Test: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI - kiedy zdajesz sobie sprawę, że nie potrzebujesz SUV-a

Zakup rodzinnego samochodu jest obecnie bardzo skomplikowanym procesem. Rynek jest przesycony różnymi modelami w najbardziej wymyślnych formach nadwoziowych i wyposażeniowych. Łatwo się zgubić w tym morzu SUV-ów i kompaktowych crossoverów i stracić z celownika wybory najbardziej racjonalne, takie jak kompaktowe kombi: Hyundai i30 wagon.

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI (fot. Mariusz Zmysłowski)

Co to w ogóle jest auto rodzinne? Auto rodzinne to przede wszystkim przestronny transporter, który w sposób oszczędny, bezpieczny i możliwie komfortowy ma przewieźć kilka osób z punktu A do B. SUV-y pasują idealnie, bo na dodatek dorzucają coś do tej układanki: wyglądają jak auta terenowe, więc właściciel jeszcze się nie poddał w życiu i planuje mieć w tym samochodzie przygody inne niż tylko parkingowe stłuczki. W końcu ma terenowe auto.

Ostatecznie — oczywiście dla większości SUV-ów — największe wyzwanie, z jakim muszą się mierzyć, są krawężnik albo nieutwardzona droga na działkę, którą z tą samą prędkością jest w stanie pokonać Opel Astra pierwszej generacji z wędkarską naklejką na klapie bagażnika. Oczywiście za ten pierwiastek przygodowy płacimy. SUV-y kosztują wyraźnie więcej niż zwykłe auta, oferujące tę samą przestrzeń i komfort.

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Po co ta cała nieco przerysowana tyrada na temat SUV-ów? Żeby uzmysłowić tobie, drogi poszukujący auta rodzinnego czytelniku, że tę decyzję lepiej podejmować racjonalnie, upewniając się, czego tak naprawdę potrzebujemy, a nie co wydaje nam się, że chcemy.

Tu dochodzimy do bohatera mojego testu. Jest to auto nieco inne od tych, które z reguły oglądacie w mediach. To nie jest topowa, napasiona dodatkowym wyposażeniem odmiana z ponad 200-konnym silnikiem. To jest wariant będący racjonalnym wyborem. To wystarczający samochód, który spełni kilka podstawowych oczekiwań, jakie mamy względem nowego auta, a jednocześnie nie zrujnuje portfela SUV-ową metką. Jest tylko jedno "ale" - wygląda zupełnie zwyczajnie.

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Auto, które widzicie na zdjęciach to i30 wagon w wersji Comfort z kilkoma dodatkami, w tym przednim oświetleniem LED i pakietem NAVI, czyli multimediami z 10,25-calowym ekranem. Hyundai i30 dysponuje kabiną, w której wygodnie zmieszczą się 4 osoby, a jeśli potrzebujecie od czasu do czasu przewieźć 5 osób, to również nie będzie to problem. Kanapa jest wyprofilowana tylko minimalnie, więc ten dodatkowy pasażer nie będzie miał poczucia podróży na wielbłądzim garbie.

Zobacz również: SsangYong XLC 1.6 Diesel AWD AT - test

Na plus zasługuje też sposób, w jaki maskowane są isofixy. Zaślepki są na sprężynach, więc nie trzeba ich wyciągać – nie zgubią się. Jednocześnie dostęp do stalowych uchwytów jest bardzo dobry.

Duży fotelik typu RWF mieści się bez problemu i dzięki dobrze ustawionym isofixom jest łatwy w montażu.

Ponieważ to kombi, dach nie opada gwałtownie od słupka B, żeby udawać, że mamy sportową linię. Miejsca nad głowami z tyłu jest więc sporo i przyzwoicie jest również w bagażniku. Nie jest to co prawda przestrzeń, którą dysponuje np. Octavia, ale 602 l w zupełności wystarczą, by nie czynić każdego weekendowego wyjazdu z dziećmi bagażnikowym tetrisem. Jeśli od czasu do czasu przewozicie trochę więcej rzeczy, po złożeniu oparć do waszej dyspozycji będzie 1650 l.

