List otwarty do władz RP w sprawie podatku od mediów

Rząd przedstawił projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowej daniny dla mediów. Chodzi o opodatkowanie reklam, by zdobyć dodatkowe pieniądze na walkę z pandemią i ochronę zabytków. Polskie media wystosowały w tej sprawie list otwarty do władz RP. Jednym z jego sygnatariuszy jest Wirtualna Polska. Uważamy, że zmiany uderzą w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę.

Projektem ustawy wprowadzającej nowy podatek zaplanowano objęcie m.in. portali internetowych, mediów tradycyjnych oraz firm, które w swojej ofercie mają zewnętrzne nośniki reklam tzw. składką z tytułu reklamy. Opłata od mediów ma dotyczyć firm, które osiągną przychody przekraczające kwotę 1 mln zł z tytułu nadawania reklamy w telewizji, radiu, wyświetlania reklamy w kinie oraz umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym. Dla reklamy prasowej pułap ów określono na poziomie 15 milionów złotych.

Pozyskane w ten sposób pieniądze rząd zamierza przeznaczyć na Narodowy Fundusz Zdrowia, Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków i powstający fundusz wsparcia kultury w obszarze mediów.

W związku z tymi planami media wystosowały do władz RP list otwarty, którego treść przytaczamy w całości.

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego "składką", wprowadzaną pod pretekstem COVID-19.

Jest to po prostu haracz uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,

  2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,

  3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,

  4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków firmy określane przez rząd jako "globalni cyfrowi giganci" zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 — 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię COVID-19.

Sygnatariusze listu:
Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
Agora S.A.
AMS S.A.
Bonnier Business
Burda Media Polska
Canal+
Dziennik Trybuna
Dziennik Wschodni
Edipresse Polska
Eleven Sports Network sp. z o.o.
Gazeta Radomszczańska
Green Content Sp. z o.o.
Gremi Media S.A.
Grupa Eurozet
Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o.
Grupa RMF
Grupa ZPR
Helios S.A.
Infor Biznes
Kino Polska TV S.A.
Lemon Records sp. z o.o.
Marshal Academy
Music TV sp. z o.o.
Muzo.fm sp. z o.o.
naTemat.pl
Polityka
Polska Press Grupa
Ringier Axel Springer Polska
STAVKA Sp. z o.o.
Superstacja sp. z o.o.
Telewizja Polsat sp. z o.o.
Telewizja Puls Sp. z o.o.
TIME S.A.TV
Spektrum sp. z o.o.
TVN S.A.
Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
Tygodnik Powszechny
Wirtualna Polska
Wydawnictwo Bauer
Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
Wydawnictwo Magraf
Wydawnictwo Nowiny
Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze — Tygodnik Podhalański

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Niewiarygodne prototypy z lat 90. Gdy liczą się wyłącznie wrażenia z jazdy - Subaru BRZ RA i Toyota GT-86 RC Pół litra na głowę - Volkswagen XL1 jedzie do Genewy TOP 10 rajdowych lotów Citroena! Sharker - luksusowy i szybki Akcja "SMOG" budzi emocje. Jedni ją popierają, inni oskarżają policję o psucie samochodów Dacia Logan Cabrio - egzotyczny projekt prosto z Rumunii Wyścigowa Honda Civic Next Generation Touring Car (NGTC) [aktualizacja] Kwalifikacje GP Malezji: Hamilton blisko Vettela Best Cars 2008 wg. auto motor i sport Mercedes BlueZero - szkice 2010 Chevrolet Spark w wersji produkcyjnej

Popularne w tym tygodniu:

Nowy wymiar przestrzeni. Lexus ES dla kierowców wymagających komfortu Ford odświeżył Focusa. Dostał nową twarz i największy tablet w klasie Zapomnij o "zimówkach". Prognoza pogody jasno pokazuje, jakie opony wybrać Użytkownicy kupiliby je ponownie. 9 używanych aut dla rodziny, które nie rozczarują Toyota Mirai pobiła rekord Toyoty Mirai. Bo 1000 km zasięgu to za mało Praca marzeń - zapłacą 1000 funtów za obejrzenie wszystkich odcinków "Top Gear" Hyundai postawi na własne półprzewodniki, by w przyszłości być niezależnym od kryzysów Nikt nie zgłosił się po auta. Mercedesy i porsche trafią na sprzedaż Legenda wraca do Polski. Aston Martin ma nowego dystrybutora Podeptał lamborghini w Warszawie. Właściciel obiecuje 10 tys. zł za wskazanie wandala BMW gotowe na zakaz sprzedaży spalinówek już w 2030 roku. Takich marek jest znacznie więcej Volkswagen szykuje fabrykę akumulatorów. Polska na liście kandydatów