Škoda 966 Supersport jedzie do muzeum w Mladá Boleslav

Odrestaurowano jedyny zachowany egzemplarz Škody 966 Supersport, który pojechał do muzeum w Mladá Boleslav.

Sportowy model 996 powstał początkowo w dwóch egzemplarzach i stanowił kontynuację wyścigowego programu Š966 Sport/Supersport. Prototyp ukończono niedługo po wojnie — w 1950 roku. Miał aluminiowy kadłub, błotniki i światła, ale te usunięto by dopuścić bolid do wyścigów. Niedługo po ukończeniu dwóch egzemplarzy jeden uległ zniszczeniu więc szybko zbudowano trzeci. Mając dwa auta Škoda mogła rywalizować w dwóch klasach pojemności 1100 ccm oraz 1500 ccm.

Co ciekawe, używano jednego silnika z modelu Tudor o pojemności 1089 ccm, ale w wyższej klasie był on doładowany kompresorem. Atmosferyczna jednostka osiągała moc 60 KM przy zasilaniu benzyną i 80 KM na alkoholu. Wersja z kompresorem Roots Ro15 miała moc 120 KM. Wersje doładowane nazywano „gazowniami” za względu na dużą ilość rurek i przewodów w komorze silnika. W 1952 roku dzięki zmianom regulaminu zwiększono pojemność do 1221 ccm, a wersja doładowana dostała drugi kompresor co zwiększyło moc do 140 KM.

W kolejnym roku użyto już silnika o pojemności 1490 ccm, który osiągał 90 KM w wersji wolnossącej i 180 KM w doładowanej z intercoolerem. Mocniejszą wersją Václav Bobek osiągnął oficjalnie zmierzoną prędkość 197,8 km/h, dzięki czemu Škoda została potwierdzona jako najszybszy samochód Czechosłowacji.

W 1954 roku powrócono do zdjętych początkowo błotników, tyle że teraz przymocowanych na sztywno do karoserii i świateł, ponieważ wymagał tego regulamin. Rok później rozpoczęto pracę nad następcą o nazwie 1100 Special OHC.

Do dziś zachował się tylko jeden egzemplarz z kompresorem należący przez lata do słowackiego kierowcy wyścigowego Ivana Mičíka. Auto w 2007 roku odkupiła Škoda by umieścić je w swoim muzeum. W tym samym roku zaczęto prace renowacyjne, na którymi pieczę sprawował Michal Velebný. By zachować 100-procentową zgodność z oryginałem prace prowadzono na podstawie oryginalnej dokumentacji technicznej. Samochód powstał w oparciu o specyfikację z 1953 roku.

Dane techniczne Škody 966 Supersport (1950–1953)

NADWOZIE: aluminiowe, typu monopost, dwumiejscowe, od sezonu 1954, w myśl nowych przepisów błotniki trwale przymocowane do karoserii.
Wymiary (przybliżone): długość/szerokość/wysokość: 3500/1400/800 mm, rozstaw osi: 2130 mm
PODWOZIE: zmodyfikowana centralna rama nośna modelu 1101 Tudor, skrócona i o zmniejszonej masie – ok. 650 kg
SILNIK i SKRZYNIA BIEGÓW: rzędowy, czterocylindrowy, rozrząd OHV, chłodzony cieczą, aluminiowa głowica ze zmodyfikowanymi komorami spalania, rozmieszczeniem zaworów i fazami rozrządu, umieszczony wzdłużnie z przodu, napęd kół tylnych.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

  • Objętość skokowa: 1089 ccm (baza silnik 1101 Tudor), od 1952 — 1221 ccm (Š1200), w 1953 r. – 1490 ccm (silnik prototypowy). Stopień sprężania: do 12,0:1 dla wersji atmosferycznych i nawet 6,5:1 w doładowanych sprężarkami mechanicznymi
  • Zasilanie: podwójny gaźnik i elektryczna pompa paliwowa SU (w silniku 1490 ccm – cztery gaźniki)
  • Moc maksymalna: 60, 80 i 90 KM w wersjach atmosferycznych oraz 120, 140, 150 i 180 KM w odmianach doładowanych sprężarką lub dwoma sprężarkami osiowymi Roots. Prędkość obrotowa dla mocy maksymalnej: 6000 obr./min
  • Skrzynia biegów: czterostopniowa, manualna ze zmienionymi wartościami poszczególnych przełożeń i kołami stale zazębionymi, wymienne przekładnie główne o przełożeniach 4,78 do 3,43

ZAWIESZENIE PRZEDNIE: z modelu 1101 Tudor, wahacze, resor poprzeczny
ZAWIESZENIE TYLNE: z modelu 1101 Tudor, wahliwe półosie pędne, resor poprzeczny
OGUMIENIE: 5.00×15 lub 5.50×15
UKŁAD KIEROWNICZY: przekładnia ślimakowa, przejęta z modelu 1101 Tudor, zmiana
położenia podzespołu
UKŁAD HAMULCOWY: hamulce bębnowe, hydrauliczne dla wszystkich kół

Škoda 966 Supersport — galeria zdjęć

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Porsche Macan od TechArt [aktualizacja] Audi zbuduje model w stylu BMW X6 Znamy ceny nowej Škody Fabii Czy pokona Dakar bez emisji CO2? Mitsubishi Pajero do poprawki Lewis Hamilton mistrzem świata po raz drugi! Ostateczna rozgrywka Rosberga - kwalifikacje do Grand Prix Abu Dhabi Tom Kristensen kończy karierę wyścigową! Tesla Model S od RevoZport: przypudrowany nos Lotus F1 Team przeskakuje ciężarówką nad bolidem F1 Rajd Dakar z Polakami – pełna lista Audi A8 i ABT – kolejne propozycje Mazda 2 Sedan – kolejna część serialu SKYACTIV Audi Q3 po faceliftingu w nowej galerii zdjęć Galpin Auto Sports Rocket: nowa twarz Mustanga Dyrektor Land Rovera wkurzony na Land Winda Ford Explorer – rocznicowy lifting IMSA Mercedes S63 AMG Coupé – elegancki i mocny Nowy koreański bliźniak: wyciekły zdjęcia Kii KX3 Mazdy 6 i CX-5 po liftingu Ford RS160 - wizja przyszłości WRC Sensowne auto za 5000 zł – Mitsubishi [część 10] - poradnik kupującego Chevrolet Chaparral 2X z napędem opartym o laser

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Nowe Audi A7 Sportback. Wciąż kontrowersyjne, nadal efektowne Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW Nissan Leaf II od Nismo. Auto elektryczne też może być ekscytujące Amerykanie sprawdzili bezpieczeństwo aut od strony pasażera. Wyniki wciąż nie zachwycają