Test: Škoda Kodiaq RS - przyjemnie bezsensowna pozycja w gamie

Lifting Škody Kodiaq mógł pozostać przez was niezauważony, ale w przypadku wersji RS warto na chwilę się zatrzymać. Zamiast jednostki Diesla pod maską wylądowała mocna benzyna. Głosy malkontentów zostały wysłuchane. Sprawdziłem, czy miały one sens.

Škoda Kodiaq RS

Škoda Kodiaq RS (fot. Mateusz Lubczański)

Škoda Kodiaq RS — test, opinia

Pewnie mało kto pamięta fakt, że Škoda Kodiaq RS z jednostką wysokoprężną została najszybszym siedmioosobowym SUV-em na torze Nürburgring. Nie będę ukrywał, że sam z tego rekordu się nabijałem, bo i kategoria została wzięta z kosmosu, a i samo auto specjalnie sportowe nie było. W skrócie: można, ale po co?

Škoda Kodiaq RS

No i jeszcze ten silnik: dwulitrowa jednostka Diesla wspomagana przez dwie sprężarki. Falę klekotu starano się przykryć dźwiękami z głośników, ale wszyscy wiedzieli, co jest grane. Teraz jednak sytuacja się zmienia. Pod maską wylądował silnik benzynowy, mający 245 KM, przekazujący moc na cztery koła (to oczywiście po dołączeniu przez elektronikę). Mówiąc wprost to poziom GTI w paczce przyjaznej rodzinie.

Czy to RS Q7 godne zwykłego Kowalskiego? Cóż, trzeba przyznać, że tak jak pomysł z Ingolstadt, tak też ten Czechów nie ma specjalnie dużo sensu. Efekt końcowy jest przyjemnie bezsensowny i to chyba pierwszy tak niepragmatyczny pomysł Škody – oczywiście oprócz przerobienia Kodiaqa na pick-upa.

Škoda Kodiaq RS

Dwulitrowa jednostka ma nie tylko 245 KM, ale i 370 Nm już od 1600 obr./min. Ma spory potencjał typowy dla mocno doładowanych silników, bowiem "ciągnie" aż do 4300 obr./min. Takie możliwości pozwoliły też na opracowanie niezłego oprogramowania przekładni, która nie "muli" przy szybszej jeździe, co jest charakterystyczne dla niektórych aut z koncernu VAG.

Przyciśnięty motor wydaje całkiem satysfakcjonujące dźwięki. Domyślnie z głośników wydobywa się bulgot dużego V8, więc można poczuć się jakbyśmy jechali jakimś amerykańskim krążownikiem. Zwłaszcza, jeśli spojrzymy na spalanie. Mocno doładowana jednostka w mieście jest w stanie wciągnąć nawet 11 l/100 km, a na autostradzie ok. 9 l bezołowiowej na 100 km. Osiągi? Ok. 6 sekund do setki, czyli poziom szybszego hatchbacka.

Škoda Kodiaq RS

Odnoszę też wrażenie, że Kodiaq jeździ jak stereotypowy amerykański wóz – na wprost. To przecież dalej płyta podłogowa Octavii czy Golfa, ale tu przystosowana do o wiele wyższego nadwozia. Mamy oczywiście zawieszenie adaptacyjne i tryby jazdy, ale czuć, że są to zmiany wymuszone i pozbawione sportowej finezji.

Zobacz również: Test: Audi Q4 e-tron - przewaga dzięki... przestrzeni?

Bo Kodiaq był zaprojektowany dla całej rodziny, a nie widzimisię kierowcy. Mamy gigantyczny bagażnik, który w wersji 5-osobowej (dodatkowy rząd jest bardzo umowny) ma ok. 800 litrów. Mamy roletki, skrobaczkę przy wlewie paliwa i uchwyty na butelki ułatwiające ich otwieranie. Mamy parasolki w drzwiach i masę innych gadżetów, za którą docenia się auta Škody. Mamy też typowe bolączki – krótkie siedziska foteli i kanapy.

Škoda Kodiaq RS

Kodiaq pozostaje jednak samochodem może nie starym, ale trzymającym się sprawdzonych rozwiązań. Nie ma tu nawet miękkiej hybrydy, silnik dalej emituje ok. 200 g dwutlenku węgla na kilometr, a i we wnętrzu nie postawiono na zaawansowany skok w przyszłość. Jasne, mamy ekran zamiast zegarów, ale mamy też klasyczny panel klimatyzacji. Octavia już przerzuciła się na nową wersję multimediów koncernu VAG, a ich działanie sprawia, że macie ochotę zrzucić samochód z klifu.

