Ocieplanie technologii i uciszanie chromu. Dyrektor Maybacha zdradza mi tajemnice nowej Klasy S

Nowa generacja Klasy S w wydaniu Maybacha to samochód imponujący pod względem wyglądu i wyposażenia, ale przede wszystkim - wizjonerski. Z tego powodu może być nie do końca dobrze rozumiany. O co chodzi w tym modelu – i w ogóle w marce Maybach – przy okazji premiery nowej Klasy S tłumaczy mi jej dyrektor Dirk Fetzer.

Mercedes-Maybach Klasy S (2021) (fot. Daimler AG)

Mercedes-Maybach Klasy S (2021) (fot. Daimler AG)

Nowy Mercedes-Maybach Klasy S to samochód, któremu warto poświęcić chwilę uwagi. Jako topowa wersja flagowego modelu Mercedesa jest odzwierciedleniem wszystkiego, co można wymyślić nowego w przemyśle motoryzacyjnym.

Część z zastosowanych tutaj patentów, jak oświetlenie kabiny "śledzące" pasażerów i lampy LED wyświetlające ostrzeżenia i wskazówki dla kierowcy na drodze przed autem, zapewne na przestrzeni najbliższych lat zejdzie do niższych stref motoryzacji i trafi również do popularnych modeli. Warto więc już teraz dowiedzieć się, co czeka na nas w kolejnych generacjach zwykłych aut.

Mercedes-Maybach Klasy S (2021) (fot. Daimler AG)

W Klasie S w końcu zawsze chodziło o wyznaczanie postępu technologicznego i nowa generacja pod tym względem nie zawodzi. Niektóre z rozwiązań — jak wielkie ekrany, automatycznie otwierane drzwi kluczykiem oraz cyfrowa deska rozdzielcza z trójwymiarowym efektem — mogą wręcz szokować i rodzić pytania o to, czy taki kierunek rozwoju motoryzacji jest słuszny.

Ale Klasa S jest właśnie od tego, żeby taką dyskusję wzbudzać. Najlepszą osobą do rozmowy o tym aucie będzie Dirk Fetzer, który był szefem projektu nowej generacji tego modelu o kryptonimie W223. Co więcej, Fetzer jest również dyrektorem marki Maybach. Od 2015 roku – a więc od momentu debiutu poprzedniego Mercedesa-Maybach Klasy S – pod tą nazwą kryje się teraz linia modelowa, w której najwyżej pozycjonowane modele marki zyskują jeszcze bardziej luksusową i wyszukaną formę.

Dirk Fetzer, dyrektor marki Maybach (fot. Daimler AG)

W przypadku debiutującego Maybacha Klasy S to o tyle ciekawe połączenie, że świat luksusu nadal jest dużo bardziej konserwatywny. Tym sposobem we wspomnianym modelu wszystkie wyświetlacze i komputerowe systemy spotykają się z tradycyjnym silnikiem V12, pneumatycznym zawieszeniem i rozległymi fotelami z poduszkami i funkcją masażu łydek.

Tu nie ma mowy o dyskrecji, która podobno ma być nowym trendem wśród aut z najwyższej półki, o czym mówił Mercedes przy okazji premiery "zwykłej" Klasy S oraz Rolls-Royce przy premierze nowego Ghosta. Tutaj Maybach przez cały czas nie pozostawia niedomówień i okazuje cały swój majestat wielkim grillem, ręcznie malowanym nadwoziem i hektolitrami chromu, w którym skąpane są wszystkie możliwe detale nadwozia. A przynajmniej tak mi się wydawało, bo twórca tego modelu ma odmienne zdanie od mojego.

Zobacz również: WP kontra auto: VOLVO XC90

Mercedes-Maybach Klasy S (2021) (fot. Daimler AG)

Mateusz Żuchowski, Autokult: Nowy Mercedes-Maybach Klasy S jest określany przez ciebie jako bardziej dyskretny od poprzednika. Według producenta nie chodzi w nim już o przepych, a o zrównoważone podejście do luksusu. Ja jednak przez cały czas widzę wielką limuzynę, która krzyczy swoim bogactwem. To jak to w końcu jest?

