Weź udział w badaniu preferencji polskich kierowców

Test: Volvo XC60 B4 AWD - w poszukiwaniu spokoju

Paradoksalnie w czasach, w których dzieje się dużo, w naszym najbliższym otoczeniu często dzieje się mało. Paradoksalnie, chociaż spokoju z pozoru mamy teraz więcej, wcale nie chcemy z niego zrezygnować, kiedy już wychodzimy z domu. Każda minuta odpoczynku poza nim jest na wagę złota. Ja szukałem tego świętego spokoju w samochodzie – w volvo XC60.

Volvo XC60

Volvo XC60 (fot. Mariusz Zmysłowski)

Volvo XC60 B4 (2021) - test, opinia

Wsiadam do XC60. Dawno się nie widzieliśmy. Nadal jednak jest tu dokładnie tak, jak pamiętam. Tak jak lubię. Kolory są stonowane, detale wykonane są z drewna, aluminium. Volvo zadbało, żeby wszystko to, czego dotykamy, było miękkie albo przynajmniej naturalne, nie trzeszczało i nie było podświetlone jak wesołe miasteczko. Siadasz, zamykasz drzwi i brakuje tylko aromatycznej kawy albo kremowej gorącej czekolady.

Popłynąłem? Może odrobinę, ale uważam, że to, co proponuje w swoich wnętrzach Volvo, powinniśmy docenić szczególnie w czasach ogromnych ekranów, wspomnianych już wyżej przaśnych podświetleń kabin i elegancji bazującej na połączeniu fejkowego aluminium z piano blackiem. W XC60 po prostu chce się być.

Volvo XC60 B4 AWD

Żeby znaleźć spokój w samochodzie, trzeba jednak czegoś więcej. Trzeba jeszcze go zapewnić po drodze do celu. Moja trasa przebiegała w dużej mierze krajówkami z wąskim poboczem, więc w najmniej relaksującej formie trasy, jaką można sobie wybrać.

To, co dla wielu jest podstawą, a czego oczekują raczej z przyzwyczajenia niż z rzeczywistej niechęci do czegoś, czego spróbowali, to legendarna pełna kontrola nad pojazdem. Rozumiem, że nic nie równa się z kontrolą nad 90-konnym rydwanem z ręczną skrzynią biegów, ale kiedy mówimy o samochodzie do codziennego przemieszczania się, a nie jeździe wyczynowej na track dayach czy KJS-ach, gadanie o pełnej kontroli wkładam między bajki.

Volvo XC60 B4 AWD

Nie ma nic lepszego w długiej trasie niż samochód, który może cię wyręczyć z części obowiązków. To dzięki temu wolniej się męczysz, energii i koncentracji starczy ci na więcej kilometrów i ostatecznie bezpieczniej dojedziesz do celu. Samochód, w którym możesz się zrelaksować w trasie, to najbezpieczniejszy sposób na poruszanie się po drogach. Bo kierowca wypoczęty, to kierowca, który wcześniej dostrzeże zagrożenie i szybciej na nie zareaguje.

Zobacz również: Volvo XC60 - city safety

Teraz rozumiecie, o co chodzi? Auto, które uzbrojone jest w szereg systemów wspomagających, nic wam nie odbiera. Przeciwnie.

Dlatego pierwsze, co robię, gdy wsiadam do XC60, to włączenie Pilot Assista. W trasie może przejąć kierowanie autem na krótkie odcinki i utrzymać pojazd pośrodku pasa, jeśli coś was rozkojarzy. Do tego aktywny tempomat utrzyma dystans przed poprzedzającym autem i, co ważne, zrobi to w miękki sposób. Zarówno kierowanie, jak i zmiana prędkości przez tempomat adaptacyjny odbywają się gładko.

Volvo XC60 B4 AWD

Co ważne, jeśli utrzymywanie pasa ruchu pozostanie w gestii auta na nieco dłużej, nie zostaniecie "szturchnięci" syreną alarmową, tylko delikatnym sygnałem, który poprzedzi bardziej radykalne kroki. Najpierw samochód tylko cię zaczepi, nie obudzi alarmem pasażerów śpiących na tylnej kanapie.

Tym sposobem cały Zbuczyn, który oczywiście już wszyscy dawno wiedzą, gdzie się znajduje, XC60 pokonało niemal samodzielnie – podwójna ciągła i przejścia dla pieszych w połączeniu z traktorem ciągnącym się koło 30 km/h sprawiły, że ja miałem krótką przerwę i mogłem dać rękom odpocząć, a resztę zrobił za mnie samochód. To wszystko oczywiście nie zwalnia kierowcy z konieczności utrzymywania wzroku i koncentracji na drodze, ale wiele ułatwia.

Volvo XC60 B4 AWD

Jedyne, co bym tu zmienił, to silnik, ale ze względów subiektywnych. Po prostu nie przepadam za dieslami. Obiektywnie jednak wersja B4 AWD, czyli motor wysokoprężny z miękką hybrydą, to niezły, oszczędny zestaw. Nie spodziewajcie się oczywiście, że w trasie ten 14-konny elektryk zmieni wiele. Nie jest on jednak niezbędny, bo już sama 197-konna jednostka Diesla jest wystarczająca. Czy mogłaby być nieco mocniejsza? Owszem, dodatkowe 50 KM nie wymagałoby znacznie intensywniejszego karmienia na stacji paliw, a w trasie auto zbierałoby się wyraźnie skuteczniej.

