CUPRA Formentor. Sportowy i unikalny SUV z Katalonii

Partnerem jest Cupra

Pierwszy pełnoprawny model nowej hiszpańskiej marki otrzymał nazwę, która pochodzi od przylądka Formentor na hiszpańskiej wyspie Majorka. To jeden z najpiękniejszych i najbardziej dzikich obszarów Balearów.

Pierwszemu pełnoprawnemu modelowi marki CUPRA trudno zarzucić brak charakteru! Jest wyrazisty, a geograficzny obszar, od którego wziął swoją nazwę, bezsprzecznie zdefiniował jego osobowość. Muskularne linie nadwozia od razu rzucają się w oczy, a sportową naturę tego Crossovera można odczuć już od pierwszych chwil za kierownicą. Warto przy tym zaznaczyć, że praktyczny wymiar Formentora nie został zaburzony na rzecz jego wyczynowych zalet. Nawet dłuższa podróż, np. z Warszawy do Katalonii, będzie komfortową dla wszystkich pasażerów, którzy łatwo zmieszczą swoje bagaże w przestronnym, 450-litrowym bagażniku.

Szczęśliwa siódemka – siedem wersji silnikowych

CUPRA oferuje swoim klientom możliwość wyboru spośród szerokiej gamy 7 wersji silnikowych. Uwagę przykuwa szczególnie CUPRA Formentor VZ5 z klasyczną 2,5-litrową jednostką o mocy 390 koni mechanicznych, która pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,2 sekundy! Jednak jestem pewien, że każdy znajdzie dla siebie idealną konfigurację.

Listę otwiera 150-konna wersja z 1,5-litrowym turbo-doładowanym silnikiem, dostępna z manualną i automatyczną przekładanią. Mocniejszy wariant to silnik 2.0 TSI w odmianach o mocy 190, 245 i 310 koni mechanicznych. Dalej znajdziemy 204 i 245-konne warianty hybrydowe, gdzie silnik o pojemności 1,4-litra współpracuje z silnikami elektrycznymi, oferując imponujące osiągi przy niewielkim spalaniu. Wspomnianą wisienką na torcie jest limitowana wersja specjalna, czyli 390-konna CUPRA Formentor VZ5, z 5-cylindorowym silnikiem 2,5 TSI.

CUPRA Formentor e-HYBRID.

Za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów odpowiada 8 poduszek powietrznych w standardzie oraz wielotarczowy napęd na cztery koła 4DRIVE, który pomoże zapewnić trakcję nawet podczas najtrudniejszych warunków na drodze.

Wyczynowy charakter

Po tym, jak zajmiemy sportową pozycję za kierownicą, model Formentor powita nas wirtualnym kokpitem o przekątnej 10,25 cala, który wyświetla wszystkie niezbędne informacje, zastępując przy tym tradycyjne wskaźniki. Pośrodku deski rozdzielczej znajdziemy 12-calowy dotykowy ekran, który pełni rolę centrum dowodzenia całym samochodem. To z jego pomocą wyświetlimy nawigację, zmienimy temperaturę nawiewu, czy połączymy swój telefon przez Apple CarPlay lub Android Auto, które CUPRA Formentor obsługuje bezprzewodowo lub za pośrednictwem wejścia USB-C.

Wnętrze to nie tylko nowoczesne technologie i ekrany. Wspominana na początku skóra w kolorze Petrol Blue jest tylko jedną z opcji. Oprócz tego klienci mogą wybrać ekologiczną skórę wraz z materiałowym poszyciem oraz czarną skórę typu Nappa.

Hiszpańska marka zadbała o to, żeby ich pierwszy pełnoprawny model zapewniał sportowe wrażenia z jazdy. Pomaga w tym wspomniana gama dynamicznych turbo-doładowanych silników, regulacja siły tłumienia amortyzatorów, elektryczny wzmacniacz siły hamownia, progresywny układ kierowniczy i opcjonalne sportowe hamulce marki Brembo.

