Test: Mercedes-Benz 280 CE (C123) - przez 38 lat prawie 11 razy okrążył Ziemię. Przynajmniej w teorii

Powiedzieć o nim, że był niezawodny, to jak nie powiedzieć nic. Protoplasta Klasy E stał się przez lata symbolem trwałości, ale wół roboczy miał jeszcze inną twarz – subtelną i dystyngowaną, a przy tym tak samo wytrzymałą. Przykład? Bohater tego testu – blisko 40-letnie coupe, które na liczniku nosi dumne 434 000 km. W tym wypadku oznacza to: silnik dopiero się dotarł.

Mercedes wyprodukował blisko 2,7 mln sztuk W123, ale wersji coupe powstało niespełna 100 tys. sztuk

Mercedes wyprodukował blisko 2,7 mln sztuk W123, ale wersji coupe powstało niespełna 100 tys. sztuk (fot. Maciej Rowiński)

Legend i mitów na temat Mercedesa W123 powstało całe mnóstwo. Niezależnie od tego, ile w nich prawdy, temu modelowi trzeba oddać jedno — potrafi znieść naprawdę dużo — znacznie więcej niż dzisiejsze auta. To jednak nie był jedyny powód, dla którego model zrobił spektakularną karierę.

Samochód, który wygrał nawet z Golfem

Prace nad W123 zaczęły się już w 1968 roku. 4-drzwiowy sedan został zaprezentowany w styczniu 8 lat później, eleganckie coupe — wiosną 1977 roku, a kombi – pół roku później. Inżynierowie mnóstwo czasu poświęcili komfortowi i bezpieczeństwu - dowodem na to jest m.in. wykorzystanie profesjonalnej wiedzy medycznej przy projektowaniu siedzeń, kontrolowanych stref zgniotu, licznych wzmocnień m.in. w słupkach, czy drzwiach oraz hamulców tarczowych na wszystkich kołach. A, przepraszam – na zapasowym nie było. Zastosowano także łamaną kolumnę kierownicy, a wśród opcji pod koniec produkcji znalazła się poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera.

"Beczka" coupe mogła być napędzana 2,3-litrowym lub 2,7-litrowym benzyniakiem. Pierwszy generował 109 lub 136 KM, natomiast drugi - 156 KM. Już rok po debiucie większa jednostka doczekała się wtrysku mechanicznego i rozwijała 177 KM, a od 1981 roku - 185 KM

Po premierze zainteresowanie było tak duże, że na samochód trzeba było czekać nawet rok. Mercedes nieźle się tu wycwanił, ponieważ krócej kazał czekać tym, którzy zamawiali lepiej wyposażony model. Dochodziło nawet do kuriozalnych sytuacji, w których na rynku wtórnym W123 kosztował więcej niż nowy. A biznes i tak się kręcił.

Sprawa była na tyle "poważna", że w 1980 roku Mercedes W123 stał się najpopularniejszym samochodem w Niemczech, prześcigając nawet Golfa. Był to ówcześnie najtańszy mercedes — pod koniec lat 80. wybór nie był duży, a producent oferował zaledwie 7 modeli (w tym 1 dostawczy i 1 terenowy). Dziś ma ich… 34. Łącznie powstało blisko 2,7 mln egzemplarzy serii 123 — najwięcej w historii Mercedesa.

Bratwurst w croissancie

Wróćmy jednak do coupe. 2-drzwiowe nadwozie, w przeciwieństwie do poprzednika, nie bazowało na tej samej płycie podłogowej co limuzyna. Rozstaw osi skrócono o 85 mm, linię dachu obniżono o 40 mm, a szyby pochylono pod większym kątem – dzięki temu W123 Coupe (czyli C123) zyskało własny charakter oraz smuklejszą i spójną linię.

Mimo 434 000 km i 38 lat na karku, samochód nigdy nie wymagał remontu. Jedyny zabieg jaki przeszedł, to ponowne malowanie, ale tylko od listwy w dół z uwagi na nie najlepszą kondycję lakieru

Była ona na tyle szarmancka, że w 1982 roku przekonała pewnego dżentelmena ze Szwajcarii do zakupu oliwkowego mercedesa 280 CE, którego widzicie na zdjęciach, z topowym, 185-konnym silnikiem R6 z mechanicznym wtryskiem. Na pokładzie tego egzemplarza znalazła się m.in. skórzana tapicerka, ABS, wspomaganie kierownicy, zawieszenie samopoziomujące, 4-biegowy "automat", centralny zamek, aluminiowe felgi czy… automatyczna klimatyzacja!

