LF-Z czyli przyszłość Lexusa. Japoński plan przewiduje rozwój zarówno elektryków i silników spalinowych

LF‑Z czyli przyszłość Lexusa. Japoński plan przewiduje rozwój zarówno elektryków i silników spalinowych

Lexus LF-Z nie wejdzie do produkcji, ale daje nam zarys tego, czego mamy spodziewać się po marce.
Lexus LF-Z nie wejdzie do produkcji, ale daje nam zarys tego, czego mamy spodziewać się po marce.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe marki Lexus
Mateusz Lubczański
30.03.2021 10:51, aktualizacja: 10.03.2023 15:57

Japończycy zawsze mieli swoje podejście do luksusu, lecz zmiany w preferencjach klientów sprawiają, że i Lexus – wysoko pozycjonowana marka Toyoty – musi jak inni stawić czoło elektryfikacji. Na szczęście po rozmowie z inżynierami marki można wywnioskować, że nie przesiądziemy się do bezdusznych elektryków – przynajmniej na razie.

Oto koncepcyjny Lexus LF-Z. Koncepcyjny, czyli taki, który nie wejdzie do produkcji, lecz wskazuje w jakim kierunku będzie rozwijać się marka. Jest, co oczywiste, elektryczny, ma kierownicę przypominającą wolant z Tesli, można go otworzyć telefonem komórkowym i ma nawet moduł sztucznej inteligencji – czyli te wszystkie gadżety, które można znaleźć w niemal każdym pojeździe koncepcyjnym. Wystarczy jednak się nieco zagłębić, by wyciągnąć naprawdę interesujące szczegóły.

Lexus LF-Z - wnętrze
Lexus LF-Z - wnętrze© mat. prasowe marki Lexus

LF-Z to zapowiedź kolejnych 20 modeli, które doczekają się premiery do 2025 roku. To nie tylko popularne SUV-y, bowiem inżynierowie chcą rozwijać markę w wielu kierunkach, więc na pewno zobaczymy też pojazdy sportowe. Lexus doskonale zdaje sobie sprawę z dwóch rzeczy – postępującej elektryfikacji i specyficznych wymagań każdego rynku. Dlatego też połowa z nadchodzących premier ma być zelektryfikowana – być albo pełnym elektrykiem, albo przynajmniej "zwykłą" hybrydą.

Lexus ma w ofercie – co jest dość zaskakujące – pięciolitrowy silnik V8 i na razie nie zamierza się go pozbywać. "W planie krótko- i średnioterminowym bierzemy pod uwagę obecność jednostek spalinowych" – tłumaczy Hiroo Togashi odpowiedzialny za markę Lexus. Ma to sens – wskoczenie np. na polski rynek wyłącznie z pojazdami elektrycznymi może okazać się skokiem na główkę do pustego basenu. Niestety, dokładnych planów dot. wykorzystania jednostki V8 Japończycy nie chcieli zdradzić. Podobnie jest z pojazdami zasilanymi wodorem – "spoglądamy na nie z ciekawością, ale nie zamierzamy niczego deklarować".

Lexus LF-Z
Lexus LF-Z© mat. prasowe marki Lexus

Z największą nadzieją inżynierowie patrzą na akumulatory ze stałym elektrolitem, które to mają być odpowiedzialne za "prawdziwą popularyzację" pojazdów elektrycznych. Na razie LF-Z wyposażony jest w ogniwo litowo-jonowe, chłodzone cieczą. Jego pojemność to 90 kWh, a zasięg według normy WLTP to ok. 600 km, co oznaczałoby, że ten ważący 2 tony SUV ma kosmicznie niskie zużycie prądu.

Inżynierowie tłumaczą to rozwojem aerodynamiki i wykorzystaniu materiałów lekkich i jednocześnie mocnych. Nadal największym problemem jest waga akumulatorów, jak i ich naładowanie – na razie mogą przyjąć maksymalnie prąd o mocy 150 kW, a prace nad polepszeniem tej wartości "trwają".

Trwają też prace nad zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla - do 2050 roku każdy pojazd Lexusa ma być neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla przez całe swoje życie, czyli od momentu produkcji do recyklingu.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/51]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)