Formentor oferuje cztery predefiniowane tryby jazdy (Comfort, Sport, Cupra i Offroad) oraz Indywidualny, gdzie reakcje na gaz, pracę zawieszenia, dźwięk wydechu, wspomaganie kontroli trakcji oraz ustawienia elektrohydraulicznego układu kierowniczego możemy dostosować samodzielnie. Zmiana trybów jazdy może odbywać się za pośrednictwem dotykowego ekranu, ale zdecydowanie prościej jest manewrować pomiędzy nimi, naciskając specjalny przycisk umieszczony na kierownicy. O tym, który tryb jest aktywny, informuje nas odpowiednia ikona pomiędzy tarczami zegarów.

Formentor oferuje cztery predefiniowane tryby jazdy (Comfort, Sport, Cupra i Offroad) oraz Indywidualny

Wyrazisty i bezkompromisowy

Dopełnieniem wyglądu hiszpańskiego crossovera jest agresywny tylny dyfuzor.

Odważny język projektowania CUPRA Formentor został doceniony nie tylko przeze mnie, ale również przez jury prestiżowego konkursu Red Dot Award, w kategorii Product Design 2021. Sportowy charakter modelu podkreślają wyraźne przetłoczenia maski, charakterystyczne detale, dynamiczna linia nadwozia i opcjonalne 20-calowe aluminiowe felgi. Dopełnieniem wyglądu hiszpańskiego crossovera jest agresywny tylny dyfuzor, który w wersji 310-konnej mieści w sobie aż cztery końcówki układu wydechowego, w miedzianym kolorze.

CUPRA Formentor to samochód, który wyróżnia się na tle swojej konkurencji. Sportowe linie nadwozia w połączeniu z jego praktyczną wszechstronnością powodują, że jest to dziś jeden z najbardziej atrakcyjnych Crossoverów na rynku.

Partnerem jest Cupra

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Za 7 miesięcy koniec "klasycznych" aut spalinowych. Pierwszy taki kraj w Europie Volvo, które przy otwartych drzwiach gra utwór Toto. Bo dlaczego nie! Škoda Slavia zapowiada się ciekawie. Zadebiutuje jeszcze w tym roku, ale nie u nas Nowy typ stacji paliw. Dzięki PGNiG i Toyocie będzie można tankować wodór Marka Lincoln trafi do sprzedaży w Chinach Przejazd autostradą A4 będzie droższy. "Podwyżka jest niezasadna" Mazda wraca do silnika Wankla. Jednostki trafią do aut o napędzie elektrycznym Putin i Ecclestone: GP Rosji w 2014 Car of the Year 2018. Oto kandydaci do tytułu najlepszego auta roku W Gdańsku spłonęło audi z carsharingu. To było celowe działanie Będzie elektryczne Audi R8! Toyota Supra doczekała się ciekawego projektu. Nie spodoba się każdemu

Popularne w tym tygodniu:

Kolejny przeleciał nad rondem. To powoli nasz sport narodowy Ford Super Duty prawie pokonał straż miejską. Udało się dopiero za trzecim razem Cztery osoby zmiażdżone pomiędzy ciężarówkami. Z forda nic nie zostało Polacy jeżdżą coraz starszymi autami. Średnia wieku najwyższa w historii BMW Serii 3 przeszło udany lifting - jak chcą, to potrafią Pożyczone audi rozbite na słupie i 10 tys. zł mandatu - 19-latek uciekał przed policją Brabus to już nie tylko Mercedes. Niemcy wzięli na warsztat dwie nowe marki i rozbili bank Autobus pełen dzieci ominął zamknięte zapory. Niedługo potem przejechał pociąg 1400 KM, 1000 kg i napęd na cztery koła. Ken Block pojedzie tym porsche do chmur Mercedes Coupé 300 SLR Uhlenhaut z 1955 r. najdroższym samochodem świata Znów zmiana cen paliw. Kierowcy przecierają oczy Rozjeżdżają quadami lasy i szlaki. Zwykle mają jedno wytłumaczenie