Akumulator – kiedy wymieniać, jak dobierać?

Żywotność akumulatora zależy od wielu czynników, między innymi od tego, jak często eksploatowany jest pojazd. Znaczenie ma również długość pokonywanych tras. Jeżeli są one krótkie, akumulator nie jest wystarczająco doładowywany. Wpływa to bezpośrednio na szybsze rozładowywanie się i jego trwałość.

Rodzaje akumulatorów

Wyróżniamy trzy rodzaje akumulatorów: obsługowy, bezobsługowy i żelowy. W starszych rozwiązaniach (wariantach obsługowych) możliwe było uzupełnianie elektrolitu. Dostęp do kanałów zyskujemy przez odkręcenie korków zamykających. Obecnie najczęściej stosuje się akumulatory bezobsługowe. Nie oznacza to jednak braku możliwości kontroli i ewentualnego uzupełnienia elektrolitu. Inaczej niż w wersjach obsługowych, żeby uzupełnić płyn, trzeba zdjąć pokrywkę. Po jej zdjęciu mamy dostęp do wszystkich kanałów. By unikać częstego wykonywania tej czynności, na akumulatorze znajduje się wizjer informujący o stanie naładowania.

fot. startbat.pl

Akumulatory żelowe (trzeci rodzaj) mają zwiększoną pojemność. Elektrolit został w nich zastąpiony kwasem zawierającym krzemionkę (w formie żelu). Jest to znacznie lepsze rozwiązanie, ponieważ taki akumulator charakteryzuje się większą wydajnością energetyczną, jest odporniejszy na wstrząsy, uderzenia oraz wyższe temperatury.

W autach wyposażonych w system Start&Stop czy hybrydowych stosuje się specjalne rodzaje akumulatorów. Są one odporne na okresowe cykle ładowania i rozładowywania, pozwalają również na błyskawiczne uruchamianie silnika.

Jak rozpoznać, kiedy należy wymienić akumulator?

W akumulatorze znajduje się elektrolit, który składa się w 40% z kwasu siarkowego. Na skutek reakcji chemicznej zachodzącej podczas jego pracy wydziela się wodór i tlen. Efektem dodatkowym jest ubytek wody. Przez to następuje permanentny spadek poziomu elektrolitu. Aby uniknąć zbyt niskiego poziomu płynu w baterii, należy go kontrolować. Najlepiej robić to raz do roku przed okresem zimowym (akumulatory obsługowe). W przypadku akumulatorów bezobsługowych tę czynność można wykonywać raz na parę lat. Trzeba jednak pamiętać, że do uzupełnienia poziomu płynu można użyć jedynie wody destylowanej lub demineralizowanej. Są one dostępne praktycznie na każdej stacji benzynowej. W niektórych bateriach nie ma możliwości podważenia klapki zasłaniającej kanały. Takie akumulatory są wyposażone w maty absorpcyjne, które zapobiegają obniżaniu się poziomu elektrolitu.

Budowa akumultora

Żeby sprawdzić, czy naładowanie akumulatora jest odpowiednie, należy woltomierzem zmierzyć napięcie na klemach. Napięcie nie powinno być niższe niż 12,4 V. Jeżeli wartość jest niższa, oznacza to niedoładowanie lub rozładowanie akumulatora. Jednocześnie po rozruchu samochodu jesteśmy w stanie sprawdzić, czy alternator pracuje odpowiednio. Jeżeli napięcie oscyluje między 13,8 a 14,8 V, to wszystko jest w porządku. Jeśli są to niższe wartości, oznacza to, że uszkodzona jest instalacja elektryczna bądź sam alternator.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Bardziej skomplikowaną i wymagającą odpowiedniego sprzętu metodą jest sprawdzenie gęstości elektrolitu. Prawidłowe wartości to 1,25–1,28 g/cm³. Niższa wartość może oznaczać niedoładowanie lub ewentualne rozładowanie baterii. Po ewentualnym uzupełnieniu elektrolitu kolejny pomiar należy wykonać po pewnym czasie, by płyny mogły się odpowiednio wymieszać. Jeżeli te czynności nie pomogą i akumulator nadal będzie rozładowywał się w krótkim czasie, a jego naładowanie będzie krótkotrwałe, to należy go wymienić.

