Poradniki i mechanikaCzarny, niebieski, szary – kolor spalin ma znaczenie. Po nim poznasz usterkę

Czarny, niebieski, szary – kolor spalin ma znaczenie. Po nim poznasz usterkę

Takie spaliny, czyli bezbarwne, oznaczają, że silnik jest w świetnej kondycji
Takie spaliny, czyli bezbarwne, oznaczają, że silnik jest w świetnej kondycji
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
31.07.2022 13:51, aktualizacja: 13.03.2023 16:24

Jedyny słuszny kolor spalin to bezbarwny lub delikatnie szary. Jeśli jest inny, oznacza to usterkę silnika lub jego osprzętu. Ekspreci z Q Service Castrol podpowiadają, co mogą oznaczać niewłaściwe barwy.

Bezbarwne spaliny nie powinny wzbudzać niepokoju, a jeśli auto ma już swoje lata, to lekko szare zabarwienie też nie jest powodem do zmartwień. Gorzej, kiedy spaliny zyskują barwę białą, szarą, czarną bądź niebieską czy błękitną – są najprawdopodobniej oznaką usterki bądź zużycia silnika. Mechanicy zwracają uwagę na to, by zachować czujność przy pojawieniu się takich symptomów.

Kolor biały – sprawdź poziom płynu chłodniczego

Niewielka ilość białego dymu, niezależnie od panujących warunków atmosferycznych, nie powinna budzić obaw o stan silnika. Często taki kolor pojawia się przy porannym rozruchu, dłuższym postoju czy zimą. Jest to wynik parowania wody zalegającej w układzie wylotowym. Po osiągnięciu temperatury roboczej gazy wylotowe z reguły tracą barwę. Jedynie w dużych, a także starych silnikach przybierają kolor lekko szary.

Jeśli z rury wylotowej wydobywają się jednak białe spaliny przez długi czas, a zwłaszcza po rozgrzaniu silnika, to już jest powód do niepokoju. Często płyn chłodzący dostaje się do komór spalania. Warto sprawdzić jego poziom w zbiorniczku lub chłodnicy. Jeśli jest go za mało, to może oznaczać uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Może to być też wina zaworu EGR z chłodniczką.

Kolor czarny – wtryski, DPF lub tuning

Czarny dym występuje najczęściej podczas pracy silników Diesla i przy dużych obciążeniach jednostek poddanych tuningowi. Kiedy kopci tylko przy przyspieszaniu, jeszcze nie ma się czym niepokoić.

Jednak jeśli diesel dymi na czarno bez przerwy, w każdej sytuacji, to może oznaczać dużą obecność sadzy w spalinach. Niekoniecznie jednak wiąże się to z usunięciem filtra DPF, choć często tak bywa.

Jeśli motor ma już spory przebieg, to najpewniej ma zużyte wtryskiwacze, które podają za dużo paliwa.

  • Dym o czarnej barwie oznacza, że silnik ma zbyt bogatą mieszankę paliwową. Niezależnie od tego, czy to diesel czy jednostka benzynowa – wyjaśnia Krzysztof Predko, właściciel warsztatu Auto Gaz Serwis Stacja Obsługi Samochodów Krzysztof Predko.

W układzie wydechowym samochodu z silnikiem benzynowym, powodem wydobywania się czarnego dymu mogą być m.in. problemy z właściwym funkcjonowaniem układu dolotowego, uszkodzone wtryskiwacze (głównie w jednostkach z wtryskiem bezpośrednim) czy awarie sondy lambda.

Kolor niebieski nie zawsze oznacza koniec życia silnika

Niebieski kolor niemal zawsze oznacza, że do komór spalania trafia nadmierna ilość oleju smarującego. A tego przyczyn może być kilka. Często jest to oznaka zużycia silnika, co przy dzisiejszych cenach usług i części używanych oznacza niemal zawsze jego wymianę.

Jednak niebieski dym może być przyczyną zużycia samej turbosprężarki, która przepuszcza olej do układu dolotowego. Tu już nie trzeba wymieniać silnika – wystarczy regeneracja części.

Kolor szary w nadmiarze – jedź do mechanika, ale bez paniki

Intensywnie szare spaliny pojawiają się najczęściej w samochodach z silnikami benzynowymi i oznaczają zbyt bogatą mieszankę paliwa. Do właściwego pomiaru jej poziomu służy sterownik silnika oraz czujniki. Przyczyn takiego zjawiska należy szukać właśnie w czujnikach, które w wyniku awarii zaburzają skład mieszanki. Szary dym może również oznaczać, że do komór spalania dostał się płyn chłodzący.

Zwróć uwagę na zapach spalin

Oprócz kolorów warto zwrócić uwagę na zapach spalin. Słodki sygnalizuje usterkę uszczelki pod głowicą, a gryzący/duszący zapchany filtr DPF. Z kolei zapach przypominający auta z okresu PRL, np. dwusuwowe, to nic innego jak nadmiar oleju w spalinach.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)