Jeep Grand Cherokee WK [awarie i problemy]

Nazwa "Jeep Grand Cherokee" pochodzi od rdzennego indiańskiego plemienia zamieszkującego niegdyś Amerykę Północną. Co ciekawe, chociaż dziś jego członków jest znacznie mniej niż jeszcze kilkaset lat temu, nadal tworzą oni najliczniejszą tego typu grupę etniczną w USA. Jaki ma to związek z samochodem? Podobnie jak kiedyś tubylcy bez problemu radzi sobie on w niemal każdych warunkach, bo najlepiej czuje się na łonie natury.

Historia modelu

Jeep Grand Cherokee nie ma długiej historii. Pierwsza generacja, oznaczona symbolem ZJ, została zaprezentowana w pierwszej połowie lat 90. Pod koniec dekady pojawiła się kolejna odsłona samochodu, która była produkowana do roku 2004. Kiedy fabryki Jeepa opuszczały ostatnie egzemplarze modelu WJ, podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Yorku zadebiutowało trzecie wcielenie auta (WK).

Jeep Grand Cherokee — historia wielkiego indianina

Kilka dni temu mieliśmy okazję zebrać w jednym miejscu cztery generacje Jeepa Grand Cherokee. W związku z tym chcielibyśmy przybliżyć Wam historię tego kultowego modelu.

Nowy Grand Cherokee nabrał kanciastych kształtów, przez co wygląda znacznie masywniej od poprzednika. Wzrosła też jego waga — o około pół tony. Według nowej filozofii marki auto miało równie dobrze sprawować się na asfalcie i w terenie. I tak właśnie jest. Rok po premierze podczas tych samych targów New York International Auto Show Amerykanie zaprezentowali usportowioną wersję Jeepa Grand Cherokee SRT-8 z muskularnym silnikiem 6,1 Hemi, mocniejszymi hamulcami marki Brembo, sztywniejszymi amortyzatorami Bilstein oraz ze zmodyfikowanym, rasowo brzmiącym układem wydechowym. To pierwszy Jeep w historii marki z serii SRT-8. Jak wiadomo, takim symbolem były dotychczas oznaczane auta marek Dodge i Chrysler. Wyprodukowano niecałe 12 000 egzemplarzy takiej maszyny.

W 2008 roku amerykański krążownik został poddany kuracji odmładzającej. Zmiany widać przede wszystkim z przodu, gdzie zaokrąglono dolne krawędzie reflektorów i przemodelowano zderzak. Producent nie zapomniał również o silnikach: jednostki V8 o pojemnościach 4,7 i 5,7 l otrzymały dodatkowy zastrzyk mocy. Trzecia generacja Jeepa Grand Cherokee była produkowana do 2010 roku w amerykańskim Detroit oraz w Wenezueli i austriackich zakładach koncernu Magna Steyr.

Silniki

Benzynowe:

V6 3,7 PowerTech (201 KM)
V8 4,7 PowerTech (231–303 KM)
V8 5,7 Hemi (326–334 KM)
V8 6,1 Hemi (425–431 KM) wersja SRT-8

Zobacz również: Jeep Grand Cherokee SRT8 - wydech

Diesel:

V6 3,0 CRD (218 KM)

Oferta silnikowa została przygotowana z myślą o głównie amerykańskich klientach. Jeep nie zapomniał jednak, że w Europie również nie brakuje fanów tej marki i uzbroił auto w 3-litrowego diesla. Większość Polaków decydujących się na zakup samochodu wybiera wersje wysokoprężne, więc najpierw weźmiemy pod lupę motor CRD.

Land Rover Discovery II [awarie i problemy]

Fanów aut blisko spokrewnionych z prawdziwymi terenówkami w dużym uproszczeniu można podzielić na zwolenników dwóch różnych Landów, pierwszy z nich to oczywiście Land Rover, drugim jest z kolei Land Criuser. Tym razem jednak bierzemy na warsztat samochód z pierwszego Landu, a dokładniej model Discovery II.

