Test: Ford Focus z 1-litrowym silnikiem EcoBoost. Skrojony pod floty

Dwa lata po premierze hatchbacka na polskim rynku pojawił się Ford Focus w wersji sedan. Da się jednak wyczuć, że auta z tym typem nadwozia skierowane są do bardzo specyficznego klienta – floty. Wystarczy zagłębić się w listę wyposażenia.

Ford Focus z doklejonym kufrem nie wygląda nieproporcjonalnie — to ważne

Ford Focus z doklejonym kufrem nie wygląda nieproporcjonalnie — to ważne (fot. Mateusz Lubczański)

Ford Focus sedan 1.0 EcoBoost 125 KM — test, opinia

Focus oferowany jest już od dawna jako hatchback i kombi, w sportowej wersji ST i podniesionej Active. Jak to przystało na typowe auto kompaktowe, ford jest niezwykle wszechstronny. Nowa wersja sedan ma jednak podcięte skrzydła, bo możliwości jej konfiguracji są bardzo ograniczone. Dosłownie – Focus sedan dostępny jest w jednej wersji wyposażenia Connected.

Ford Focus sedan

To oznacza, że auta wyjeżdżają z salonu na 16-calowych felgach i są wyposażone w światła LED (ale drogowe są jeszcze oparte na halogenach), 8-calowy ekran multimediów, manualną klimatyzację, tempomat czy czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Jest to rozsądny standard, można jeszcze zdecydować się na ogrzewanie foteli i kierownicy w pakiecie, dwustrefową klimatyzację czy większe felgi. Delikatnie mówiąc, nie stracicie tutaj za dużo czasu na zabawę konfiguratorem.

Sam segment sedanów nie cieszy się jakąś olbrzymią popularnością, ale w Polsce niektórzy kierowcy ciepło o nich myślą. Na szczęście kufer nie jest "przyklejony na siłę" do reszty nadwozia, więc efekt końcowy wygląda całkiem sensownie. Bagażnik jest duży, ma 417 litrów pojemności (plus miejsce na koło), ale jego góra nie jest niczym zasłonięta, a same zawiasy wnikają do środka. To smutny standard w tej klasie. Na plus warto zaliczyć sporą ilość miejsca na tylnej kanapie – rozstaw osi Focusa jest większy niż w przypadku Octavii i to po prostu czuć.

Ford Focus sedan

Małe możliwości konfiguracji nie przekładają się jednak na niskobudżetowość w kabinie. To prosty, ale przyjemny projekt, który sprawdził się np. w mniejszej Fieście. Plastik, choć twardy, nie wygląda budżetowo. Boczki drzwi nie odstają jakością. Kierownica jest mięsista, przyjemna w dotyku, a multimedia wyjątkowo proste i łatwe w obsłudze. Można ewentualnie psioczyć na dziwnie umieszczony przycisk uruchamiania silnika czy niecodzienny kolor wskazówek, ale bądźmy poważni – to są detale.

W przypadku układów napędowych wyboru… też specjalnie nie ma. Focus ma litrowy, trzycylindrowy silnik o mocy 125 KM, połączony z manualną skrzynią biegów. Alternatywą jest 1.5 EcoBoost (też trzycylindrowy, a co!), który łączony jest z 8-biegowym automatem. Bazowa jednostka ma katalogowo ok. 10 sekund do setki, ale trzeba pamiętać, że to wynik tylko z kierowcą na pokładzie.

Ford Focus sedan - wnętrze

Focus z trzycylindrowym silnikiem nie jest zawalidrogą, ale w scenariuszu wakacyjno-rodzinnym może okazać się autem za wolnym. Litrowy EcoBoost ma agresywny dźwięk podczas przyspieszania, a jego charakter jest typowy dla mocno doładowanych, małych silników. Uderzenie mocy pojawia się przy ok. 1500 obr./min. i trwa do 4000 obr./min. Wtedy nie ma już sensu kręcić go wyżej, trzeba zmienić bieg. Przełożenia są wyjątkowo krótkie, więc trochę się namachamy.

Zobacz również: Ford EcoSport - pierwsza jazda - zobacz nasz test

Widać to też na trasie, gdy na 6. biegu jedziemy z prędkością 140 km/h i mamy 3000 obr./min. Przyznam, że nie do końca trafia do mnie pomysł zmniejszania pojemności silników, skoro nie są one zdumiewająco oszczędne. EcoBoost zużywa w mieście 7,4 -7,7 l benzyny, przez co przegrywa na tym polu z byle hybrydą. Na autostradzie mówimy o 6,5 l. Jedyne zalety widać pod miastem, gdzie można zejść do ok. 4,5 l. Tyle też wyciągnęłaby hybryda…

Focus pozwala jednak na coś, co można nazwać "szybką jazdą wolnym autem" - czyli zjawiskiem dającym sporo zabawy, ale nie skutkującym mandatem. Jest lekki – waży ok. 1250 kg, ma precyzyjną przekładnię, no i świetnie się prowadzi. 16-calowe felgi z oponami 205/60 przypominają, jak ważne jest ogumienie w tłumieniu nierówności. Może nie wygląda to specjalnie atrakcyjnie, ale wygładza dziury bardzo skutecznie.

