Używane Audi Q5 [awarie i problemy]

Rynek SUV-ów wypełniony jest już po brzegi, a pomysłów na nowe auta wciąż przybywa. Jedną z propozycji w tym coraz bardziej zacieśniającym się gąszczu aut jest Audi Q5. Macie na nie chrapkę? Sprawdźcie na co uważać przy zakupie!

Używane Audi Q5 – historia modelu

SUV-owa odsiecz firmy Audi w porównaniu do konkurentów rozpoczęła się dość późno, bo dopiero w 2005 roku. Właśnie wtedy niemiecki producent zaprezentował światu model Q7, który miał konkurować z BMW X5, Volvo XC90 oraz z Mercedesem Klasy M. Pomimo, że oponenci okupowali segment luksusowych SUV-ów już od drugiej połowy lat 90. Audi Q7 i tak odniosło ogromny sukces i sprzedawało się jak świeże bułeczki.

Jako, że duża bulwarówka została ciepło przyjęta, Audi zdecydowało się na kolejny nieco mniejszy model Q5. Jego produkcja ruszyła mniej więcej w tym samym okresie co produkcja Volvo XC60 i Mercedesa GLK. Auto nie odniosło już jednak tak spektakularnego sukcesu jak jego większy brat Q7, choć i tak sprzedaje się całkiem nieźle.

Samochód skonstruowano w oparciu o nowoczesną modułową płytę podłogową MLB, którą wykorzystano także w mniejszych modelach Audi, A4 B8 i A5. Jesienią 2012 roku Audi Q5 przeszło dyskretny facelifting. Przemodelowano przednie reflektory, przestylizowano atrapę chłodnicy i zmieniono zderzaki. Jeśli nie jesteście fanami marki, trudno będzie Wam dostrzec jakiekolwiek modyfikacje. Oprócz tego wprowadzono drobne roszady w palecie jednostek napędowych. Rok później oferta silnikowa została uzupełniona o dwie generujące ponad 300 KM wersje SQ5 i SQ5 TDI. Od tego czasu Audi Q5 produkowane jest nadal (w Niemczech i w Chinach).

Używane Audi Q5 – silniki

Benzynowe:

R4 2,0 TFSI (180–225 KM)
R4 2,0 TFSI+silnik elektryczny (211 KM+54 KM) wersja hybrid
V6 3,0 TFSI (272 KM)
V6 3,0 TFSI (354 KM) wersja SQ5
V6 3,2 FSI (270 KM)

Diesle:

R4 2,0 TDI CR (143–177 KM)
V6 3,0 TDI CR (240–245 KM)
V6 3,0 TDI CR (313 KM) wersja SQ5 TDI

Zobacz również: Audi Q7 3.0 TDI - test

Decydując się na jeden z modeli Audi producent sadza Was przed suto zastawionym stołem. Motorów jest tyle, że na pierwszy rzut oka trudno się zdecydować na konkretną wersję. Po dłuższym zastanowieniu większość wybiera jednego z diesli. O ile Audi z 2-litrowy motorem TDI CR dopóki nie ma zbyt dużego przebiegu nie sprawia większych problemów w czasie eksploatacji, o tyle z większym motorem V6 może już być pewien kłopot — odwrotnie niż w BMW, gdzie 3-litrowy motor jest mniej awaryjny.

O co konkretnie chodzi? O górne napinacze łańcucha rozrządu, przez uszkodzenie których zbyt luźne ogniwa zaczynają nieprzyjemnie hałasować. W egzemplarzach z większymi przebiegami mogą pojawić się usterki układu wtryskowego czy problemy z zapchanym filtrem cząstek stałych – dotyczy to wszystkich silników wysokoprężnych bez wyjątków.

Znacznie większą trwałość gwarantują motory benzynowe, ale i tutaj ze względu na bezpośredni wtrysk paliwa może dochodzić do osadzania się nadmiernej ilość nagaru na zaworach. Ponadto w niektórych egzemplarzach zdarzają się przypadku podwyższonego zużycia oleju silnikowego.

Używane Audi Q5 – dane techniczne

Patrząc na Audi Q5 z zewnątrz nikt nie ma złudzeń, że nie jest to prawdziwa terenówka, a zwyczajny luksusowy SUV (zaliczany przez fanów aut terenowych do "plastików"). Pod elegancką i błyszczącą obudową kryje się jednak układ 4×4 z prawdziwego zdarzenia. Co prawda nie ma tutaj reduktora, ale moment obrotowy przekazywany jest na wszystkie 4 koła przez cały czas. Do wyboru jest tu kilka skrzyń biegów: 6-, 7- (S-Tronic) i 8-biegowa automatyczna oraz 6-stopniowa manualna.

