Elektryczny Peugeot e-Rifter, czyli rodzinny i elektryczny

Elektryczny Peugeot e‑Rifter, czyli rodzinny i elektryczny

Elektryczny Peugeot e-Rifter, czyli rodzinny i elektryczny
Źródło zdjęć: © Materiał partnera
Julian Grabowski
28.03.2022 12:49, aktualizacja: 14.03.2023 12:45

Samochody rodzinne wykorzystywane są każdego dnia w mieście i na krótkich dystansach między miastami, nic dziwnego, że na rynku pojawiają się właśnie takie samochody z napędem elektrycznym, które mają sporo dodatkowych zalet. Przykładem jest Peugeot e-Rifter.

Jest taka grupa samochodów, które w kategoriach zdroworozsądkowych z zapasem wygrywają z rywalami – takimi samochodami są oczywiście tak zwane kombivany, czyli samochody rodzinne, spokrewnione z autami użytkowymi. Takie auta mają wysokie nadwozie, więc zapewniają bardzo dużo miejsca nad głową, do tego oferują ogromne bagażniki, mnóstwo schowków we wnętrzu, a dzięki temu, że mają kompaktowe rozmiary – nadal idealnie sprawdzają się w mieście. To idealne połączenie cech, dzięki którym kierowcy od dziesiątek lat uwielbiają te pragmatyczne samochody.

Jednym z przedstawicieli tej klasy jest Peugeot Rifter. To dość nowy model o świeżej nazwie, ale przez ostatnie kilka lat zdążył już przekonać do siebie tysiące kierowców. Jego największymi zaletami – poza wymienionymi, praktycznymi cechami – są nowoczesna stylizacja, zrywającą z tym, do czego przyzwyczaiły nas podobne auta, a także futurystyczne wnętrze z typowym dla marki i-Cockpitem, czyli nietypowym układem kierownicy i cyfrowych wskaźników. Teraz do puli zalet dołączyła nowa – napęd elektryczny.

Samochód dla rodziny musi być przestronny – to jasne. Jednak wnętrze e-Riftera jest bardziej przepastne niż można się spodziewać. W zależności od konfiguracji w bagażniku zmieści się od 775 do nawet 4000 litrów pakunków, a w aucie można znaleźć miejsce dla 7 osób, bo dwa dodatkowe siedzenia rozkładane są z podłogi bagażnika. Do tego wystarczy wybrać wersję z nieco przedłużonym nadwoziem. Francuski kombivan jest więc samochodem wybitnie praktycznym.

Wspomniana cecha jest typowa dla takich aut, jednak e-Rifter zachwyca jeszcze czymś innym – futurystycznie wyglądającym wnętrzem, które nie różni się znacząco od tych z droższych modeli, jak np. Peugeot 508. Auto ma niewielką kierownicę ponad którą spogląda się na cyfrowe zegary, a najważniejszą, centralną część deski rozdzielczej zabiera umieszczony wysoko ekran dotykowy, który pozwala na łatwe korzystanie z multimediów w czasie jazdy. Dzięki temu e-Rifter wyróżnia się na tle innych rodzinnych kombivanów.

Co oznacza, że konstrukcja samochodu była przystosowana do montażu elementów napędu elektrycznego? To, że taki samochód ma nieco inna budowę niż spalinowy – zamiast zbiornika paliwa o nieregularnych kształtach, mamy płaskie akumulatory, a duży silnik i jego osprzęt zastępuje kompaktowa jednostka elektryczna – dlatego konstrukcja wymaga przystosowania. W e-Rifterze udało się to zrobić bardzo dobrze, bo auto wykorzystuje te same elementy, co pozostałe, popularne modele marki, np. Peugeot e-2008.

Samochód ma więc zestaw akumulatorów litowo-jonowych magazynujących 50 kWh energii elektrycznej, silnik umieszczony z przodu i napędzający przednie koła, a także niezbędne moduły sterujące i okablowanie – z zewnątrz nie widać jednak, że to model o nietypowym napędzie, co na pewno wielu kierowców uzna za sporą zaletę. Auto może pokonać na „pełnym baku” energii elektrycznej do 280 kilometrów, co dla statystycznego kierowcy oznacza jazdę przez 5 dni bez konieczności ładowania. A ładowanie? Dzięki obsłudze szybkich ładowarek energię uzupełni się do 80% w 30 minut, ale można też korzystać ze słabszej ładowarki, montowanej w garażu.

Od lat takie pojazdy są piętnowane za swoją cenę, wyższą niż w przypadku sprawdzonych modeli spalinowych. I chociaż kilka lat temu taka obawa była słuszna, to jednak dzisiaj, kiedy samochody od podstaw projektuje się jako elektryczne i kiedy spada koszt wytworzenia akumulatorów, pojazdy elektryczne mają coraz bardziej rozsądną cenę. Szczególnie wtedy, kiedy policzy się również ich niski koszt użytkowania. Koszt pokonania 100 km za kierownicą Peugeota e-Riftera jest 4-5 razy niższy, niż modelem spalinowym.

Peugeot zachęca do kupna elektrycznego e-Riftera również poprzez atrakcyjne finansowanie, co pozwala jeździć nowoczesnym samochodem elektrycznym, praktycznym dla całej rodziny, płacąc jedynie niewielkie miesięczne opłaty – można wybrać taką ofertę, w której w ogóle nie ponosi się wysokiej pierwszej wpłaty. Co więcej, elektryczne modele Peugeota, w tym właśnie e-Rifter, objęte są programem dopłat do zakupu aut elektrycznych – wystarczy wypełnić wniosek, aby otrzymać dofinansowanie wynoszące nawet do 27 000 zł. Najlepsze warunki zapewniane są dla tych rodzin, które klasyfikują się do Karty Dużej Rodziny. To tylko potwierdza, jakie jest główne założenie tego nowoczesnego i dojrzałego modelu.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)