Ford Focus sedan - silnik

Ford na początku wyceniał Focusa w wersji sedan na 89 tys. zł (!), ale niemal od razu tę kwotę pomniejszono, dając rabat, czego konsekwencją jest cena 75 900 zł. Renault za Megane w podobnym nadwoziu też żąda 89 tys. zł, z kolei Toyota za Corollę chce minimum 79 900 zł w bazowej wersji Active, a podniesienie standardu do kolejnego progu, wersji Comfort, wywinduje cenę do 88 400 zł. Jeszcze więcej zapłacimy za odmianę hybrydową.

Moja opinia o Fordzie Focusie sedan:

Mateusz Lubczański

Ciężko tak naprawdę znaleźć poważne wady w Focusie. W odmianie sedan można narzekać na ograniczoną gamę silników i możliwości indywidualizacji. Silnik sprawdzi się jeśli jeździcie sami lub nie zależy wam specjalnie na dobrej dynamice — a w przypadku Focusa powinno, bo to jeden z najlepiej prowadzących się kompaktów na rynku.

Ogólna ocena7z 10

Plusy:

  • Świetne prowadzenie
  • Nieskomplikowane wnętrze
  • Przestrzeń w kabinie

Minusy:

  • Brak możliwości szerszej konfiguracji
  • Litrowy silnik sprawdzi się tylko w mało dynamicznych scenariuszach
  • Klapa bagażnika na zwykłych zawiasach wnikających do kufra
Ford Focus sedan 1.0 EcoBoost 125 KM
Pojemność silnika 999 cm³  
Rodzaj paliwa Benzyna  
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa  
Moc maksymalna: 125 KM przy 6000 rpm  
Moment maksymalny: 170 Nm przy 1400–4500 rpm  
Pojemność bagaznika: 417 l z kołem dojazdowym  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 10,2 s -
Prędkość maksymalna: 200 km/h -
Zużycie paliwa (miasto): b.d. 7,4 — 77 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): b.d. 4,4 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada): b.d. 6,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 5,4 l/100 km 6,4 l/100 km
Ceny:
Model od: 75 900 zł  

Zobacz pełne dane techniczne na AutoCentrum.pl

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Nowy Nissan NP300 Navara (2015) 2.3 dCi 190 - test, opinia, spalanie, cena Fiat Punto 0,9 TwinAir - zielona alternatywa [test autokult.pl] Nowa Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo: daj sobie spokój z minivanem Pierwsza jazda: Dacia Duster po liftingu - z LED-ami i "w gazie" Chevrolet Trax LTZ 1,4T 4x4 6MT - test Test: Mercedes-Benz 240 GD "Wolf" – z duńskiej armii w ręce świeżo upieczonego kierowcy Test: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG – odmłodzony bestseller tak, ale nie z dieslem Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTD TCT Distinctive przy 40 000 km [test autokult.pl] Test: Hyundai Kona Electric po liftingu ciągle imponuje, choć dziś to może nie wystarczyć Pierwsza jazda: Škoda Fabia 4. generacji – ma ogromną szansę powtórzyć sukces poprzednika Volvo S60 T6 Summum AWD FL - 4000 powodów [pierwsza jazda autokult.pl] Lexus NX200t - test, opinia, spalanie, cena

Popularne w tym tygodniu:

Test: BMW M340i xDrive - dżentelmen, który wyznaje stare bawarskie zasady Test: Mercedes SL ma 66 lat i chce wrócić do korzeni. 4 generacje pokazują, co to znaczy Pierwsza jazda: DS 4 to samochód, który kupisz oczami. Albo wcale Pierwsza jazda: Toyota Yaris Cross Hybrid - ma ogromne szanse przedrzeć się na segmentowy szczyt Test: Zważyłem Jaguara E-Pace. Nadal jest cięższy, niż się wydaje Test: Ford Puma ST na trasach Rajdu Polski. Chrzest bojowy przed startami w WRC Test: Renault Arkana E-Tech - z każdym kolejnym dniem lepsza Test: Volkswagen ID.4 zmieni twoje myślenie o elektrykach. Tak, Niemcom się udało Test: Hyundai Bayon - i20 w nowych ciuszkach Test: Nissan Qashqai - z jednym dużym "ale" Test: Jeep Gladiator V6 to nie pickup, lecz terenówka z paką Test: BMW Z4 M40i - sportowe składniki, leniwy charakter