Na ostro – G-Power BMW M3 GT2 R (2013)

Na ostro – G‑Power BMW M3 GT2 R (2013)

Na ostro – G-Power BMW M3 GT2 R (2013)
Olgierd Lachowski
23.07.2013 18:00, aktualizacja: 13.10.2022 14:07

Renomowane G-Power przedstawiło właśnie swoje najbardziej szalone BMW M3. Auto jest zmodyfikowane od A do Z. Półwyścigowa maszyna rozwija moc przekraczającą 700 KM.

Takie samochody jak ten przeznaczone są dla miłośników szybkiej jazdy, ale nie tych, którzy chcą poszpanować pod światłami, tylko tych, którzy chcą w pełni wykorzystać swoje umiejętności na torze. Właśnie M3 GT2 R ma im w tym pomóc. Ten wóz jest w połowie autem wyścigowym, ale dopuszczonym do ruchu drogowego. Właściwie wszystko jest w nim poprawione.

4-litrowy widlasty silnik o ośmiu cylindrach został gruntownie przebudowany. Firma Mahle wyprodukowała nowe tłoki o większej wytrzymałości. Dzięki temu zmniejszył się stopień sprężania z 10,0 do 8,0. Tuner włożył nowe korbowody i wał korbowy oraz tzw. zimne świece zapłonowe. Większy skok wykorbień na wale korbowym sprawił, że objętość skokowa wzrosła do 4,6 l.

Obraz

Pojawiła się sprężarka mechaniczna ASA T1-724. Układ smarowania tej maszyny jest połączony z układem smarowania jednostki napędowej. Nim powietrze dostanie się do silnika, po sprężeniu przez kompresor przechodzi przez intercooler. Sprężarka pracuje z maksymalnym ciśnieniem wynoszącym 0,7 bara. O to, żeby motor się nie przegrzał, dba większa i wydajniejsza chłodnica.

Po stronie wydechowej mamy sportowy układ z rurami wykonanymi ze stopów tytanu. Zarówno konwertery katalityczne, jak i tłumiki mają po zaledwie 100 cel. Cały układ wylotowy jest lżejszy od fabrycznego „wydechu” o 23 kilogramy.

Nad prawidłowym procesem spalania czuwa elektronika, i to między innymi dzięki niej moc maksymalna silnika wzrosła z 420 KM do niesamowitych 720 KM.

Obraz

Silnik i cały układ napędowy schowane są pod częściowo kompozytowym nadwoziem. Zmiany w karoserii są podyktowane koniecznością poprawienia docisku aerodynamicznego samochodu do jezdni. Przedni zderzakospojler i tylne skrzydło są wzorowane na wyścigowym BMW M3 GT, ale to „kopiowanie” z maszyny wyścigowej nie ograniczało się tylko do ogólnego odwzorowania kształtów. G-Power przebadało swoje części w tunelu aerodynamicznym pod kątem możliwie jak najlepszego docisku.

Nowymi elementami są także przednie i tylne błotniki. Są one wyraźnie szersze od normalnych części i pozwalają zwiększyć rozstaw kół i dodatkowo zmieścić szersze opony. Jedno i drugie korzystnie wpływa na przyczepność mechaniczną BMW do toru czy drogi. Ponadto tuner zmienił progi i tylny zderzak oraz klapę silnika. Nowe detale zrobiono z włókna węglowego.

Obraz

GT2 R ma całkowicie regulowane wyścigowe zawieszenie oraz nowe, wytrzymalsze hamulce. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 396 mm, tylne zaś 380 mm. Jedne i drugie zbudowane są ze spieków ceramicznych. Z przodu użyto 6-tłoczkowych zacisków, a z tyłu 4-tłoczkowych.

Lekkie 20-calowe felgi Silverstone RS obuto w opony Michelin Pilot Cup o rozmiarach 245/30 R 20 z przodu i 315/25 R 20 z tyłu.

Obraz

Wsiadanie do środka i wysiadanie utrudnia klatka bezpieczeństwa, ale zamontowano ją po to, żeby zapewnić ochronę kierowcy i pasażerowi, gdyby ulegli wypadkowi. O prawidłową pozycję za kierownicą dbają kubełkowe fotele oraz wielopunktowe pasy bezpieczeństwa.

W celu obniżenia wagi samochodu częściowo usunięto jego wyposażenie: wyjęto m.in. tylną kanapę i niektóre elementy wygłuszające. Ogólnie dzięki nowym częściom G-Power M3 GT2 R jest lżejsze od fabrycznego wozu o 150 kg.

Obraz

Ani czas rozpędzania się do 100 km/h, który wynosi 3,70 s, ani przekraczająca 330 km/h prędkość maksymalna nie robią przy takiej mocy auta wielkiego wrażenia. Trzeba brać jednak pod uwagę, że to wóz przygotowany z myślą o jeździe po torze, na którym sprint do setki nie jest najważniejszym parametrem.

Konkurencja

[RENM M3 Agitator 450 KM]

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa:≈ 4600 cmsup3/sup
  • Doładowanie: kompresor ASA T1-724
  • Moc maksymalna: 720 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy:≈ 156,52 KM/l (seryjny – 105,02 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 396 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 396 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 20”
  • Koła tylne: 20”
  • Opony przednie: 245/30 R 20
  • Opony tylne: 315/25 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1500 kg (-150 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 2,08 kg/KM (seryjny – 3,94 kg/KM)
  • Długość: 4645 mm
  • Rozstaw osi: 2760 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,50 s
  • Prędkość maksymalna: ponad 330 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/12]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)