Weź udział w badaniu preferencji polskich kierowców

Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2021 - wybieramy najlepsze auto roku! Poznaj kandydatów

Po raz kolejny redakcje Autokult oraz AutoCentrum wybierają Samochód Roku Wirtualnej Polski. Pomimo pandemicznej rzeczywistości aut walczących o tytuł najlepszego nie brakuje, a niemal każde z nich ma asa w rękawie. Również czytelnicy mogą wybrać najlepsze według nich cztery kółka i zgarnąć atrakcyjne nagrody.

Ekipa WP Autokult i Autocentrum w niepełnym składzie.

Ekipa WP Autokult i Autocentrum w niepełnym składzie. (fot. Konrad Skura)

Przestoje w fabrykach, problemy z półprzewodnikami, zamknięte salony – ostatni rok był dla świata motoryzacyjnego wyjątkowo trudny. Producenci dzielnie stawiali czoła skomplikowanej sytuacji i starali się nie zwalniać tempa. Widać to po liście zgłoszonych modeli, które będą walczyć o tytuł Samochodu Roku Wirtualnej Polski. Kandydaci reprezentują naprawdę szeroki przekrój rynku – na liście znajdziemy hothatcha, miejskiego elektryka, luksusowe cabrio czy chociażby masę rodzinnych SUV-ów.

W zeszłym roku tytuł Samochodu Roku Wirtualnej Polski zgarnęła Toyota Supra. Japońskie coupe jest żywym dowodem na to, że w czasach komputeryzacji, coraz ostrzejszych norm emisji spalin i nacisku na pojazdy elektryczne da się wprowadzić na rynek samochód, który dostarcza endorfin już od momentu odpalenia silnika. Supra w godny sposób kontynuuje historię swoich poprzedników, a stylistyka (choć może nie widać tego na zdjęciach) jest doskonała i przyciąga wzrok przechodniów na ulicy.

Samochód Roku Wirtualnej Polski 2020: Toyota Supra

W żadnej kategorii tegorocznego plebiscytu Samochód Roku Wirtualnej Polski zdania nie były tak podzielone, jak przy nagrodzie głównej. Dyskusje trwały…

Jak zwykle również czytelnicy Wirtualnej Polski mogą wybrać najlepszy samochód roku. Na stronie http://samochodroku.wp.pl/ mogą oni zagłosować na swojego kandydata i zgarnąć nawet 7 tys. zł na paliwo do swoich czterech kółek! Głosowanie trwa do 23 maja 2021 roku.

Do rywalizacji przystąpiły 33 modele, które miały swoją premierę w 2020 roku. Poniżej przedstawiamy listę modeli, które wzięły udział w plebiscycie Samochodu Roku Wirtualnej Polski.

Audi A3 Sportback

Nowa platforma, cyfrowe, nowoczesne wnętrze i ten sam, charakterystyczny język stylistyczny Audi. Sportback to propozycja dla osób, które potrzebują nieco bardziej wszechstronnego samochodu. Niemcy nie wycofali się z jednostek wysokoprężnych, a ta pod maską A3 Sportbacka potrafi spalić mniej niż 4 l oleju napędowego na 100 km! A3 rywalizuje w kategorii samochód miejski.

Audi Q5 Sportback

Jeden z najpopularniejszych modeli niemieckiej marki doczekał się wersji z opadającym dachem. To ukłon w stronę klientów, którzy szukają sposobu, żeby się wyróżnić. Po liftingu na pokładzie znalazły się światła w technologii OLED, które potrafią dawać wskazówki innym uczestnikom ruchu. Q5 rywalizuje w kategorii samochód rodzinny.

Audi e-tron Sportback

Kolejny Sportback w zestawieniu, tym razem jednak całkowicie elektryczny. Pomimo dużej wagi wynikającej z obecności akumulatorów e-tron zagina czasoprzestrzeń podczas przyspieszenia i oferuje spory zasięg na jednym ładowaniu. Audi e-tron Sportback rywalizuje w kategorii "wnętrze" oraz samochód technologiczny.

