymentowanie z downsizingiem można uznać za sukces czy raczej porażkę producenta?

Przed zakupem radzę dokładnie skontrolować stan zawieszenia, zwłaszcza w jego przedniej części uszkodzeniu ulegają łączniki stabilizatora i aluminiowe wahacze. Odradzam wybór wersji wyposażonej w bezstopniową skrzynię Multitronic, w której często zawodzi oprogramowanie sterujące. Wyeliminowanie takiego problemu to koszt kilku tysięcy złotych. W przypadku Seata Exeo znacznie bezpiecznie będzie jednak zdecydować się na skrzynię manualną.

Naszym zdaniem

Seata Exeo kupicie już za 33 000–66 000 zł, ceny w porównaniu do Audi A4 z tych samych lat produkcji są nieco korzystniejsze musicie się tylko pogodzić z brakiem bardziej prestiżowego znaczka. Jakość wykonania nie odbiega od standardów niemieckiej marki, jednostki napędowe są dynamiczne i zarazem oszczędne, a precyzyjny układ kierowniczy w połączeniu z wielowahaczowym zawieszeniem sprawiają, że auto rewelacyjnie się prowadzi.

Nie można też narzekać na wyposażenie, ale trzeba pamiętać, że jest ono wyraźnie uboższe niż to dostępne w Audi czy w Volkswagenie. Niezawodność konstrukcji również stoi na wysokim poziomie, ale jeśli już coś zawiedzie to z pewnością tanio nie będzie i to jest jedna z największych wad tego modelu zaraz po braku indywidualnego charakteru. Sukces na rynku aut używanych? Nie sądzę, klientom chyba za bardzo zależy na prestiżu, a poza tym nie lubią odgrzewanych kotletów.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny WP Pomaga: japoński SUV do 40 tys. zł Używane samochody hybrydowe - co warto wiedzieć przed zakupem?