Poradniki i mechanikaJak wymienić koło w samochodzie? [poradnik]

Jak wymienić koło w samochodzie? [poradnik]

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia
Wojciech Kaczałek
17.10.2013 17:57, aktualizacja: 30.03.2023 12:03

Awaria ogumienia w trakcie jazdy to rzecz nie tylko kłopotliwa, ale i niebezpieczna. Wprawdzie coraz większa liczba kierowców korzysta z ubezpieczeń typu assistance, jednak wiedza na temat tego, jak wymienić koło w samochodzie może okazać się bardzo przydatna.

Jak rozpoznać, że złapaliśmy tzw. kapcia? Chociażby po tym, że pojazd zaczyna samodzielnie skręcać w jedną stronę. Często słychać też charakterystyczny, dudniący dźwięk. Jeśli doświadczymy tego w trakcie jazdy, powinniśmy postępować spokojnie. Nie należy wykonywać gwałtownych manewrów i ostro hamować.

Czasami na przebitej oponie można przejechać jeszcze niewielki dystans. Należy to wykorzystać, aby znaleźć odpowiednie miejsce do postoju, najlepiej na twardym, płaskim podłożu. Starajmy się unikać zatrzymywania się w bliskości wzniesień czy zakrętów. Dobrze jest się dotoczyć do zatoki, parkingu czy fragmentu drogi z szerszym poboczem.

Po zatrzymaniu należy włączyć światła awaryjne i rozstawić trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej, wskazanej przez przepisy odległości od samochodu (na terenie zabudowanym tuż za pojazdem lub na nim na wysokości nie większej niż 1 m, poza terenem zabudowanym w odległości 30-50 m, na drodze ekspresowej lub autostradzie w odległości 100 m).

Przed przystąpieniem do czynności związanych z wymianą koła dobrze jest na siebie założyć kamizelkę odblaskową. Trzeba zmniejszyć wagę pojazdu: poprosić współpasażerów o opuszczenie auta i wypakować bagaże, jeśli je przewozimy.

Najlepiej jest wozić ze sobą pełnowymiarowe koło zapasowe lub chociaż dojazdówkę. Pamiętajmy o regularnej kontroli ciśnienia w ogumieniu awaryjnym. Zestawy naprawcze pomogą tylko przy niewielkich uszkodzeniach, a po ich zastosowaniu opona może nie nadawać się do dalszego użytku i reperacji, z powodu trudno usuwalnej pianki uszczelniającej.

Po wyjęciu z samochodu koła zapasowego, podnośnika i kluczy ustawiamy koła w kierunku na wprost. Następnie zaciągamy hamulec ręczny i wrzucamy bieg pierwszy lub wsteczny (w przypadku skrzyni automatycznej przestawiamy lewarek na P). Auto możemy dodatkowo zabezpieczyć wstawiając pod koła kamienie lub kliny po stronie, która nie będzie podnoszona.

Klucz do odkręcenia kół powinien być w luce koła zapasowego lub fabrycznym otwieranym schowku z narzędziami. Jak wymienić koło w samochodzie? Zaczynamy od poluzowania śrub w feldze o mniej więcej jeden obrót. Jeśli się zapiekły, przyda nam się preparat pokroju WD-40. Do klucza dobrze jest mieć przedłużkę. Gdy jej nie posiadamy, pozostaje nam nacisnąć na klucz nogą. Trzeba przy tym uważać na stopę i na to, aby nie uszkodzić śrub. Pamiętajmy, że w przypadku stosowania śrub zabezpieczających do felg trzeba mieć przy sobie odpowiednią przejściówkę do ich odkręcenia.

Pod samochód podkładamy podnośnik, sprawdzając uprzednio w instrukcji, gdzie przeznaczono miejsce dla jego górnej końcówki. W przypadku braku instrukcji, szukajmy charakterystycznych wcięć lub przetłoczeń (zazwyczaj na skraju progu). Pod podnośnik dobrze jest podłożyć deskę, co choć w pewnym stopniu zapobiegnie zapadaniu się pojazdu, gdy stoimy na miększym podłożu.

Najpierw pojazd podnosimy o kilka centymetrów i sprawdzamy, czy pozostaje stabilny. Jeśli tak, odkręcamy śruby i ściągamy koło chwytając za jego dolną część (nie wkładajmy ręki pomiędzy oponę a błotnik!).

Zanim założymy felgę z zapasowym ogumieniem upewnijmy się, że w stresie nie wzięliśmy do rąk koła, które przed chwilą zdjęliśmy. Zapasówkę zakładamy na piastę (zależnie od tego od sposobu mocowania koła może być ono montowane na śruby lub same nakrętki/centralną nakrętkę). Najpierw palcami, a następnie kluczem dokręcamy śruby, ale nie do oporu. Pamiętajmy przy tym, aby śruby wkładać na krzyż. Dokręcamy je porządnie po opuszczeniu samochodu na ziemię. Standardowo w samochodzie osobowym zalecany moment dokręcenia kluczem dynamometrycznym to 110-130 Nm (zależnie od producenta). W przypadku aut sportowych może sięgać on aż 500 Nm co przy braku odpowiednich urządzeń (np. klucza pneumatycznego) może być niemożliwe do osiągnięcia nawet przy długim kluczu.

Aby dowiedzieć się o postępowaniu przy oponach Run-on-Flat zajrzyj tutaj:

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)