Amerykański diesel? Dla potencjalnych klientów nie brzmi to zachęcająco. Tak naprawdę nie ma się jednak czego obawiać, bo to konstrukcja Mercedesa. Zapewnia całkiem przyzwoitą dynamikę: katapultuje amerykańskiego SUV-a do pierwszej setki w 9 s i spala przy tym około 12 l/100 km w mieście. Przy takiej wadze oraz napędzie 4×4 to wynik nieodbiegający od konkurencji. Współczesne jednostki wysokoprężne nie słyną ze szczególnej trwałości, dotyczy to również motoru 3,0 CRD. Najczęściej szwankują w nim układ wtryskowy oraz turbosprężarka.

Odważni miłośnicy amerykańskiej motoryzacji nie zdecydują się raczej na diesla, tylko będą woleli dużo trwalszego, paliwożernego benzyniaka. Użytkownicy Jeepów odradzają zakup Grand Cherokee WK z silnikiem V6 lub podstawową wersją V8, ponieważ mają one podobne spalanie (20–22 l/100 km w korkach) do większego i znacznie bardziej elastycznego motoru 5,7 l.

Land Rover Discovery III [awarie i problemy]

Niektórzy mówią, że światek off-road dzieli się na dwa “landy”. Jedni jeżdżą Land Roverami, a inni Toyotami Land Cruiser. To dość uproszczony punkt widzenia, bo aut z solidnym napędem 4×4 jest znacznie więcej. Ja tym razem skupię się jednak na brytyjskiej konstrukcji. Czy Discovery III poprawił się w stosunku do poprzednika?

Jeśli lubicie szybką jazdę, to najlepszym wyborem będzie topowa odmiana SRT-8, która od 0 do 100 km/h rozpędza się piorunująco szybko: w około 5 s. Dzięki rewelacyjnemu sprintowi do setki i wysokiej prędkości maksymalnej sięgającej 270 km/h topowy Jeep Grand Cherokee może bez kompleksów stanąć do walki z takimi zawodnikami jak Porsche Cayenne Turbo czy Mercedes ML63 AMG. Prawda, że imponujące?

Dane techniczne

Jeśli kupuje się Jeepa sprowadzonego z Ameryki, trzeba uważać, ponieważ o ile w Europie sprzedawano tylko wersje z napędem 4×4, o tyle w Stanach były dostępne jeszcze uboższe warianty 2WD. Aby nie zostać oszukanym, najprościej po prostu zajrzeć pod spód auta i sprawdzić, z jakim egzemplarzem ma się do czynienia.

Na rynku występują aż trzy różne rodzaje napędu na 4 koła: Quadra Trac I (skrzynia rozdzielcza NV140, napęd przekazywany w proporcjach 48% na przód i 52% na tył), Quadra Trac II (przekładnia rozdzielcza NV245) i Quadra Drive II (skrzynia NV245 i eLSD). Jeśli marzył Wam się Grand Cherokee z manualem, to możecie zapomnieć o takiej wersji — wszystkie auta zostały wyposażone w 5-biegowy automat.

W przedniej części zawieszenia zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu sztywną oś na sprężynach śrubowych. Takie rozwiązanie, choć może wydawać się przestarzałe, daje większe możliwości podczas jazdy w terenie. W testach zderzeniowych amerykański samochód otrzymał 4 gwiazdki. Może nie jest to imponujący wynik, ale większość konkurentów wypadła bardzo podobnie.

Jeep Grand Cherokee SRT8 — diabeł [test autokult.pl]

Wielozadaniowe auto terenowe czy może samochód sportowy z krwi i kości? Dwie skrajne potrzeby, które jeszcze dwie dekady temu trudno byłoby pogodzić. Niezdecydowani stojący przed takim wyborem dzisiaj mają co najmniej kilka rozwiązań. Jednym z nich jest Jeep Grand Cherokee SRT8, czerwone motoryzacyjne zło, które zaprzecza wszystkim proekologicznym trendom i gromadzi wokół siebie tłum gapiów głodnych prawdziwej motoryzacji.

