Poważne zmiany w regulaminie F1 - FIA je zatwierdziła!

Poważne zmiany w regulaminie F1 - FIA je zatwierdziła!

Lotus
Lotus
Źródło zdjęć: © Lotus F1 Team
Bartosz Pokrzywiński
15.12.2013 17:35, aktualizacja: 08.10.2022 09:53

Międzynarodowa Federacja Samochodowa uchwaliła nowy regulamin techniczny Formuły 1. Przy okazji zatwierdzono także system kar dla kierowców.

Począwszy od sezonu 2014, kibice zasiadający na trybunach oraz przed telewizorami (nie wiadomo jeszcze, kto będzie w Polsce transmitował F1) będą mieli nie lada wyzwanie. Chodzi o nowy system kar dla kierowców, który uchwaliła Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA.

Najprościej wytłumaczyć zmiany, odwołując się do systemu kar punktowych nakładanych przez policję. Co ciekawe, FIA nie przygotowała jeszcze sztywnego taryfikatora punktowego, ale miejmy nadzieję, że taki dokument powstanie jeszcze przed rozpoczęciem sezonu.

W przeciwnym razie sędziowie nadal będą musieli z osobna rozpatrywać każdy przypadek łamania przepisów i naciągania regulaminu, a więc słowo "system" będzie w tym wypadku całkowicie nieuzasadnione.

Poza standardowymi karami, takimi jak obowiązkowy dziesięciosekundowy postój w boksach czy przejazd przez aleję serwisową, sędziowie będą mogli nakładać na kierowców kary punktowe, których efektem mają być późniejsze konsekwencje wyciągane wobec kierowców.

Pit stop zespołu Ferrari
Pit stop zespołu Ferrari© f1technical.net

Punkty będą przypisywane do superlicencji uprawniającej do udziału w wyścigach Formuły 1, a ich skasowanie nastąpi dopiero po 12 miesiącach, niezależnie od sezonu. W praktyce więc superlicencja stanie się czymś na wzór bardzo drogiego prawa jazdy.

Jedynym sposobem na wyzerowanie punktów we wcześniejszym terminie będzie zebranie ich 12. Wówczas kierowca opuści najbliższy wyścig. FIA zmodyfikowała także system kar związany z wypuszczeniem bolidu ze stanowiska serwisowego.

Do tej pory "lizakowy" wypuszczał bolid w każdej możliwej chwili i jeśli doszło do zajechania drogi lub kolizji, zespół ponosił karę. Teraz ukarany zostanie także kierowca. W przypadku sesji treningowych incydent może zakończyć się cofnięciem o kilka pozycji na starcie do wyścigu. Jeśli stanie się to podczas wyścigu, sędziowie mogą cofnąć zawodnika aż o 10 pozycji na starcie do kolejnego Grand Prix. Kolejnym sposobem ukarania kierowcy za to "przewinienie" jest zmuszenie go do obowiązkowego postoju w boksach.

Silnik Renault na sezon 2014
Silnik Renault na sezon 2014

Ponadto, począwszy od sezonu 2014 przynoszącego mnóstwo zmian technicznych, FIA będzie rozróżniała 6 różnych elementów układu napędowego bolidu, z których każdy będzie mógł być wymieniony 5 razy podczas sezonu. Będą to:

● wewnętrzna komora spalania silnika,

● silnik generatora kinetycznego,

● silnik generatora ciepła,

● magazyn energii,

● turbosprężarka,

● układ elektroniczny sterujący pracą podzespołów.

Przy szóstej wymianie któregokolwiek z modułów kierowca zostanie automatycznie cofnięty o 10 pozycji na starcie do najbliższego wyścigu. W przypadku wymiany "kolejnej po szóstej" bolid zostanie cofnięty o 5 pozycji. Zmieniono także przepisy dotyczące wytrzymałości skrzyni biegów. Teraz nie będzie można ich zmieniać przez sześć wyścigów z rzędu.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)