Komputer kontra dystrybutor – ile tak naprawdę spala Audi A3 Sportback 35 TDI?

2-litrowy diesel o mocy 150 KM to jednostka dla samochodu kompaktowego wystarczająca. Jest nie tylko elastyczna i wystarczająco dynamiczna, ale, jak pokazuje komputer pokładowy, również bardzo oszczędna. Co jednak o spalaniu tego nowoczesnego diesla powiedzą nam surowe liczby z dystrybutora?

Wnętrze Audi A3 Sportback 35 TDI

Wnętrze Audi A3 Sportback 35 TDI (fot. Mariusz Zmysłowski)

Nigdy nie lubiłem diesli. Wychowałem się na silnikach benzynowych i do dzisiaj preferuję je względem jednostek wysokoprężnych. Doskonale rozumiem zalety diesli, ale ja po prostu wolę benzynę. Kropka.

Obiektywnie jednak, co wolę, a co jest rzeczywiście dobre, często mi się rozjeżdża. I muszę to przyznać — 2-litrowy diesel jest silnikiem bardzo dobrym dla kompaktowego A3. Mocy i momentu obrotowego (360 Nm przy 1600–2750 obr./min) mamy tutaj pod dostatkiem, żeby sprawnie przemieszczać się po autostradach. Jednocześnie w mieście silnik ten zapewnia przyzwoitą kulturę. Stanowi więc dobry kompromis, jeśli nie jeździcie po zatłoczonych ulicach wiele. No i jest oszczędny.

Audi A3 Sportback 35 TDI

Od początku testu długodystansowego patrzyłem z dużym zainteresowaniem na liczby, które pokazywał komputer pokładowy. Już przy porównaniu z mercedesem klasy A w wydaniu PHEV, mogliście się przekonać, że A3 to samochód bardzo oszczędny. Komputer potrafi nawet w mieście pokazać nieprzyzwoicie niskie liczby, jak na auto niewspomagane jednostką elektryczną.

Ile jednak tak naprawdę spala nowoczesny diesel ze stajni Audi? Większość komputerów pokładowych nieco zaniża wartości średniego spalania. Jak duża jest różnica w przypadku kompaktu z Ingolstadt?

Ponieważ nie wszystkie tankowania były do pełna i nie wszystkie były dolewane ze znaczących ubytków paliwa, żeby zredukować potencjalne błędy, wybrałem kilka dystansów i tankowań, w których do baku trafiało ponad 20 litrów paliwa. W sumie złożyły się na równo 3300 km i 5 dolewek.

Dystans [km] Spalanie wyliczane [l/100 km] Spalanie wg komputera pokładowego [l/100 km] Różnica [l/100 km]
371 5,77 5,3 0,47
811 5,79 5,5 0,29
819 5,73 5,4 0,33
462 6,45 6,2 0,25
837 5,61 5,4 0,21

 

Jak widać, komputer pokładowy A3 zaniża o średnio 0,31 l/100 km. Czy to oznacza, że kompaktowe audi nie jest oszczędne? Nie, wyniki tego samochodu nadal są zadowalające.

Jak nisko można zejść? O tym przekonacie się z kolejnej części testu długodystansowego, w której sprawdzę, ile najmniej jest w stanie spalić A3 w ekstremalnie sprzyjających warunkach. Mój dotychczasowy rekord dla napędu konwencjonalnego wynosi 3,3 l/100 km (Jaguar XE ze 180-konnym dieslem). Spróbuję go pobić.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Testy samochodów:

Peugeot 508 SW 2,0 BlueHDi 180 KM GT - test Nowe Renault Kadjar 1,6 dCi 130 4WD i Espace 1,6 TCe EDC 200 - test, opinia, spalanie, cena Renault Laguna Coupé 2,0 dCi 4Control - test Nowa Toyota Yaris 1,33 Dynamic - test Renault Zoe Zen - test [cześć 1] Mio 685 Spirit [test autokult.pl] Peugeot 207 1,6 THP - 156 dyskretnych koni [test autokult.pl] SsangYong Korando 2,0 AWD Quartz - daj się zaskoczyć [test autokult.pl] Nissan NP300 Navara: najbardziej szosowy pick-up w klasie Test: Mercedes Sprinter furgon 314 CDI - jednak im prościej, tym lepiej Test Peugeota 208 GT-line: trzeba się w nim zakochać, bo w pojedynku "na punkty" zostaje w tyle Pierwsza jazda Infiniti QX60: przestronny SUV zrobiony jak dawniej

Popularne w tym tygodniu:

Test: Przejechałem się Alfą Romeo 33 z silnikiem boxer i zapomniałem, jak się nazywam Pierwsza jazda: Škoda Fabia 4. generacji – ma ogromną szansę powtórzyć sukces poprzednika Test: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid - jego pozycja jest niezagrożona Test: Suzuki Across PHEV – lifting twarzy za 30 tys. zł Test: Škoda Octavia Combi RS iV - ekologiczno-sportowy kompromis nie do końca się sprawdził Test: Volvo XC60 B4 AWD - w poszukiwaniu spokoju Pierwsza jazda: Opel Mokka e – już ładniej, ale teraz to bym chciał coś większego Test: Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV 2WD - świetny wóz ze słabym punktem za 10 tys. zł Test: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG – odmłodzony bestseller tak, ale nie z dieslem Dacia Sandero TCe - stworzona pod LPG Test: Kia Sorento Hybrid - premium bez ceny premium Audi RS 7 - samo się o to prosiło