Brabus CLS 63 AMG Shooting Brake 4Matic 850 6.0 Biturbo (2013) [Frankfurt 2013]

Brabus CLS 63 AMG Shooting Brake 4Matic 850 6.0 Biturbo (2013) [Frankfurt 2013]

Brabus CLS 63 AMG Shooting Brake 4Matic 850 6.0 Biturbo (2013) [Frankfurt 2013]
Olgierd Lachowski
11.09.2013 07:15, aktualizacja: 08.10.2022 08:42

Prezentując to kombi Brabus wysunął się na czoło w rywalizacji o zbudowanie najmocniejszego Mercedesa z “użytkowym” nadwoziem. CLS 63 AMG Shooting Brake ma nowy 6-litrowy silnik o mocy 850 KM.

Jeszcze kilka tygodni temu najmocniejszym kombi mógł pochwalić się Väth, który oferuje 846-konnego CLS-a 63 AMG. Brabus przebija ten wynik o zaledwie 4 KM, ale fakt jest faktem – Brabus jest mocniejszy.

Bazą do przebudowy był Mercedes CLS 63 AMG Shooting Brake 4Matic, a zatem auto wyposażone przez fabrykę w napęd na wszystkie koła. Oczywiście tym samym zmianom może zostać poddana wersja z napędzanymi tylnymi kołami lub odmiana „S”, która też korzysta z 4Matic.

Obraz

Tak naprawdę sprawa rozbija się o dostarczenie pojazdu z silnikiem M 157, który jest poddawany szeroko zakrojonym modyfikacjom. Podstawową zmianą jest powiększenie objętości skokowej tej V-ósemki z 5,5 l do 5,9 l. To Brabus osiąga dzięki rozwierceniu cylindrów i zmianie wału korbowego.

M 157 ma fabrycznie instalowane turbodoładowanie, ale fachowcom z Bottrop nie wystarczały te turbosprężarki i włożyli swoje – takie, które mają znacznie większą niż w seryjnych sprężarkę. Poza tym zmieniono sporo drobniejszych elementów, które jednak mają wpływ na osiągi silnika. Do tych części zaliczają się wtryskiwacze paliwa, pompy paliwa czy choćby intercoolery.

Obraz

Rezultat to 850 KM mocy maksymalnej przy 5400 obr./min. Wartość momentu obrotowego jest na tyle duża – 1450 Nm – że Brabus „obcina” ją do 1150 Nm przy 2500-4500 obr./min. To zabezpieczenie przed ewentualnym uszkodzeniem któregoś z zespołów montowanych w układzie napędowym.

W CLS-ie znajduje się 7-biegowa skrzynia automatyczna, która jednak w pewnym stopniu odbiega od klasycznego automatu, bo Mercedes wyposażył ją w suche wielopłytkowe sprzęgło (nie mylić z podwójnym sprzęgłem ze skrzyń zautomatyzowanych) zamiast przekładni hydrokinetycznej. Moc na drogę jest przekazywana przez wszystkie koła.

Nowy sportowy układ wylotowy wyposażono w zawory regulacyjne. „Wydech” pracuje w dwóch trybach – cichym zwanym „coming home” oraz głośnym nazwanym „sport”. Gazy spalinowe wydostają się czterema seryjnymi rurami.

Obraz

Brabus informuje, że tak naprawdę nieznana jest maksymalna prędkość, jaką mógłby uzyskać CLS z tym silnikiem. Wiadomo, że nie mniej niż 300 km/h (w przypadku, gdy przekładnia główna ma większe przełożenie), ale też na razie nie więcej niż 350 km/h, bo przy takiej prędkości włącza się ogranicznik. O tym jakie są prawdziwe możliwości tej jednostki napędowej być może niedługo się dowiemy.

