Na co zwracać uwagę podczas zakupu samochodu elektrycznego? Jaki model wybrać?

Na co zwracać uwagę podczas zakupu samochodu elektrycznego? Jaki model wybrać?

Na co zwracać uwagę podczas zakupu samochodu elektrycznego? Jaki model wybrać?
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera
Autokult Elektromobilność
26.05.2022 12:51, aktualizacja: 10.03.2023 13:56

Jeszcze kilka lat temu oferować hybrydy oznaczało iść pod prąd. Dziś jest to popularny rodzaj napędu, a połączenie silnika elektrycznego ze spalinowym zagościło na dobre w ofercie wielu marek. Czy samochody elektryczne, podobnie jak hybrydy, staną się powszechnym wyborem i zawitają w garażach wielu kierowców? Dane płynące z europejskich rynków właśnie na to wskazują, a Polska nie jest wyjątkiem. Coraz częściej pojawiające się w naszej okolicy stacje ładowania samochodów elektrycznych, dopłaty do elektryków, coraz większy zasięg oferowanych na rynku modeli – wszystko to sprawiło, że w salonach wielu marek auta elektryczne rozgościły się na dobre i choć dla większości klientów nadal są nowinką, coraz szersza i bardziej zróżnicowana oferta sprawia, że chętni na zakup EV mają w czym wybierać. Na co powinniśmy zwracać uwagę podczas zakupu samochodu elektrycznego?

Hybryda czy elektryk?

Wśród klientów poszukujących nowego, przyjaznego środowisku i ekonomicznego samochodu jest spora grupa osób, które zadają sobie pytanie – hybryda czy elektryk? Oba rodzaje napędu mają swoje wady i zalety i odpowiadają na różne wymagania klientów. Co przemawia za wyborem poszczególnych typów napędu?

Zalety samochodów elektrycznych

Jedną z kluczowych zalet aut elektrycznych jest to, że są przyjazne dla środowiska, a podczas jazdy nie generują żadnych emisji. Ekologia to doskonały argument w czasach, gdy coraz więcej osób zdaje sobie sprawę ze szkodliwości zanieczyszczeń, a w globalnym ujęciu również z wyzwań stojących przed nami w związku ze zmianami klimatu. Auta elektryczne są ekologiczne, a podnoszony przez ich przeciwników argument związany z niekorzystnym dla środowiska procesem produkcji i przetwarzania zużytych baterii traci rację bytu wraz z rozwojem nowoczesnych technologii, które zmniejszają zużycie rzadkich pierwiastków i umożliwiają coraz skuteczniejsze przetwarzanie odpadów.

Samochody elektryczne są również konstrukcyjnie prostsze od spalinowych – mają mniejszą liczbę ruchomych elementów, a ich serwisowanie jest łatwiejsze. Dzięki temu możemy liczyć na wysoką niezawodność i ograniczenie czynności serwisowych, niezbędnych do pokonywania bezproblemowych kilometrów.

Warto wspomnieć przy tym o niższych kosztach utrzymania. Biorą się one nie tylko z tego, że koszt ładowania samochodu elektrycznego jest zazwyczaj niższy niż tankowania konwencjonalnego auta. Tańszy jest również serwis i – podobnie jak w hybrydach – w elektrykach możemy cieszyć się wolniejszym zużyciem elementów układu hamulcowego.

Właściciele aut elektrycznych mogą liczyć również na korzyści podczas miejskiej jazdy – darmowe zostawienie samochodu w strefach płatnego parkowania czy możliwość jazdy buspasem to najważniejsze z nich. To nie tylko oszczędność pieniędzy, ale i czasu! Na tę chwilę, elektryczny samochód w mieście zdecydowanie się opłaca.

Jednym z istotnych argumentów są dopłaty do aut elektrycznych, które pozwalają obniżyć cenę zakupu. Dofinansowanie do samochodu elektrycznego jest możliwe na zasadach, które opiszemy w dalszej części tekstu. Może ono sięgnąć nawet kilkunastu tysięcy złotych, co w wielu przypadkach pozwala zrównać cenę zakupu auta elektrycznego z kwotą porównywalnego samochodu napędzanego konwencjonalnie.

Samochody elektryczne są dziś w fazie szybkiego rozwoju, a obecne na rynku propozycje są często pierwszą generacją zelektryfikowanych modeli. Szybki rozwój technologii sprawia, że pełen potencjał aut elektrycznych nie został jeszcze odkryty i wykorzystany. Już teraz można jednak powiedzieć, że z dużym prawdopodobieństwem elektryki staną się autami przyszłości.

