Poradniki i mechanikaJakość części zamiennych - jak czytać oznaczenia i co z nich wynika?

Jakość części zamiennych - jak czytać oznaczenia i co z nich wynika?

Sprzęgło to jeden z elementów, na których nie warto oszczędzać
Sprzęgło to jeden z elementów, na których nie warto oszczędzać
Źródło zdjęć: © fot. Pixabay
Aleksander Ruciński
16.02.2022 07:19, aktualizacja: 14.03.2023 13:19

Rynek części do popularnych aut jest ogromny, a klienci nie zawsze wiedzą jak się w nim odnaleźć. Najważniejszym aspektem bywa cena. Poza kwotą warto jednak zwracać uwagę także na oznaczenia jakościowe, które wiele mówią o danym podzespole.

Oznaczenia jakości części zamiennych to kwestia często bagatelizowana przez kupujących, spychana na dalszy plan przez dostępność części oraz kwotę jaką trzeba zostawić w sklepie. Niesłusznie, gdyż zbytnie oszczędności po czasie mogą się zemścić.

Nie brakuje przecież kierowców, którzy chcąc oszczędzić kilka groszy kupili podejrzany zamiennik, tylko po to by po kilku miesiącach musieć zastąpić go renomowanym odpowiednikiem. Podwójnie wydane pieniądze i stracony czas. W uniknięciu takich kłopotów przydatne może być zwracanie większej uwagi na oznaczenia jakościowe.

Oznaczenia jakości części - jak je czytać?

Zgodnie z dyrektywą GVO obowiązującą w krajach Unii Europejskiej, dystrybutorzy części mają obowiązek klasyfikować je w określony sposób, ze względu na jakość i zastosowanie:

  • O lub OE - części oryginalne, sygnowane logiem producenta samochodu
  • Q lub OEM lub OES - części oryginalne sygnowane logiem producenta części dostarczanych na pierwszy montaż. Nierzadko są to te same części co O i OE, ale bez logo danej marki.
  • P lub PJ - zamienniki o jakości porównywalnej z oryginałem, deklarowanej przez producenta
  • Z lub ZJ - pozostałe części, które mogą lecz nie zawsze muszą spełniać określone standardy jakościowe

Jakie części wybrać?

To zależy od budżetu jakim dysponujemy, wartości pojazdu i tego, o której części mowa. Istnieją bowiem podzespoły, na których nie warto oszczędzać, takie jak układy sprzęgła, rozrządu, koła dwumasowe, wtryskiwacze czy turbosprężarki. Ich zakup często wiąże się ze sporymi wydatkami, więc oszczędności mogą kusić. Warto jednak pamiętać, że wymiana również jest kosztowna i dość skomplikowana. Jeśli taka część zawiedzie, możemy więc narazić się na znacznie wyższe wydatki. Najlepiej więc od razu wybrać coś z półki OE lub OEM.

Z kolei w przypadku tańszych, prostszych i łatwych w wymianie podzespołów, takich jak klocki hamulcowe, filtry, niektóre elementy zawieszenia i oświetlenie można spróbować. Warto jednak pamiętać o ryzyku jakie to ze sobą niesie. Mowa nie tylko o potencjalnie niższej jakości, a co za tym idzie, trwałości, ale także np. innym materiale czy delikatnie zmienionych wymiarach.

Może się bowiem zdarzyć, że lampa z kategorii P lub Z będzie np. delikatnie mniejsza od oryginału lub wykonana z plastiku o innej barwie, a zakupiony filtr ledwie zmieści się w obudowie. To najbardziej ekonomiczna opcja, choć raczej dla tych, którzy nie wymagają nic więcej ponad to, by ich samochód "jakoś" jeździł.

Mimo wszystko, mając wątpliwości co do tego jaką część kupić, bezpieczniej zawsze postawić na renomowanego producenta z kategorii OE lub OEM, a jeśli nie mamy dużej wiedzy na ten temat, jeszcze lepiej zostawić wszystko w rękach mechanika, który zajmie się zakupem i wymianą. W przypadku problemów z podzespołem, który sam zamówił, to na jego barkach spocznie odpowiedzialność za taki, a nie inny wybór i ewentualną reklamację.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)