Poradniki i mechanikaDopłaty do elektryków dla przedsiębiorców już są. Oto wszystko co musisz wiedzieć

Dopłaty do elektryków dla przedsiębiorców już są. Oto wszystko co musisz wiedzieć

Dopłata na auto osobowe może sięgnąć 27 tys. zł, ale trzeba spełnić warunki
Dopłata na auto osobowe może sięgnąć 27 tys. zł, ale trzeba spełnić warunki
Źródło zdjęć: © Fot. Konrad Skura
Michał Zieliński
02.01.2022 09:25, aktualizacja: 14.03.2023 13:50

Program dopłat "Mój elektryk" pozwala przedsiębiorcom obniżyć koszt zakupu samochodu elektrycznego. Z dofinansowania może skorzystać każdy, ale obowiązuje lista zasad, które trzeba spełnić, by otrzymać pieniądze.

Dużą zmianą wprowadzoną z drugą odsłoną polskiego programu dopłat do aut elektrycznych jest objęcie nim przedsiębiorców. Można z niego skorzystać zarówno kupując samochód za gotówkę, jak i finansując zakup np. przy użyciu leasingu. Kwota dofinansowania jest zależna od dwóch rzeczy: rodzaju kupowanego samochodu oraz deklaracji przebiegu.

Dopłata do elektrycznego auta osobowego

Kwota dopłaty:

  • 18 750 zł bez deklaracji przebiegu,
  • 27 000 zł przy deklaracji przebiegu minimum 15 tys. km rocznie.
Przedsiębiorcy kupujący elektryczne auto osobowe z dopłatą mają do wyboru ponad 50 modeli
Przedsiębiorcy kupujący elektryczne auto osobowe z dopłatą mają do wyboru ponad 50 modeli© Fot. Konrad Skura

Kupując samochód osobowy, przedsiębiorcy mogą liczyć na takie same kwoty jak osoby nieprowadzące działalności. Różnica jest w zasadach przyznawania wyższej dopłaty. Po pierwsze, jest ona uzależniona od deklarowanego rocznego przebiegu. Po drugie, większa kwota nie łączy się z likwidacją limitu ceny auta. Zarówno przy pierwszym, jak i drugim progu wynosi ona 225 tys. zł, 248 205 zł lub 276 750 zł brutto w zależności od prowadzonej działalności i sposobu wykorzystania wozu.

Lista modeli "łapiących się" na dopłaty zawiera takie propozycje jak Dacia Spring, Volkswagen ID.3, Ford Mustang Mach-E czy Tesla Model 3. Będąc płatnikiem VAT i wykorzystując auto do celów prywatnych oraz służbowych, można wybrać także np. BMW i4 lub Hyundaia Ioniqa 5 AWD. Przedsiębiorcy kupujący samochód tylko do użytku służbowego dostaną dopłatę dodatkowo na np. Peugeota e-Travellera 75 kWh.

Przykładowe ceny osobowych elektryków
ModelCena bez dopłatyCena z dopłatą bez deklaracji przebieguCena z dopłatą i deklaracją przebiegu
Dacia Spring79 900 zł61 150 zł52 900 zł
Volkswagen ID.3 Pro161 490 zł142 740 zł134 490 zł
Tesla Model 3 RWD219 990 zł201 240 zł192 990 zł
Ford Mustang Mach-E RWD223 120 zł204 370 zł196 120 zł
BMW i4 40 eDrive*245 200 zł226 450 zł218 200 zł
Hyundai Ioniq 5 AWD*

227 900 zł

209 150 zł200 900
Peugeot e-Traveller 75 kWh**

254 500 zł

235 750 zł227 500 zł

Dopłata do elektrycznego auta dostawczego

Kwota dopłaty:

  • 20 proc. kosztów kwalifikowanych (do 50 tys. zł) bez deklaracji przebiegu,
  • 30 proc. kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) przy deklaracji przebiegu minimum 20 tys. km rocznie.
Na rynku pojawia się coraz więcej elektrycznych dostawczaków
Na rynku pojawia się coraz więcej elektrycznych dostawczaków© Fot. Marcin Łobodziński

Dopłata do aut dostawczych (kategoria N1) nie jest stała, ale zależna od ceny samochodu. Podobnie jak w przypadku osobówek są dwa progi wartości dofinansowania i tutaj również są one zależne od deklarowanego przebiegu, choć w przypadku pojazdów użytkowych ustawodawca wyznaczył granicę na 20 tys. km rocznie. Co ważne, nie ma tutaj limitu ceny samochodu.

Oznacza to, że Opel Combo-e Cargo w bazowej wersji standard i przy przebiegu rocznym przekraczającym 20 tys. km rocznie ostatecznie będzie kosztował nieco ponad 83 tys. zł netto. W przypadku Mercedesa eVito cena może spaść do nawet ok. 140 tys. zł netto. Z kolei dla najdroższych aut dostawczych, jak np. Fiat e-Ducato 79 kWh, mówimy o maksymalnej dopłacie w wysokości 70 tys. zł, więc cena bazowa spadnie do ponad 272 tys. zł netto.

Przykładowe ceny dostawczych elektryków (N1)
ModelCena bez dopłatyCena z dopłatą bez deklaracji przebieguCena z dopłatą i deklaracją przebiegu
Opel Combo-e Cargo Std119 309 zł95 447 zł83 516 zł
Mercedes-Benz eVito Tourer193 881 zł155 105 zł136 971 zł
Fiat e-Ducato Furgon 79 kWh329 200 zł288 550 zł272 289 zł

Elektryk z dopłatą w leasingu lub wynajmie

Decydując się na leasing lub wynajem długoterminowy, trzeba pamiętać o dodatkowych regulacjach, które obowiązują przy programie "Mój elektryk". Zasady naliczania kwoty dopłaty czy kwalifikujące się auta pozostają bez zmian, lecz w tym przypadku to nie przedsiębiorca aplikuje o dofinansowanie lecz podmiot udzielający finansowania.

Dzięki dopłatom już dziś może zdarzyć się, że elektryk w wynajmie jest tańszy niż jego spalinowy odpowiednik
Dzięki dopłatom już dziś może zdarzyć się, że elektryk w wynajmie jest tańszy niż jego spalinowy odpowiednik© Fot. Michał Zieliński

Teoretycznie dla użytkownika to dobra wiadomość, bo skorzystanie z dopłaty nie wiąże się z dodatkową biurokracją. Haczyk polega na tym, że obecnie (grudzień 2021) tylko nieliczne firmy biorą udział w programie "Mój elektryk". Dotychczas ogłosiły to Arval, Volkswagen Finance Services, LeasePlan Fleet Management, PSA Finance Polska oraz PKO Leasing z Masterlease. Niewykluczone, że w najbliższych miesiącach kolejne podmioty będą podpisywać stosowne umowy.

W przypadku leasingu czy wynajmu długoterminowego dopłata może być przeznaczone jedynie na poczet wpłaty własnej. To bardzo ważna wiadomość dla wszystkich, którzy wstępnie kalkulują ratę elektryka po rządowym dofinansowaniu.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)