Pomóż nam tworzyć Autokult! Co chcesz tu zmienić?

Test: Mercedes C 220 d 4Matic All-Terrain - jeśli Klasa C, to tylko z tym silnikiem

Mercedes Klasy C All-Terrain to efekt nieskomplikowanego przepisu na podniesione kombi. Tak naprawdę, w wersji z silnikiem Diesla, błyszczy nie poza asfaltem, ale na długich trasach autostradami. Tak oszczędnej, cichej i kulturalnej jednostki nie ma nikt na rynku.

Mercedes Klasy C 220d All-Terrain

Mercedes Klasy C 220d All-Terrain (fot. Mateusz Lubczański)

Mercedes C 220 d 4Matic All-Terrain — test, opinia

4,1 l oleju napędowego na każde 100 kilometrów – taki wynik pojawił się na komputerze pokładowym gdy dojechałem do celu niedaleko południowej granicy Polski. Ruszając z Warszawy, jechałem głównie drogami ekspresowymi, bez tamowania ruchu, ale też bez okupowania lewego pasa. Na drodze krajowej da się osiągnąć jeszcze niższe spalanie, choć myślę, że granicą jest ok. 3,5 l/100 km

To nie koniec możliwości tej jednostki. Zwróćcie uwagę na dostępny zasięg przekraczający 1000 km!

To wszystko w samochodzie, który ma 200 KM i 440 Nm, napęd na cztery koła, waży ok. 1800 kg, jest podniesiony względem zwykłego kombi o 40 mm i poszerzony o kolejne 21 mm. Czterocylindrowy diesel, mający 2 litry pojemności, nie tylko jest oszczędny (w mieście nie udało mi się przekroczyć 6 litrów), ale i ma niemal aksamitny charakter pracy. Rzadko przekracza poziom 1500 obrotów.

Zapomnijcie o klekocie – to nowoczesna jednostka wspierana przez drugą generację połączonego modułu rozrusznika i alternatora. Ma on 20 KM i pomaga jednostce spalinowej jak może, co widać i czuć. Auto również mocno odzyskuje energię. Gdy czujniki wykryją poprzedzający nas samochód, komputer pokładowy dobiera odpowiednio siłę rekuperacji.

Wraz z układem (mikro)hybrydowym przeniesiono też charakterystyczną dla mercedesów z takim napędem wadę – pedał hamulca działa nieprecyzyjnie i cóż… gąbczasto. Na początku jest twardy, później wpada w podłogę, by na końcu znów się utwardzić. To wszystko zależy jeszcze od stopnia rekuperacji (np. gdy dojeżdżając do świateł, gdy mamy przed sobą inny pojazd).

Niestety, "wydechy" w zderzaku to tylko zaślepki

To kolejny argument, by wyciągać all-terraina w trasę. Jak to w przypadku uterenowionych kombi, praca ich zawieszenia jest miękka, choć wiele większy komfort tłumienia odnotowałem w – nieobecnym już niestety na rynku – peugeocie 508 RXH. Myślę jednak, że wynika to z zamontowania opon o rozmiarze 245/40R19. Może i obręcze wyglądają nieźle, ale przy tak małym profilu ogumienie nie ma jak wytłumić nierówności. Osobiście pozostałbym przy seryjnej gumie 225/55R17.

Nie ma co ukrywać, że wszystkie te terenowe dodatki mają przede wszystkim sprawić, by to kierowca poczuł się lepiej, a nie zachęcić go, by wjechał od razu w jakieś ciężkie przeprawy off-roadowe. Producent oczywiście dostarcza tutaj dwa tryby jazdy (z dokładnymi wskazaniami np. przechyłu), ale mają one taki sam sens jak w pierwszym lepszym SUV-ie.

Przyjemne materiały łączą się z dyskusyjnym plastikiem

Terenowych nawiązań nie ma za to we wnętrzu. Mercedes podniósł jakość wykończenia kabin, choć teraz jest to miejsce pełne kontrastów. Z jednej strony – olbrzymie ekrany, efektowne podświetlenie czy przyjemne dla oka nawiewy i powierzchnie. Z drugiej strony skóra sąsiaduje z plastikiem (na przykład na boczkach drzwi), który sprawdziłby się może w aucie z wypożyczalni, a nie w kombi za prawie 250 tys. zł – i to przed dobraniem dodatków. Pominę milczeniem plastik na tunelu środkowym – już z Klasy E wiadomo, że rysuje się on samego patrzenia i tu nie będzie inaczej.

Zobacz również: Ford Transit Custom Nugget Plus - przez weekend byłem królem kempingu

Na pewno uwagę zwraca topowy wyświetlacz multimediów przypominający raczej telewizor. I tak – ergonomia jego używania jest o wiele lepsza niż można by sądzić. Obsługa klimatyzacji, choć brak tu klasycznych pokręteł, nie zajmuje więcej uwagi niż w innych autach. Sama logika systemu jest dobra, co pozwala na jego szybkie zrozumienie. Niestety, duży ekran oznacza mnóstwo śladów odcisków palców.

