Poradniki i mechanikaJakie są rodzaje kamperów? Możemy wyróżnić 4 podstawowe typy

Jakie są rodzaje kamperów? Możemy wyróżnić 4 podstawowe typy

Mówiąc "kamper", zazwyczaj w oczach pojawi nam się taki widok. Ale kamper kamperowi nierówny
Mówiąc "kamper", zazwyczaj w oczach pojawi nam się taki widok. Ale kamper kamperowi nierówny
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Filip Buliński
17.03.2021 23:56, aktualizacja: 16.03.2023 14:14

Niejednemu marzy się podróż po kontynencie, a może i dookoła świata w kamperze. Pamiętajmy jednak, że kamper kamperowi nierówny i na rynku możemy rozróżnić wiele odmian. Główny podział obejmuje 4 wersje – kamper-vana, alkowę, półintegrę oraz pełną integrę. Czym się charakteryzują?

Kamper-van

To jeden z najprostszych, ale też wyposażony w najmniej udogodnień, kamper. I tu trzeba zaznaczyć, że kamper-vany można podzielić na 2 grupy. Pierwszą stanowią pojazdy zbudowane na bazie niewielkich vanów jak np. Volkswagen California czy Ford Transit i przeznaczone są najczęściej dla 2, ale czasem też dla 4 osób. Wiele z nich wyposażonych jest w rozkładany do góry dach, który skrywa w sobie małą sypialnię. Na pokładzie znajdziemy najbardziej podstawowe wyposażenie, jak stolik, przyłącze prądowe czy mały aneks kuchenny, ale nie ma co liczyć na ubikację.

Jednym z popularniejszych kamper-vanów jest Volkswagen California
Jednym z popularniejszych kamper-vanów jest Volkswagen California© fot. Stephan Lindloff

Największą zaletą tego typu kamperów jest ich kompaktowy rozmiar, który nie tylko ułatwia poruszanie się po mieście, ale jest też przystępniejszy podczas podróży – dzięki temu zużywa się mniejsze ilości paliwa i możliwa jest jazda z większą prędkością. Często wjedziemy takimi samochodami także w miejsca niedostępne dla dużych kamperów. Oprócz tego mogą być często bez problemu użytkowane jako auta na co dzień

Drugi rodzaj kamper-vanów opiera się na większych vanach, jak np. Fiat Ducato czy Volkswagen Crafter. Auta opuszczają fabrykę często jako dostawcze i dopiero potem są modyfikowane przez zewnętrzne firmy, choć są od tego wyjątki. Dzięki większym rozmiarom istnieje możliwość wyposażenia pojazdu w więcej udogodnień jak np. łazienkę, prysznic, dodatkowe łóżko czy zagospodarowanie większej przestrzeni na bagaże. Jednocześnie zachowują one większość zalet mniejszych kamper-vanów.

Alkowa

Alkowa, podobnie jak kamper-van, także bazuje na dużych autach dostawczych, ale w przeciwieństwie do nich, posiada poszerzoną zabudowę z przestrzenią sypialną nad kabiną kierowcy. Jedną z najważniejszych zalet jest fakt, że alkowa zapewni miejsce dla największej liczby pasażerów – w zależności od zabudowy mogą w niej nocować nawet 5-7 osób w komfortowych warunkach.

Dodatkową przestrzeń nad kabiną można także wykorzystać jako składzik na bagaże podczas jazdy. Dzięki większym wymiarom, w alkowie znajdziemy niemal wszystkie przydatne udogodnienia, jak całkiem pojemne i sprytnie rozplanowane szafki i półki, aneks kuchenny czy łazienkę z prysznicem.

Alkowa pomieści zazwyczaj najwięcej pasażerów
Alkowa pomieści zazwyczaj najwięcej pasażerów© fot. mat. prasowe

Największą wadą są wyraźnie większe wymiary, szczególnie jeśli chodzi o wysokość. Należy o tym pamiętać wjeżdżając w tunele czy przejeżdżając pod wiaduktami. Sama podróż również może być bardziej uciążliwa — wysoki pojazd jest podatny na boczne podmuchy, na zakrętach wykazuje mniejszą stabilność, a także ogranicza maksymalną prędkość podróżowania i zwiększa zużycie paliwa.

Półintegra

Półintegra jest jednym z najpopularniejszych typów kamperów w Europie. Swoją budową przypomina alkowę, z tą różnicą, że tu nad kierowcą nie ma dodatkowej przestrzeni sypialnej, a sama kabina jest w większym stopniu zintegrowana z przestrzenią mieszkalną, co zwiększa funkcjonalność i umożliwia np. wykorzystanie obrotowych foteli do siedzenia przy stole.

Półintegra co prawda pomieści mniej osób niż alkowa, ale może okazać się bardziej ekonomiczna w podróży
Półintegra co prawda pomieści mniej osób niż alkowa, ale może okazać się bardziej ekonomiczna w podróży© fot. Marcin Łobodziński

Ten rodzaj kampera charakteryzuje się też lepszą aerodynamiką niż alkowa, co skutkuje wyższym komfortem jazdy i niższym zużyciem paliwa. Dzięki mniejszej wysokości jest też większa szansa na załapanie się do niższych kategorii opłat drogowych za granicą.

W porównaniu do alkowy, na pokład zabierzemy mniej osób — półintegry są najczęściej przystosowane dla 4-5 pasażerów, a łóżko często jest podwieszane i opuszczane w razie potrzeby. Trzeba jednak pamiętać, że takie rozwiązanie uniemożliwia swobodne korzystanie z przestrzeni mieszkalnej, w razie rozłożonej konstrukcji.

Integra

Kamper zintegrowany to największy, najbardziej prestiżowy i często najdroższy rodzaj kampera. O ile poprzednie wykorzystywały niemal w całości lub dużej części elementy z seryjnie produkowanych pojazdów, tutaj producenci korzystają jedynie z podwozia, dzięki czemu cała bryła jest dostosowana do potrzeb i ergonomii wnętrza.

Na pierwszym planie pełna integra, na drugim - półintegra
Na pierwszym planie pełna integra, na drugim - półintegra© fot. mat. prasowe

Kabina kierowcy jest w pełni zintegrowana z częścią mieszkalną, a ściany boczne o stałej szerokości na całej długości kampera pozwalają lepiej wykorzystać przestrzeń i zaprojektować wszystkie udogodnienia. W integrach zazwyczaj może nocować 4-5 osób, ale wnętrze często wyróżnia się różnymi ciekawymi rozwiązaniami, których nie spotkamy we wcześniej wymienionych kamperach.

Za wygodą i bogatym wyposażeniem idzie też niestety wysoka cena zakupu oraz wyższa masa. W tym drugim przypadku, jeśli chcemy prowadzić integrę, posiadając prawo jazdy kat. B, często mamy ograniczone możliwości ładunkowe, aby zachować dopuszczalną masę całkowitą. Dlatego tego typu pojazdy często są przystosowane dla osób posiadających kat. C. Większe wymiary zewnętrze oznaczają także większą trudność manewrowania przy zwiększonym zużyciem paliwa.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)