1200 KM w Ferrari! - Mansory F12berlinetta La Revoluzione (2013) [Frankfurt 2013]

1200 KM w Ferrari! - Mansory F12berlinetta La Revoluzione (2013) [Frankfurt 2013]

1200 KM w Ferrari! - Mansory F12berlinetta La Revoluzione (2013) [Frankfurt 2013]
Olgierd Lachowski
12.09.2013 19:15, aktualizacja: 08.10.2022 08:42

Dokonujące kontrowersyjnych zmian w bardzo drogich samochodach Mansory przeszło samo siebie. Frankfurt jest miejscem debiutu super-Ferrari – 1200-konnego F12 La Revoluzione!

Od samego początku działalności Mansory nastawione było na tuning ekskluzywnych aut. Pierwszą maszyną, która naprawdę zapadła w pamięć, było Bugatti Veyron 16.4 z mocniejszym o 100 KM silnikiem. W Genewie zobaczyliśmy 1250-konne Lamborghini Aventador Carbonado, a we Frankfurcie Mansory zaprezentowało ekstremalnie stuningowane Ferrari F12 Berlinetta.

Nazwa słusznie wskazuje, że ta maszyna to prawdziwa rewolucja. Z zewnątrz da się oczywiście rozpoznać Ferrari F12, ale karoseria tego auta mocno odbiega od oryginału. Zmieniono w niej mnóstwo elementów, upodobniając ją w jak największym stopniu do Ferrari LaFerrari.

Z przodu nowy jest zarówno zderzakospojler, jak i maska silnika, ale także błotniki. Części wykonano z włókien węglowych. Nos na pokrywie jednostki napędowej wyraźnie nawiązuje do topowego limitowanego „konia z Maranello”. Podobnie jest z tyłem – czego nie widać na zdjęciach – który ma teraz charakterystyczny „słupek” pomiędzy tylnymi światłami opadający aż do dyfuzora.

Tak naprawdę z seryjnych części ostały się prawdopodobnie tylko klapa bagażnika oraz dach. Tylny zderzak wygląda inaczej i może mieć wpływ na własności aerodynamiczne tylnej części Ferrari.

Podobnie zresztą jak dołożone z tyłu wprawdzie niewielkie, ale jednak skrzydło. Zmiany aerodynamiczne są najprawdopodobniej znacznie większe, ponieważ tuner usunął po obu stronach fragmenty klapy silnika odpowiadające za prawidłowe działanie tzw. aero bridge. Nawet jest nie był to układ mający kluczowe znaczenie dla aerodynamiki Ferrari, to jednak jakieś znaczenie miał.

Z całego wozu, moim zdaniem, najlepiej wyglądają felgi. Ich design jest prosty, ale jednocześnie lekki. Mansory nie podało na razie szczegółowych rozmiarów kół, więc wiadomo tylko, że z przodu obręcze mają średnicę 21”, a z tyłu są o 1” większe.

Za kołami znajdują się seryjne, superwydajne hamulce. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 398 mm, tylne zaś są o niespełna 40 mm mniejsze (mają dokładnie 360 mm). Jedne i drugie to spieki ceramiczne odznaczające się bardzo niską masą i wysokim współczynnikiem tarcia.

Obraz

W każdym Ferrari najważniejszy jest silnik. Coraz mniej firm stawia obecnie na skomplikowane 12-cylindrowe widlaste konstrukcje. F12berlinetta ma właśnie taką jednostkę. Ma ona objętość skokową 6,3 l i jest zaopatrzona w bezpośredni wtrysk benzyny. W takiej konfiguracji silnik rozwija 740 KM mocy przy 8250 obr./min, a jego moment obrotowy wynosi 690 Nm.

Takie parametry motoru były za słabe dla ekipy Mansory, więc mechanicy dołożyli V-dwunastce podwójne turbodoładowanie. Jest też nowy układ wydechowy, są intercoolery, a także nowa elektronika silnika. Mocy też jest znacznie więcej. Obecnie jednostka silnikowa ma niesamowite 1200 KM mocy maksymalnej, ale jej szczytowy moment obrotowy jest ograniczony do zaledwie 890 Nm.

Dodatkowe 460 KM przekłada się na skrócenie czasu rozpędzania do 100 km/h o 0,10 s. Zatem teraz F12 potrzebuje 2,90 s na osiągnięcie setki. To całkiem realny rezultat. Pytanie brzmi, jak kształtują się czasy przyspieszeń do wyższych prędkości oraz tzw. elastyczność (nie mylić z elastycznością silnika).

Prędkość maksymalna określona jest na 370 km/h.

Większe wrażenie od mocy jednostki napędowej robi tylko jednak rzecz – cena. Absurdalne 1 300 000 euro. Za te pieniądze można mieć znacznie lepsze samochody niż La Revoluzione. Podejrzewam, że na torze maszyna Mansory miałaby potężne problemy w porównaniu z seryjną F12berlinettą. Moim zdaniem La Revoluzione to sztuka dla sztuki tylko po to, żeby dostać od jakiegoś szejka te 1,3 mln euro. Nabywca na pewno się znajdzie.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V12, 65supo\/sup
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6262 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 1200 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 191,63 KM/l KM/l (seryjny – 118,17 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 890 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa F1
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 398 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm
  • Koła przednie: 21”
  • Koła tylne: 22”

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1700 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,42 kg/KM (seryjny – 2,30 kg/KM)
  • Długość: 4618 mm
  • Szerokość: 1942 mm
  • Rozstaw osi: 2720 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,90 s
  • Prędkość maksymalna: 370 km/h
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)