Poradniki i mechanikaIm droższe paliwa, tym bardziej opłaca się montaż LPG. Oszczędności są większe

Im droższe paliwa, tym bardziej opłaca się montaż LPG. Oszczędności są większe

Zbiornik na gaz nie musi przeszkadzać w przewożeniu bagaży. Choć niektórzy muszą zrezygnować z koła zapasowego
Zbiornik na gaz nie musi przeszkadzać w przewożeniu bagaży. Choć niektórzy muszą zrezygnować z koła zapasowego
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
18.10.2021 09:13, aktualizacja: 14.03.2023 14:44

Rosnące do rekordowych poziomów ceny autogazu budzą coraz większe obawy przed sensem, opłacalnością montażu instalacji LPG do własnego auta. Tymczasem im wyższe ceny paliw, tym opłacalność montażu opłaca się bardziej.

Wielu z nas pamięta jeszcze ceny benzyny na poziomie poniżej 4,50 zł/litr, a LPG ledwie przekraczające 2 zł/litr. Dziś ceny LPG przekraczające 3 zł/l dla wielu są sygnałem, że nie opłaca się już jeździć na gazie. Tymczasem nie o ceny, lecz o relację chodzi w liczeniu opłacalności.

Ceny autogazu to mniej więcej 50 proc. cen benzyny Pb95. Choć można obserwować kilkuprocentowe wahania raz w jedną, raz w drugą stronę, to od kilku lat stosunek ten zawsze jest mniej więcej taki sam.

Co to oznacza w praktyce?

Oznacza to, że im droższe oba paliwa, tym większa opłacalność montażu systemu LPG. Choć relacja (stosunek procentowy) się nie zmienia, to zmienia się różnica w wartościach bezwzględnych, czyli w złotówkach. Wystarczy prosta matematyka. Choć 2,5 zł z 5 zł to połowa, a 3 zł z 6 zł to też połowa, to jednak nie zmienia faktu, że 3 zł to więcej niż 2,5 zł.

Posłużmy się przykładem

A konkretnie kalkulatorem LPG. Załóżmy, że kierowca przejeżdża 12 tys. km rocznie (1000 km miesięcznie), a jego starsze niż 4-letnie auto zużywa 8 l benzyny na 100 km, z ogólną zasadą, że spala o 15 proc. więcej gazu niż benzyny. Załóżmy też, że relacja ceny LPG do Pb95 to stałe 50 proc., ale różne są ceny obu paliw. Wyglądałoby to następująco.

Oszczędności z jazdy na LPG zależnie od ceny paliw

Cena Pb95

Cena LPGOszczędności na 100 kmoszczędności po 3 latach 
4 zł/lzł/l13,6 zł860 zł
5 zł/l2,5 zł/l17,0 zł1800 zł
zł/lzł/l20,4 zł2800 zł
zł/l3,5 zł/l23,8 zł3900 zł
Obliczenia wg kalkulatora gazeo.pl dla eksploatacji 3-letniej od momentu zamontowania instalacji autogazu

W praktyce im droższe paliwa, tym lepiej dla branży autogazu, ponieważ bardziej opłaca się montować instalacje. Obecnie rekordowe ceny paliw powinny więc skłaniać do montażu LPG tych, którzy do tej pory byli nieprzekonani. Tymczasem wielu kierowców twierdzi, że przy obecnych cenach autogazu się to nie opłaca. Co jest błędem.

Posługując się powyższym przykładem, ale średnimi aktualnymi cenami obu paliw (Pb95=6,86 zł/l i LPG=3,27 zł/l), oszczędności po 3 latach to 4285 zł. Obecnie cena LPG to 48 proc. ceny benzyny. Kierowca na każde 100 km zaoszczędzi 24,80 zł.

Montaż i eksploatacja auta na gaz - ile to kosztuje?

Do prostych samochodów starszego typu z silnikiem 4-cylindrowym (wtrysk pośredni/wielopunktowy) cena instalacji to ok. 3000 zł. Niekiedy trzeba dokonać pewnych modyfikacji, by eksploatacja samochodu była wygodniejsza, ale są to drobiazgi.

W autach z wtryskiem bezpośrednim cena instalacji jest z reguły wyższa – od ok. 3000 do nawet 5000 zł. Droższe są też instalacje do mocnych i dużych silników z większą liczbą cylindrów.

Oczywiście to nie koniec wydatków. Na całkowite koszty modyfikacji i eksploatacji na gazie składają się:

  • Cena instalacji gazowej – od ok. 3000 zł
  • Koszty serwisu/napraw – 100-200 zł na 15/20 tys. km
  • Koszt dodatkowego badania technicznego – 63 zł na rok
  • Koszt benzyny do uruchamiania silnika – nieokreślone
  • Koszt polisy OC – dla doświadczonego kierowcy kilkadziesiąt zł na rok

Warto w tym miejscu wyjaśnić dwa punkty. Koszty serwisu i napraw trudno określić, bo wszystko zależy od rodzaju instalacji, rodzaju silnika oraz sposobu eksploatacji. Choć koszt samego serwisu jest znacznie niższy, to w powyższym zestawieniu uwzględniłem także potencjalne koszty napraw po większym przebiegu. Założenie, że wydamy na to średnio 200 zł na każde 15-20 tys. km, jest bezpieczne do wyliczeń opłacalności.

Drugą kwestią jest koszt uruchamiania samochodu na benzynie, co jest niemal standardem w autach na LPG. Tych kosztów nie da się za bardzo policzyć, ponieważ wszystko zależy od sposobu eksploatacji. Z reguły auto na benzynie po uruchomieniu pracuje od ok. 2 minut latem do ok. 5 minut zimą. Zatem tym wyższe koszty benzyny do uruchomienia, im częściej będziesz odpalać samochód. Zasada jest taka, że osoby przejeżdżające krótkie dystanse płacą za benzynę więcej.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (107)