Wysoka prędkość maksymalna wozu wymusiła montaż z przodu elementu stylistyczno-aerodynamicznego montowanego w Brabusie CLS V12 800 Rocket. Chodzi o przedni zderzako-spojler. Ta część została przygotowana do Rocketa, który rozpędza się do 370 km/h. Spojler został zaprojektowany z pomocą badań przeprowadzonych w tunelu aerodynamicznym, które miały na celu zmniejszenie siły unoszącej przód nadwozia Mercedesa przy prędkościach powyżej 300 km/h. Przy okazji powiększono wloty powietrza, którymi gaz dostaje się pod maskę – np. w celu chłodzenia hamulców.

Obraz

Z boku przymocowano niewielkie wyloty powietrza (tuż za przednimi kołami) i nakładki na progi, a z tyłu imitację dyfuzora. W tylnym zderzaku wycięto otwory, które pełnią funkcję wyłącznie ozdobną. Przedni spojler oraz pozostałe detale wykonano z kompozytu węglowego.

Kombi porusza się na kołach z ultralekkimi felgami Monoblock R o średnicy 20”, które z przodu mają szerokość 9,0”, a z tyłu są o 1,5” szersze. Opony oznaczone są jako 255/30 R 20 (przód) oraz 295/25 R 20 (tył).

W przeciwieństwie do Brabusa G 63 AMG 6x6 oraz do S 63 AMG 850, CLS ma nieco bardziej stonowane kolory wnętrza. Tuner zdecydował się na wykorzystanie czerni i bardzo jasnego szarego koloru, który ma się zgrywać z barwą nadwozia. Oczywiście materiały tapicerskie są najwyższej jakości. Pracownicy z Bottrop zadbali o takie szczegóły jak aluminiowe pedały, świecące nakładki na progi czy rygle drzwi ze szczotkowanego aluminium.

Obraz

Dzięki ogromnej mocy silnika i napędowi na wszystkie koła ten Brabus do setki przyspiesza w 3,10 s! Z kolei w wersji z napędem klasycznym na ten sam manewr potrzebuje 3,70 s.

Na koniec pozostaje pytanie co z Brabusem CLS V12 Rocket, który okazuje się samochodem wolniejszym, a miał być przecież elitarną maszyną. Co z tego, że Rocket może pojechać z prędkością 370 km/h skoro jest ona ograniczona do 350 km/h. A przyspieszenie do 100 km/h jest takie samo jak w tylnonapędowym CLS-ie 850 6.0 Biturbo.

Właściwie jedyne, co dzieli Rocketa i tego Brabusa to silniki – ten pierwszy ma widlastą dwunastkę. Ale płacić za dodatkowe cztery cylindry dwa razy więcej… – Rocket kosztuje ponad 0,5 mln euro, a nowy Brabus połowę tej kwoty.

Obraz

Wiadomo, że Rocketa nie kupują biedacy biorący go na kredyt, ale i tak mogą czuć się nieco oszukani, wszak ten wóz miał być szczytem szczytów dopóki jest oferowany, a tu nagle taki klops. No, chyba że niedługo pojawi się np. 900-konny Rocket…

Konkurencja

[MKB CLS 63 AMG P 640 640 KM, pow. 340 km/h]

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, na bazie M 157
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5912 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 850 KM przy 5400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 143,78 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 1450 Nm (ogr. do 1150 Nm przy 2500-4500 obr./min)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna 7G-Tronic AMG SpeedShift MCT
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,0 x 20” Monoblock R ‘Platinum Edition’
  • Koła tylne: 10,5 x 20” Monoblock R ‘Platinum Edition’
  • Opony przednie: 255/30 R 20
  • Opony tylne: 295/25 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2025 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,38 kg/KM (seryjny – 3,64 kg/KM)
  • Długość: 4956 mm
  • Szerokość: 1881 mm
  • Rozstaw osi: 2874 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,10 s
  • Prędkość maksymalna: ograniczona do 350 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/27]

Źródło: Brabus

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)