Awaryjność

Kupując Jeepa Grand Cherokee WK, trzeba sprawdzić funkcjonowanie napędu 4×4. Auto w żadnym trybie jazdy nie powinno wydawać z siebie niepokojących stuków czy zgrzytów. Na układzie napędowym nie mogą też być widoczne żadne wycieki. Z powodu dużej wagi auta na polskich drogach często nie wytrzymują sworznie wahaczy i końcówki drążków kierowniczych. Spotykane są także przypadki przedwczesnego wyeksploatowania przednich amortyzatorów.

Pompa wspomagania układu kierowniczego także lubi się psuć – podczas jazdy próbnej koniecznie sprawdźcie, czy przez cały czas można lekko obracać kołem kierownicy. Warto skontrolować też szczelność chłodnicy oleju, której uszkodzenie może mieć katastrofalne skutki. Zdarzają się również problemy z elektroniką sterującą automatem, a niekiedy nawet awarie mechanizmu służącego do zmiany biegów wraz z lewarkiem.

Jeep Grand Cherokee WJ [awarie i problemy]

Z terenówkami jest trochę tak jak z motocyklami, klienci którzy cenią sobie niezawodność wybierają jedną z japońskich konstrukcji, a Ci, którzy szukają rasowej maszyny z duszą, a nie zniechęca ich perspektywa pojawienia drobnych awarii z pewnością zdecydują się na coś z USA. Przykład? Harley-Davidson albo Jeepa Grand Cherokee.

Od czasu do czasu zawodzi reszta elektroniki. Szwankują głównie czujniki systemu ABS, ciśnienia paliwa czy temperatury silnika. W wielu egzemplarzach Jeepa Grand Cherokee WK na desce rozdzielczej pojawiają się błędy, których w rzeczywistości nie ma. W silnikach benzynowych uszkodzeniu ulegają rozrusznik i alternator. Z drobnych usterek warto wymienić nietrwałe siłowniki klapy bagażnika i maski, wariujące czujniki parkowania oraz wichrujące się tarcze hamulcowe. Auto reklamowane jest jako luksusowy SUV, a przez słabą jakość tapicerki i poszycia kierownicy już po 100 000 km widać wyraźne zużycie tych elementów. Na szczęście problem dotyczy tylko egzemplarzy sprzed liftingu.

Naszym zdaniem

Ceny Jeepa Grand Cherokee WK w polskich serwisach aukcyjnych wahają się od 34 000 do prawie 80 000 zł. Najtańsze egzemplarze oczywiście nie są warte uwagi. Kolejną pułapką są auta z USA. Ponieważ samochodów w dobrym stanie po prostu nie opłaca się ściągać, sprowadza się głównie sztuki powypadkowe.

Zalety tego amerykańskiego krążownika to bogate wyposażenie, charakterystyczny design, mocne silniki benzynowe, wygodne siedzenia, niewielki próg załadunku w bagażniku, ogromna ilość miejsca w środku, doskonały napęd 4×4 oraz bardzo przyzwoite własności terenowe. Wady? Słaba jakość materiałów we wnętrzu przed faceliftingiem, ogromne zużycie paliwa w benzyniakach, ospała skrzynia biegów oraz słabe trzymanie boczne foteli.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Nowszy nie zawsze lepszy. Modele, które warto wybrać pomimo starszej generacji WP Pomaga: Tanie i duże kombi za 5000 zł WP Pomaga: używany samochód do kwoty 30 tys. zł dla alpinistki WP Pomaga: szukasz samochodu? Teraz to prostsze, niż kiedykolwiek wcześniej WP Pomaga: zobacz wszystkie artykuły