TestyCitroënNowy Citroën C4 Picasso 1,6 e-HDI 115 KM Exclusive [pierwsza jazda autokult.pl]

Nowy Citroën C4 Picasso 1,6 e‑HDI 115 KM Exclusive [pierwsza jazda autokult.pl]

Nowy Citroën C4 Picasso 1,6 e-HDI 115 KM Exclusive [pierwsza jazda autokult.pl]
Paweł Kaczor
13.09.2013 09:30, aktualizacja: 18.04.2023 11:09

Citroën już od wielu lat kojarzony jest ze swego rodzaju motoryzacyjną awangardą. Awangardą, która nie przejawia się tylko w topowych i najdroższych modelach, ale także w samochodach bardziej uniwersalnych, dla szerszej grupy odbiorców. Jednym z przykładów nieszablonowego podejścia do typowego rodzinnego auta jest model C4 Picasso, który właśnie doczekał się kolejnej generacji.

Citroën C4 Picasso 1,6 e-HDI 115 KM Exclusive - pierwsza jazda

Rodzina francuskich aut noszących nazwisko słynnego malarza zrodziła się w 1999 roku wraz z prezentacją wyglądającej niczym duże jajo na kołach Xsary Picasso. Po kilku latach (dokładnie w 2006 roku) światło dzienne ujrzała pierwsza generacja C4 Picasso (również w wersji Grand), a w 2008 roku zaprezentowano najmniejsze dziecko z gamy, czyli model C3 Picasso. Każde z tych aut było nietuzinkowe. O nowej C4, dzierżącej nazwisko mistrza w nazwie, już po pierwszym spojrzeniu można powiedzieć dokładnie to samo.

Obraz

Nadwozie francuskiego minivana zrywa z nudą i szablonowością. Na pierwszy plan zdecydowanie wybija się przód auta z charakterystycznymi przedzielonymi światłami. Czy taka "twarz" wygląda atrakcyjnie? Na pewno budzi skrajne odczucia. Profil samochodu wywołuje słuszne skojarzenia z poprzednikiem.

Co ciekawe, wbrew panującej modzie C4 Picasso II generacji jest mniejsze od swojego poprzednika (krótsze o 65 mm, węższe o 4 mm i niższe o 50 mm). O 57 mm zwiększył się za to rozstaw osi. Największy wpływ na te wymiarowe sztuczki miała zupełnie nowa platforma EMP2. Dzięki modułowej konstrukcji może ona zostać wykorzystana w autach o wielu typach nadwozia, od kompaktowego hatchbacka zaczynając, a na aucie użytkowym kończąc. Nowa platforma przyczyniła się także do redukcji masy pojazdu. Auto jest teraz o ponad 100 kg lżejsze od porównywalnej wersji poprzedniej generacji.

Obraz

O ile wygląd zewnętrzny może być tematem wielu burzliwych dyskusji, o tyle wnętrze C4 Picasso II generacji zamyka usta niemal wszystkim malkontentom. Pierwszą rzeczą rzucającą się w oczy tuż po zajęciu miejsca za kierownicą nie są dwa ciekłokrystaliczne wyświetlacze czy brak tradycyjnych pokręteł klimatyzacji. Największe pierwsze wrażenie robi nasłonecznienie kabiny oraz kapitalna widoczność w każdym kierunku. Przednia szyba wcina się głęboko w dach, a o dużej powierzchni szyb bocznych wspomniałem już wcześniej. Dopiero po odpaleniu silnika uwagę kierowcy i pasażerów zwracają dwa ekrany ciekłokrystaliczne.

Pierwszy z nich umieszczony przy podszybiu ma 12” i wyświetla obraz w rozdzielczości HD. Drugi, znajdujący się na konsoli centralnej, dumnie nazywany przez Citroëna tabletem, jest nieco mniejszy (7”), ale odpowiada za zdecydowanie więcej funkcji auta, od ustawień radia i nawigacji zaczynając, na nastawach siły nawiewów i temperatury klimatyzacji kończąc.

Obraz

Cała deska rozdzielcza wraz z wbudowanymi ekranami dotykowymi wygląda szalenie efektownie i bardzo nowocześnie. Niestety, jak to często bywa, efektowność nie zawsze idzie w parze z efektywnością. Menu ustawień dostępnych z poziomu ekranu dotykowego jest bardzo rozbudowane, a co za tym idzie - ogarnięcie wszystkich opcji wymaga trochę czasu. Szczególnie dokuczliwy (przynajmniej na samym początku przygody z autem) może być brak tradycyjnych pokręteł klimatyzacji. Jej ustawienia są dostępne tylko z poziomu ekranu dotykowego.

Jak nowy C4 Picasso wygląda od strony praktycznej? Miejsca na przednich fotelach nie powinno zabraknąć nawet wysokim osobom. Z tyłu także nie jest źle, chociaż rozwiązanie z trzema niezależnymi fotelami (każdy niezależnie regulowany) nie jest do końca trafione w samochodzie tej wielkości, a konkretnie tej szerokości. Jeśli z tyłu podróżuje dwójka pasażerów, wygodniejszą opcją jest typowa kanapa, która zwykle jest mniej wyprofilowana i pozwala na zajęcie bardziej swobodnej pozycji.