Zobacz również: ŠKODA ENYAQ IV - elektrykiem w trasę przez Polskę

Alfa Romeo Stelvio Velocie Ti

Jest piękna, dobrze się prowadzi i zaskakuje dynamiką – czego chcieć więcej? Włoski SUV stanowi ciekawą alternatywę dla niemieckiej konkurencji, a wersja Veloce wnosi masę emocji do codziennych podróży. Po raz kolejny marka dowiodła, że potrafi tchnąć ducha w segment sporych SUV-ów. Nic dziwnego, że Stelvio rywalizuje w kategoriach samochód sportowy oraz samochód stylowy.

Alpine A110 Legende GT

Francuska odpowiedź na Porsche Caymana i — co ciekawe — równie udana. Choć pod maską znajdziemy "zaledwie" silnik o pojemności 1,8 l z Megane, to A110 stawia na inne atrybuty – lekkość, świetne prowadzenie, komunikację z kierowcą. Pomimo krótkiego stażu rynkowego można stwierdzić, że auto na pewno będzie poszukiwanym klasykiem. Alpine rywalizuje w kategorii samochód stylowy.

BMW M3

Jeśli tylko przestaniemy nabijać się z dużego grilla, okaże się, że nowe M3 to jeden z najciekawszych i najbardziej kompetentnych samochodów sportowych na rynku. Gdy inni producenci stawiają na hybrydy, BMW pozostaje przy 6-cylindrowym silniku, który swoją dynamiką potrafi napędzić stracha mniej doświadczonym kierowcom. Co ciekawe, ma też aplikację do oceny jazdy w poślizgu. Znak czasów… M3 rywalizuje w kategorii samochód sportowy.

Citroën C4/ ë-C4

Francuzi nie byliby sobą, gdyby nie zrobili czegoś "po swojemu". C4 to konkurent Opla Astry czy Volkswagena Golfa, ale teraz stał się podniesionym crossoverem z wyjątkowo miękkim, komfortowym zawieszeniem. Stylistyczne nawiązuje do modelu GS, a oferta obejmuje nie tylko klasyczne jednostki napędowe, ale i pełnego elektryka. C4 rywalizuje w kategoriach samochód kobiecy i samochód miejski.

Cupra Formentor

Cupra stała się niezależną marką, a Formentor to pierwszy autorski twór hiszpańskiego producenta. Układ napędowy to doskonale znana propozycja opierająca się na 300-konnej benzynie i napędzie na cztery koła. Na pewno nie można odmówić mu ciekawego wyglądu, a w ofercie pojawi się nawet wersja z 5-cylindrowym silnikiem! Formentor rywalizuje w kategorii samochód sportowy.

Dacia Duster LPG

Jeden z najtańszych SUV-ów na rynku doczekał się wersji z instalacją gazową. Tym samym stał się jednym z najtańszych sposobów na pokonywanie kolejnych kilometrów. Duster potwierdza, że tanie auto nie musi być złe, a klienci nie muszą rezygnować z komfortu czy niezłego wyglądu. Dacia rywalizuje w kategorii samochód rodzinny.

Ferrari Roma

Ferrari zwróciło uwagę na Astona Martina Vantage'a i przygotowała gran turismo, które trafia do młodszych klientów. Efekt jest wspaniały, a Roma to jedno z najpiękniejszych pojazdów, jakie powstały w Maranello. Nic dziwnego, że startuje w kategorii samochód stylowy.