Gdy siedzimy na przednim fotelu, również wiele więcej nie trzeba. Mamy tu tempomat, bluetooth, duże, czytelne multimedia, połączenie z telefonem przez Android Auto i Apple Car Play. Jest 2-strefowa klimatyzacja, jest wielofunkcyjna kierownica, kamera cofania, elektryczne sterowanie lusterek i szyb. Brakować może tylko dwóch rzeczy: bezkluczykowego dostępu i koni mechanicznych.

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI - bagażnik

Pod maską testowanego przeze mnie i30 pracował 1,6-litrowy diesel o mocy 115 KM. To liczba z dolnych rejestrów zakresu "tyle wystarczy". Jest to oczywiście bardzo oszczędna jednostka – w trybie mieszanym (trasy ekspresowe plus miasto) zużyła 5,5 l/100 km. Do tego jest ponadprzeciętnie cicha, nawet przy wyższych prędkościach. Niestety, trzeba liczyć się z tym, że wybierając ten silnik, celujemy w kompromis – dostajemy stosunkowo niedrogie i oszczędne auto, ale w trasie nie będziemy królami autostrady.

Dobra wiadomość jest taka, że większa liczba koni mechanicznych nie jest odległa cenowo. Wystarczy… zejść w dół. 1,6-litrowy diesel startuje od 89 tys. zł (cennik podstawowy rocznika 2020, bez promocji). Tymczasem hybryda 48 V z 1,5-litrowym T-GDI, generująca 160 KM startuje od 86 900 zł. Przypuszczam, że różnice w zużyciu paliwa będą nieduże, jeśli jeździcie w miarę oszczędnie, a komfort jazdy w trasie znacznie lepszy.

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Warto pamiętać o jeszcze jednym aspekcie przy zakupie nowego i30. Takich aut z wyposażeniem Comfort będzie za kilka lat na rynku aut używanych multum. Żeby ułatwić sobie na przyszłość sprzedaż i nieco wyróżnić się z tłumu, warto doposażyć swój egzemplarz podobnie, jak ten testowy. Mamy tu wspomniany już pakiet NAVI (3700 zł) i atrakcyjnie wyglądające przednie światła LED (2000 zł). Do tego doszedł jeszcze pakiet Winter (1000 zł) z podgrzewaną, skórzaną kierownicą i podgrzewanymi fotelami. Sam wybrałbym jeszcze lakier, który też nieco wybije się na liście dziesiątek podobnych i30. Tutaj mamy Silky Bronze za 2500 zł. W tej samej cenie można pokryć i30 lakierem Sunset Red, który będzie nieco bardziej efektowny i przyciągający uwagę.

Hyundai i30 wagon bardzo przypadł mi do gustu. Uważam, że chociaż niespecjalnie wyróżnia się na drodze, jest bardzo kompetentny we wszystkim, czego oczekuje się od kompaktowego kombi. Ma też konkurencyjne ceny. Za Toyotę Corollę TS ze 116-konnym silnikiem zapłacimy od 82 400 zł, podczas gdy 1,5-litrowy, 110-konny i30 startuje od 75 tys., a w wersji Comfort — 84 tys. zł. Golf variant ze 110-konnym silnikiem kosztuje z kolei od 91 690 zł. Jest jednak znacznie świeższym modelem.

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Jeśli sam siebie, wewnątrz, przekonasz, że potrzebujesz po prostu pojemnego, przyzwoicie wyposażonego samochodu dla rodziny, Hyundai i30 wagon jest odpowiedzią na twoje potrzeby. Wybierz tylko mocniejszy wariant benzynowy zamiast diesla, a w kategorii familijnego przemieszczacza dostaniesz dokładnie tyle, ile naprawdę potrzebujesz.