Co trzeba wiedzieć, kupując akumulator?

Istotne jest rozmieszczenie biegunów (dodatni i ujemny), pojemność, wartość prądu rozruchowego, wymiary oraz stopka. Rozmieszczenie biegunów jest ważne ze względu na instalację elektryczną samochodu. Jeśli źle dobierzemy pod tym kątem akumulator, jego montaż będzie niemożliwy. Instalacja elektryczna w aucie jest tak pomyślana, aby unikać nadmiaru kabli.

Kolejną kwestią jest pojemność. Określa ją producent. Do każdego modelu samochodu przeznaczony jest akumulator o konkretnej pojemności, która zależy od objętości skokowej jednostki napędowej i jej mocy. Może ona jednak zostać zwiększona o 20 procent.

Przy zakupie baterii powinniśmy pamiętać również o stopce, która ma znaczenie dla sposobu montażu. Jej niewłaściwy dobór może spowodować, że nie będziemy w stanie umieścić akumulatora w wyznaczonym miejscu. Warto również znać jego wymiary. Często zdarza się, że klienci wybierają za wysoki bądź za szeroki. W takim wypadku albo nie zmieści się on w przygotowanym miejscu, albo uniemożliwi zamknięcie maski.

Jedną z ważniejszych kwestii jest prąd rozruchowy, czyli maksymalny prąd, który zostanie pobrany przy rozruchu auta w temperaturze -18 stopni Celsjusza. Określa go norma EN. Prąd rozruchowy nie może być zbyt duży. Rozruszniki w pojazdach mogą się bowiem spalić przy zbyt dużym poborze prądu.

O czym należy pamiętać?

Przed zamontowaniem nowego akumulatora warto skontrolować stan przewodów elektrycznych oraz klem. Często na klemach pojawia się korozja i osady. Dlatego przed montażem nowego akumulatora należy je oczyścić i przesmarować śruby mocujące. Na koniec trzeba je zabezpieczyć specjalnym środkiem poprawiającym przewodnictwo elektryczne, który również zabezpiecza przez osadami i korozją.

fot. imageshack.us

Ważne jest również sprawdzenie, czy nie jest uszkodzona izolacja kabli napięciowych. Jeżeli tak, to trzeba ją niezwłocznie zabezpieczyć. Kontroli wymaga również miejsce przymocowania masy do nadwozia (tzw. uziemienie). Przed podłączeniem baterii należy jej bieguny zabezpieczyć preparatem poprawiającym przewodnictwo oraz zapobiegającym utlenianiu i zasiarczeniu. W przypadku wystąpienia usterek związanych z instalacją elektryczną bez jej uprzedniego sprawdzenia jakakolwiek reklamacja (gwarancja na akumulator) nie zostanie rozpatrzona pozytywnie.

Zobacz więcej artykułów z serii: Elektryka, oświetlenie i wyposażenie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak założyć łańcuchy śniegowe? [poradnik] Taryfikator mandatów i punktów karnych na rok 2013/2014 Wymiana opon - dlaczego drogo, niefachowo i niekulturalnie? [felieton] Naprawy powypadkowe - zasadność naprawy w ASO Alternatywne sposoby rozruchu silnika [poradnik] Zimowa podróż autem z dzieckiem [poradnik] Jak prawidłowo ustawić fotel kierowcy? [poradnik] Żarówki samochodowe od wczoraj do dziś Jak wyjechać samochodem ze śniegu [poradnik] Kabriolety - czym różnią się od innych aut? Nowoczesne rozwiązania dla ochrony pieszego Mycie lakieru matowego - pielęgnacja i czyszczenie Szpachlowanie i szlifowanie - jak poprawić powierzchnię? Jak wymienić świece zapłonowe? [poradnik] Jak działa sprzęgło cierne? [poradnik] Jak wymienić akumulator w samochodzie? [poradnik]

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a