Samochody używaneKiaUżywana Kia Rio III w pigułce. Trochę niedoceniona, ale czy dobra?

Używana Kia Rio III w pigułce. Trochę niedoceniona, ale czy dobra?

Kia Rio III po liftingu
Kia Rio III po liftingu
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Marcin Łobodziński
04.10.2020 08:10, aktualizacja: 22.03.2023 10:02

Można by ją opisać jako nie Fabia, nie Fiesta, nie Corsa, nie Polo, lecz mało rozpoznawalna po samej nawie Kia Rio. Trzecia generacja modelu zasłużyła sobie na dobre opinie, szczególnie za dopracowane silniki, ale nie jest pozbawiona problemów.

Roczniki: 2011-2017 (lifting w 2014 r.)

Ceny rynkowe: od 15 tys. zł

Awaryjność: przeciętna

Koszty eksploatacji: niskie

Wersje nadwoziowe: 5-drzwiowy hatchback, sedan

Pojemność bagażnika: hatchback - 288 l, sedan - 400 l.

Silniki benzynowe w Kia Rio III:

  • 1.2 CVVT (86 i 84 KM)
  • 1.4 CVVT (109 KM)

Silniki Diesla w Kie Rio III:

  • 1.1 CRDi (75 KM)
  • 1.4 CRDi (90 KM)
Kia Rio
Kia Rio© fot. Mariusz Zmysłowski

O ile pierwsza generacja Kii Rio była nieistotnym modelem na rynku europejskim, o tyle już druga zrobiła dobrą reklamę trzeciej. Prosta i niezawodna konstrukcja została unowocześniona i zadebiutowała w 2011 r., czyli w samym środku cyklu życia poszczególnych generacji wielu modeli europejskich. Dzięki temu Kia wniosła duży powiew świeżości w klasie, ale mimo tego wciąż nie jest tak popularna, jak można by się tego spodziewać. Patrząc na podaż na rynku wtórnym, aut jest średnio 4- czy nawet 6-krotnie mniej niż innych.

Czy niedoceniona? Niekoniecznie. Klienci nie narzekają na to auto i chwalą je sobie. Niewiele ponad 4-metrowe nadwozie mieści się w średniej klasowej. Wnętrze pomieści cztery dorosłe osoby, ale bagażnik jest raczej skromny. Większy oferuje sedan, dość atrakcyjny wizualnie, choć typowo dla segmentu B wąski.

Auto napędzała niewielka gama silników. Benzyniaki pochodzą z dwóch rodzin: mniejszy 1.2 to rodzina Kappa i większy 1.4 to rodzina Gamma. Mimo to są technicznie podobne. Obie wolnossące, z łańcuchem rozrządu i co najważniejsze zupełnie bezproblemowe.

Podobnie jest z dieslami. Te należą już do jednej serii U z łańcuchowym napędem rozrządu, nieskomplikowanym układem wtryskowym Boscha i są ponadprzeciętnie trwałe. Różnica pomiędzy dieslem 1.1 i 1.4 to jeden cylinder. Trzycylindrowy 1.1 jest słaby i przeciętnie radzi sobie z Rio, ale z reguły pozostaje bezawaryjny. Zadbano o zniwelowanie wibracji poprzez montaż dodatkowego wałka wyrównoważającego.

Motor 4-cylindrowy generuje już solidne 90 KM i daje niezłe osiągi, ale pali sporo. Według raportów Autocentrum.pl średnie zużycie paliwa to ok. 5,7 l/100 km. Jeśli szukacie oszczędności, to najlepszym napędem jest benzyniak na LPG - spalanie około 6-7 l/100 km, ale niemal dwukrotnie tańszego paliwa. Trzeba jednak pamiętać o kontroli luzu zaworowego.

Kia Rio
Kia Rio© fot. Mariusz Zmysłowski

Kia Rio III ma kilka drobnych problemów, ale nie należy tego odnosić do każdego egzemplarza. Przykładowo pojawiają się problemy z włączaniem biegów. Nie poważne, jednak czasami trzeba mieć cierpliwość lub się przyzwyczaić. Plus jest taki, że auto nie ma w układzie napędowym kół dwumasowych w żadnej wersji silnika.

Inne problemy to szybko zużywające się przednie zawieszenie, drobne usterki elektryki (głównie wycieraczki, audio) czy odpryski na słabym lakierze. Auto na szczęście nie koroduje.

Typowe usterki w Kii Rio III:

  • drobne usterki elektryki i wyposażenia
  • odpryski na lakierze
  • nierówna praca silnika (aktualizacja oprogramowania sterowników)
  • utrudniona praca mechanizmu zmiany biegów

Czego szukać: samochodów z silnikiem benzynowym 1.4 lub diesla 1.4

Czego unikać: samochodów z zamontowaną instalacją LPG i palącą się kontrolką check engine

Optymalna kwota na zakup: ok. 25 tys. zł

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)