Ogólna ocena8z 10

Plusy:

  • Dobre wyposażenie za rozsądną cenę
  • Zaskakująco dobre wyciszenie kabiny
  • Cichy silnik
  • Duży bagażnik
  • Spora ilość miejsca na tylnej kanapie
  • Dobra, wyraźna praca ręcznej skrzyni biegów

Minusy:

  • Nieduża moc w silniku droższym niż 160-konna alternatywa
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI 6MT (2020)

Silnik i napęd:

Objętość skokowa: 1598 cm³  
Moc maksymalna: 115 KM przy 4000 rpm  
Moment maksymalny: 280 Nm przy 1500–2750 rpm  
Skrzynia biegów: Ręczna, 6-biegowa  
Napęd: FWD  
Masy i pojemności:
Masa własna: 1307 kg  
Pojemność bagażnika: 602 / 1650 l  
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 11,1 s  
Prędkość maksymalna: 192 km/h  
Zużycie paliwa (mieszane): 4,5–5,1 l/100 km 5,5 l/100 km
Cena:
Model od: 67 400 zł  
Wersja nadwoziowa od: 70 400 zł  
Egzemplarz testowany: 105 800 zł  

Zobacz pełne dane techniczne tego modelu na AutoCentrum.
Sprawdź raporty spalania dla Hyundaia i30.

Zobacz też test topowego Hyundaia i30 N Project C:

Hyundai i30 N Project C wygląda świetnie "na papierze", ale wolałbym zwykłego i30 N

To limitowany Hyundai. Już to zdanie brzmi intrygująco. Co więcej, to Hyundai, którego nie możesz kupić w Polsce. Model i30 N Project C przygotowano…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Test: Hyundai Kona Hybrid – hybryda dla osób, które nie chcą się wyróżniać Test: Porsche Cayenne GTS Coupé - niszczyciel praw fizyki dla niezdecydowanych Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI DSG 4Motion - typ uniwersalny [test autokult.pl] Test: Ford Transit Custom Nugget Plus - przez weekend byłem królem kempingu Volkswagen Scirocco 2,0 TSI Perfectline R-Style – pierwsza jazda Mercedes-Benz CLS 400d 4MATIC Coupé: bardzo szybka limuzyna, która pali tyle, co miejskie autko Suzuki Swift Hybrid 1.0: liczy się lekkość Porsche Cayman vs BMW i8: jaka jest przyszłość samochodów sportowych? Hyundai i30 Turbo 1.6T vs Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - silnik doładowany czy wolnossący? Peugeot 308 GT 1.6 THP 205 - test, opinia, spalanie, cena Chevrolet Malibu 2,0D LTZ - trudne zadanie [test autokult.pl] Testy samochodów Autokult.pl w 2014: podsumowanie

Popularne w tym tygodniu:

Test: VW Arteon Shooting Brake - styl nie przyćmił praktyczności. Problemem jest co innego Test: Kia e-Niro – doskonale zwyczajne auto, które w Polsce ma podcięte skrzydła Test: Suzuki Swace – po co walczyć, jeśli można się przyłączyć Test: Toyota GR Yaris - odpowiedzi na 20 pytań, które chcesz zadać Test: Toyota Proace City Verso - współpraca z Francuzami wyszła Japończykom na dobre Porównanie: Lexus ES 300h vs Mercedes-Benz E 300 de - luksus za kropelkę Pierwsza jazda: Audi Q5 po face liftingu – przewidywalny film o przewidywalnym aucie Test: Toyota Land Cruiser – porzuć hybrydę, wybierz terenówkę RAM 1500 z LPG - sprawdzałem dla was dziwne rzeczy Test długodystansowy Nissana Leafa: życie z elektrykiem "na dopłatę" Jaki wpływ na zużycie paliwa mają tryby jazdy w dieslu Volkswagena z DSG? Test: Rolls-Royce Ghost - tym razem nie chciałem prowadzić