Autostrada przyniosła spalanie na poziomie 8 l/100 km. Ekspresówka ujmuje z tego wyniku 1 l/100 km. Na drogach krajowych spalanie bez problemu schodzi do 5 l/100 km, które w sprzyjających warunkach zamieniłyby się na wynik z czwórką z przodu.

Volvo XC60 B4 AWD

XC60 świetnie spełniło swoją rolę zarówno jako maszyna, jak i miejsce, w którym chcę się przemieszczać ze spokojem. Pytanie tylko, ile ten spokój kosztuje?

Miekka hybryda z 2-litrowym dieslem i napędem na cztery koła startuje od około 203 tys. zł. Czy lepszy będzie wybór XC60 w zestawieniu z konkurentami, takimi jak audi Q5 czy mercedes GLC? Obydwa dostępne są z około 200-konnymi dieslami, z napędem na 4 koła, z automatem, za około 205 tys. zł. Tutaj rozstrzygnięcie musi się odbyć na podstawie indywidualnych upodobań, bo podstawowe liczby nie są w stanie wyłonić zwycięzcy. Jeśli szukasz komfortu i spokoju za kierownicą, charakteru niezobowiązującego do bycia królem lewego pasa, to znajdziesz to w volvo.

Volvo XC60 B4 (2021) - ocena

Ogólna ocena9z 10

Plusy:

  • Bardzo dobre wykonanie
  • Stylowe, dobrze zaprojektowane wnętrze
  • Skuteczny i jednocześnie nieprzeszkadzający zestaw asystentów jazdy

Minusy:

  • Dynamika w trasie mogłaby być nieco lepsza

Volvo XC60 B4 (2021) - galeria zdjęć

Volvo XC60 B4 (2021) - dane techniczne

Volvo XC60 B4 AWD

Silnik i napęd:

Objętość skokowa: 1969 cm³ + mild hybrid  
Rodzaj paliwa: diesel  
Moc maksymalna systemowa: 211 KM  
Moment maksymalny systemowy: 460 Nm  
Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Geartronic  
Pojemności i masy
Pojemność bagażnika: 505 l  
Pojemność baku: 71 l  
Masa własna: 1791 kg  
Ładowność: 599 kg  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 8,4 s  
Prędkość maksymalna: 180 km/h  
Zużycie paliwa (trasa): --- 5 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada): --- 8 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 7,2 l/100 km  
Cena:
Model od: 184 850 zł  
Wersja silnikowa od: 194 750 zł  

Pełne dane techniczne Volvo XC60 B4 znajdziesz na AutoCentrum.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Volkswagen Sharan Highline 2.0 TDI 150 KM 4Motion - test, opinia, spalanie, cena SsangYong Tivoli 1,6 128 KM - test, opinia, spalanie, cena Škoda Octavia 1,2 TSI DSG Ambition - test wideo Test: Suzuki SX4 S-Cross Hybrid 2WD – przy nim Vitara przestaje mieć sens Oszczędny, szybki, praktyczny. Opel zaprezentował flagowego SUV-a Test: Mercedes E 300 de po liftingu - nowe opakowanie, pod skórą bez zmian Jaguar I-Pace kontra Mercedes EQC i Audi e-tron: kto uratuje świat? Renault Trafic: mała furgonetka do miasta. Tania, ekonomiczna i do tego mocna Citroën DS3 1,6 THP Dark Pink - test Nowa Škoda Superb Combi 2,0 TDI DSG 4x4 (2015) - test, opinia, spalanie, cena Nie jesteś skazany na SUV-a. Nowy Citroën Berlingo to świetne auto dla rodziny Test: Mitsubishi Outlander PHEV – w Tatrach odkryłem w nim sens i… geny Lancera Evo!

Popularne w tym tygodniu:

Test: Lexus LC500 Convertible to japońskie gran turismo. Reakcje Włochów na jego widok były bezcenne Pierwsza jazda: Ford Mustang Mach 1 na torze, drodze i w scenie jak z amerykańskiego filmu akcji Test: Świat się kończy, Golf R droższy od S3. Pytanie jednak, czy jest lepszy? Pierwsza jazda: Seat Arona i Ibiza po liftingu – Hiszpanie stawiają na nowoczesność, ale z umiarem Test: Mercedes-Benz S 500 dowodzi, że czasy mogą się zmieniać, ale król jest tylko jeden Ferrari F40 vs Ferrari SF90 Stradale: super-V8, które napisały historię na nowo Test: Audi RS e-tron GT w ośrodku Driveland. Jak zwinne może być auto ważące 2,5 tony? Test: Peugeot Rifter - gdy kierujesz się zdrowym rozsądkiem Pierwsza jazda: Audi Q4 e-tron - twój kolejny (elektryczny) SUV Jeep Wrangler 4xe - ile wynosi dopłata za wtyczkę? Test: Nissan Qasqhai — jest niezły, ale mój umysł nadal to wypiera Toyota Camry - Czy klasę japończyka można wymacać? #eksperyment