Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy?

Wymagania współczesnych samochodów oraz troska producentów o własne interesy sprawiły, że obecnie opona zimowa w porównaniu do letniej i całorocznej jest znacznie lepiej przygotowana do radzenia sobie ze śniegiem i niskimi temperaturami. Ekspert Motointegrator.pl pomaga wyjaśnić z czego wynika ten fakt.

Artykuł sponsorowany

Jeszcze nie tak dawno temu, spora grupa kierowców uważała, że dobra opona letnia czy wielosezonowa z powodzeniem może być użytkowana cały rok, a „zimówka” to wymysł działów marketingowych koncernów oponiarskich. Nawet jeśli w tym podejściu było ziarenko prawdy, to obecnie podnoszenie argumentu, że „kiedyś jeździło się cały rok na letnich i nie było problemu, więc po co mi opony zimowe” jest bezpodstawne.

– Przez ostatnie kilkadziesiąt lat przemysł motoryzacyjny poszedł znacznie do przodu. Dziś Volkswagen Golf GTI posiada moc 220 KM i waży prawie 1300 kg, jeszcze 40 lat temu miał 110 KM i ważył niecałą tonę. Te wartości dobrze oddają ewolucję jaką w niedługim czasie przeszły samochody. Koncerny oponiarskie musiały za tym rozwojem nadążyć. I zrobiły to, oferując coraz bardziej zaawansowane, a tym samym bezpieczniejsze ogumienie. Koniecznością było jednak mocne spolaryzowanie cech opony letniej i zimowej. Wyniki testów i porównań nie pozostawiają wątpliwości, że obecnie „zimówka” to konieczność w naszym klimacie – wyjaśnia Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl

Nie dziwi więc coraz większa grupa kierowców, którzy nie wyobrażają sobie jeżdżenia zimą na oponach innych niż dostosowane do tej pory roku. Według najnowszych badań Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, w Polsce około 92 proc. użytkowników samochodów deklaruje sezonową wymianę ogumienia. Rośnie świadomość, że w zróżnicowanych warunkach zimowych, jedynie opona zimowa jest w stanie zapewnić najwyższe bezpieczeństwo jazdy. Producenci doskonale przygotowali „zimówkę” do zmagań z warunkami atmosferycznymi, w których najczęściej poruszamy się zimą. I nie chodzi tu jedynie o śnieg, ale przede wszystkim o mokry, zimny asfalt oraz błoto pośniegowe.

Mieszanka opony zimowej dzięki dodatkowi krzemionki, przewadze kauczuku naturalnego nad syntetycznym oraz dodatkom np. oleju słonecznikowego (Michelin Alpin) lub rzepakowego (Nokian WR) zachowuje elastyczność w niskich temperaturach. Z kolei bieżnik „zimówki” od bieżnika opony letniej odróżniają lamele, które zapewniają lepszą przyczepność na śniegu. Sam bieżnik posiada też więcej bloków o mniejszej powierzchni oraz szersze rowki obwodowe.

Dzięki temu opona zimowa ułatwia ruszanie na mokrej czy ośnieżonej drodze, głębsze rowki szybciej odprowadzają wodę spod czoła opony, a bardziej elastyczna mieszanka gumy zapewnia optymalną przyczepność.

– Oczywiście, nie wszyscy kierowcy będą w stanie odczuć zalety jazdy na markowych oponach zimowych. Docenią je użytkownicy aut o większej masie i o mocy wyższej niż 70–80 KM. SUV-y, rodzinne kombi, duże sedany i auta sportowe, których masy niekiedy znacznie przekraczają 1500 kg, a moce często przekraczają 200 KM wymagają dobrych opon zimowych. I wbrew powszechnej opinii napęd na wszystkie koła nie zmienia tego stanu rzeczy – dodaje Frączak.

Producenci nieprzerwanie rozwijają technologie stosowane w oponach zimowych. Obecnie największy nacisk kładziony jest na uniwersalność „zimówki”, a więc na to, aby zapewniała ona optymalne parametry w zróżnicowanych warunkach zimowych i jednocześnie dobrze spisywała się na śniegu.

[i]Motointegrator.pl to projekt Inter Cars S.A. Jest to platforma e-commerce, która nie tylko umożliwia zakup części, opon i akcesoriów samochodowych, ale również ich montaż w jednym z ponad 5000 warsztatów sieci Inter Cars. Platformę miesięcznie odwiedza około milion użytkowników, co daje jej pierwsze miejsce wśród internetowych sklepów motoryzacyjnych w Polsce. Klienci dostają 3 lata gwarancji na produkty montowane w serwisach sieci, pod warunkiem corocznego przeglądu auta w warsztatach Motointrgratora. W ofercie sklepu jest ponad milion produktów. Każda nabyta część dostarczana jest w ciągu 24 godzin. Motointegrator.pl oferuje Klientom trzy sposoby dostawy zamówionych produktów: dostawę z montażem w jednym z ponad 5 tys. serwisów w całej Polsce, do punktu Motointegrator (160 filii Inter Cars) oraz do domu. Więcej przydatnych porad na temat opon znajdziecie na Motointegrator.pl.

Zobacz również: Moje kolejne auto będzie elektryczne, bo...

Zobacz również: Moje kolejne auto będzie elektryczne, bo...

Zobacz więcej artykułów z serii: Koła i ogumienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Wymieniłeś silnik na niesprawny? Sprawdź, do czego masz prawo Kupiłeś wadliwy samochód i już go przerejestrowałeś? To nie problem, ale nie popełnij prostego błędu Typowe objawy i przyczyny niesprawności sprzęgła Tuning hamulców – klocki hamulcowe [cz. 1] Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Wyświetlacz Head-Up Display - jak działa i dlaczego jest potrzebny kierowcy? Co to jest ubezpieczenie GAP i czy warto je mieć? Zielona strzałka w lewo nadal sprawia problemy. Kierowcy nie znają przepisów Zmniejszanie zanieczyszczeń spalin samochodowych Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Projektowanie samochodów – nadwozie [cz. 3]

Popularne w tym tygodniu:

Deklaracja PCC-3 po zakupie auta. Za niedotrzymanie obowiązku do 45 tys. zł grzywny Benzyna 95 czy 98? Sprawdziliśmy, czy liczba oktanowa ma wpływ na zużycie Zawiadomienie o zbyciu pojazdu. Nie lekceważ tej błahej kwestii Jak podłączyć kable rozruchowe? Prawidłowe pożyczanie prądu Dziecko powyżej 36 kg: w foteliku czy bez? Bezpieczne rozwiązania są, ale nie każdy o nich wie Jak usunąć wilgoć z samochodu? Zabezpieczenie lakieru na zimę. Można zapewnić ochronę nawet na rok LPG się nie opłaca? Sprawdzamy najczarniejsze scenariusze Łańcuchy na koła: ile kosztują i co powinieneś o nich wiedzieć? Jak pozbyć się zaparowanych szyb? To naprawdę proste Za dużo oleju w silniku? Podpowiadamy co z tym zrobić Jak można wykorzystać gniazdo zapalniczki w aucie?