Weź udział w badaniu preferencji polskich kierowców

Recenzja Lego Creator Porsche 911: zbuduj sobie dzieło sztuki

Od zawsze uwielbiam Lego i od nie-pamiętam-kiedy kocham Porsche 911. Kiedy w styczniu pojawiła się zapowiedź modelu 10295, czyli klasycznej 911 w dwóch wariantach, wiedziałem, że muszę ją mieć na swojej półce. Miałem wielkie oczekiwania, bo ten zestaw zapowiadał się po prostu perfekcyjnie. Czy warto było czekać?

Lego Creator Porsche 911 Turbo

Lego Creator Porsche 911 Turbo (fot. Mariusz Zmysłowski)

Porsche 911 jest bez wątpienia jedną z najwspanialszych legend motoryzacji. Model przez ponad pół wieku przechodzi powolną ewolucję, niezmiennie stanowiąc benchmark stylu, prowadzenia, osiągów i wyników w sportach motorowych. To gigant.

Lego Creator Porsche 911 Turbo

Projekt zestawu, który miał wiernie oddać krągłe i niesamowicie charakterystyczne kształty bez pudła, musiał być jednym z najtrudniejszych, z jakimi zmierzyli się projektanci Lego. Przy takich samochodach jak 911 wystarczy jeden gorzej dobrany element, żeby proporcje uciekły w złą stronę, co dyskwalifikowałoby cały model. Moim zdaniem Porsche 911 z Lego Creator Expert stawia więc czoła dwóm wyzwaniom: musi wyglądać na półce obok książek jak dzieło sztuki i musi dostarczać mnóstwo frajdy podczas składania.

Co jest w środku?

Lego Creator Porsche 911 Turbo - pudełko

Duże, czarne pudełko mieści 1458 klocków w 10 torbach, które ostatecznie stworzą model o długości 35 cm. W środku znajdziemy także grubą (267 stron) instrukcję, która jest dokładnie tym, czego oczekiwałem po zestawie z górnej półki.

Ta książka to nie tylko zestaw kroków, po których wykonaniu dostaniemy gotowy model. To także przyjemnie wprowadzona historia 911. Ciekawostki związane z bieżącymi etapami budowy znajdziemy też dalej, nie tylko na samym początku. Uważam, że instrukcja do 911 Lego Creator jest wzorowym uzupełnieniem przeżycia, jakie stanowi składanie modelu. Czy modeli?

Lego Creator Porsche 911 Turbo - zawartość pudełka

No właśnie – zestaw Lego 10295 jest nietypowy. To my decydujemy, jaki finał będzie miała budowa. W zależności od podjętej decyzji otwieramy torby 8 i 9 lub 8 i 10. Jeden zestaw prowadzi do skonstruowania Targi, z nieco szczuplejszymi tylnymi nadkolami i zgrabną, okrągłą szybą oraz klasycznie opadającą linią pasa tylnego. Druga to inny kierunek – osadzona na czarnych fuchsach wersja Turbo z ogromnym spojlerem zintegrowanym z pokrywą silnika.

Składanie

Lego Creator Porsche 911 Turbo

Po potężnych zestawach Technic: 911 RSR i Defenderze obawiałem się, że ta 911 nie dostarczy aż tyle frajdy, co montaż przekładni i silników, pełnych ruchomych elementów mechanizmów potężnych modeli. Nie mogłem się bardziej mylić.

Zobacz również: Porsche 911 Targa 4S - otwieranie dachu

Porsche 911 (10295) to jeden z najbardziej satysfakcjonujących w budowie modeli. Nie jest przesadą powiedzieć, że dla entuzjasty motoryzacji te 4–5 godzin (nie spieszyłem się, to nie wyścigi) spędzone z klasyczną 911 to prawdziwie ekscytujące przeżycie.

Lego Creator Porsche 911 Turbo

Kiedy dokłada się nadkola, czy montuje spojler lub łuki tworzące tylną część auta, wszystko składa się bardzo satysfakcjonująco z dwóch powodów. Po pierwsze bardzo trudne do odtworzenia kształty łączą się w zaskakujący sposób. Wielokrotnie byłem pod wrażeniem, jak sprytnie zespół konstruktorów rozwiązał niektóre dość problematyczne miejsca. Po drugie – wszystko jest odtworzone bardzo dobrze – model dobrze trzyma proporcje oryginału i dobrze oddaje jego kształty.

We wstępie do instrukcji Lego Design Master Mike Psiaki podkreśla, że aby dojść możliwie blisko ideału i jednocześnie umożliwić budowę Targi i Turbo na jednej podstawie, zespół musiał przejść przez 5 projektów.

Lego Creator Porsche 911 Turbo

Dodatkowe punkty dla tego modelu należą się za brak naklejek. Nie dostajemy tutaj gigantycznego arkusza, tylko nadruki na klockach. Dzięki temu nie tylko unikamy tej niekoniecznie przyjemnej części budowy, ale finalnie dostajemy też ładniej wyglądający model.

Ja zdecydowałem się zakończyć budowę wersją Turbo. Kusiło mnie, żeby wykorzystać szare fuchsy (tak Targa ma inne felgi), ale ostatecznie Turbo na czarnych, zgodnych z instrukcją, wygląda bardzo dobrze. Decyzję trzeba podjąć po kroku 305. Na stronie 181 stoi wielkie "Time to choose" oraz dwie propozycje wyglądu modelu.

Lego Creator Porsche 911 Turbo z japońską tablicą

Chociaż 911 Targa jest jednym z najpiękniejszych wariantów nadwoziowych w historii motoryzacji, nie mogłem oprzeć się tym szerokim biodrom i wielkiemu spojlerowi Turbo. I był to świetny wybór.

