Amfibia, Batmobil, latające auto - niezwykłe pojazdy w "The Simpsons"

Amfibia, Batmobil, latające auto - niezwykłe pojazdy w "The Simpsons"

Amfibia, Batmobil, latające auto - niezwykłe pojazdy w "The Simpsons"
Wojciech Kaczałek
09.08.2013 20:00, aktualizacja: 10.10.2022 10:52

"The Simpsons" to popkulturowy fenomen. Animowany serial o perypetiach rodziny ze Springfield jest emitowany od 1989 r. W wielu odcinkach pojawiły się słynne osoby, które same użyczyły głosu swoim rysunkowym wcieleniom. My przyjrzymy się czemu innemu: rzadkim pojazdom odtworzonym przez twórców w "Simpsonach".

Amphicar 770

Amphicar
Amphicar

Jak sama nazwa podpowiada, Amphicar to amfibia. Niemiecki pojazd, którym można się poruszać zarówno po lądzie, jak i wodzie, był wytwarzany w latach 1961-1968 i powstał w liczbie 3878 egzemplarzy.

770 w nazwie wzięło się stąd, że Amphicar mógł pływać z prędkością 7 mph i jeździć z szybkością 70 mph (ok. 112 km/h). Wóz był napędzany przez silnik 1,1 marki Triumph rozwijający mocy 43 KM.

Amphicar pojawił się m.in. w komediach "Analityk prezydenta" (1967 r.) i "Inspektor Clouseau (1968 r.). W "Simpsonach" można go było zobaczyć w 10. odcinku 5. sezonu. Pojawia się w historycznej kronice dot. miasta Springfield. Widać na niej szereg egzemplarzy wyjeżdżających z fabryki prosto do wody. W serialu Amphicar zwał się Aqua-Car.

Obraz

Austin Healey 3000

Austin Healey 3000
Austin Healey 3000

Austin Healey 3000 to synonim brytyjskiego roadstera. Samochód był wytwarzany od 1959 do 1967 r. Do jego napędu służył silnik R6 o pojemności 2,9 l i mocy (w zależności od wersji i generacji) od 126 do 150 KM. Zostało zbudowanych 42 926 sztuk tzw. "dużego Healeya".

Roadster w "The Simpsons" pojawił się w odcinku nr 7 sezonu 4. Kiedy zadurzony w Marge Simpson miliarder Charles Montgomery Burns dowiaduje się, że ma ona męża, wyobraża go sobie jako przystojnego Europejczyka jeżdżącego Austinem Healeyem.

Obraz

Bugatti Typ 50

Bugatti Typ 50
Bugatti Typ 50

Bugatti Typ 50 opierało się na Typie 46, ale było mniejsze i droższe. Luksusowe auto miało silnik o pojemności 5,0 l i mocy ok. 200 KM. Samochód w latach 190-1934 powstał w liczbie 65 egzemplarzy.

Dziś ceny Bugatti na aukcjach przekraczają wartość 1 mln dol. Nic dziwnego, że w 4. epizodzie sezonu 13. jeździł nim pan Burns. Auto pod przymusem prowadził też Homer, który wraz z wybranką serca Burnsa został porwany przez Snake'a Jailbirda. W serialu auto zwie się Buagatti Sexarossa.

Obraz

Chitty Chitty Bang Bang Flying

"Chitty Chitty Bang Bang" to film z 1968 r., który w Polsce znany jest pod nazwą "Nasz cudowny samochodzik". Intryga familijnego obrazu opartego na książce Iana Fleminga kręci się wokół niezwykłego auta, które może latać. Pojazd skonstruowany przez wynalazcę Caractacusa Pottsa chce przejąć zły Baron Bomburst z fikcyjnego kraju Vulgaria.

Na potrzeby "Chitty Chitty Bang Bang" zbudowano 6 egzemplarzy auta. Nie wszystkie podczas realizacji były wyposażone w napęd. Model z silnikiem V6 o pojemności 3,0 l produkcji Forda został sprzedany w 2011 r. za 805 000 dol. Trafił w ręce reżysera Petera Jacksona, który nieodpłatnie udostępnia go organizatorom akcji charytatywnych.

Wóz z Chitty Chitty Bang Bang został umieszczony przez twórców "Simpsonów" w czołówce do 12. odcinka 21. sezonu.

Obraz

Duesenberg J

Duesenberg J
Duesenberg J

Duesenberg Automobile & Motors Company było amerykańskim przedsiębiorstwem, które działało w latach 1913-1937. Zajmowało się wytwarzaniem luksusowych i sportowych samochodów.

