Jak wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów? [poradnik]

Coraz większe ceny usług serwisowych sprawiają, że dużo osób próbuje naprawiać samochody na własną rękę. Przy prostych naprawach skrzyń mechanicznych nie ma z tym raczej większego problemu, jeżeli mamy do dyspozycji odpowiednie narzędzia.
Jedną z prostych czynności, którą możemy wykonać samodzielnie jest wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów. W przypadku przekładni automatycznych nie jest to aż tak prosta operacja. Przede wszystkim najlepiej jest wykonywać tą czynność na płaskim podłożu przy wykorzystaniu kanału rewizyjnego. Nie wskazane jest, a nawet zabronione, ze względów bezpieczeństwa, wykonywanie tej czynności przy użyciu seryjnego podnośnika samochodowego, bądź tzw. kobyłek. Kolejnym argumentem przemawiającym by nie robić tej czynności, „jak popadnie”, jest możliwość niecałkowitego zlania zużytego oleju, jeżeli samochód będzie np. przechylony.
Jak znajdziemy odpowiednie miejsce do wykonania wymiany, musimy mieć przygotowane naczynie. W zależności od rodzaju automatycznej skrzyni biegów mieści się w niej nawet do 10 litrów oleju (samochody osobowe). W związku z tym musimy mieć do dyspozycji duże naczynie bądź parę sztuk. Przepracowany płyn smarujący to problem ze względu na jego utylizacje. Nie możemy go wylać gdziekolwiek. Można go gromadzić w osobnym zbiorniku i przekazywać np. do stacji tankowania pojazdu. Jest to jednak związane z prowadzeniem ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów, jak też wnoszeniem odpowiednich opłat za składowanie tego typu płynów. Innym sposobem pozbycia się zużytego oleju jest zlecenie dokonania wymiany oleju np. stacji ASO.
Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?
Wróćmy jednak do wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Po spuszczeniu większości płynu smarującego z przekładni (najlepiej w tym celu wykręcić korek spustowy i zostawić wypływ oleju na dłuższą chwilę, tak aby przepracowany olej mógł wyciec do końca) odkręcamy miskę olejową skrzynki w celu wymiany filtra oleju jak i uszczelki miski olejowej. Zakup filtra oleju powinien odbywać się przy sprawdzeniu jego rodzaju np. w ASO. Przeciętny koszt wynosi 60–80 zł.
Kolejnym krokiem przy wymianie oleju jest oczyszczenie powierzchni styku miski olejowej i uszczelki. Po wykonaniu tej czynności zakładamy nową uszczelkę (niektórzy po sprawdzeniu starej postanawiają założyć ją z powrotem, odradzamy jednak tego typu zabieg ze względu na jej zużycie oraz utratę własności) i potem dokręcamy z wymaganą siłą śruby mocujące miskę. Przechodzimy do zakręcenia korka spustowego. Przede wszystkim oczyszczamy gwint zarówno na korku, jak i w misce olejowej. Następnie zakładamy nową uszczelkę korka i dokręcamy go z wymaganą siłą.
Po wykonaniu tych operacji, kolejną jest wlanie odpowieniej ilości oleju dedykowanego do ATF (ang. Automatic Transmission Fluid). Ceny takiego płynu smarującego kształtują się od 30 zł do nawet 180 zł za litr. Koszt jest oczywiście zależny od producenta, jakości i parametrów (temperatury pracy automatycznej skrzyni biegów wynoszącej od 90–110°C). Pamiętajmy, aby dobrze dobrać płyn smarujący bo od tego zależy trwałość przekładni. Po wlaniu wymaganej ilości oleju włączamy silnik pojazdu (skrzynia biegów ustawiona na pozycji „P-Parking”) i sprawdzamy poziom oleju. W starszych konstrukcjach przekładnie wyposażone były w bagnet pomiarowy, a w nowszych pomiar odbywa się za pomocą czujników i komputera. W przypadku zbyt małej ilości oleju wyłączamy jednostkę napędową i uzupełniamy olej.
Przekładnie automatyczne są bardziej podatne na uszkodzenia niż manualne. Jest to związane ze zdecydowanie bardziej skomplikowaną i zaawansowaną konstrukcją, jak i większą liczbą części zastosowanych przy jej budowie. Należy pamiętać aby o skrzynię automatyczną dbać (według większości producentów pierwsza wymiana oleju powinna odbyć się po 100 tys. km, następne co 30 tys. km). Często firmy motoryzacyjne postanawiają zastosować separatywną chłodnicę oleju skrzyni biegów, ze względu na możliwość przegrzewania się opisywanej przekładni przy bardzo dynamicznej jeździe. Jak wiadomo im większa temperatura pracy płynu smarującego tym mniejsza jego lepkość. Dlatego też olej musi być odpowiednio dobrany do warunków pracy przekładni. W momencie pojawienia się takich objawów jak:
- wycieki oleju, brak oleju w skrzyni (szarpanie, „ślizganie się”, a nawet brak napędu samochodu),
- uszkodzenie sprzęgła hydrokinetycznego – konwertera
- uszkodzenie sprzęgieł wewnętrznych, nadpalanie tarczek, separatorów,
- uszkodzenie sterownika hydraulicznego,
- uszkodzenie elektrozaworów, niełatwe zmiany biegów czy nadmierne ciśnienie oleju w skrzyni biegów,
- uszkodzenie koszy sprzęgieł, uszkodzenia mechaniczne,
- uszkodzenie uszczelnień wewnętrznych, zużycie gum, o-ringów, tłoków, pierścieni,
- kłopoty z elektroniką skrzyni biegów,
konieczne jest udanie się do specjalistycznego warsztatu, który będzie w stanie naprawić zaistniałe usterki.
Ten artykuł ma 5 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze