Nadchodzą zmiany w badaniach technicznych. Będzie nowy obowiązek

Nadchodzą zmiany w badaniach technicznych. Będzie nowy obowiązek

Ministerstwo Infrastruktury szykuje kolejne zmiany w przeglądach
Ministerstwo Infrastruktury szykuje kolejne zmiany w przeglądach
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Aleksander Ruciński
30.06.2022 07:03, aktualizacja: 13.03.2023 16:46

Nowe obowiązkowe wyposażenie aut osobowych i dostawczych niebawem może stać się przedmiotem badań technicznych. Chce tego Ministerstwo Infrastruktury, które przygotowało projekt zmian. Mają one wejść one w życie już we wrześniu.

Auta osobowe i dostawcze do 3,5 tony, które uzyskały homologację po 31 marca 2018 roku, muszą być obowiązkowo wyposażone w ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych eCall. Ministerstwo Infrastruktury stworzyło projekt, który nałoży na diagnostów obowiązek weryfikowania jego działania podczas okresowych przeglądów technicznych.

"Usługa eCall oparta na numerze 112 stanowi usługę publiczną świadczoną w interesie ogólnym, w związku z czym powinna być dostępna bezpłatnie dla wszystkich konsumentów. ECall, w sytuacji wypadku drogowego, aktywuje się automatycznie (odpowiada za to czujnik przeciążenia lub uruchomienia poduszek powietrznych) i powiadamia służby ratunkowe o zdarzeniu, nawet w wypadku, gdy kierowca stracił przytomność" - czytamy w projekcie.

Zmiany mają dotyczyć głównie pojazdów kategorii M1 i N1. Do pierwszej zaliczają się typowe samochody osobowe. Drugą stanowią natomiast dostawczaki i pojazdy użytkowe o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Nie jest to jedyna nowość przewidziana przez ministerstwo. W projekcie uwzględniono bowiem również zmianę nazw usterek odnotowywanych przez diagnostów - z istotnej na poważną oraz ze stwarzającej zagrożenie na niebezpieczną. Zgodnie z planem pojawi się też odgórne przypisanie konkretnych usterek do ich rodzaju. Chodzi o to, by diagności nie mieli wątpliwości czy zakwalifikować daną usterkę jako drobną, poważną, czy niebezpieczną. Dotychczas decyzja pozostawała w gestii diagnosty.

Jak twierdzą autorzy projektu, celem planowanych zmian jest poprawa stanu technicznego pojazdów, a co za tym idzie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Projekt został przekazany do konsultacji społecznych i uzgodnień. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, rozporządzenie wejdzie w życie 27 września 2022 roku.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (71)