Zaskakujące dane z aplikacji Yanosik. Kierowcy nie zwolnili pomimo wyższych mandatów

Zaskakujące dane z aplikacji Yanosik. Kierowcy nie zwolnili pomimo wyższych mandatów

Zaskakujące dane z aplikacji Yanosik. Kierowcy nie zwolnili pomimo wyższych mandatów
Marcin Łobodziński
15.02.2022 13:56, aktualizacja: 14.03.2023 13:19

Najnowszy raport Yanosika pokazuje, że pomimo znacznego wzrostu kwot mandatów polscy kierowcy nie zmienili nawyków odnośnie stosowania się do ograniczeń prędkości. Po chwilowym rozeznaniu się w sytuacji nawet delikatnie przyspieszyli.

Dane publikowane na początku stycznia, czyli zaraz po wejściu w życie nowego taryfikatora mandatów, pokazały istotną poprawę w przestrzeganiu ograniczeń prędkości. O ile w 2021 r. średnio 63 proc. użytkowników Yanosika jeździło zgodnie z przepisami, o tyle w pierwszych dniach 2022 było to już blisko 70 proc.

Największą, bo prawie 11-procentową poprawę odnotowano na obszarze zabudowanym na drogach krajowych. W pierwszych trzech dniach stycznia Yanosik odnotował też ogromny, bo 69-procentowy wzrost przejechanych kilometrów z włączoną aplikacją przez użytkowników i większe zainteresowanie aplikacją na krótkich trasach.

Po kilku dniach wszystko wróciło do normy

Dane za cały styczeń, a nie tylko trzy pierwsze dni, pokazały, że polscy kierowcy wrócili do swoich nawyków. Kiedy porównamy dane z pełnych miesięcy 2022 i 2021 r., to tylko symbolicznie więcej kierowców trzyma się dopuszczalnych prędkości poza obszarem zabudowanym i tylko o 3 proc. więcej przestrzega przepisów w obszarze zabudowanym.

Minimalnie spadła liczba przekroczeń w każdym zakresie prędkości, ale kiedy porównamy to z 3-, 4-, a nawet 5-krotnym wzrostem kwot mandatów za samą prędkość, to można uznać, że nic się nie zmieniło.

Procent udziału przekroczeń dopuszczalnej prędkości w styczniu 2021 i 2022
PRĘDKOŚĆ JAZDY

 

Styczeń 2021

Styczeń 2022
obszar zabudowanyobszar niezabudowanyobszar zabudowanyobszar niezabudowany
Prawidłowa74 proc.69 proc.77 proc. 70,1 proc.
Przekorczenie <10 km/h12 proc.13 proc.12 proc.14,2 proc.
Przekorczenie o 10-20 km/h9 proc.9 proc. 7,7 proc.8,8 proc.
Przekorczenie o 20-30 km/h3,5 proc.5 proc. 2 proc. 4,1 proc. 
Przekorczenie o 30-40 km/h1 proc. 2 proc.1 proc. 1,7 proc. 
Przekorczenie o 40-50 km/h0,3 proc.1 proc. 0,2 proc. 0,7 proc. 
Przekorczenie >50 km/h0,2 proc.1 proc. 0,1 proc. 0,4 proc. 
Dane: yanosik.pl

Przyglądając się średnim prędkościom, warto zauważyć nieznaczny wzrost w tym roku w styczniu względem stycznia z roku 2021 na drogach szybkiego ruchu. Na pozostałych typach dróg praktycznie nie widać zmian.

Średnia prędkość na poszczególnych typach dróg
Rodzaj drogiStyczeń 2021Styczeń 2022
Autostrady110 km/h112 km/h
Ekspresowe105 km/h108 km/h
Krajowe - obszar niezabudowany73 km/h72 km/h
Krajowe - obszar zabudowany52 km/h52 km/h
Inne - obszar niezabudowany56 km/h56 km/h
Inne -  obszar zabudowany31 km/h30 km/h
dane: yanosik.pl

Niestety Yanosik nie podzielił się informacją na temat liczby użyć lub przejechanych kilometrów z włączoną aplikacją w całym styczniu.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)