Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy?

Artykuł sponsorowany

Wymagania współczesnych samochodów oraz troska producentów o własne interesy sprawiły, że obecnie opona zimowa w porównaniu do letniej i całorocznej jest znacznie lepiej przygotowana do radzenia sobie ze śniegiem i niskimi temperaturami. Ekspert Motointegrator.pl pomaga wyjaśnić z czego wynika ten fakt.

Jeszcze nie tak dawno temu, spora grupa kierowców uważała, że dobra opona letnia czy wielosezonowa z powodzeniem może być użytkowana cały rok, a „zimówka” to wymysł działów marketingowych koncernów oponiarskich. Nawet jeśli w tym podejściu było ziarenko prawdy, to obecnie podnoszenie argumentu, że „kiedyś jeździło się cały rok na letnich i nie było problemu, więc po co mi opony zimowe” jest bezpodstawne.

– Przez ostatnie kilkadziesiąt lat przemysł motoryzacyjny poszedł znacznie do przodu. Dziś Volkswagen Golf GTI posiada moc 220 KM i waży prawie 1300 kg, jeszcze 40 lat temu miał 110 KM i ważył niecałą tonę. Te wartości dobrze oddają ewolucję jaką w niedługim czasie przeszły samochody. Koncerny oponiarskie musiały za tym rozwojem nadążyć. I zrobiły to, oferując coraz bardziej zaawansowane, a tym samym bezpieczniejsze ogumienie. Koniecznością było jednak mocne spolaryzowanie cech opony letniej i zimowej. Wyniki testów i porównań nie pozostawiają wątpliwości, że obecnie „zimówka” to konieczność w naszym klimacie – wyjaśnia Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl

Nie dziwi więc coraz większa grupa kierowców, którzy nie wyobrażają sobie jeżdżenia zimą na oponach innych niż dostosowane do tej pory roku. Według najnowszych badań Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, w Polsce około 92 proc. użytkowników samochodów deklaruje sezonową wymianę ogumienia. Rośnie świadomość, że w zróżnicowanych warunkach zimowych, jedynie opona zimowa jest w stanie zapewnić najwyższe bezpieczeństwo jazdy. Producenci doskonale przygotowali „zimówkę” do zmagań z warunkami atmosferycznymi, w których najczęściej poruszamy się zimą. I nie chodzi tu jedynie o śnieg, ale przede wszystkim o mokry, zimny asfalt oraz błoto pośniegowe.

Mieszanka opony zimowej dzięki dodatkowi krzemionki, przewadze kauczuku naturalnego nad syntetycznym oraz dodatkom np. oleju słonecznikowego (Michelin Alpin) lub rzepakowego (Nokian WR) zachowuje elastyczność w niskich temperaturach. Z kolei bieżnik „zimówki” od bieżnika opony letniej odróżniają lamele, które zapewniają lepszą przyczepność na śniegu. Sam bieżnik posiada też więcej bloków o mniejszej powierzchni oraz szersze rowki obwodowe.

Dzięki temu opona zimowa ułatwia ruszanie na mokrej czy ośnieżonej drodze, głębsze rowki szybciej odprowadzają wodę spod czoła opony, a bardziej elastyczna mieszanka gumy zapewnia optymalną przyczepność.

– Oczywiście, nie wszyscy kierowcy będą w stanie odczuć zalety jazdy na markowych oponach zimowych. Docenią je użytkownicy aut o większej masie i o mocy wyższej niż 70–80 KM. SUV-y, rodzinne kombi, duże sedany i auta sportowe, których masy niekiedy znacznie przekraczają 1500 kg, a moce często przekraczają 200 KM wymagają dobrych opon zimowych. I wbrew powszechnej opinii napęd na wszystkie koła nie zmienia tego stanu rzeczy – dodaje Frączak.

Producenci nieprzerwanie rozwijają technologie stosowane w oponach zimowych. Obecnie największy nacisk kładziony jest na uniwersalność „zimówki”, a więc na to, aby zapewniała ona optymalne parametry w zróżnicowanych warunkach zimowych i jednocześnie dobrze spisywała się na śniegu.

[i]Motointegrator.pl to projekt Inter Cars S.A. Jest to platforma e-commerce, która nie tylko umożliwia zakup części, opon i akcesoriów samochodowych, ale również ich montaż w jednym z ponad 5000 warsztatów sieci Inter Cars. Platformę miesięcznie odwiedza około milion użytkowników, co daje jej pierwsze miejsce wśród internetowych sklepów motoryzacyjnych w Polsce. Klienci dostają 3 lata gwarancji na produkty montowane w serwisach sieci, pod warunkiem corocznego przeglądu auta w warsztatach Motointrgratora. W ofercie sklepu jest ponad milion produktów. Każda nabyta część dostarczana jest w ciągu 24 godzin. Motointegrator.pl oferuje Klientom trzy sposoby dostawy zamówionych produktów: dostawę z montażem w jednym z ponad 5 tys. serwisów w całej Polsce, do punktu Motointegrator (160 filii Inter Cars) oraz do domu. Więcej przydatnych porad na temat opon znajdziecie na Motointegrator.pl.

Zobacz również: STAG: Q&A ODCINEK 3

Zobacz również: STAG: Q&A ODCINEK 3

Artykuł sponsorowany

Zobacz więcej artykułów z serii: Koła i ogumienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sportowe filtry powietrza - czy warto je stosować? Odpowiedzialność finansowa kierowcy za szkody w aucie służbowym [cz.1] Mechanika zderzeń samochodowych Co jest niezbędne do off-roadu? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017) Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Subiektywny przegląd rynku: 10 niedocenionych modeli samochodów. Zakup nie każdego z nich ma sens Kia Stonic - poradnik kupującego w pigułce Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Walka o trakcję - zawieszenia w sportach motorowych [część 1] Prawo jazdy i punkty karne kierowcy firmowego [cz.1]

Popularne w tym tygodniu:

Policja przypomina, że nie zniesiono obowiązku zakrywania ust i nosa w samochodzie Jak blisko jesteś zakupu auta marzeń? Może już cię na to stać? W deszczu jeździmy na światłach mijania. Wielu kierowców nie przestrzega tego przepisu Kupujesz auto używane? Oto detale, na które warto zwrócić uwagę, bo i tak za nie zapłacisz Co skraca trwałość automatycznej skrzyni biegów? Tych rzeczy unikaj, jeśli możesz Jak pozbyć się śladów po owadach? Sprawdziłem 3 środki ze sklepu i pewien domowy sposób Ile kosztują autostrady w Polsce? Sprawdzamy, jak opłaty za polskie drogi wypadają na tle zagranicznych stawek Legalizacja zbiornika LPG po 10 latach i w samochodzie z zagranicy. Nie każdy przejdzie badanie Koło dwumasowe Systemy bezpieczeństwa są kosztowne w utrzymaniu. Dobrym przykładem jest przednia szyba Nietypowe przepisy za granicą. Jedziesz na urlop? Lepiej o nich pamiętać Test amortyzatorów może błędnie podać negatywny wynik. To nie jest wina ani diagnostów, ani maszyn