Fiat 500[h2]
Po kilkunastu latach produkcji "klasycznej" 500, Fiat w końcu musiał postawić na elektryfikację. Efekt jest wspaniały - nowe 500 nie tylko wygląda przepięknie, ale i ma znacznie poprawione wnętrze. Opcjonalny spory akumulator pozwoli też na podmiejskiej wycieczki. 500 rywalizuje w kategoriach samochód miejski oraz technologiczny.[h2]Ford Kuga

Ford Kuga stał się samochodem na wskroś nowoczesnym, oferowanym zarówno ze "zwykłą" hybrydą, jak i układem plug-in. Rodzinny SUV zachowuje przy tym charakterystyczne dla aut Forda dobre prowadzenie, ale czy to wystarczy, by pokonać konkurencję? Kuga rywalizuje w kategoriach samochód rodzinny oraz technologiczny.

Hyundai Tucson Hybrid

Jeden z najlepiej sprzedających się samochodów koreańskiej marki doczekał się gruntownego odświeżenia. Kosmiczne, pojawiające się niemal znikąd światła, ostre linie i charakterystyczne wnętrze sprawiły, że Tucson ma w zanadrzu naprawdę mocne karty. A jeśli dodamy do tego bogaty pakiet systemów wspomagających jazdę… Tuscon rywalizuje w kategoriach samochód rodzinny oraz technologiczny.

Jeep Compass 4xe Plug-in hybrid

Jeep z układem hybrydowym? Ładowanym z gniazda? Tak! Amerykańska marka również stawia na napędy przyjazne środowisku. Nie oznacza to oczywiście, że zrezygnowano z legendarnej dzielności terenowej. Jeep rywalizuje w kategorii samochód technologiczny.

Jaguar F-Pace

Największy SUV angielskiej marki doczekał się delikatnego odświeżenia. Dalej stanowi ciekawą propozycję w segmencie premium i w starciu z niemiecką konkurencją może wyjść z tarczą. Niestety, na polskich drogach dalej stanowi ciekawostkę. Jaguar startuje w kategorii "wnętrze".

Kia Sorento

Olbrzymi, 7-osobowy SUV, który mocno czerpie z amerykańskiej oferty marki – przynajmniej stylistycznie. Pod maską znajdziemy np. silnik 1.6 z układem hybrydowym, który o dziwo doskonale sprawdza się w napędzaniu tego kolosa. Kia ma też niezaprzeczalną zaletę w postaci konkurencyjnego cennika. Sorento rywalizuje w kategorii samochód rodzinny.

Lexus LC500 Convertible

Wygląda jak koncept, ale to samochód, który można kupić w salonie. Pod maską znajdziemy 5-litrowy silnik V8, który skutecznie opiera się wszystkim pomysłom unijnych urzędników. O takich pięknych autach można pisać godzinami, ale czy LC500 oferuje swoim właścicielom coś więcej? Lexus rywalizuje w kategorii samochodu stylowego.

Maserati Ghibli Trofeo

Maserati jeszcze nie powiedziało ostatniego słowa i zaprezentowało ostrą wersję Ghibli — Trofeo. Rasowa limuzyna ma pod maską silnik V8, a na celowniku modele z rodziny M czy AMG. Auta z serii Trofeo zdają się krzyczeć: "pamiętamy o swojej wyścigowej historii i nie odcinamy się od niej". Maserati startuje w kategorii samochodu biznesowego.

Mazda MX-30

Ma drzwi otwierane pod wiatr, mały akumulator i zasięg, który kwalifikuje ją jako auto miejskie. Japończycy nie ukrywają, że jest to samochód na dojazdy do pracy, ale jak się okazuje, w takim szaleństwie jest metoda, bo salony nie mogą nadążyć z dostarczaniem MX-30 do klientów. Czy w tym plebiscycie MX-30 poradzi sobie tak dobrze, jak na rynku? Mazda startuje w kategorii samochodu miejskiego.

McLaren 765LT

McLaren wykorzystuje dopisek LT w swoich modelach z rozwiniętą aerodynamiką, choć niewprawne oko może pomylić 765LT z innymi autami wytwarzanymi z Woking. Trudno jednak szukać bardziej efektownego (efektywnego!) supersamochodu na polskich drogach. Poziom przyczepności jest nie do opisania, a przyspieszenie pozostawia pasażerów w szoku. Czy auto sportowe potrzebuje czegoś więcej? McLaren startuje w kategorii samochodu sportowego.