Zobacz również: Przystanek Bieszczady - Skodą Karoq odkrywamy polską Alaskę

Przy tym wszystkim, Szwajcar nie zdecydował się na elektrycznie sterowane szyby, ale na szyberdach wspomagany prądem – już tak. Musicie wiedzieć, że kiedyś panowała większa swoboda w dobieraniu opcji wyposażenia niż dziś. Swoją drogą, po blisko 40 latach korba chodzi tak gładko, jakbyście maślaną bułkę smarowali nutellą.

Piękne coupe jeździło po Helwecji i okolicy przez 25 lat, pokonując 370 000 km, kiedy to właściciel musiał zrezygnować z dalszych wojaży. Bynajmniej nie przez awarię. Mężczyźnie zatrzymano uprawnienia ze względu na sędziwy wiek, który nie pozwalał mu już dłużej cieszyć się jazdą.

W 2007 roku samochód zmienił więc właściciela – kupił go tata Olka. Zniesmaczony koniecznością obcowania z polskimi produktami motoryzacyjnymi i zafascynowany od młodych lat niemiecką marką, zrobił sobie prezent na 40. urodziny, kiedy Olek miał 12 lat. Mamy tu więc pięknego mercedesa, kupionego od "starszego pana ze Szwajcarii". Klasyk.

Co prawda "beczka" nie była używana zimą, ale w sezonie korzystano z niej, jak tylko się dało. Poza rajdami turystycznymi i zlotami Olek z rodziną regularnie jeździli nim na działkę, oddaloną od Warszawy o 400 km. To sprawiło, że dziś na "blacie" widnieją aż 434 tys. km.

Czy widać na samochodzie ślady tego dystansu? Bynajmniej. Najpoważniejszy to… przetarcie na boczku fotela kierowcy. W 38-letnim samochodzie, który pokonał dystans równy blisko 11-krotnemu okrążeniu Ziemi. Musiałem aż przetrzeć oczy ze zdumienia. Nie zaskoczę was chyba faktem, że "beczka" nigdy nie potrzebowała remontu i nie zaliczyła awarii, która by ją unieruchomiła. Od kupna wymieniane były tylko eksploatacyjne rzeczy, a klimatyzacja wymagała dostosowania do nowego czynnika chłodzącego.

Salon na kółkach

Siadając w środku, można się zapaść, ale w dobrym tego słowa znaczeniu. Szerokie fotele na sprężynach odferują inny rodzaj komfortu, niż oferują dzisiejsze auta. Dekoracje z prawdziwego drewna noszą tylko delikatne ryski, ale nigdzie nie są popękane. Czas wziąć tego eleganta na spacer. Rzędowa "szóstka" zabrała się do pracy, zanim na dobre zdążyłem przekręcić kluczyk. Swoją drogą, mercedes zastosował tutaj jeden kluczyk do zamków i stacyjki – w tamtych czasach to nie była norma.

Cokolwiek słyszeliście o komforcie podróżowania "beczką", jest prawdą. To, z jaką gracją i elegancją porusza się ten samochód, godne jest najznamienitszej damy. Niczym niewzruszone zawieszenie resoruje nierówności w harmonijny sposób – tak, że do kabiny docierają tylko lekkie podrygi.

Od "beczki" coupe rozpoczęła się przygoda rodziny Olka z Mercedesami. Dziś nie tylko je kolekcjonują, ale też remontują, a wśród zbiorów możemy znaleźć m.in. W123 Kombi, W124 Cabrio czy W113 Pagodę

Tym samochodem jeździ się po prostu dostojnie. "Automat" leniwie przełącza kolejne biegi, ale wrzucenie kolejnego przełożenia nie wiąże się z szarpaniem. Choć to coupe, nie zachęca do sportowej jazdy, a przypomina o tym ogromnych rozmiarów kierownica, która mogłaby równie dobrze zagościć w ciężarówce. Oczywiście, gdy już zmusimy skrzynię do żwawszej pracy, ta zdaje się mówić: "no dobra, niech już będzie".

Podczas przyspieszania przednia maska z "celownikiem" subtelnie się unosi, potwierdzając nasz zamiar. Nie wiem, ile ze 185 KM do dziś pozostało, ale "beczce" nie brakuje wigoru. Gdy była nowa, sprint do setki zajmował jej 9,9 sekundy – mogę się założyć, że dziś wynik byłby zbliżony. Kilka lat temu na niemieckiej autostradzie, Olek rozpędził samochód do 200 km/h – czyli fabrycznej prędkości maksymalnej. Jak przyznaje, prędkość nie robiła na aucie większego wrażenia, a beczka zachowywała się nadzwyczaj stabilnie i spokojnie – bardziej niż jakiejś usterki, bał się reakcji innych podróżujących.