Dirk Fetzer, Mercedes-Maybach: Nowy projekt jest jednak znacznie bardziej dyskretny. Projekt poprzednika cechowało wiele linii i krzywizn, które prowadziły na nadwoziu grę świateł i cieni. Prezentowana generacja idzie w bardziej nowoczesną stronę nadwozia ze zredukowaną liczbą linii i detali. W ten sposób osiągamy bardziej futurystyczny efekt, który podkreśla zaawansowaną technikę zawartą w tym modelu.

Wersja Maybach musi cechować się bardziej tradycyjnym rozumieniem luksusu, który przejawia się przez perłowe lakiery nadwozia w cieplejszych odcieniach czy właśnie szerokie wykorzystanie chromu. Już podczas premiery zaprezentowaliśmy jednak różne konfiguracje tego modelu, które pokazują, że po paru chwilach zabawy z konfiguratorem można również uzyskać dużo bardziej "wyciszony" efekt.

Niezależnie od konfiguracji, to co naprawdę wyróżnia wygląd nowej Klasy S Maybach, jest fakt, że buduje supernowoczesny klimat. Tutaj te tradycyjne atrybuty luksusu są podane w sposób bardziej "cool". Nowy projekt może nie jest więc bardziej dyskretny, tylko bardziej postępowy. Teraz szczytowe osiągnięcie luksusu rozumiemy jako dokonania technologiczne i chcemy to zamanifestować już samym wyglądem auta.

Czy takie różne oblicza tego modelu są bezpośrednio związane z gustami w różnych częściach świata? Czy są na przykład rynki, na których szczególnie popularne jest dwukolorowe malowanie?

Jeśli chodzi akurat o tę opcję, to nie jest ona charakterystyczna dla żadnego konkretnego rynku. Należy pamiętać, że to ekskluzywna wersja: pasy na nadwoziu są malowane ręcznie, a proces nanoszenia całego lakieru zajmuje około tygodnia. Niektóre z charakterystycznych, nowych elementów na pewno lepiej przyjmą się w jednych częściach świata, w innych gorzej.

Nawet sami klienci mogą jeszcze nie wiedzieć, że stworzyliśmy coś, co im się podoba. Naszym zadaniem jest nie tyle odpowiadać na potrzeby klientów, co zaspokajać je, nawet jeszcze zanim klient potrafi je samodzielnie rozpoznać.

Mercedes-Maybach Klasy S (2021) (fot. Daimler AG)

Ciekawe jest to, że w czasach takiej popularności SUV-ów i innych innowacyjnych form nadwozia, nadal taką popularnością cieszy się tradycyjna, bardzo przedłużona limuzyna. Ale fakt jest też taki, że w projekcie nowej generacji tego modelu udało się wpasować dodatkowe 18 cm rozstawu osi w bardzo estetyczny sposób, zauważalnie zgrabniejszy niż na ogół w samochodach tego typu czy choćby w poprzedniku. Jak się udało osiągnąć taki efekt?

Warto pamiętać, że przedłużona wersja Maybach była włączona w projekt nowej Klasy S od jej początkowej fazy i rozwijana równolegle z pozostałymi wariantami. Ciekawym detalem tego projektu jest trzecie okno boczne za tylnymi drzwiami. Przesuwając tylne fotele za obrys drzwi, udało się nam zachować zrównoważone proporcje bez nienaturalnie długich drzwi. Linii bocznej bardzo pomaga zarówno odpowiednio długi przód, jak i tył auta. Optycznie bryłę zmniejsza również dwutonowy lakier, który jest charakterystycznym elementem każdego Maybacha od modelu 62 zaprezentowanego w roku 1999.

Mercedes-Maybach Klasy S (2021) (fot. Daimler AG)

Kim są klienci Maybacha? Czemu wybierają tę wersję, a nie choćby zwykłą Klasę S?

To jest samochód do bycia wożonym. Wybierany jest więc przez osoby, które korzystają z usług szofera.

Czy to perspektywiczny kierunek? Obecnie nawet Rolls-Royce przyznaje, że coraz więcej z jego klientów przesiada się za kierownicę.

Nie odnosimy się do deklaracji innych producentów. Mogę tylko zwrócić uwagę na fakt, że nasza produkcja i rynkowy udział przez cały czas rosną. Planujemy powiększyć rodzinę Maybacha do pięciu modeli. Klasa S nadal będzie miała kluczowy udział w tym sukcesie. W zeszłym roku sprzedawaliśmy około tysiąca egzemplarzy tego modelu miesięcznie, z czego 700 w samych Chinach. Maybach zdecydowanie jest tą marką, którą warto obserwować.