Mercedes-Benz GLA

Mercedes-Benz GLA mocno ewoluował i nie jest już tylko Klasą A na szczudłach. Pod zachowawczym nadwoziem kryje się zaawansowana technologia i asystent głosowy, który spełni niemal każde nasze życzenie, o ile dotyczy ono np. regulacji temperatury czy doprowadzenia pod wybrany adres. Auto rywalizuje w kategoriach samochód miejski i samochód kobiecy.

Mercedes-Benz Klasy S

Klasa S od zawsze wyznaczała standardy w motoryzacji i pokazuje, co będzie miało twoje auto za 10–15 lat. Ta generacja może wyświetlać znaki na drodze przy użyciu świateł, ma skrętną tylną oś, podnosi nadwozie w przypadku uderzenia bocznego, a jej głośniki umieszczone są nawet w fotelach. Łatwo więc się domyślić, o jaki tytuł powalczy flagowiec Mercedesa. Klasa S startuje w kategorii samochód technologiczny.

Opel Mokka-e

To tylko mały SUV, ale właśnie Mokka pokazuje, jak długą drogę przeszedł Opel pod skrzydłami PSA (dziś Stellantis). Świetna stylistyka i napęd elektryczny mają sprawić, że niemiecka marka wróci do gry. Teraz pozostaje jedynie czekać na pojawienie się klientów w salonach. Mokka-e startuje w kategorii samochód miejski.

Peugeot 3008 HYbrid 4

Francuski SUV nie tylko może zachwycić swoim nieszablonowym stylem, ale i niemal kosmicznym wnętrzem. Producent zdecydował się też na wprowadzenie układu hybrydowego ładowanego z zewnętrznego źródła energii. Styl i nowoczesność w jednym wydaniu – czego chcieć więcej? Peugeot startuje w kategorii samochód technologiczny.

Porsche 911 Turbo S

Są supersamochody, jest i 911 Turbo S. Nowe wydanie kultowego samochodu jest – co oczywiste – jeszcze szybsze i jeszcze łatwiejsze w użytkowaniu. 911 potrafi nawet nasłuchiwać, czy pada deszcz, odpowiednio zmieniając systemy prowadzenia, zwiększając przyczepność. To niemal kosmiczna technologia ukryta pod klasycznymi liniami 911. Porsche startuje w kategorii samochód sportowy.

Renault Captur E-TECH plug-in Hybrid

Jeden z lepiej sprzedających się modeli Renault również doczekał się napędu hybrydowego. Francuzi wykorzystali swoje doświadczenie z Formuły 1 i przenieśli je do małego crossovera. Akumulator zapewnia solidny zasięg na jednym ładowaniu, a w razie potrzeby do gry wchodzi jednostka spalinowa. Captur startuje w kategorii samochód technologiczny.

Rolls-Royce Ghost

To "ten mniejszy", ale nie znaczy "skromniejszy" w gamie Rolls-Royce'a. Zbudowany praktycznie od zera zaskakuje nie tylko grubością dywaników, ale i skupieniem się na najmniejszych szczegółach. Kanaliki odprowadzające wodę zostały zaprojektowane z uwzględnieniem wielkości kropli deszczu, a drzwi otwierają się zawsze z tą samą prędkością, niezależnie od położenia pojazdu. Kwota, jaką przychodzi zapłacić za Ghosta, jest ogromna, ale cóż, za jakość się płaci. Rolls-Royce Ghost startuje w kategorii samochodu biznesowego.

Škoda Enyaq iV

Poważny skok Czechów na rynek elektrycznych crossoverów wydaje się wyjątkowo udany. To duży, przestronny wóz z niezłym zasięgiem i przyjaznymi dla rodziny rozwiązaniami. Nie jest to jednak zaskoczeniem, bo do tego właśnie przyzwyczaiła nas Škoda. Enyaq iV startuje w kategorii samochód rodzinny.