Model J, który został zaprezentowany w 1928 r. na salonie w Nowym Jorku, należał do najdroższych i najszybszych samochodów swoich czasów. Auto wyposażone w rzędowy silnik 8-cylindrowy o pojemności 6,9 l i mocy 265 KM, mogło się rozpędzić do niemal 200 km/h.

Samo podwozie Duesenberg kosztowało 8500 dol., a pojazd z kompletną karoserią od 13 000 do 25 000 dol. Dla porównania, średnie roczne zarobki w USA na przełomie lat 20. i 30. wynosiły ok. 3000 dol. Model J był popularny wśród europejskiej szlachty. Jeździły nim również znane persony: Greta Garbo, Howard Hughes, Clark Gable, a nawet Al Capone. Obecnie ceny Duesenbergów J wahają się od 400 000 do 10 mln dol.

W "Simpsonach" samochód został pokazany w 11. odcinku 3. sezonu. Jeździ nim jeden z pracowników elektrowni atomowej pana Burnsa, który dorobił się majątku na sprzedaży akcji rzeczonej elektrowni. Obłowiła się także reszta załogi, oczywiście poza Homerem, który pozbył się udziałów przedwcześnie.

Obraz

General Motors EV1

General Motors EV1
General Motors EV1

General Motors EV1 wyróżnia się na tle pojazdów z tej listy. Nie jest bowiem luksusowym lub sportowym autem, a pojazdem elektrycznym. Prawdopodobnie jednak jest rzadszy od niektórych Bugatti czy Duesenbergów.

EV1 powstawał w latach 1996-2000. W sumie zbudowano 1117 egzemplarzy samochodu. Pojazd został ciepło przyjęty przez rynek i był chwalony za swoje parametry. Przyspieszał od 0 do 100 km/h w ok. 9 s, a jego prędkość było ograniczona elektronicznie do 130 km/h. Modele z końca produkcji mogły pochwalić się zasięgiem 220 km.

EV1 był dostępny w leasingu i cieszył się sporą popularnością. Koncern General Motors postanowił jednak zniszczyć wszystkie egzemplarze. Oficjalną przyczyną była mała opłacalność projektu. Powodem mogła być niechęć GM do wytwarzania części zamiennych przez 15 lat, do czego koncern byłby prawnie zobowiązany, gdyby pojazdy dalej jeździły po drogach po zakończeniu produkcji. Do dziś przetrwało kilka sztuk EV1, m.in. na uczelniach i w muzeach.

GM nie pozwalał użytkownikom na odkupywanie swoich egzemplarzy, chociaż nieraz oferowali oni bardzo wysokie kwoty. Wokół złomowania EV1 narosło wiele teorii spiskowych, mówiących m.in. o naciskach ze strony koncernów paliwowych. Zostały one opisane m.in. w filmie dokumentalnym "Kto zabił samochód elektryczny?" z 2006 r.

W "The Simpson" elektryczny pojazd został przez Homera utopiony. Po wyjeździe z wody samochód spłonął (sezon 11., odcinek 1.)

Obraz

Isotta Fraschini Tipo 8B

Isotta Fraschini Tipo 8B
Isotta Fraschini Tipo 8B

Tipo 8B był de facto ostatnim modelem produkowanym przez włoską markę Isotta Fraschini. Samochód pojawił się na rynku w 1930 r. w dobie kryzysu ekonomicznego. Podwozie auta kosztował 10 000 dol.

Luksusowe Tipo 8B miał pod maską rzędową, 8-cylindrową jednostkę 7,4. Pewne jest, że Isotta Fraschini zbudowała 30 sztuk tego pojazdu, ale niektóre źródła mówią o 82. Samochodem tym jeździli m.in. papież Pius XI, William Randolph Hearst, Rudolph Valentino. Do dziś przetrwały 3. sztuki Tipo 8B.

Isotta Fraschini została uwieczniona w "Simpsonach" w sezonach 14. i 18. (odcinki odpowiednio  16. i 12.). Z Tipo 8B korzystali pan Burns i mafiozo Gruby Tony.

Obraz

Lincoln Futura - batmobil

Lincoln Futura - batmobil
Lincoln Futura - batmobil

Batmobil z serialu "Batman" emitowanego w latach 1966-1968 to prawdziwy klasy. Auto zostało zbudowane przez George’a Barrisa na bazie koncepcyjnego Lincolna Futura z 1955 r. Na początku tego roku pojazd został sprzedany na aukcji Barrett-Jackson za 4,62 mln dol.

Batmobil pojawiał się w "Simpsonach" wielokrotnie, w tym sezonach nr 4 (odcinek 9.), 11 (odcinek 1.), 21 (odcinek 1.) i 23 (odcinek 8).

Obraz
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)