Oddaj swój głos - wybierz najlepszy samochód roku 2021 i wygraj 7000 zł na paliwo

Komputer kontra dystrybutor – ile tak naprawdę spala Audi A3 Sportback 35 TDI?

2-litrowy diesel o mocy 150 KM to jednostka dla samochodu kompaktowego wystarczająca. Jest nie tylko elastyczna i wystarczająco dynamiczna, ale, jak pokazuje komputer pokładowy, również bardzo oszczędna. Co jednak o spalaniu tego nowoczesnego diesla powiedzą nam surowe liczby z dystrybutora?

Wnętrze Audi A3 Sportback 35 TDI

Wnętrze Audi A3 Sportback 35 TDI (fot. Mariusz Zmysłowski)

Nigdy nie lubiłem diesli. Wychowałem się na silnikach benzynowych i do dzisiaj preferuję je względem jednostek wysokoprężnych. Doskonale rozumiem zalety diesli, ale ja po prostu wolę benzynę. Kropka.

Obiektywnie jednak, co wolę, a co jest rzeczywiście dobre, często mi się rozjeżdża. I muszę to przyznać — 2-litrowy diesel jest silnikiem bardzo dobrym dla kompaktowego A3. Mocy i momentu obrotowego (360 Nm przy 1600–2750 obr./min) mamy tutaj pod dostatkiem, żeby sprawnie przemieszczać się po autostradach. Jednocześnie w mieście silnik ten zapewnia przyzwoitą kulturę. Stanowi więc dobry kompromis, jeśli nie jeździcie po zatłoczonych ulicach wiele. No i jest oszczędny.

Audi A3 Sportback 35 TDI

Od początku testu długodystansowego patrzyłem z dużym zainteresowaniem na liczby, które pokazywał komputer pokładowy. Już przy porównaniu z mercedesem klasy A w wydaniu PHEV, mogliście się przekonać, że A3 to samochód bardzo oszczędny. Komputer potrafi nawet w mieście pokazać nieprzyzwoicie niskie liczby, jak na auto niewspomagane jednostką elektryczną.

Ile jednak tak naprawdę spala nowoczesny diesel ze stajni Audi? Większość komputerów pokładowych nieco zaniża wartości średniego spalania. Jak duża jest różnica w przypadku kompaktu z Ingolstadt?

Ponieważ nie wszystkie tankowania były do pełna i nie wszystkie były dolewane ze znaczących ubytków paliwa, żeby zredukować potencjalne błędy, wybrałem kilka dystansów i tankowań, w których do baku trafiało ponad 20 litrów paliwa. W sumie złożyły się na równo 3300 km i 5 dolewek.

Dystans [km] Spalanie wyliczane [l/100 km] Spalanie wg komputera pokładowego [l/100 km] Różnica [l/100 km]
371 5,77 5,3 0,47
811 5,79 5,5 0,29
819 5,73 5,4 0,33
462 6,45 6,2 0,25
837 5,61 5,4 0,21

 

Jak widać, komputer pokładowy A3 zaniża o średnio 0,31 l/100 km. Czy to oznacza, że kompaktowe audi nie jest oszczędne? Nie, wyniki tego samochodu nadal są zadowalające.

Jak nisko można zejść? O tym przekonacie się z kolejnej części testu długodystansowego, w której sprawdzę, ile najmniej jest w stanie spalić A3 w ekstremalnie sprzyjających warunkach. Mój dotychczasowy rekord dla napędu konwencjonalnego wynosi 3,3 l/100 km (Jaguar XE ze 180-konnym dieslem). Spróbuję go pobić.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Testy samochodów:

Volvo C30 D4 R-design – zbuntowany szwed [test autokult.pl] Test: Volkswagen Golf R – znalazłem w nim emocje, ale nie w trybie drift Lexus GS450h F-Sport - hybrydowy Transformer [test autokult.pl] DS 3 Crossback E-Tense - awangardy ciąg dalszy Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC: przestarzały czy dojrzały? Praktyczne rozwiązania w Skodzie Superb Audi e-tron: to nie jest po prostu elektryczne Audi. Tu trzeba spojrzeć szerzej Pierwsza jazda: Ford Explorer - europejski charakter przyćmiewa amerykański rodowód Honda Civic Tourer 1,8 i-VTEC [pierwsza jazda] Hot B War - preludium [test] Volkswagen Golf VI 1,4 TSI Highline - czas poznać prawdę [test autokult.pl] Pierwsza jazda: VW ID.4 to mistrz argumentów. Coraz trudniej nie wybrać elektryka

Popularne w tym tygodniu:

Test: Audi V8 z 1991 r. - idealne do szybkiego transportu. Pokazuje siłę quattro Test: BMW 640i GT - najdziwniejsze, ale i najlepsze, jeśli je poznasz Pierwsza jazda. Mazda 3 i CX-30 z nowym silnikiem e-Skyactiv X – ewolucja, która przyniosła wymierne korzyści Pierwsza jazda Porsche 911 GT3: krok poza kres możliwości Test: Ford Grand Tourneo Connect Active - nie potrzebujesz SUV-a Test: Kia Sorento Hybrid – Koreańczycy już nikogo nie gonią. Teraz role się odwróciły Test: Toyota Highlander 2.5 Hybrid - burger, ale taki z dobrej knajpy Test: Jaguar I-Pace - czy po 3 latach na rynku dalej jest tak atrakcyjny? Test wideo: Wakacje w samochodzie - 3 sposoby, by uniknąć hotelu Test: Hyundai Kona FL - po liftingu wyposażenie potrafi zaskoczyć Test: Mini Countryman Cooper S All4 - niby jest świetny, ale nic tu nie pasuje Test: Seat Leon 1.4 e-Hybrid (204 KM) - ta wersja przekonała mnie nie tylko ceną