Pierwsza jazda: nowe BMW Serii 2 Coupe – miało wrócić do korzeni, a zapatrzyło się w większego brata

Producenci, chwaląc się nowym autem, coraz częściej odwołują się do historycznych modeli. Nie inaczej jest w przypadku nowej Serii 2 Coupe, która czerpie z rodziny 02. W niektórych kwestiach wzoru upatrywano jednak gdzie indziej, o czym miałem okazję przekonać się podczas pierwszych jazd.

BMW Serii 2 Coupe

BMW Serii 2 Coupe (fot. Filip Buliński)

Trudno nie mówić o kontrowersjach, które ostatnimi czasy wywołało BMW. Seria 4 zdążyła się już opatrzeć, ale wtedy na ratunek przyszedł iX. Niedawno Bawarczycy pokazali też światu nową Serię 2 Coupe. Tu odbiór był nieco spokojniejszy, choć nie obyło się bez kąśliwych uwag, szczególnie dotyczących tyłu samochodu.

Dlatego pojechałem w okolice Monachium, by poznać nowe najmniejsze coupe z bliska. Od razu was uspokoję — na żywo wygląda o wiele lepiej. A wiem, co mówię, bo sam nie byłem do niego przekonany po tym, jak zobaczyłem pierwsze zdjęcia. Proporcje, które styliści z Monachium zaserwowali "dwójce", są wręcz idealne. Wystarczy spojrzeć z boku. Długa maska i spory tylny zwis świetnie współgrają z filigranową linią dachu, a płaskie boczne powierzchnie (z kasetowymi klamkami) mocno uwydatniają wyeksponowane błotniki. Jest jeszcze kwestia "nerek" – dopiero po chwili zdajemy sobie sprawę, że wycięto pionowe poprzeczki zewnętrzne, a przepływ powietrza regulują wewnętrzne żaluzje.

Nowe BMW Serii 2 Coupe

Z jednej strony nowa Seria 2 Coupe wydaje się drobna, ale z drugiej – to naprawdę duży samochód. Względem poprzednika BMW urosło o 105 mm wzdłuż, 64 mm wszerz, a rozstaw osi zwiększył się o 51 mm. Przy okazji linia dachu przebiega 28 mm niżej niż wcześniej. "Dwójka" mierzy teraz 4,5 m, jest szeroka na 1,84 m, wysoka na prawie 1,4 m, a rozstaw osi wynosi 2,74 m. Tym samym jest większa od… BMW Serii 3 Coupe generacji E46. Zaskoczeni? Bo ja byłem w niemałym szoku.

Nie można też przejść obojętnie obok deklaracji Bawarczyków, że nowa Seria 2 Coupe odwołuje się do rodziny 02 sprzed ponad 50 lat, która jest protoplastą dzisiejszej "dwójki". Nawiązania można m.in. dostrzec w przednich reflektorach z pojedynczym segmentem czy w tylnych światłach (oczywiście jedne i drugie są w pełni LED-owe już w podstawie).

Nowe BMW Serii 2 Coupe

Kwestia odwołania do dawnego krewnego była też rzekomo poruszana przy pracach nad układem jezdnym "dwójki", który ma wyróżniać się niesztampowym prowadzeniem i osiągami, zapewniającymi mu zadziorny i lekko łobuziarski charakter. Jednocześnie inżynierowie mieli czerpać z zawieszenia obecnej Serii 4. I uważam, że na to ostatnie zapatrzyli się nieco za bardzo.

Dojrzały? Aż za bardzo

Nie mogę zarzucić nowej Serii 2 Coupe, że jest samochodem mało angażującym, nieemocjonującym czy źle prowadzącym się. Wręcz przeciwnie. Nowa "dwójka" jest sztywna i świetnie wyważona. Ma tylnonapędowy charakter (mimo napędu xDrive) i bezpośredni układ kierowniczy. Sęk jednak w tym, że… całość sprawia wrażenie zbyt dojrzałego. A przecież to z zasady małe coupe.