Detale, które mnie ujęły

Jest kilka rzeczy, które "robią" ten model, poza samymi jego doskonale skonstruowanymi kształtami. Numerem jeden jest dla mnie świetnie ułożona komora silnika z wielkim wiatrakiem – w końcu to 911 pędzone wiatrem.

Lego Creator Porsche 911 Turbo

Druga rzecz, która nie tylko była świetną częścią budowy, ale też ostatecznie bardzo dobrze wygląda to fotele – są odchylane do przodu, żeby dało się wejść na kanapę, i mają bardzo zgrabne kształty.

Trzeci detal to drążki w aucie – ten od ręcznej skrzyni, który porusza się delikatnie na boki oraz przód-tył, jak również ręczny w podłodze. Piękne detale.

Lego Creator Porsche 911 Turbo

W tym wszystkim mam tylko jedno "ale" – zegary. Konstruktorzy tego modelu oddali hołd większości kluczowych kształtów i zadbali o to, żeby 10295 był zestawem wiernie rekonstruującym klasyczną 911. Tymczasem ten jeden detal z jakiegoś powodu pominięto – mamy tu 4 tarcze instrumentów pokładowych zamiast tak charakterystycznych dla porsche 911 – 5. W skali znakomitości tego zestawu to jednak naprawdę małe "ale".

Porsche 911 Lego Creator Expert – czy warto?

Lego Creator Porsche 911 Turbo

TAK. Za 600 zł dostajecie dzieło sztuki, które na dodatek sami składacie, więc oprócz wysokiej wartości estetycznej, zestaw 10295 zapewnia też kilka godzin pierwszoligowej rozrywki. Jeśli zawsze chciałeś mieć klasyczną 911, ten model będzie dobrym początkiem kolekcji.

Lego Creator Porsche 911 Turbo — galeria zdjęć

Przeczytaj moje recenzje pełnowymiarowych Porsche 911

Test Porsche 911 (992) Carrery 4S: doskonałe, mimo kilku "zielonych" kompromisów

Porsche — od momentu wpuszczenia 911 na rynek w 1964 roku — prowadziło płynną ewolucję tego modelu. Dostosowywało go do oczekiwań klientów i wymagań…

Ostatni test 991: za kierownicą Porsche 911 Carrery T

Przyszedł czas rozstać się z Porsche 991. Po piekielnych GT3, GT3 RS i GT2 RS, które były kamieniami milowymi mojego ubiegłego roku, został mi jeszcze…

Porsche 911 GT2 RS: samochód ostateczny

Najmocniejsze drogowe Porsche 911 w historii. Najszybsze fabryczne tylnonapędowe auto na Nürburgringu. 700 KM na tylnej osi generowane przez 3,8-litrowego…

Rzeczywistość wyprzedziła moje marzenia: poprowadziłem Porsche 911 Carrerę RS 2.7 na Goodwood Hillclimb

W tym roku Porsche świętuje 70. urodziny samochodu sportowego. Gdy siadałem za sterami 911 GT3 i GT3 RS na torze Silesia Ring, myślałem, że lepiej…

O tym, jak Porsche 911 GT3 RS zdefiniowało mi prawdziwy samochód sportowy

Po szybkiej, ciasnej rundzie na czas za sterami 718 Boxstera siadam do 911T. Od mojego ostatniego spotkania z 911 minęło już kilka lat. Przypominam sobie,…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

3500 km z hybrydą. Podsumowanie testu Toyoty Prius Hybrid Plug-in Ford Ranger vs. Nissan Navara - co się zmieniło w pickupach? [test autokult.pl] Isuzu D-Max 2.5 TD LSX z namiotem Roof Lodge - test, opinia, spalanie, cena Peugeot 5008 vs Renault Koleos – rendez-vous dwóch dużych francuskich SUV-ów Audi R8 V10 (2013) [test autokult.pl] Test: Porsche Macan GTS - złamie nawet najbardziej zagorzałych przeciwników sportowych SUV-ów Citroën C4 Grand Picasso Intensive 1,6 e-HDI 115 KM - test Volkswagen Golf VII 2,0 TDI DSG Highline - nowy? [test autokult.pl] Test długodystansowy Nissana Leafa: stary wyjadacz ciągle ma sporo do zaoferowania Porsche Panamera 4 E-Hybrid - luksusowa hybryda podszyta sportowym duchem Nowa Kia Carens 1,7 CRDI - pierwsza jazda Volkswagen e-Golf - test, opinia, cena

Popularne w tym tygodniu:

Test: Volkswagen Caddy California - to nie kamper, lecz specjalistyczne narzędzie Pierwsza jazda: Ford Mustang Mach 1 na torze, drodze i w scenie jak z amerykańskiego filmu akcji Test: Świat się kończy, Golf R droższy od S3. Pytanie jednak, czy jest lepszy? Test: Mercedes-Benz S 500 dowodzi, że czasy mogą się zmieniać, ale król jest tylko jeden Test: Audi S3 - efekt zimnej kalkulkacji Test: Peugeot Rifter - gdy kierujesz się zdrowym rozsądkiem Pierwsza jazda: Seat Arona i Ibiza po liftingu – Hiszpanie stawiają na nowoczesność, ale z umiarem Test: Volkswagen Golf GTI - ty masz moc, a on co innego Pierwsza jazda: Audi Q4 e-tron - twój kolejny (elektryczny) SUV Jeep Wrangler 4xe - ile wynosi dopłata za wtyczkę? Test: Nissan Qasqhai — jest niezły, ale mój umysł nadal to wypiera Toyota Camry - Czy klasę japończyka można wymacać? #eksperyment