Bagażnik ma przyzwoite 537 l pojemności, a liczne schowki znajdujące się w kabinie docenią nie tylko rodziny z gromadką dzieci.

Oferta jednostek napędowych dostępnych do nowego minivana Citroëna obejmuje dwa silniki benzynowe (1,6 VTi 120 KM oraz 1,6 THP 156 KM) oraz dwa diesle (1,6 e-HDI 92 KM lub 1,6 e-HDI 115 KM). Dodatkowo silniki wysokoprężne mogą być łączone z automatyczną skrzynią biegów ETG6.

Mnie w udziale przypadła 115-konna wersja 1,6 e-HDI z manualną skrzynią biegów. Ze względu na śladowy przebieg samochodu oraz to, że w malowniczych miejscowościach, przez które przebiegała trasa testowa, słowo "korek" kojarzy się tylko z winem, wyniki uzyskanego przeze mnie spalania nie są miarodajne. Według producenta C4 Picasso wyposażone w ten silnik powinno spalać średnio 4 l/100 km w cyklu mieszanym.

Obraz

Rzeczą, którą udało mi się ocenić po pierwszym, dość krótkim kontakcie, jest naprawdę dobre wyciszenie kabiny oraz swego rodzaju spokój, komfort i pewność prowadzenia. Zawieszenie na szczęście nie zostało usportowione (czyt. usztywnione) i nawet na wyboistych drogach pasażerowie nie odczuwają przesadnego dyskomfortu.

Na dalej idące wnioski z pewnością przyjdzie pora, gdy auto na dłużej zagości w naszej redakcji.

Najtańsza wersja C4 Picasso II generacji wyposażona w wolnossący silnik 1,6 VTi została wyceniona na 73 900 zł. W tej kwocie możemy liczyć m.in. na ABS+ESP+ASR+BAS+EBD, światła LED do jazdy dziennej, kontrolę trakcji, dwustrefową klimatyzację manualną, pełną elektrykę szyb czy 7” tablet dotykowy. Co na to konkurencja? Renault Scenic (ceny od 69 990 zł) oraz Ford C-Max (ceny od 53 950 zł) są tańszymi opcjami. Volkswagen Touran (od 74 190 zł) oraz Peugeot 5008 (od 76 800 zł) są z kolei nieco wyżej wycenianymi autami. Nie ulega jednak wątpliwości, że Citroën wysoko ceni swój nowy model, chociaż jak to bardzo często w tej francuskiej marce bywa, klient może liczyć na spore rabaty.

Obraz
  • Awangardowy i przykuwający wzrok design
  • Atrakcyjny i efektowny projekt wnętrza
  • Świetna widoczność
  • Funkcjonalność
  • Sterowanie funkcjami za pomocą dotykowego ekranu wymaga przyzwyczajenia
  • Wysoka cena testowanego egzemplarza
Ogólna ocena samochodu: [stars]8[/stars]Zobacz inne testy samochodów marki Citroën!

Citroën C4 Picasso 1,6 e-HDI 115 KM Exclusive - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Citroën C4 Picasso 1,6 e-HDI 115 KM Exclusive
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, Turbodiesel
Rodzaj paliwa:Olej napędowy
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1560 cm3
Stopień sprężania:16
Moc maksymalna:115 KM przy 3600 rpm
Moment maksymalny:270 Nm przy 1750 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:71,9 KM/l
Skrzynia biegów:6-biegowa, ręczna
Typ napędu:FWD (przedni)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Niezależne, typu MacPherson, z wahaczami, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe hydrauliczne, stabilizator
Zawieszenie tylne:Oś odkształcalna, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe hydrauliczne
Układ kierowniczy:Wspomagany
Średnica zawracania:10,8 m
Koła, ogumienie przednie:17" 205/55/R17
Koła, ogumienie tylne:17" 205/55/R17
Masy i wymiary
Typ nadwozia:MPV
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):b.d.
Masa własna:1480 kg
Stosunek masy do mocy:12,9 kg/KM
Długość:4428 mm
Szerokość:1826 mm
Wysokość:1610 mm
Rozstaw osi:2785 mm
Rozstaw kół przód/tył:1573/1576 mm
Pojemność zbiornika paliwa:55 l
Pojemność bagażnika:537-630 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:460 kg
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:13,1 s
Prędkość maksymalna:185 km/h
Zużycie paliwa (miasto):4,5 l/100 km6,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):3,8 l/100 km5,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4 l/100 km5,5 l/100 km
Emisja CO2:105 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:109 700 zł
Model od:73 900 zł
Wersja silnikowa od:85 500 zł

Citroën C4 Picasso 1,6 e-HDI 115 KM Exclusive - galeria zdjęć

Obraz
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/13]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)