Zalety samochodów hybrydowych

Zalety hybryd można mnożyć i wcale nie bledną one przy walorach, o których pisaliśmy w kontekście aut elektrycznych. Na tę chwilę, połączenie napędu elektrycznego i spalinowego można nazwać złotym środkiem dla tych kierowców, którzy oczekują od auta niezrównanej wszechstronności i swobody.

Hybrydy również należą do ekologicznych aut, bo przez większość czasu w mieście potrafią poruszać się, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Bezemisyjna jazda przez większość czasu przyczynia się do poprawy jakości powietrza, którym oddychamy, a zmniejszona emisja dwutlenku węgla to czysta korzyść dla środowiska i ograniczenie śladu węglowego w czasie całej eksploatacji.

Samochody hybrydowe zużywają mniej paliwa niż ich spalinowe odpowiedniki, a to sprawia, że zwłaszcza w czasach drogich paliw, w naszym portfelu zostaje znacznie więcej pieniędzy. Hybryda opłaca się szczególnie podczas jazdy po mieście, gdzie korzyści płynące z zastosowania zelektryfikowanego napędu są największe. Tak jak auta elektryczne, hybrydy odzyskują energię podczas hamowania rekuperacyjnego, co minimalizuje zużycie elementów układu hamulcowego, zmniejszając koszty serwisu i ograniczając powstawanie pyłu z klocków i tarcz hamulcowych.

Kluczowy dla wielu kierowców może być zasięg auta. Ci, którzy często ruszają w trasy, z pewnością docenią zasięg hybryd, który jest znacznie większy niż w większości aut elektrycznych, a uzupełnienie poziomu paliwa, by ruszyć w dalszą drogę, zajmuje raptem kilka minut. Choć elektryczne auta oferują dziś przyzwoity zasięg, wciąż jest on wrażliwy na pogodę czy prędkość jazdy i uzależnia kierowcę od dostępności ładowarek. Hybrydy są pod tym względem znacznie bardziej wszechstronne – po prostu tankuje się je na stacji benzynowej, tak jak konwencjonalne pojazdy.

Zaletą hybrydowego auta, podobnie jak elektrycznego, jest cisza podczas jazdy. Choć hybryda pod dużym obciążeniem i podczas mocnego przyspieszania będzie dawała znać o tym, że ma pod maską silnik spalinowy, przez większość czasu jazdy pozostaje bardzo cicha – znacznie cichsza niż podobne auto z silnikiem benzynowym lub Diesla.

Toyota bZ4X

Toyota jest najlepiej znana z szerokiej gamy hybryd oraz z nowatorskiego elektrycznego samochodu zasilanego wodorem – sedana Mirai. Marka w ostatnich kilku latach zaczęła oferować także samochody elektryczne na baterie, ale są to modele oferowane regionalnie, takie jak PROACE Electric i PROACE CITY Electric w Europie czy Toyota C-HR EV w Chinach.

W tym roku w ofercie Toyoty pojawia się prawdziwa rewolucja. Do gamy modelowej marki dołącza średniej wielkości SUV bZ4X – pierwszy globalny model Toyoty z bateryjnym napędem elektrycznym, zaprojektowany na zupełnie nowej platformie eTNGA. Toyota bZ4X to SUV, który powalczy o tytuł najlepszego auta elektrycznego w swojej klasie i ma garść argumentów na poparcie swoich ambicji. Dostępny w kilku wersjach wyposażenia i w dwóch wersjach napędowych, elektryczny model Toyoty to owoc 25 lat doświadczenia tego producenta w tworzeniu zelektryfikowanych układów napędowych.

Napęd na przednią oś lub na 4 koła, doskonałe wyposażenie w standardzie i najnowocześniejsze rozwiązania to elektryzujące połączenie, dzięki któremu Toyota bZ4X ma szansę zdobyć serca klientów. Dynamiczny układ napędowy generuje 204 KM w wersji z napędem na jedną oś i 218 KM w wersji 4x4 XMODE, dzięki czemu od 0 do 100 km/h auto przyspiesza nawet w 6,9 s. Zasięg na pełnym ładowaniu? Do 516 km! Ta wartość sprawia, że nikt nie będzie obawiał się nawet dalszych podróży. Niskie zużycie energii jest możliwe dzięki opływowym kształtom, oszczędnym silnikom elektrycznym i pompie ciepła, która należy do standardowego wyposażenia auta. Odpowiada ona za efektywne nagrzewanie wnętrza przy minimalnym zużyciu energii elektrycznej.

