Mało znane auta z drzwiami otwieranymi do góry [cz. 2]

Mało znane auta z drzwiami otwieranymi do góry [cz. 2]

Mało znane auta z drzwiami otwieranymi do góry [cz. 2]
Wojciech Kaczałek
13.09.2013 17:00, aktualizacja: 08.10.2022 13:27

Kilka dni temu zaprezentowaliśmy Wam sześć samochodów o nietypowym sposobie otwierania drzwi, które nie są tak popularne jak słynne modele Mercedesa czy Lamborghini. Oto kolejne.

Gillet Vertigo .5 Spirit

Gillet Vertigo .5 Spirit
Gillet Vertigo .5 Spirit

Gillet to belgijska marka zajmująca się produkcją samochodów sportowych i wyczynowych. Założył ją na początku lat 90. Tony Gillet, były mistrz Belgii w wyścigach górskich i kilkukrotny uczestnik Rajdu Dakar.

Gillet wytwarza model Vertigo .5 Spirit. Auto waży niewiele ponad 950 kg, ponieważ jest zbudowane w dużej mierze z włókna węglowego i Nomexu, polimeru wykorzystywanego także do produkcji odzieży ognioodpornej.

Obraz

Samochód jest napędzany motorem Maserati. Silnik V8 o pojemności 4,2 l rozwija moc 420 KM. Gillet przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3 s.

Model Vertigo .5 Spirit znalazł się na liście oczywiście ze względu na unoszone do góry butterfly doors. Gillet jest zwinny niczym motyl, więc drzwi, które noszą nazwę od tego owada, pasują do niego jak ulał.

Pojazd jest wyjątkowo rzadki. W ciągu roku budowanych jest kilka egzemplarzy.

Gillet Vertigo - ZDF

HTT Pléthore

HTT Pléthore
HTT Pléthore

HTT Automobile to firma z prowincji Quebek, która odpowiada za skonstruowanie pierwszego kanadyjskiego super samochodu. Model Pléthore został zaprezentowany podczas Montreal International Auto Show 2007.

Co ciekawe, start produkcji tego auta był możliwy, dzięki udziałowi założycieli HTT Automobile w programie "Dragons' Den - jak zostać milionerem", w którym pomysły uczestników są oceniane przez zamożnych inwestorów.

Dwaj jurorzy zdecydowali się kupić udziały firmy. HTT zdobyła dzięki temu niezły rozgłos w środowisku bogaczy i szybko zebrała zamówienia m.in. z Bliskiego Wschodu i Chin.

Obraz

HTT Pléthore jest napędzane 7-litrowym silnikiem o mocy 750 KM, sprzężonym z 6-biegową skrzynią sekwencyjną. Auto o długości 4,7 m waży 1250 kg. Samochód nie ma lusterek zewnętrznych, a kamery.

Twórcy Pléthore są najwidoczniej fanami McLarena F1, bowiem kanadyjski wóz ma taki sam układ siedzeń, jak brytyjski klasyk. Fotel kierowcy jest osadzony na środku, a za nim znajdują się miejsca dla dwójki pasażerów. Pléthore nie ma wprawdzie takich samych drzwi, jak McLaren, ale także są one unoszone do góry.

HTT Pléthore - First time on public roads

Melkus

Melkus RS 1000
Melkus RS 1000

Melkus to firma, która została założona w 1959 r. w Dreźnie, a wiec na terenie NRD. Zakończyła swój żywot w 1986 r. Została wskrzeszona w XXI w., ale przetrwała bardzo krótko (2009-2012).

Melkus zarówno w pierwszym, jak i drugim okresie działalności zajmował się wytwarzaniem tylko jednego modelu. Za czasów Niemieckiej Republiki Demokratycznej produkowała RS 1000.

Samochód wyglądał, niczym rasowe auto sportowe. Miał  drzwi typu gullwing.

Melkus RS 2000
Melkus RS 2000

Do napędu Melkusa służyły zmodyfikowane, 3-cylindrowe dwusuwy Wartburga o pojemności od 1,0 do 1,2 l. RS 1000 mógł rozwinąć prędkość maksymalną 165, a w wersji wyścigowej nawet 210 km/h. Pojazd powstał w liczbie 101 sztuk.