Porozmawiajmy zatem więcej o samej marce Maybach. Obserwując jej dokonania, odnoszę wrażenie stosunkowo ograniczonych możliwości indywidualizacji, przynajmniej na tle programów oferowanych przez marki z segmentu super-luksusowego, jak Rolls-Royce.

Pod tym względem również będziemy się rozwijać i warto śledzić nasze dokonania także na tym polu. Jednak będziesz bardzo zaskoczony, gdy zobaczysz, jak wiele możliwości indywidualizacji oferujemy dla nowej Klasy S już na tę chwilę.

Mercedes-Maybach Klasy S (2021) (fot. Daimler AG)

Mówiłeś o pięciu modelach. W którą stronę będzie się więc rozwijał Maybach? Póki co skupia się głównie na różnych pochodnych Klasy S, jak wariancie dwudrzwiowym lub SUV-ie GLS. Czy planowane jest zejście do niższych segmentów, czyli do Klasy E lub C?

Przez cały czas badamy wspólnie z naszymi klientami możliwości, jak daleko możemy rozwinąć naszą markę, która przecież ma utrzymać swój status ekstraklasy motoryzacji. Dużo łatwiej w tej chwili przewidzieć nam rozwój w kierunku elektromobilności i wersję Maybach dla przyszłej limuzyny EQS. W napędzie elektrycznym widzimy kolejny przejaw nowoczesnej technologii, która jest dla nas tym nowym rozumieniem luksusu.

Mercedes-Maybach Klasy S (2021) (fot. Daimler AG)

W poczynaniach Maybacha odnajduję analogię do AMG. To również sub-marka Mercedesa, która tworzy swoje specjalne wersje seryjnych modeli. Czy można się spodziewać, że — wzorem AMG — Maybach pokaże swoje samodzielnie stworzone modele? Na pewno zainteresowanie takim pomysłem jest, co pokazał koncepcyjny model Maybach 6.

Rzeczywiście, nasze modele koncepcyjne, które były autorskimi konstrukcjami Maybacha, spotkały się ze świetnym przyjęciem, więc cały czas o tym myślimy. Należy jednak pamiętać o tym, że na tę chwilę dywizja Maybacha jest zdecydowane mniejsza i młodsza od AMG. Przez cały czas rozwijamy się jednak w szybkim tempie, więc nic nie jest przesądzone.

Mercedes-Maybach Klasy S (2021) (fot. Daimler AG)

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Relacje:

Po pierwszym dniu Zero Race wiem, że jadąc w trasę elektrykiem sporo może pójść nie tak Fleet and Business Day 2011 - targowo o flotowej motoryzacji [relacja autokult.pl] Adam Małysz pojedzie w Rajdzie Dakar 2012! McLaren Elva coraz bardziej ekskluzywny. W warszawskim salonie pojawił się razem z pierwowzorem Transporter. Christer Hultberg zdradza nam kulisy pracy u Koenigsegga Polak, który wstawił porsche z Lego na ulice Warszawy. Tomek Mąkolski opowiada o swoim projekcie Poznań Motor Show 2015 - galeria zdjęć [część 2] 5 prostych rozwiązań, które uwielbiamy w samochodach Concorso D'Eleganza Villa D'Este 2017 - galeria zdjęć Projektanci VW tworzą nowe modele w swoich domach. Dyrektor designu - Klaus Bischoff - opowiada nam, jak to się odbywa Wyniki 24h Le Mans 2019: to nie był spektakl jednego aktora 24 h Le Mans 2017 - kto jest kim i z kim walczy oraz co robimy na miejscu

Popularne w tym tygodniu:

Nowy Hyundai Tucson. Widziałem go na żywo - to nie jest krok do przodu, to jest olimpijski skok Na przekór stereotypom. Jak Klaudia Konarska rozpaliła polski motorsport Ocieplanie technologii i uciszanie chromu. Dyrektor Maybacha zdradza mi tajemnice nowej Klasy S Elektryczne silniki, nowe multimedia i Gucci Mane. Bernard Loire zdradza przełomowy plan Maserati Pierwszy (wirtualny) kontakt z Audi e-tron FE07. Historyczny bolid na nowy sezon Formuły E "Formuła E dała motoryzacji potrzebny impuls do rozwoju". Allan McNish i Lucas di Grassi opowiadają mi, czemu wierzą w elektryczne wyścigi