Porsche Boxster 25 - firma zawdzięcza mu życie

Początek lat 90. był dla Porsche bardzo trudnym ekonomicznie okresem. Spadająca sprzedaż oraz nadmiernie wysokie koszty produkcji czterech technicznie niezależnych produktów firmy, czyli modelu 911, 944, 968 i 928 spowodowały, że ta marka zaczęła mieć poważne problemy. Podjęto jednak ryzyko i to się opłaciło.

Porsche Boxster 25 years — test wideo

Horst Marchart, który wtedy był członkiem zarządu do spraw badań i rozwoju zaproponował pewne rozwiązanie. Plan zakładał stworzenie modelu na podstawie koncepcji i komponentów nowego 911. Miał to być dwumiejscowy samochód z przodem zbliżonym do 911, aby zagwarantować jednoznaczną identyfikację samochodu jako Porsche. Ponadto, nowy samochód miał kosztować około 70 000 marek, co było ceną dużo niższą niż 911 i do tego miał spodobać się także młodszym klientom.

Tym sposobem w 1993 roku na Detroit Motor Show pokazano, jak się później okazało, jednego z najbardziej rozpoznawalnych roadsterów XX i XXI wieku. Model, którego nazwa jest połączeniem słów bokser i roadster, czyli Porsche Boxster! Pierwsza generacja 986 ujrzała światło dzienne w 1996 roku i dzieliła przód, drzwi i wiele innych elementów z generacją 996 911, która została wprowadzona na rynek w 1997 roku, rok po uruchomieniu produkcji Boxstera. Być może gdyby nie właśnie to cięcie kosztów i powiązanie Boxstera z kultową 911, ten model nie byłby aż tak dobry?

W tym roku ten przełomowy dla Porsche model obchodzi swoje 25 urodziny i z racji tego, co ta marka mu zawdzięcza, nie mogło przejść to bez echa. Do sprzedaży trafiła limitowana do zaledwie 1250 egzemplarzy na cały świat edycja specjalna upamiętniająca tę okrągłą rocznicę. Czym wyróżnia się ta wersja, ile kosztuje i co otrzymujecie już w standardzie? Odpowiedź w filmie. Zapraszam!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Testy samochodów:

Audi A3 Sportback e-tron - test, opinia, spalanie, cena Lexus NX, Audi Q5 i Jaguar F-Pace: oczekiwania kontra rzeczywistość Test Nissana Micry: po liftingu i z automatem jeszcze przyjemniejszy Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI - test Audi Q5 3,0 TDI S-Tronic quattro - weekend w militarnym klimacie [pierwsza jazda autokult.pl] Test wideo: Ferrari 296 GTB to odwrotność tego, co wiedziałem o hybrydach. 830 KM i tylny napęd Królowie miasta - wszystko o parkourze i trochę o motoryzacji [wywiad] BMW serii 7 vs BMW X7, czyli pojedynek dwóch rodzajów luksusu Test: Dodge Challenger SRT Hellcat - całą pensję wydasz na paliwo Test: Ssangyong Tivoli Grand - walczy ze stereotypami i idzie mu całkiem nieźle Porównanie: VW Golf R kontra Ford Focus RS. Który lepiej idzie bokiem? Hyundai Elantra 1,6 MPI Style - test

Popularne w tym tygodniu:

Test: Rolls-Royce Phantom kosztuje 4 mln zł, ma 6 m długości i ani jednego ekranu (prawie) Test: Dacia Duster 1.5 dCi 4WD - coraz mniej takich aut Test: Mercedes-Benz Klasy S kończy 50 lat. S 580 e pokazuje świetlaną przyszłość modelu Test długodystansowy: Odebrałem Maserati Ghibli Trofeo prosto z fabryki. Teraz rozumiem, czemu powstało to auto Test: Mercedes EQE 350+ – pójście po linii najmniejszego oporu Test: Volkswagen ID.5 Pro Performance - ta słabsza i tańsza wersja Test: Toyota Aygo X – nie jest rewolucyjna, ale i tak budzi nie lada zainteresowanie Test: Seat Arona FR 1.5 TSI - na pozór nieciekawe auto stało się interesujące Pierwsze jazdy nowym Lexusem RX: hybryda na trzy sposoby Volkswagen T-Roc R, 2500 km i cztery osoby na pokładzie. Ta podróż budziła wiele obaw Pierwsza jazda: DS 7 po faceliftingu - miał być komfortowy, jest naprawdę sportowy Test: Hisun Sector 550 – czymś takim jeszcze nie jeździłem!