W 2009 r. Melkus powrócił z modelem RS 2000. Nawiązywał do protoplasty stylistyką, a co za tym idzie, miał podnoszone do góry drzwi. Mógł być wyposażony w silniki o mocy od 270 do 375 KM. Na nowego Melkusa nie skusiło się zbyt wiele osób, być może dlatego, że trzeba było za niego zapłacić 150 000 euro.

Melkus RS 1000 / 2 Stroke SuperCar Sound

Nova

Nova
Nova

Nova to kit-car opracowany w latach 70. przez brytyjską firmę Automotive Design and Development. Samochód był oparty konstrukcyjnie na Volkswagenie Beetle, ale na przestrzeni lat montowano do niego silniki różnych marek, w tym Subaru, Mazdy i Porsche.

Nova była i wciąż jest wytwarzana na licencji (lub też bez licencji) w wielu krajach. Ostatnio pojawiły się informacje na temat tego wozu z Indii, gdzie będzie powstawała wersja elektryczna, czyli Supernova-EV. Nova jest też znana pod nazwami Ledl (Austria), Purvis Eureka (Australia), Defi (Francja), Puma, Totem (obie odmiany z Włoch), Scorpion (Nowa Zelandia), Eagle (RPA), Gryff (Szwajcaria) czy Trantula (Zimbabwe). Jednym z najpopularniejszych wcieleń jest amerykański Sterling.

Sterling
Sterling

Nova wyróżnia się nawet na niniejszej liście. De facto nie pasuje do zestawienia aut z podnoszonymi do góry drzwiami, ale szkoda pominąć taką ciekawostkę. Samochód ma otwierany cały kokpit, niczym w myśliwcu. Pojawiły się też egzemplarze z unoszonymi drzwiami, ale to auta z ruchomym elementem łączącym dach i przednią szybę są najpowszechniejsze i najbardziej przykuwają wzrok.

Z tego względu Nova pojawiła się w licznych produkcjach filmowych, w tym w takich klasykach, jak "Wyścig śmierci" ("Death Race 2000") z 1975 r. i "Wyścig armatniej kuli II" ("Cannonball Run II") z 1984 r.

Vector W2

Vector W2
Vector W2

W poprzedniej części pisaliśmy o modelu Isdera Commendatore 112i, którą niektórzy fani motoryzacji kojarzą z dziś już klasycznej gry "Need for Speed II" z 1997 r. Zapewne część pamięta czasy jeszcze odleglejsze, a konkretnie początek lat 90.

W Polsce okresu młodego kapitalizmu pojawiła się guma Turbo, która miała wkładki w postaci kartek z samochodami i krótkim opisem parametrów. Jednym z najbardziej poszukiwanych modeli był Vector W2.

Amerykański super samochód do dziś robi wrażenie. Został zaprezentowany w 1978 r. i powstał tylko w dwóch egzemplarzach, chociaż producent starał się sprawiać wrażenie, że w zbudował więcej sztuk.

Vector
Vector

Tylko jedno auto miało silnik. Pojawiło się w wielu materiałach promocyjnych. Jego karoseria była po prostu przemalowywana. Vector W2 w końcu posłużył za bazę dla modelu W8, który zadebiutował w 1989 r. i powstał w liczbie 19 egzemplarzy (licząc prototypy).

Vector W2miał m.in. wyświetlacz przezierny, czyli HUD, regulowane elektrycznie fotele oraz czujnik w pedale hamulca, który miał zapobiegać zbyt szybkiemu blokowaniu się kół. Do jego napędu służył silnik 5,7 V8 o mocy szacowanej na 600-650 KM. Jednostka miała podwójne turbo. Dla porównania, Lamborghini Countach miał, w zależności od wersji, od 355 do 490 KM.

Obraz

Vector wyglądał, jak przystało na super samochód przełomu lat 70. i 80. Miał karoserię w kształcie klina, zbudowaną z aluminium i włókna węglowego, a także nożycowe drzwi.

Vector W2 pt4

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)