Kia EV6 już dosłownie wjeżdża do Polski. Na tle konkurencji pokazuje, co potrafi

Kia EV6 już dosłownie wjeżdża do Polski. Na tle konkurencji pokazuje, co potrafi

Kia EV6
Kia EV6
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Kia
Michał Zieliński
14.10.2021 16:03, aktualizacja: 10.03.2023 15:20

Pierwsze egzemplarze Kii EV6 już jeżdżą po polskich drogach. Koreański elektryk zwraca uwagę swoim wyglądem i nie jest to pusta obietnica – dane techniczne też nie rozczarowują. A jak wypada na tle konkurencji? Sprawdźmy to na papierze.

Koreańczycy nie przebierają w słowach, gdy mówią o EV6. Widać, że ten model ma stanowić zupełnie nowy rozdział dla Kii – w końcu to pierwszy elektryk marki, który został zbudowany na przeznaczonej dla takich aut platformie. Kusi architekturą 800V, przestronnym wnętrzem, świetnymi osiągami i dużym zasięgiem. Czy to wystarczy?

Na potrzeby tego porównania ustaliłem kilka wytycznych. Po pierwsze, uznałem Kię EV6 za konkurenta SUV-ów. W końcu sam producent mówi o tym aucie, że to crossover. Po drugie, brałem pod uwagę warianty z napędem na obie osie i te z większymi akumulatorami. Robiło to różnicę w przypadku jednego modelu – Forda Mustanga Mach-E. Po trzecie, nie brałem pod uwagę aut zauważalnie mniejszych (jak np. Mercedes EQA czy Volvo XC40).

 Kia EV6Hyundai Ioniq 5VW ID.4Škoda Enyaq IVMustang Mach-ETesla Model Y
0-1005,2 s5,2 s6,2 s6,9 s5,8 s5,0 s
Moc325 KM305 KM299 KM265 KM351 KM441 KM
Akumulator77,4 kWh netto72,6 kWh netto77 kWh netto77 kWh netto88 kWh netto75 kWh netto*
Zasięg506 km460 km482 km496 km540 km507 km
Min. czas ładowania do 80 %18 minut18 minut38 minut38 minut45 minut29 minut*
Rozstaw osi2900 mm3000 mm2769 mm2765 mm2987 mm2890 mm
Bagażnik przód20 l24 lbrakbrak81 l117 l*
Bagażnik tył490 l527 l543 l585 l402 l854 l*
Cena216 900 zł239 900 zł229 690 zł225 900 zł286 310 zł299 990 zł

Zbierając wszystko do jednej tabelki, trudno nie oprzeć się wrażeniu, że EV6 ma sporo asów w rękawie. Jest drugim najlepiej przyspieszającym autem w klasie, oferuje jeden z największych zasięgów, ma naprawdę spory rozstaw osi i choć w kwestii bagażnika pozostaje w tyle, to i tak nie rozczarowuje. Do tego cena wyjściowa 216 900 zł sprawia, że katalogowo jako jedyne z tych aut łapie się na dopłatę w ramach "Mój elektryk".

Jednak samochody to nie tylko dane w tabelce. Miałem styczność z każdym z tych modeli (choć w przypadku EV6 był to egzemplarz przedprodukcyjny), a jeździłem trzema z nich. W przypadku Volkswagena ID.4 i Hyundaia Ioniqa 5 testowałem warianty z napędem na tył, więc mam punkt odniesienia. Nie wiem natomiast, jak jeździ kia – spotkanie z tym autem dopiero przede mną.

Kia EV6
Kia EV6© Fot. Materiały prasowe/Kia

Mustang Mach-E zdecydowanie dawał najwięcej frajdy. Kultowa nazwa nie trafiła tu przez przypadek. Volkswagen ID.4 i Hyundai Ioniq 5 to samochody nadspodziewanie komfortowe. Gdybym miał często jeździć na dalekie trasy, postawiłbym na któryś z nich. Z kolei Škoda Enyaq – jak to u Czechów – ma najwięcej do powiedzenia, gdy chodzi o praktyczność. Dodatki Simply Clever i potężny bagażnik to jej siła.

Tesla zachwyca, gdy przychodzi do zużycia energii. To w połączeniu z siatką superchargerów sprawia, że jeśli mówimy o wygodnym podróżowaniu, Model Y nie ma sobie równych. Natomiast EV6 i Hyundai Ioniq 5 dobrze go gonią, ponieważ oferują fantastyczną krzywą ładowania i mogą przyjmować prąd nawet z mocą do 350 kW. Jeśli znajdziesz odpowiednią stację, postój zajmie kwadrans.

Kia EV6
Kia EV6© Fot. Materiały prasowe/Kia

Warto zwrócić uwagę na jedno auto, którego cen jeszcze nie znamy, a które również może nieźle namieszać – Nissan Ariya. W topowej wersji będzie mieć akumulator o pojemności 87 kWh netto i ma to wystarczyć na przejechanie 580 km. Silniki o mocy 395 KM będą napędzać obie osie, a sprint do setki zajmie 5,1 s. Rozmiarami japończykowi bliżej do ID.4 niż EV6, ale na przestrzeń we wnętrzu nie można narzekać.

Jedno jest pewne. Wybór na rynku aut elektrycznych rośnie i – co ważne – każdy z dostępnych modeli ma sporo do zaoferowania. Niezależnie od tego, na co się zdecydujesz, dostaniesz przestronny, komfortowy samochód ze świetnymi osiągami i sporym zasięgiem.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (20)