Test: Quattro - rodzaje i działanie legendarnego napędu

Napęd na cztery koła od 40 lat jest jednym z filarów marki z Ingolstadt. Od czasu, gdy pierwsze Audi Quattro zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 r., fabryki Audi wyprodukowały prawie 11 mln pojazdów z układem napędowym quattro.

Na przestrzeni lat wiele się jednak zmieniło, dlatego warto sprawdzić, jaki dzisiaj jest napęd quattro. A uwierzcie mi, to bardziej skomplikowane, niż myślicie. I nie mówię tutaj tylko o zasadzie działania.

Napęd Quattro — test wideo

Na sam początek trzeba wyjaśnić pewną kwestię. Quattro to nie określenie typu napędu, a jedynie nazwa handlowa stosowana przez Audi, bo tak jak wam wcześniej wspomniałem, napęd 4×4 w tej marce pierwszy raz pojawił się w modelu Quattro i był prosty, prymitywny, mechaniczny, ale również bardzo skuteczny i niezawodny.

Składał się on z trzech mechanizmów różnicowych – jeden na przedniej osi, drugi na tylnej osi i trzeci międzyosiowy, a dwa z nich początkowo blokowane były ręcznie. Kierowca dźwignią mógł zablokować centralny mechanizm różnicowy, a w razie potrzeby również tylny. Dopiero w 1986 roku Audi po raz pierwszy zastosowało samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy Torsen.

W kolejnych latach marka kontynuowała udoskonalanie napędu, ale zanim pojawił się napęd, który znamy dziś, quattro ewoluowało w rozmaity sposób w zależności od budowy silnika, jego ułożenia oraz przeznaczenia samochodu. Całą historię oraz rodzaje napędów Audi zobaczycie w tym filmie. Zapraszam.

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ napędowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Testy samochodów:

Test: Kia Stonic MHEV GT Line (warunkowo) dobry wybór Opel Mokka 1,4 Turbo 4x4 - królowa śniegu [pierwsza jazda autokult.pl] Opel Insignia ST Cosmo 2,0T 250 KM 4x4 A/T - serce czy rozum? [test autokult.pl] Test: Suzuki Swace – po co walczyć, jeśli można się przyłączyć Test: Lexus LS 500h to odwrotność nowego Mercedesa Klasy S. Dla niektórych to duża zaleta Land Rover Defender z Defender Factory. Test fabrycznie nowej terenówki z Wieliczki Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 240 KM 4Motion - test, opinia, spalanie, cena Test: Volkswagen T-Roc R - Golf R w przebraniu? Przyczepa kempingowa w cenie mieszkania. Czym różni się od zwykłej za 70 tys. zł? Citroën C5 Tourer 1,6 THP Exclusive vs. Ford Mondeo Kombi 1,6 EcoBoost Titanium - Francja vs. Niemcy [test autokult.pl] Ford Mustang 2,3 EcoBoost Convertible i 5,0 V8 Fastback - test, opinia, spalanie, cena Opel Astra GTC – emocje górą [pierwsza jazda autokult.pl]

Popularne w tym tygodniu:

Pierwsza jazda: Ford Mustang Mach-E to nie tesla-killer. To auto dla tych z drugiego obozu Test: Audi V8 z 1991 r. - idealne do szybkiego transportu. Pokazuje siłę quattro Porównanie: 20-letnie Volvo V40 vs. nowe Volvo V60. Naprawdę kiedyś było lepiej? Test: BMW 640i GT - najdziwniejsze, ale i najlepsze, jeśli je poznasz Pierwsza jazda Porsche 911 GT3: krok poza kres możliwości Test wideo: Ford Mustang Mach-E - to nie fair! Test: Toyota Highlander 2.5 Hybrid - burger, ale taki z dobrej knajpy Pierwsza jazda. Mazda 3 i CX-30 z nowym silnikiem e-Skyactiv X – ewolucja, która przyniosła wymierne korzyści Test wideo: Wakacje w samochodzie - 3 sposoby, by uniknąć hotelu Test: Hyundai Kona FL - po liftingu wyposażenie potrafi zaskoczyć Test: Seat Leon 1.4 e-Hybrid (204 KM) - ta wersja przekonała mnie nie tylko ceną Test: Mitsubishi Outlander PHEV – w Tatrach odkryłem w nim sens i… geny Lancera Evo!