Za każdym razem, gdy wsiadam do tego auta, rozpoczynam podróż w czasie. Po przekręceniu kluczyka w zamku słyszę pracę zaworków podciśnieniowych, które z nieoczywistym opóźnieniem otwierają resztę drzwi. Wsuwam się do auta i budzę 6 zabytkowych cylindrów. W ten sposób zaczynam podróż. Podróż do lat 80, kiedy samochód został wyprodukowany, podróż do lat 90, kiedy "beczka" pokonywała malownicze drogi Szwajcarii, podróż do początku XXI wieku, kiedy samochód pojawił się u mnie w domu i zaczęła się przygoda. Długoletnia przygoda, która przerodziła się w niepowtarzalne hobby, pozwalające oderwać się od codzienności. Mam nadzieję, że tę podróż będę mógł odbywać do końca życia – swojego, bo "beczka" na pewno mnie przeżyje.

Olek

Mercedes modelem W123 dał nieprawdopodobny popis niezawodności, jakości wykonania i harmonii prowadzenia. Biorąc pod uwagę, że te samochody potrafiły bez większego problemu pokonać milion kilometrów, oliwkowa "beczka" nie jest jeszcze nawet na półmetku swojego "życia". Mimo 38 lat na karku i 434 tys. przejechanych kilometrów w żadnym stopniu nie daje po sobie poznać bagażu doświadczeń. Czy współczesnego Mercedesa Klasy E również zobaczymy w podobnym stanie za 38 lat? Osobiście w to wątpię.

6-cylindrowy silnik lubi "wypić". W mieście spalanie wynosi ok. 13 l/100 km, zaś na drogach szybkiego ruchu zużycie oscyluje w okolicy 11 l/100 km
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Mikrohybryda w Kii Sportage po liftingu. Daje skosztować elektryfikacji Peugeot 207 1,6 THP - 156 dyskretnych koni [test autokult.pl] Renault Captur: druga generacja jest większa, ładniejsza i po prostu lepsza VW Passat GTE kontra BMW 330e: gdy floty chcą ratować świat Lancia Delta 1,9 TwinTurbo Multijet Hard Black Platinum - twardy i czarny [18+] [test autokult.pl] Ford Fiesta Sport 1,6 Ti-VCT - jak Jekyll & Hyde [test autokult.pl] Pierwsza jazda Infiniti QX60: przestronny SUV zrobiony jak dawniej Volvo S40 D2 Kinetic DRIVe - porządek po szwedzku [test autokult.pl] Gran turismo ery science-fiction: test Audi A7 na polskich drogach Volvo XC60 D5 Summum Polestar AT [test autokult.pl] Test DS7 Crossback PureTech 225. Jest charakterystyczny, ale do premium mu daleko Land Rover Defender z Defender Factory. Test fabrycznie nowej terenówki z Wieliczki

Popularne w tym tygodniu:

Porównanie: Mercedes-AMG GT 4-door Coupé 63 S kontra Porsche Panamera Turbo S na Torze Modlin – królowie toru, królowie życia Test: Audi 100 z 1991 r. w sentymentalnej podróży do Słomczyna Biję własny rekord spalania. Ile można wycisnąć z 2.0 TDI w Audi A3? Test: Lamborghini Sián FKP 37 z klocków lego: 50 odcieni zielonego Test: Alfa Romeo Giulia po liftingu - dokładnie takich zmian było jej trzeba. Szkoda, że dopiero teraz Test: Mercedes-AMG GLE 53 Coupe - takie powinno być BMW X6! Test: Cupra Formentor – rewolucji nie będzie, ale przyjemności też nie zabraknie Test: BMW 118i kontra Audi A3 35 TDI - kompakty się biją, korzysta klient Test: BMW X5 M Competition – jednostronny pojedynek z prawami fizyki Test: Porsche 718 Cayman GT4 to samochód ostateczny na tor i na drogę Porównanie: Audi RS 7 kontra BMW M8 Gran Coupe na Torze Modlin Test vlog: Lexus NX 300h jest siódmy rok na rynku, a jego popularność tylko rośnie. Próbuję to zrozumieć