Która pierwsza straci bieżnik? ADAC sprawdziło, jak zużywają się opony

Która pierwsza straci bieżnik? ADAC sprawdziło, jak zużywają się opony

Opony potrafią się różnić w kwestii odporności na zużycie
Opony potrafią się różnić w kwestii odporności na zużycie
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Aleksander Ruciński
22.12.2021 14:30, aktualizacja: 14.03.2023 13:55

Każdy przejechany kilometr oznacza stopniową degradację bieżnika, który zwyczajnie się wyciera. Niemieccy eksperci postanowili sprawdzić, jakie są różnice w kwestii odporności na ścieranie pomiędzy poszczególnymi rodzajami ogumienia.

Spaliny nie są jedynym rodzajem zanieczyszczeń emitowanych przez samochody. Często pomijanym tematem jest szkodliwy pył, wydzielany w procesie ścierania opon. Bliżej przyjrzał się mu niemiecki automobilklub ADAC, który sprawdził, jak wiele szkodliwych cząsteczek wydzielają poszczególne opony w zależności od ich rodzaju czy przeznaczenia.

Wnioski są dość ciekawe. Z uśrednionych obliczeń przeprowadzonych przez ADAC wynika, że przeciętna opona samochodowa traci 120 g swojej masy na każde przejechane 1000 km. Nie brakuje jednak odstępstw od tych wyników — zarówno w górę, jak i w dół. Zależą one nie tylko od rodzaju i przeznaczenia opony, ale również jej producenta. Wyraźnie widać, że nie wszystkie marki zwracają jednakową uwagę na minimalizowanie procesu ścierania.

Letnia, zimowa czy całoroczna?

Powszechnie uważa się, że opony zimowe i całoroczne mają miększą mieszankę z tendencją do szybszego zużywania. Jak wynika z testów ADAC, wcale jednak nie musi to być regułą. W próbie przeprowadzonej na trzech rodzajach opon w różnych rozmiarach (od 185/65/15 do 225/40/18), mającej imitować pokonanie 15 tys. km w zróżnicowanych warunkach, nie wykryto znaczących rozbieżności.

Wnioski:

  • Między oponami letnimi, zimowymi i całorocznymi nie ma dużych różnic w zużyciu, choć zazwyczaj letnie zużywają się nieco wolniej niż porównywalne zimowe w tych samych rozmiarach.
  • W większości testowanych rozmiarów można znaleźć opony, które zużywają się w tempie poniżej 100 g na 1000 km.
  • Najszybciej ścierają się opony w rozmiarze 225/40/18, często oferowane jako ogumienie o sportowych parametrach.
  • Najlepiej wypadają natomiast opony w rozmiarze 185/65/15 projektowane z myślą o autach miejskich czy kompaktowych.

Nie wszyscy producenci przykładają wagę do kwestii ścierania

ADAC sprawdziło również, jak ścierają się opony poszczególnych producentów, wybierając modele o przeznaczeniu letnim, zimowym i całorocznym w popularnych rozmiarach. Uśrednione wyniki na 1000 km w poszczególnych gamach znajdziecie poniżej:

  1. Michelin - 90 g
  2. Vredestein - 100 g
  3. Goodyear - 109 g
  4. Falken - 114 g
  5. Hankook - 118 g
  6. Dunlop - 119 g
  7. Semperit - 119 g
  8. Toyo - 119 g
  9. Kumho - 120 g
  10. Sava - 120 g
  11. Continental - 126 g
  12. Maxxis - 128 g
  13. Bridgestone - 130 g
  14. Nokian - 134 g
  15. Pirelli - 134 g

Z powyższego wynika, że opony potrafią bardzo różnić się między sobą w kwestii ścierania, w zależności od tego, kto je wyprodukował. Najlepiej wypada tutaj Michelin, Vredestein i Goodyear, podczas gdy stawkę zamykają Bridgestone, Nokian i Pirelli.

Ścieranie a osiągi opony

Miękka, przyczepna opona o świetnych osiągach nie musi ścierać się w zastraszającym tempie, tak samo jak twarda, odporna na ścieranie opona nie musi wypadać źle w dynamicznych testach. To wynika z badań przeprowadzonych przez ADAC.

Niemiecki automobilklub porównał bowiem zarejestrowane wartości ścierania z wynikami, jakie poszczególne gumy osiągały w corocznych testach ogumienia. Wniosek jest taki, że poza ekstremalnymi modelami (UHP — ultra high performance), przeznaczonymi do typowo sportowej jazdy, da się osiągnąć dobry kompromis między osiągami a ścieraniem. Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z zimówką, letnią, czy całoroczną. Zresztą, oponą, która według testów ADAC ściera się najmniej, jest wielosezonowa Michelin Cross Climate+, która świetnie radzi sobie w testach.

Wiele zależy od kierowcy

ADAC podkreśla, że największy wpływ na zużycie opon ma jednak nie ich konstrukcja, lecz sposób eksploatacji. Spokojny, przewidywalny styl jazdy to gwarancja dłuższej eksploatacji opony i mniejszego zanieczyszczenia środowiska.

Na wyższe wartości ścierania narażeni są natomiast dynamicznie usposobieni kierowcy, a także ci, którzy mają mocne auto i często jeżdżą po autostradach, w regionach górskich czy po betonowych nawierzchniach.

Podatność opony na ścieranie z pewnością jest czynnikiem, którego nie warto bagatelizować. Ogumienie, które mniej się ściera, jest nie tylko bardziej ekologiczne, ale i ekonomiczne. Zazwyczaj posłuży nam dłużej, zanim osiągnie graniczną wartość bieżnika.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (42)