Seat Leon

Hiszpański hit doczekał się kolejnej generacji. Jest większa, bardziej ekologiczna i co oczywiście, jeszcze bardziej cyfrowa. Wydaje się, że Hiszpanie ostrożnie rozgrywają swoje karty, przez co nowe auta kontynuują ścieżkę wyznaczoną przez poprzedników. Leon startuje w kategorii samochód miejski.

Suzuki Vitara Hybrid

Również Suzuki musiało skupić się na hybrydach, choć tutaj mamy do czynienia z małym układem "miękkiej" hybrydy. Vitara odznacza się dużą dzielnością terenową i małymi wymiarami, przez co radzi sobie w mieście. Czy to idealne połączenie? Vitara startuje w kategorii samochód miejski.

Toyota Highlander

Amerykański SUV, który przybył na europejskie drogi. Jest dokładnie taki, jak oczekiwaliśmy: duży, przestronny, robiący wrażenie. W zmniejszeniu spalania pomaga sprawdzony układ hybrydowy o łącznej mocy 248 KM. Highlander startuje w kategorii samochód rodzinny.

Toyota GR Yaris

Wygląda jak zwykły Yaris, ale pod spodem to analogowa rajdówka, która potwierdza, że Toyota potrafi robić szalone, niezwykłe i godne pożądania samochody. Polski przydział wyprzedał się, zanim jeszcze klienci mieli szansę zobaczyć GR Yarisa – i to pomimo tego, że pod maską pracuje 3-cylindrowy silnik. GR Yaris startuje w kategorii samochód sportowy.

Volkswagen ID.4

Całkowicie elektryczny, z fotelami kapitańskimi i wyświetlaczem HUD wykorzystującym rozszerzoną rzeczywistość. To kolejny krok niemieckiego producenta w elektryfikacji gamy, który może sprawdzić się jako auto dla dużej rodziny. I.D 4 startuje w kategoriach samochód rodzinny i samochód technologiczny.

W jakich kategoriach startują samochody?

Na potrzeby plebiscytu przygotowaliśmy 9 kategorii tematycznych. Kolejną, 10. z nich jest nagroda czytelników. Każdy samochód zgłoszony do plebiscytu bierze jednocześnie udział w rywalizacji o tytuł Samochodu Roku Wirtualnej Polski 2021.

  • Biznesowy samochód roku

    Sprawiający odpowiednie wrażenie jak i stanowiący oazę spokoju po trudnych negocjachach. W tej kategorii zgłoszone zostały:

  • Rolls-Royce Ghost
  • Maserati Ghibli Trofeo

    Kobiecy samochód roku

    Trafić w gusta płci pięknej nie jest łatwo, ale to nie oznacza, że nie warto próbować. W tej kategorii liczy się nie tylko łatwość prowadzenia, ale i szeroko pojęty styl. Rywalizować będą:

  • Citroen C4
  • Mercedes GLA

    Technologiczny samochód roku

    Samochody to już jeżdżące komputery na kołach, ale który z nich oprócz zaawansowanych systemów pozwala na ich prostą obsługę? W tej kategorii rywalizują:

  • Fiat 500
  • Hyundai Tucson Hybrid
  • Jeep Compass 4xe
  • Mercedes-Benz Klasy S
  • Peugeot 3008 Hybrid4
  • Renault E-Tech Plug-in Hybrid
  • Skoda Enyaq iV
  • Volkswagen ID.4
  • Audi e-tron Sportback
  • Ford Kuga

    Rodzinny samochód roku

    Musi pomieścić całą rodzinę, być bezpiecznym, oszczędnym i gotowym na wyzwania wozem. Który z nich robi to najlepiej? Rywalizują:

  • Dacia Duster LPG
  • Hyundai Tucson Hybrid
  • Kia Sorento
  • Suzuki Vitara Hybrid
  • Toyota Highlander
  • Volkswagen ID.4
  • Audi Q5 Sportback
  • Ford Kuga

    Sportowy samochód roku

    Oprócz osiągów "na papierze" muszą jeszcze budzić emocje wśród kierowców. W tej kategorii rywalizują:

  • Alfa Romeo Stelvio Veloce Ti
  • Cupra Formentor
  • Toyota GR Yaris
  • McLaren 765 LT
  • BMW M3
  • Porsche 911 Turbo S

    Miejski samochód roku

    Muszą zmieścić się wszędzie, zapewnić dobrą widoczność i mało palić. W tej kategorii rywalizują:

  • Fiat 500
  • Citroen C4
  • Mazda MX-30
  • Mercedes GLA
  • Opel Mokka-e
  • Seat Leon
  • Suzuki Vitara Hybrid
  • Audi A3 Sportback

    Wnętrze roku

    To przecież we wnętrzu spędzamy nawet kilka godzin dziennie. Ważne, by było nie tylko dobrze wykonane, ale i przemyślane. O statuetkę walczą:

  • Mazda MX-30
  • Mercedes Klasy S
  • Jaguar F-Pace
  • Audi e-tron Sportback

    Stylowy samochód roku

    Tutaj nie liczy się pojemność bagażnika, a odwrócone głowy przechodniów i ponadczasowa eleganacja. O tytuł najbardziej stylowego walczą:

  • Alfa Romeo Stelvio Veloce Ti
  • Alpine A110 Legende GT
  • Kia Sorento
  • Lexus LC500 Convertible
  • Opel Mokka-e
  • Peugeot 3008 Hybrid4
  • Škoda Enyaq iV
  • Ferrari Roma

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mazda będzie się uczyła od Toyoty jak efektywniej produkować samochody Koniec z Elise, Exige i Evorą. Lotus stawia na jeden model: typ 131 Zmierzch diesli, renesans LPG? - analiza rynku paliw [raport] Nowe przepisy dla ciężarówek wjeżdżających do Londynu. Polscy kierowcy mogą mieć problem Nissan otworzył bramy DNA Garage. Przed wami trzy godziny uczty dla oczu Nowa seria 3 (F30) z pakietem M-Sport! 1992 Fiat Cinquecento RUSH [zapomniane koncepty] Pakiet tuningowy dla Scirocco od ABT A1 już w marcu... AMG stworzył najmocniejszy silnik czterocylindrowy w historii. Sprawdzamy, jak to możliwe Mercedes A 250e – ruszyły zamówienia na pierwszego hybrydowego kompakta ze Stuttgartu Saleen ma się dobrze - SMS Supercars Mustang GT 302 Convertible (2011)

Popularne w tym tygodniu:

Szykuje się nowy bat na piratów. Fotoradar ZURAD będzie mógł śledzić 32 auta na raz Następca Lamborghini Aventadora dostanie silnik V12. To już pewne Alpina póki co nie przewiduje elektryfikacji silników. Powód? "Bo nasi klienci dużo jeżdżą" Łada Niva wciąż żywa. Rosjanie odświeżyli "luksusową" wersję Bronto Próg zwalniający na drodze rowerowej. Zainstalowano go w Sopocie Jechał na rowerze drogą ekspresową. Zatrzymali go policjanci grupy Speed Rodzinny Samochód Roku Wirtualnej Polski 2021: Kia Sorento Naprawa stłuczki w audi e-tronie kosztowała 31 tys. dolarów. Cennik ASO wszedł na nowy poziom Myślał, że ujdzie mu płazem. Zapomniał o nowym systemie w aucie Kradli katalizatory metodą "na parawan". To był dopiero początek kłopotów Technologiczny Samochód Roku Wirtualnej Polski 2021: Mercedes-Benz Klasy S Nowa Škoda Fabia doczekała się polskich cen. Usiądź, nim zobaczysz, ile kosztuje