Ile więc za takiego RS-a? 207 400 zł. Biorąc pod uwagę, że bazowa Škoda Kodiaq startuje z poziomu 138 tys. zł, to sporo. Z drugiej jednak strony najmocniejsze egzemplarze z silnikiem Diesla i topowym wyposażeniem Laurin&Klement to już kwoty rzędu 210 600 zł. Jest to bardzo podobna wersja wyposażenia co RS, choć usportowione egzemplarze nie będą miały trójstrefowej klimatyzacji (1100 zł), podgrzewanej kanapy (800 zł), aktywnego tempomatu do 210 km/h (200 zł) czy kilku innych dodatków.

Aerodynamiczne nakładki można zdjąć

Oczywiście, są na rynku SUV-y mające nawet 300 KM, lecz wynika to z zainstalowania w nich układów hybrydowych. Mocna benzyna to swojego rodzaju ewenement w segmencie. Przyjemnie bezsensowny warto przyznać, bo jednak w tak dużym aucie widziałbym jeszcze silnik Diesla albo układ hybrydowy.

Mateusz Lubczański

Moja opinia o Škodzie Kodiaq

Odnoszę dziwne wrażenie, że jest to auto dla bardzo specyficznej grupy klientów. Takich, którzy na co dzień chodzą w butach do jazdy po torze. Takich, którzy mają na biurku modeliki sportowych aut, a w łazience deskę wykonaną z włókna węglowego. Bo nawet jeśli jeżdżą škodą, musi być to škoda najszybsza. A że nie ma specjalnego sensu? Cóż, nie wszystko musi być podyktowane zwyczajnym pragmatyzmem.

Ogólna ocena8z 10

Plusy:

  • Przyjemnie bezsensowna pozycja w racjonalnej gamie
  • W końcu silnik ma przynajmniej trochę charakteru
  • Przestrzeń przez duże P

Minusy:

  • Na papierze nie ma żadnego sensu ekonomicznego, zwłaszcza patrząc na spalanie
  • Krótkie siedziska
Škoda Kodiaq RS — dane techniczne
Silnik 2.0 TSI  
Rodzaj paliwa Benzyna  
Moc maksymalna:

245 KM

 
Moment maksymalny:

370 Nm przy 1600–4300 obr./min

 
Pojemność bagażnika: 835 l w wersji 5-osobowej  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 6,5 s -
Prędkość maksymalna: 234 km/h -
Zużycie paliwa w mieście: --- 11 l/100 km
Zużycie paliwa przy 140 km/h --- 9,3 l/100 km
Średnie spalanie 8,6–8,9 l  
Ceny
Model od: 138 100 zł  
Wersja RS od: 207 400 zł   

Pełne dane techniczne Škody Kodiaq RS znajdziesz na AutoCentrum.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Test: Nissan Qashqai - z jednym dużym "ale" Test Mini John Cooper Works: również z automatem daje gokartową frajdę Suzuki Vitara S 1.4 Boosterjet Allgrip AT - test, opinia, spalanie, cena Audi A3 Sportback e-tron - test, opinia, spalanie, cena Hyundai Genesis 3,8 V6 - test Renault Mégane CC 1,4 TCe Monaco GP - lato w mieście [test autokult.pl] Test Škody Citigo e iV: pierwszy elektryk z Czech jest jednocześnie najtańszym na rynku BMW M850i xDrive: test gran turismo przyszłości Jaguar I-Pace to prawdziwy kot. Przekona każdego, a mnie oczarował Pierwsza jazda: Ford Kuga FHEV AWD - nowy gracz, który może zmienić rozkład sił wśród hybrydowych SUV-ów Skoda Octavia RS iV - czy wtyczka i RS idą w parze? Suzuki Kizashi 2,4 VVT MT - nie dla każdego [test autokult.pl]

Popularne w tym tygodniu:

Test: BMW X5 xDrive 30d - z tym dieslem mógłbym jechać i na koniec świata Test: Peugeot 308 - pokochasz i znienawidzisz Test: Aston Martin DBX to historyczny sukces marki. Brytyjczycy wreszcie mają auto lepsze od Porsche Test: Kia e-Niro - mów o niej: normalny samochód Test: Volkswagen Caddy PanAmericana – kombivan na pokaz Test: Audi Q4 e-tron - zobacz, dokąd zmierza motoryzacja Test: Hyundai Ioniq 5 kontra Tesla Model 3, czyli podróż elektrykiem na dwa sposoby Test: Mercedes-AMG G63 - gdyby absurd miał koła Porównanie: Lamborghini Urus kontra Porsche Cayenne Turbo GT – rodzinne porachunki Test: Mercedes-Benz E 300e po liftingu - dobrze, że w ofercie jest alternatywna hybryda plug-in Test: nowy Peugeot 308 Hybrid 225 - Francuzi wreszcie odrobili lekcje. Przynajmniej w dużej części Test: Nowe Suzuki SX4 S-Cross – dwa punkty widzenia