Co gorsza, panele dotykowe umieszczone są też na kierownicy, więc przebicie się przez ustawienia komputera pokładowego oznacza muskanie, głaskanie i pieszczenie płytek. To, mówiąc wprost, spora wpadka pod względem wygody, bo panele specjalnie dokładnie nie są i jest ich też po prostu za dużo.

Dobranie kilku pakietów naprawdę poprawia wizerunek Klasy C

Mercedesa Klasy C All-Terrain można dostać "już" za ok. 230 tys. zł, ale będzie miał on wtedy jednostkę benzynową. Dopłata do diesla jest więc duża, ale jeśli sporo jeździcie, będzie co najmniej usprawiedliwiona. Konkurencja jest znana od lat. To głównie Audi A4 Allroad oraz Volvo V60 Cross Country. Pierwszy z nich startuje z poziomu 208 tys. zł (i to jednostka wysokoprężna jest droższa), drugi z poziomu 250 tys. zł. Wychodzi więc na to, że najlepszym wyborem byłby… Mercedes z wnętrzem z Volvo.

Mateusz Lubczański

Moja opinia o Mercedesie Klasy C 220d All-Terrain

Jestem absolutnie zakochany w tym silniku, który nie tylko jest oszczędny, ale i zaskakuje kulturą pracy. To największy plus tego auta i z jego powodu poważnie zastanawiałbym się nad skierowaniem kroków do salonu Mercedesa, a nie Volvo. Dawno nie widziałem już na komputerze pokładowym zasięgu wynoszącego ponad 1600 km. Trudno jednak tu mówić o zdolnościach terenowych. Przy zakupie warto wziąć standardowe obręcze – większy profil opony poprawi komfort.

Ogólna ocena8z 10

Plusy:

  • Fenomenalny, oszczędny i cichy silnik Diesla
  • Efektowne multimedia…

Minusy:

  • …które w kwestii dotykowej jeszcze pozostawiają trochę do życzenia
  • Wpadki materiałowe godne o wiele tańszych aut
Mercedes C 220 d 4Matic All-Terrain (2022)
Pojemność silnika: 1993 cm³
Rodzaj paliwa: Diesel
Skrzynia biegów: Automatyczna, 9-biegowa
Moc maksymalna: 200 KM przy 4200 rpm
Moment maksymalny: 440 Nm przy 1800–2800 rpm
Przyspieszenie 0–100 km/h: 7,8 s
Prędkość maksymalna: 231 km/h
Pojemność bagażnika: 490–1510 l
Spalanie:
Średnie zużycie paliwa (katalogowo): 5,6–4,9 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa w mieście: 5,8 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa na drodze krajowej: 3,7 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa na drodze ekspresowej: 4,1 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa na autostradzie: 4,6 l/100 km
Ceny:
Model od: 233 800
Wersja napędowa od: 246 900 zł
Cena testowanego egzemplarza: 290 000 zł

Szczegółowe dane techniczne znajdziesz na AutoCentrum.pl

Pomóż nam tworzyć Autokult!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

BMW iX xDrive50: sprawdzam, czy ma magię litery i Volkswagen Sharan Highline 2.0 TDI 150 KM 4Motion - test, opinia, spalanie, cena Test: Porsche Taycan GTS – doskonała robota, ale kup słabszą wersję Golf GTI Clubsport 2017 – godny następca pierwszego GTI Test: BMW 118i kontra Audi A3 35 TDI - kompakty się biją, korzysta klient Test: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid - jego pozycja jest niezagrożona Škoda Fabia 1,2 TSI DSG Elegance Plus [test] Jeep Renegade Limited 2.0 Multijet (140 KM) AWD - test, opinia, spalanie, cena Test: Mini Cooper S Cabrio - jego urok nie tkwi w perfekcji BMW i3s jest drogie, ale życie z nim jest wyjątkowo tanie Hyundai Tucson N Line 1.6 T-GDI: kiedy szukasz sportu, ale nie sportowego auta Test: Mitsubishi L200 Stark - 3 blokady robią tu robotę!

Popularne w tym tygodniu:

Test: Peugeot 308 BlueHDI – cofnąłem się w czasie, by pojeździć dieslem. Ma wielką zaletę i nie chodzi o zasięg Test długodystansowy: Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh. Dzień dobry! Test: FSO 125p Pick-up - miał być eksportowym hitem, ale wyszło jak zwykle Test: Porsche 911 (992) Turbo S vs 911 (997) Turbo - dwaj tytani, którzy kończą swoje epoki. Swoją magię odkryli w Beskidach Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance - tak jeździ i ryczy hybryda jeśli ma 843 KM! Test: Ford Mustang California Special - powrót po 7 latach za kierownicę legendy Test: Renault Master piwoplan firmy Plandex - bo widelcem nie da się jeść zupy Pierwsza jazda: Kia EV6 GT. Sprawdzam najtańsze 500+ na rynku Test: Audi S8 po liftingu - luksus nie musi iść w parze z niesmaczną ostentacją Test: Volkswagen Taigo - logiczna alternatywa dla Polo, kiedy chcesz wydać 100 tys. zł Test: Mazda MX-5 z systemem KPC na przełęczy Salmopolskiej Test: "Duży Range Rover" - złoty i nieskromny