Jak wymienić koło w samochodzie? [poradnik]

Fot. Fotolia

Fot. Fotolia

Awaria ogumienia w trakcie jazdy to rzecz nie tylko kłopotliwa, ale i niebezpieczna. Wprawdzie coraz większa liczba kierowców korzysta z ubezpieczeń typu assistance, jednak wiedza na temat tego, jak wymienić koło w samochodzie może okazać się bardzo przydatna.

Jak rozpoznać, że złapaliśmy tzw. kapcia? Chociażby po tym, że pojazd zaczyna samodzielnie skręcać w jedną stronę. Często słychać też charakterystyczny, dudniący dźwięk. Jeśli doświadczymy tego w trakcie jazdy, powinniśmy postępować spokojnie. Nie należy wykonywać gwałtownych manewrów i ostro hamować.

Czasami na przebitej oponie można przejechać jeszcze niewielki dystans. Należy to wykorzystać, aby znaleźć odpowiednie miejsce do postoju, najlepiej na twardym, płaskim podłożu. Starajmy się unikać zatrzymywania się w bliskości wzniesień czy zakrętów. Dobrze jest się dotoczyć do zatoki, parkingu czy fragmentu drogi z szerszym poboczem.

Czy warto inwestować w opony używane? [poradnik]

Wielu użytkowników samochodów nie przywiązuje zbyt dużej uwagi do ogumienia. Potrafią oni jeździć na tym samym komplecie opon latami, nie zwracając uwagi na zużycie i stan bieżnika. Jeśli już muszą wymienić opony, idą po linii najmniejszego oporu i wybierają gumy używane. Czy warto?

Po zatrzymaniu należy włączyć światła awaryjne i rozstawić trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej, wskazanej przez przepisy odległości od samochodu (na terenie zabudowanym tuż za pojazdem lub na nim na wysokości nie większej niż 1 m, poza terenem zabudowanym w odległości 30–50 m, na drodze ekspresowej lub autostradzie w odległości 100 m).

Przed przystąpieniem do czynności związanych z wymianą koła dobrze jest na siebie założyć kamizelkę odblaskową. Trzeba zmniejszyć wagę pojazdu: poprosić współpasażerów o opuszczenie auta i wypakować bagaże, jeśli je przewozimy.

Najlepiej jest wozić ze sobą pełnowymiarowe koło zapasowe lub chociaż dojazdówkę. Pamiętajmy o regularnej kontroli ciśnienia w ogumieniu awaryjnym. Zestawy naprawcze pomogą tylko przy niewielkich uszkodzeniach, a po ich zastosowaniu opona może nie nadawać się do dalszego użytku i reperacji, z powodu trudno usuwalnej pianki uszczelniającej.

Jak wymienić płyn hamulcowy [poradnik]

Zaleca się, aby wymieniać płyn hamulcowy w samochodzie mniej więcej co 2 lata, bądź też co 40 000 – 50 000 km. Jest to konieczne, ponieważ do układu hamulcowego z czasem dostaje się woda.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Po wyjęciu z samochodu koła zapasowego, podnośnika i kluczy ustawiamy koła w kierunku na wprost. Następnie zaciągamy hamulec ręczny i wrzucamy bieg pierwszy lub wsteczny (w przypadku skrzyni automatycznej przestawiamy lewarek na P). Auto możemy dodatkowo zabezpieczyć wstawiając pod koła kamienie lub kliny po stronie, która nie będzie podnoszona.

Klucz do odkręcenia kół powinien być w luce koła zapasowego lub fabrycznym otwieranym schowku z narzędziami. Jak wymienić koło w samochodzie? Zaczynamy od poluzowania śrub w feldze o mniej więcej jeden obrót. Jeśli się zapiekły, przyda nam się preparat pokroju WD-40. Do klucza dobrze jest mieć przedłużkę. Gdy jej nie posiadamy, pozostaje nam nacisnąć na klucz nogą. Trzeba przy tym uważać na stopę i na to, aby nie uszkodzić śrub. Pamiętajmy, że w przypadku stosowania śrub zabezpieczających do felg trzeba mieć przy sobie odpowiednią przejściówkę do ich odkręcenia.

Pod samochód podkładamy podnośnik, sprawdzając uprzednio w instrukcji, gdzie przeznaczono miejsce dla jego górnej końcówki. W przypadku braku instrukcji, szukajmy charakterystycznych wcięć lub przetłoczeń (zazwyczaj na skraju progu). Pod podnośnik dobrze jest podłożyć deskę, co choć w pewnym stopniu zapobiegnie zapadaniu się pojazdu, gdy stoimy na miększym podłożu.

Samochód terenowy – tuning [opony]

Wracamy do tematu samochodu terenowego. Był już wybór, zakup, teraz czas na modyfikacje. Zacznę od tego co najbardziej zwiększy zdolności terenowe samochodu – od opon.

Najpierw pojazd podnosimy o kilka centymetrów i sprawdzamy, czy pozostaje stabilny. Jeśli tak, odkręcamy śruby i ściągamy koło chwytając za jego dolną część (nie wkładajmy ręki pomiędzy oponę a błotnik!).

Zanim założymy felgę z zapasowym ogumieniem upewnijmy się, że w stresie nie wzięliśmy do rąk koła, które przed chwilą zdjęliśmy. Zapasówkę zakładamy na piastę (zależnie od tego od sposobu mocowania koła może być ono montowane na śruby lub same nakrętki/centralną nakrętkę). Najpierw palcami, a następnie kluczem dokręcamy śruby, ale nie do oporu. Pamiętajmy przy tym, aby śruby wkładać na krzyż. Dokręcamy je porządnie po opuszczeniu samochodu na ziemię. Standardowo w samochodzie osobowym zalecany moment dokręcenia kluczem dynamometrycznym to 110–130 Nm (zależnie od producenta). W przypadku aut sportowych może sięgać on aż 500 Nm co przy braku odpowiednich urządzeń (np. klucza pneumatycznego) może być niemożliwe do osiągnięcia nawet przy długim kluczu.

Aby dowiedzieć się o postępowaniu przy oponach Run-on-Flat zajrzyj tutaj:

Jak jeździć z przebitą oponą? Opona typu Run on Flat (RoF)

Każdy, kto choć raz musiał wymienić przebitą oponę, wie, że nie jest to przyjemne, zwłaszcza jeśli akurat pada lub jest środek nocy. Na szczęście dostrzegli to inżynierowie firm oponiarskich i coraz częściej stosują w samochodach ogumienie odporne na przebicie. Czy warto kupić i eksploatować takie opony?

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a