Test: Quattro - rodzaje i działanie legendarnego napędu

Napęd na cztery koła od 40 lat jest jednym z filarów marki z Ingolstadt. Od czasu, gdy pierwsze Audi Quattro zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 r., fabryki Audi wyprodukowały prawie 11 mln pojazdów z układem napędowym quattro.

Na przestrzeni lat wiele się jednak zmieniło, dlatego warto sprawdzić, jaki dzisiaj jest napęd quattro. A uwierzcie mi, to bardziej skomplikowane, niż myślicie. I nie mówię tutaj tylko o zasadzie działania.

Napęd Quattro — test wideo

Na sam początek trzeba wyjaśnić pewną kwestię. Quattro to nie określenie typu napędu, a jedynie nazwa handlowa stosowana przez Audi, bo tak jak wam wcześniej wspomniałem, napęd 4×4 w tej marce pierwszy raz pojawił się w modelu Quattro i był prosty, prymitywny, mechaniczny, ale również bardzo skuteczny i niezawodny.

Składał się on z trzech mechanizmów różnicowych – jeden na przedniej osi, drugi na tylnej osi i trzeci międzyosiowy, a dwa z nich początkowo blokowane były ręcznie. Kierowca dźwignią mógł zablokować centralny mechanizm różnicowy, a w razie potrzeby również tylny. Dopiero w 1986 roku Audi po raz pierwszy zastosowało samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy Torsen.

W kolejnych latach marka kontynuowała udoskonalanie napędu, ale zanim pojawił się napęd, który znamy dziś, quattro ewoluowało w rozmaity sposób w zależności od budowy silnika, jego ułożenia oraz przeznaczenia samochodu. Całą historię oraz rodzaje napędów Audi zobaczycie w tym filmie. Zapraszam.

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ napędowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Testy samochodów:

Toyota Corolla TS kombi 2.0 Hybrid: teraz jest taka, jak trzeba Test Mitsubishi Outlandera PHEV: nie wszystko poszło w dobrym kierunku Mitsubishi Outlander PHEV - pierwsza jazda Mikrohybryda w Kii Sportage po liftingu. Daje skosztować elektryfikacji Lancia Voyager V6 3,6 Gold - siła przyzwyczajenia [test autokult.pl] Ford B-Max 1,4 Duratec Titanium - król miasta [test autokult.pl] Suzuki Baleno 1.2 DualJet SHVS: czy mikrohybryda ma sens? Chevrolet Captiva 3,0 V6 LTZ A/T - najdroższe nie zawsze musi być najlepsze [test autokult.pl] Skoda Kamiq: pierwsza jazda najmniejszym w rodzinie Nowa Toyota Auris 1.2 Multidrive S - test, opinia, spalanie, cena Pierwsza jazda: Audi Q5 Sportback to SUV w słowiańskim przykucu. U nas powinien się przyjąć Test: Audi A5 Coupe 40 TFSI S-Line - najpierw przychodzi zauroczenie, później - niedosyt

Popularne w tym tygodniu:

Test: Volkswagen ID.3 Pro S - "Don't worry, be happy" Test: Hyundai i30 N po liftingu - czy z automatem jest tak samo dobry, jak z ręczną skrzynią? Test: Ford Puma ST i Ford Ranger Raptor – łączy je więcej, niż myślisz Porównanie: Ford Puma ST vs Kawasaki Ultra LX - półtora litra na dwa sposoby Test: Hyundai i20 N Performance - zadziorny gałgan, który skradł moje serce w kilka chwil BMW i4 M50 – to tego elektryka powinni się obawiać tradycjonaliści Pierwsza jazda: nowy Lexus NX - klienci już rzucili się do salonów Test: Renault Express van 1.3 TCe – dobrze przejął rolę dacii Test: Toyota Yaris Cross - podwoić cenę podstawową, nie jest trudno Test: Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 - rozsądny zestaw, który właśnie zyskał na atrakcyjności Pierwsza jazda: Honda HR-V e:HEV - hybryda "inna niż wszystkie". Wyróżnia ją nie tylko napęd