Niestety wypadom off-roadowym nie sprzyja w pełni niezależne wielowahaczowe zawieszenie oraz niewielki prześwit. Bezpieczeństwo? Oczywiście jak na model tej niemieckiej marki przystało jest na bardzo wysokim poziomie. W testach zderzeniowych Euro NCAP samochód otrzymał komplet 5 gwiazdek.

Używane Audi Q5 – typowe usterki

Największą pułapką zastawioną na klientów polujących na Audi Q5 jest dwusprzęgłowa 7-biegowa przekładnia S-Tronic (DSG). Szybko zmienia biegi i niemal każdy kto po raz pierwszy przejedzie się autem z takim rozwiązaniem nie może wyjść z zachwytu. Niestety wszystkie te przyjemności obarczone są kilkoma poważnymi mankamentami. Kiedy skrzynia pokona dystans około 150 000–200 000 km zaczynają się problemy z mechatroniką (elementami sterującymi pracą sprzęgieł) oraz z łożyskami. Koszty naprawy trzeba liczyć w tysiącach złotych. Dla własnego bezpieczeństwa lepiej zdecydować się na inną przekładnię. Chyba, że lubicie ryzyko?

Sporadycznie dochodzi do uszkodzenia wspomagania układu kierowniczego. Co jeszcze może się zepsuć w Audi Q5? Przede wszystkim reflektory ksenonowe, które nie chcą świecić lub nie poziomują się tak jak powinny. W przypadku egzemplarzy wyposażonych w system aktywnych reflektorów w czasie skręcania kierownicą mogą wydawać z siebie niepokojące dźwięki, najczęściej jest to nieprzyjemne skrzypienie.

Użytkownicy Audi Q5 skarżą się na notoryczne awarie systemu monitorowania ciśnienia w oponach TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Zawodny bywa również system nagłośnienia marki Bose, który miewa swoje humory – na szczęście w wielu przypadkach do jego uzdrowienia wystarczy aktualizacja oprogramowania. Od czasu do czasu szwankuje umieszczona z tyłu kamera ułatwiająca parkowanie. Problemy sprawia jeszcze system głośnomówiący Bluetooth, często bez powodu traci połączenie z telefonem.

Używane Audi Q5 – naszym zdaniem

Oprócz Audi Q5 w segmencie średniej wielkości SUV-ów premium macie do wyboru jeszcze BMW X3, Mercedesa GLK i Volvo XC60. Władca pierścieni dedykowany jest dla tej najbardziej konserwatywnej grupy odbiorców, którzy ponad wszystko cenią sobie stonowaną elegancję. Samochód oferuje jednak znacznie więcej. Dynamiczne jednostki napędowe, rewelacyjne osiągi, bardzo wysoka jakość wykończenia wnętrza, ponadprzeciętny komfort jazdy i nieprzyzwoicie bogate wyposażenie to tylko część zalet Q5. Magnesem na klientów jest również atrakcyjna cena, oczywiście atrakcyjna w stosunku do aut nowych.

Wady? Przede wszystkim droga eksploatacja, zwłaszcza wersji benzynowych. Nie liczcie na to, że samochód o takich rozmiarach zadowoli się niewielką ilością paliwa, a w serwisie zostawicie tyle samo gotówki co w przypadku Audi A4. Uwagi można mieć jeszcze do dość powściągliwej stylizacji, która nie wszystkim przypadnie do gustu. Ponadto samochód bardzo łatwo pomylić z Q3.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Opel Omega A [awarie i problemy] Używany Mercedes Vito W638 [awarie i problemy] Używany Mercedes Vito II/Viano W639 [awarie i problemy] Używany Opel Vectra A [awarie i problemy] Używany Seat Toledo III [awarie i problemy] Używane BMW Z4 E85/E86 [awarie i problemy] Używane Mitsubishi Space Star [awarie i problemy] Używany Opel Astra III OPC [awarie i problemy] Używany Mercedes CLS C219 [awarie i problemy] Używane Audi 100 C3 [awarie i problemy] Używane Suzuki Grand Vitara I [awarie i problemy] Używany Mercedes GL (X164) [awarie i problemy]

Popularne w tym tygodniu:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny WP Pomaga: japoński SUV do 40 tys. zł Używane samochody hybrydowe - co warto wiedzieć przed zakupem?