Wnętrze bZ4X jest przestronne i wygodne dzięki dużemu rozstawowi osi. Zastosowanie platformy eTNGA umożliwiło wygospodarowanie przestronnej kabiny, a rozstaw osi wynoszący 2850 mm to gwarancja wygodnego podróżowania zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie.

Toyota bZ4X pozostaje również wierna walorom typowym dla Toyoty. Pełne najnowocześniejszych technologii i niezawodne auto elektryczne ma służyć przez długie lata, dlatego Toyota zapewnia, że po 10 latach eksploatacji (lub po dystansie 240 000 km) bateria utrzyma minimum 90% początkowej sprawności.

Gdzie ładować samochód elektryczny?

Odpowiedź na to pytanie staje się prostsza z miesiąca na miesiąc! Stacje ładowania aut elektrycznych powstają jak grzyby po deszczu, a koszt ładowania samochodu elektrycznego nawet w publicznie dostępnych punktach może być niższy niż koszt tankowania auta spalinowego.

Najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem pozostaje domowa stacja ładowania samochodu, czyli mówiąc najkrócej – ładowarka typu wallbox lub zwykłe domowe gniazdko. Ładowarki do samochodów elektrycznych możemy kupić w salonach, a Toyota oferuje gotowe do montażu rozwiązania, z których możemy skorzystać w przydomowych garażach, lub (za zgodą wspólnot i zarządców) również we współdzielonych garażach podziemnych. Gdy korzystamy z fotowoltaiki, możemy obniżyć koszty ładowania do tego stopnia, że będziemy jeździć samochodem dosłownie za grosze! Pewne jest jedno – możliwości i sposobów na ładowanie auta elektrycznego jest dziś tak dużo, że trudno jest zostać bez prądu, a nawet krótki postój przy publicznej stacji szybkiego ładowania (często dostępnej np. w centrach handlowych czy wzdłuż autostrad) pozwoli nam swobodnie przejechać kilkadziesiąt dodatkowych kilometrów.

Przykładowo, Toyota bZ4X ładuje się z maksymalną mocą 150 kW. Odpowiednio mocna ładowarka DC jest więc w stanie naładować baterię do 80% w zaledwie 30 minut! Domowe ładowanie z ładowarki typu wallbox zajmie z kolei kilka godzin – nocny postój w garażu pozwoli na uzupełnienie zasobów energii kolejne 500 kilometrów.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Czas przybliżyć konkretne liczby. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? Ta kwota jest zróżnicowana i zależna od tego, gdzie ładujemy samochód. Publicznie dostępne stacje popularnych operatorów mają stawki określone w zależności od mocy i czasu ładowania. Można jednak przyjąć, że pokonanie 100 km będzie nas kosztować około 20-30 zł. Gdy ładujemy samochód w domu, możemy liczyć na koszt przejechania 100 km wynoszący zaledwie 8-9 zł!

Dopłaty do samochodów elektrycznych

Ta kwestia z pewnością elektryzuje tych, którzy rozważają zakup nowego auta w najbliższym czasie. Dopłaty do elektryków ruszyły, a program "Mój elektryk" pozwala na otrzymanie bezzwrotnej dotacji do zakupu auta na prąd. Czas trwania programu przewidziano na lata 2021-2025, chyba że wyczerpanie przewidzianych środków nastąpi wcześniej. Ile wynosi dofinansowanie na samochód elektryczny? W przypadku klientów indywidualnych jest to 18 750 zł (przy maksymalnej cenie samochodu wynoszącej 225 000 zł), a dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny nawet 27 000 zł bez limitu ceny zakupu. Dopłaty do aut elektrycznych obejmują również klientów firmowych i wynoszą 18 750 zł dla przedsiębiorców, którzy nie zadeklarują podwyższonego przebiegu i 27 000 zł dla tych, którzy zdecydują się na taką deklarację. Wyższe kwoty dopłat dotyczą już tylko samochodów dostawczych – opisane wyżej dofinansowanie przewidziane jest dla tych, którzy szukają auta osobowego. Pełną ofertę aut elektrycznych Toyoty znaleźć można na stronie producenta.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)