e-TOLL – jak działa ten system?

e‑TOLL – jak działa ten system?

Fot. Birgit Reitz-Hofmann
Fot. Birgit Reitz-Hofmann
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera
14.09.2021 11:53, aktualizacja: 14.03.2023 15:10

Wraz z końcem września tego roku stary system poboru opłat viaTOLL odchodzi ostatecznie do lamusa. Jego funkcje przejmuje nowy system e-TOLL, który będzie obowiązkowy dla wszystkich pojazdów lub zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Dziś postaramy się wyjaśnić, jak działa e-TOLL, kogo dotyczy i jak wygodnie płacić za korzystanie z tego systemu.

Jak działa e-TOLL?

Zacznijmy może od tego, jak działa system e-TOLL i co musimy zrobić, aby zacząć z niego korzystać. Elektroniczny system poboru opłat e-TOLL opiera się na technologii pozycjonowania satelitarnego. Oznacza to, że trasa przejazdu i związane z nią opłaty są wyliczane automatycznie na podstawie znajdującego się w pojeździe specjalnego lokalizatora GPS. Na to, jak działa e-TOLL, składa się więc kilka podstawowych elementów. Po pierwsze musimy założyć konto na oficjalnym, rządowym portalu etoll.gov.pl. Rejestracja składa się z kilku stosunkowo prostych kroków. Musimy zarejestrować w systemie e-TOLL naszą firmę (istnieje też możliwość rejestracji osoby prywatnej), podać dane pojazdu, a także zakupionego u jednego z partnerów systemu lokalizatora GPS. Konieczne jest także zasilenie konta minimalną kwotą 120 zł/30 euro. Dokładny opis rejestracji e-TOLL krok po kroku możecie znaleźć na oficjalnym portalu. W przypadku zakupu autoryzowanych urządzeń lokalizacyjnych, takich, jakie oferuje, chociażby ten sklep GPS, instrukcja rejestracji i aktywacji pojazdu będzie również dołączona do lokalizatora.

Oprócz rejestracji konta w systemie e-TOLL musimy zadbać również o instalację w pojeździe odpowiedniego lokalizatora GPS. Kompatybilne z systemem e-TOLL urządzenia dzielą się na 2 typy. Najpopularniejsze są tak zwanego lokalizatory OBU, czyli On-Board Unit. Ich instalacja w pojeździe jest bardzo prosta, a dodatkowo można przenosić je pomiędzy samochodami. Drugi typ lokalizatorów to ZSL, czyli Zewnętrzne Systemy Lokalizacji. Są one montowane w pojeździe na stałe, a sama instalacja jest dużo bardziej skomplikowana. Warto podkreślić, że współpracujący z systemem e-TOLL lokalizator możemy kupić wyłącznie u jednego z koncesjonowanych przez Krajową Administrację Skarbową (KAS) partnerów. Wraz z samym urządzeniem wykupujemy również usługę monitorowania i przesyłania danych do systemu.

O to, jak to działa zapytaliśmy Tomasza Waligórę, prezesa firmy https://datasystem.pl/.

"Lokalizatory dopuszczone do działania w systemie e-TOLL muszą spełniać szereg rygorystycznych warunków narzuconych przez operatora systemu. Właśnie z tego powodu nie możemy kupić pierwszego lepszego urządzenia. Sam lokalizator to tylko część złożonej infrastruktury. Urządzenie zbiera i przesyła dane, po stronie operatora OBU jest jednak również przetwarzanie tych danych i przesyłanie ich w odpowiednim formacie i odpowiednich interwałach czasowych do systemu e-TOLL. Z tego wynika konieczność pobierania abonamentu za monitorowanie i przesyłanie danych z lokalizatora" – tłumaczy Tomasz Waligóra.

Warto jednak wspomnieć, że Ministerstwo Finansów przygotowało dla podmiotów korzystających z systemu e-TOLL specjalną ulgę podatkową. Ma ona na celu amortyzację kosztów związanych z lokalizatorem GPS i usługą monitorowania danych. Ulga ta to 500 zł rocznie za każdy pojazd, który w danym roku skorzystał z systemu e-TOLL.

System e-TOLL jak każde nowe rozwiązanie rodzi u kierowców sporo pytań i wątpliwości. Na koniec postawiliśmy więc udzielić odpowiedzi na kilka popularnych pytań związanych z systemem e-TOLL.

e-TOLL – jak płacić za przejazdy?

W założeniu system został zaprojektowany w taki sposób, aby płatności za przejazdy były dokonywane automatycznie. Większość kierowców korzysta z przedpłaty na koncie, z której automatycznie pobierane są opłaty za przejechaną trasę. Istnieje także możliwość rozliczania się za pośrednictwem płatności okresowej z zabezpieczeniem.

Czy e-TOLL otwiera bramki na autostradzie?

Wielu kierowców zastanawia się, czy system e-TOLL otwiera bramki na autostradzie w sposób automatyczny. Jeżeli skorzystamy z bramki z oznaczeniem e-TOLL, to tak, powinna ona otworzyć się samoczynnie, gdy podjedzie do niej pojazd korzystający z systemu. Duże zmiany w tym temacie czekają kierowców w grudniu 2021, kiedy to z bramek e-TOLL mają zniknąć szlabany.

e-TOLL i samochody osobowe

Często pada również pytanie o e-TOLL i samochody osobowe. System ten jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów lub zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz dla autobusów niezależnie od masy. W zdecydowanej większości dotyczy on więc samochodów ciężarowych oraz autobusów. Z systemu muszą jednak korzystać samochody osobowe z przyczepą o łącznej masie powyżej 3,5 tony.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)