Fabryka FCA w Tychach z nowym zadaniem. Wyprodukuje auta dla Fiata, Alfy Romeo i Jeepa

Fabryka FCA w Tychach z nowym zadaniem. Wyprodukuje auta dla Fiata, Alfy Romeo i Jeepa

Model 500 stanowi hit eksportowy fabryki w Tychach
Model 500 stanowi hit eksportowy fabryki w Tychach
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański
29.12.2020 11:02, aktualizacja: 16.03.2023 15:07

Gdy fabryki kolejnych producentów wstrzymują pracę, zakład grupy Fiat Chrysler w Tychach stawia na rozbudowę. Inwestycja w fabrykę ma pozwolić na produkcję 3 nowych modeli takich marek jak Jeep, Alfa Romeo oraz Fiat. Mają być oferowane jako auta hybrydowe oraz w pełni elektryczne.

Modernizacja zakładu w Tychach potrwa kilka lat, a przedstawiciele koncernu nie wspominają, ile kosztować będzie przestawienie zakładu na produkcję 3 nowych samochodów. Jak podaje PAP, wicepremier Jarosław Gowin ocenia wartość inwestycji na 2 mld euro. Można jednak bezpiecznie przyjąć, że to jedna z największych operacji w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Potrwa kilka lat, a efekty zaczniemy widzieć stosunkowo szybko – pierwsze pojazdy mają zjechać z linii montażowej już w 2022 roku.

Nowe modele Jeepa, Fiata oraz Alfy Romeo mają wpisywać się w segment B, gdzie Fiat przez wiele lat niepodzielnie rządził modelem Punto. Po jego wycofaniu nie doczekaliśmy się następcy. Teraz koncern mówi o "nowej koncepcji mobilności". Auta będą oferowane z hybrydowym, jak i elektrycznym układem napędowym. Niestety, na razie nie podano więcej szczegółów. Podejrzewam, że w przypadku Jeepa mówimy o aucie jeszcze mniejszym niż podstawowy Renegade, a w kwestii Alfy jest to niepisany następca MiTo, pozycjonowany poniżej planowanego Tonale, który stanowił swoiste "być albo nie być" włoskiej marki.

Grupa Fiat Chrysler Automobiles w Polsce to 13 spółek zatrudniających 6,4 tys. osób. Zakład w Tychach daje zatrudnienie blisko 2500 pracownikom. Jako jeden z pierwszych w grupie stał się "złotym" zakładem według metodologii World Class Manufacturing. To główna siła napędowa Lancii (sprzedawanej tylko we Włoszech) i Fiata, który produkuje tu swój hit – model 500. 99 proc. z nich (czyli ponad 260 tys. sztuk) trafiło w 2019 roku na eksport.

"Ktoś, kto zna zakład w Tychach i lokalny team, mógłby powiedzieć, że decyzja dotycząca ulokowania tak ważnego strategicznie projektu właśnie tutaj powinna być automatyczna" – stwierdza Tomasz Gębka, dyrektor Zakładu Tychy oraz członek zarządu FCA. "Załoga FCA Poland przez lata wykazała determinację i profesjonalizm w dążeniu do osiągnięcia najwyższych standardów światowych w zakresie wytwarzania samochodów" – dodaje Alferdo Leggero, prezes zarządu FCA.

Równo 100 lat po otwarciu pierwszego oddziału Fiata w Polsce w 1920 roku, Grupa FCA otrzyma również pomoc publiczną przyznaną przez Katowicką Specjalistyczną Strefę Ekonomiczną. Dotyczy ona możliwości skorzystania z ulg podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). "W ramach samej decyzji o wsparciu KSSE, nasz inwestor zadeklarował ponad 755 mln zł nakładów w fabrykę w Tychach" – stwierdza dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (18)