Komputer kontra dystrybutor – ile tak naprawdę spala Audi A3 Sportback 35 TDI?

2-litrowy diesel o mocy 150 KM to jednostka dla samochodu kompaktowego wystarczająca. Jest nie tylko elastyczna i wystarczająco dynamiczna, ale, jak pokazuje komputer pokładowy, również bardzo oszczędna. Co jednak o spalaniu tego nowoczesnego diesla powiedzą nam surowe liczby z dystrybutora?

Wnętrze Audi A3 Sportback 35 TDI

Wnętrze Audi A3 Sportback 35 TDI (fot. Mariusz Zmysłowski)

Nigdy nie lubiłem diesli. Wychowałem się na silnikach benzynowych i do dzisiaj preferuję je względem jednostek wysokoprężnych. Doskonale rozumiem zalety diesli, ale ja po prostu wolę benzynę. Kropka.

Obiektywnie jednak, co wolę, a co jest rzeczywiście dobre, często mi się rozjeżdża. I muszę to przyznać — 2-litrowy diesel jest silnikiem bardzo dobrym dla kompaktowego A3. Mocy i momentu obrotowego (360 Nm przy 1600–2750 obr./min) mamy tutaj pod dostatkiem, żeby sprawnie przemieszczać się po autostradach. Jednocześnie w mieście silnik ten zapewnia przyzwoitą kulturę. Stanowi więc dobry kompromis, jeśli nie jeździcie po zatłoczonych ulicach wiele. No i jest oszczędny.

Audi A3 Sportback 35 TDI

Od początku testu długodystansowego patrzyłem z dużym zainteresowaniem na liczby, które pokazywał komputer pokładowy. Już przy porównaniu z mercedesem klasy A w wydaniu PHEV, mogliście się przekonać, że A3 to samochód bardzo oszczędny. Komputer potrafi nawet w mieście pokazać nieprzyzwoicie niskie liczby, jak na auto niewspomagane jednostką elektryczną.

Ile jednak tak naprawdę spala nowoczesny diesel ze stajni Audi? Większość komputerów pokładowych nieco zaniża wartości średniego spalania. Jak duża jest różnica w przypadku kompaktu z Ingolstadt?

Ponieważ nie wszystkie tankowania były do pełna i nie wszystkie były dolewane ze znaczących ubytków paliwa, żeby zredukować potencjalne błędy, wybrałem kilka dystansów i tankowań, w których do baku trafiało ponad 20 litrów paliwa. W sumie złożyły się na równo 3300 km i 5 dolewek.

Dystans [km] Spalanie wyliczane [l/100 km] Spalanie wg komputera pokładowego [l/100 km] Różnica [l/100 km]
371 5,77 5,3 0,47
811 5,79 5,5 0,29
819 5,73 5,4 0,33
462 6,45 6,2 0,25
837 5,61 5,4 0,21

 

Jak widać, komputer pokładowy A3 zaniża o średnio 0,31 l/100 km. Czy to oznacza, że kompaktowe audi nie jest oszczędne? Nie, wyniki tego samochodu nadal są zadowalające.

Zobacz również: Nowy Ford Focus RS (2016) - test

Jak nisko można zejść? O tym przekonacie się z kolejnej części testu długodystansowego, w której sprawdzę, ile najmniej jest w stanie spalić A3 w ekstremalnie sprzyjających warunkach. Mój dotychczasowy rekord dla napędu konwencjonalnego wynosi 3,3 l/100 km (Jaguar XE ze 180-konnym dieslem). Spróbuję go pobić.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Testy samochodów:

Jeep Compass 2,2 CRD 4WD Limited 70th Anniversary - groźny konkurent z USA [test autokult.pl] Subaru XV 2,0i – Impreza na szczudłach [test autokult.pl] Škoda Rapid 1,6 TDI Elegance - prosto w potrzeby [test autokult.pl] Ford Ranger Raptor: test sportowego samochodu terenowego Škoda Octavia Laurin & Klement 1,8 TSI 180 KM - test Gran turismo nowej generacji - Porsche Panamera z bliska przed premierą Audi A4 Avant 2,0 TDI Multitronic - stateczny jegomość [pierwsza jazda autokult.pl] Ford Tourneo Connect [pierwsza jazda] Skoda Karoq 1.0 TSI Ambition. Spokojnie do celu Test: Toyota Proace Verso Kamper - odpowiedź na problemy klasycznych kamperów Opel Adam Rocks i Opel Adam S - test, opinia, spalanie, cena Jeździłem Fiatem 500 Hybrid. Żeby poczuć różnicę, musiałbym zmienić nawyki

Popularne w tym tygodniu:

Test: Volvo V70 2.4T AWD – rodzinne kombi, które uwiodło prezydenta Biję własny rekord spalania. Ile można wycisnąć z 2.0 TDI w Audi A3? Test: Lamborghini Sián FKP 37 z klocków lego: 50 odcieni zielonego Test: Alfa Romeo Giulia po liftingu - dokładnie takich zmian było jej trzeba. Szkoda, że dopiero teraz Test: Mercedes-AMG GLE 53 Coupe - takie powinno być BMW X6! Test: Cupra Formentor – rewolucji nie będzie, ale przyjemności też nie zabraknie Pierwsza jazda: Ford Puma ST to nowe auto starej szkoły Test: BMW X5 M Competition – jednostronny pojedynek z prawami fizyki Test: BMW 118i kontra Audi A3 35 TDI - kompakty się biją, korzysta klient Test: Porsche 718 Cayman GT4 to samochód ostateczny na tor i na drogę Test vlog: Lexus NX 300h jest siódmy rok na rynku, a jego popularność tylko rośnie. Próbuję to zrozumieć Test: Audi RS Q3 Sportback - zapomnijcie o aucie, skupcie się na silniku