Nowe BMW Serii 2 Coupe

Częściowo jest to kwestia masy. Nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiem, że coupe przytyło, ale testowane przeze mnie topowe M240i ma, uwaga, prawie 1700 kg! To więcej, niż waży kompaktowy sportowy SUV. Inną sprawą jest, że "dwójka" sprawia wrażenie bardzo przewidywalnej w swoim zachowaniu i odcina nas od niektórych bodźców, które pozwoliłyby lepiej poczuć, co dokładnie dzieje się z samochodem.

Zobacz również: Otwieranie drzwi w BMW i8. Wygląda świetnie, ale łatwo nie jest

Brakuje w niej dziecięcego pierwiastka, którego spodziewałbym się po małym coupe. Szczypty zadziorności. W końcu pod maską galopuje 374 KM produkowane przez rzędowy, 6-cylindrowy silnik (a 500 Nm dostępnych jest już od 1900 obr./min.), któremu nie można odmówić chęci do życia. Pierwsza setka pojawia się na zegarach już po 4,3 s! A przecież wcale nie mówimy tu o pełnoprawnym produkcie M.

Nowe BMW Serii 2 Coupe

Ten sam silnik oraz skrzynię biegów (8-biegowy automat jest standardem) znajdziemy zresztą też w M440i. Jeśli dodamy do tego wcześniej wspomniany fakt, że zawieszenie było inspirowane właśnie Serią 4, zaraz możemy otrzymać "czwórkę" w nieco krótszym nadwoziu. Gdybym wsiadł do Serii 2 z zawiązanymi oczami, zdjął opaskę dopiero w środku i przejechał się po asfaltowej wstędze, trudno byłoby mi jednoznacznie wskazać, czy mam do czynienia z małym, fikuśnym, czy może nieco bardziej dostojnym, ale wciąż sportowym coupe.

Nie zrozumcie mnie źle. Być może inaczej jest w niżej sytuowanych wersjach z napędem wyłącznie na tył i nieco niższą masą. W końcu dodatki swoje ważą. W bazowej wersji kierowca może liczyć na amortyzatory ze zmienną siłą tłumienia, w topowym M240i do dyspozycji jest już sportowe zawieszenie w parze z napędem na 4 koła. W moim egzemplarzu było dodatkowo adaptacyjne podwozie (opcja za 2,3 tys. zł) i muszę przyznać, że zapewniało satysfakcjonujący kompromis między komfortem a wyczuciem auta.

Na większych dziurach czuć co prawda, że nie mamy do czynienia z wygodną limuzyną, ale zarówno poziom amortyzacji, jak i wygłuszenie nie dają pola do narzekań. Podczas manewrów "dwójka" daje jasne sygnały, że jest zwartym autem – w porównaniu do poprzednika sztywność skrętna nadwozia wzrosła o 12 proc. – a masa rozłożona jest praktycznie idealnie w stosunku 50:50.

Wydaje się więc, że nie powinienem wybrzydzać. A jednak. Wyznaczona przez bawarskie landszafty trasa dała sporo satysfakcji, a aktywny dyferencjał przy tylnej osi pozwalał zgrabnie przemykać między serpentynami, jednak niemieckie ułożenie w dostrajaniu podwozia i ogólny charakter nowej "dwójki" zdominowały dotychczasową nutę nonszalancji i lżejszego podejścia do sprawy.

Nowe BMW Serii 2 Coupe

Wygodnie i prestiżowo, czyli tak, jak trzeba

Także wnętrze na dobrą sprawę niewiele odstaje od "czwórki". Poza niemal identycznym kokpitem z 12,3-calowym ekranem multimedialnym (z łącznością internetową, Android Auto i Apple Car Play) i 10,25-calowymi cyfrowymi zegarami, wyróżnia się tu nieco niższa i głębiej osadzona pozycja za kierownicą. A jest się gdzie rozgościć, bo opcjonalne, kubełkowe fotele za 4,1 tys. zł nie tylko zapewniają świetne podparcie ud i trzymanie na zakrętach, ale są po prostu bardzo wygodne.

O wygodzie z kolei nie można mówić, siedząc z tyłu. Osoby mojego wzrostu nie powinny nawet próbować się tam zmieścić, bo łatwiej będzie wcisnąć kawałeczek serniczka po wigilijnej kolacji. Plusem są za to dwa gniazda USB-C dla pasażerów z tyłu oraz indywidualny panel 3-strefowej klimatyzacji (w standardzie), który umożliwia nawet wybór między nawiewem na stopy i en face. Lepsze wrażenie robi bagażnik, który urósł do poziomu 390 l. To wynik, którym nie mogą się pochwalić niektóre kompakty.

Poza łącznością internetową, Android Auto i Apple Car Play, nowością jest także wyświetlacz head-up (za 4 tys. zł) oraz znacznie szerszy pakiet asystentów jazdy. Już w podstawie można liczyć na system rozpoznawania ograniczeń prędkości, asystenta awaryjnego hamowania czy asystenta pasa ruchu. Za dopłatą możemy mieć m.in. asystenta jazdy w korku, system ostrzegania o ruchu poprzecznym, o pojeździe w martwym polu, a także rozszerzonego asystenta parkowania i system kamer 360 stopni, z których obraz, jak przystało na BMW, jest nieskazitelny.

Dużym plusem jest, że nowe BMW Serii 2 Coupe bardzo dojrzało w kwestii wykończenia i wyposażenia. Szkoda jednak, że podobne kroki zostały poczynione w podwoziu i układzie jezdnym. Zbytnia przewidywalność i wygłuszenie niektórych reakcji sprawiły, że "dwójce" bardzo blisko jest pod wieloma względami do większej "czwórki". A przecież charakterem, co sugeruje zresztą figlarne nadwozie, powinna przypominać podrośniętego szczeniaka, któremu zdarza się bawić własnym ogonem. Tym bardziej jestem ciekaw, jak będzie jeździło nowe M2. Bo przecież się go doczekamy. Pytanie jednak, czy bliżej mu będzie do zabawowego stylu poprzednika, czy zabójczego charakteru M3 i M4. Miejmy nadzieję, że stanie na tym pierwszym.

Nowe BMW Serii 2 Coupe
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Testy samochodów:

Nowy Peugeot 3008 2.0 HDI 150: już bardziej crossover niż minivan Test Volkswagena Grand Californii: sposób na urlop bez hotelu Nowy Ford Explorer - wstępne wrażenia po pierwszych jazdach (AutokultVLOG) Trzycylindrowy silnik Diesla w nowym Oplu Astrze: kulturą pracy nie grzeszy, ale jest oszczędny Test: Dacia Lodgy Stepway 1.3 TCe - krótka historia niezłego silnika Renault Captur: druga generacja jest większa, ładniejsza i po prostu lepsza Audi A6 limousine 3.0 TDI quattro S line - test, opinia, spalanie, cena Test: Range Rover Sport 525 HSE - wydaje się bez sensu, ale tu się wszystko zgadza Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI Elegance [pierwsza jazda autokult.pl] Toyota Corolla TS kombi 2.0 Hybrid: teraz jest taka, jak trzeba BMW 430i Gran Coupe M Performance: jak ulepszyć klasycznego sedana (i zrobić przy okazji piękne auto) Renault Megane CC Floride 1,4 TCe - pogoda na niepogodę [test autokult.pl]

Popularne w tym tygodniu:

Audi S8 z 2006 i 2021 roku. Sprawdzam, jak zmieniła się superlimuzyna z silnikiem z lambo Test: Volkswagen Passat W8 - poznałem "króla" w nieoczywistym, ale słusznym wydaniu Legendy Autokultu: napęd Toyota GT-Four. Przeganiam po torze rajdową Celicę i GR Yarisa Offroad Marcina: Mercedes EQC w terenie. Tak, ten elektryczny Test: Škoda Enyaq IV 80 to elektryk bezwysiłkowy. Po prostu wsiadasz i jedziesz Test: Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI - samochód (prawie) kompletny z jedną poważną wadą Test: Range Rover Evoque D200 – dla tych, którzy są znudzeni niemiecką dominacją w segmencie Ineos Grenadier z prawego fotela na torze off-roadowym. Taki powinien być nowy Defender! Test: hybrydowe Renault Clio – naprawdę "wącha paliwo" Offroad Marcina: Volkswagen Touareg w terenie - zobacz, co to potrafi Test: BMW M440i xDrive Cabrio – sposób na relaks w słońcu Test: Mitsubishi L200 Stark - 3 blokady robią tu robotę!