Euro NCAP sprawdza systemy wsparcia kierowcy. Wyniki nie wpłyną na liczbę gwiazdek

Kolejne zmiany w testach Euro NCAP. Specjaliści badający bezpieczeństwo pojazdów uzupełnia procedurę testową o kontrolę działania systemów wsparcia kierowcy, takich jak aktywny tempomat czy asystent pasa ruchu. Wyniki nie będą wpływać jednak na ogólną ocenę pojazdu wyrażaną w formie gwiazdek.

System wykrywający przeszkody przed pojazdem jest jednym z najważniejszych jeśli chodzi o zapobieganie kolizjom.

System wykrywający przeszkody przed pojazdem jest jednym z najważniejszych jeśli chodzi o zapobieganie kolizjom. (mat. prasowe)

Systemy wsparcia kierowcy stanowią coraz popularniejsze wyposażenie wielu współczesnych aut. Stosowanie większości takich rozwiązań nie jest jednak wymagane przepisami, więc dotychczas Euro NCAP nie sprawdzało jakości działania poszczególnych udogodnień. Teraz ma się to zmienić, choć wynik testów będzie jedynie informacją dla potencjalnych klientów, a nie kryterium rzutującym na ocenę poziomu bezpieczeństwa całego pojazdu.

Duże i ciężkie auta będą miały trudniej. Euro NCAP wdraża nowe normy

Organizacja Euro NCAP poinformowała o nowych programach testowych, które zostaną wdrożone w najbliższych miesiącach. Specjaliści sprawdzą m.in. czy…

Euro NCAP we współpracy z organizacją Thatcham Research zamierza testować nowe rozwiązania w dwóch celach — po pierwsze po to, by przybliżyć kierowcom tajniki funkcjonowania poszczególnych systemów, a po drugie, by faktycznie sprawdzić jakość ich działania i ocenić ją w 4-stopniowej skali: bardzo dobrze, dobrze, umiarkowanie, dopuszczająco.

Testy pozwolą zweryfikować działanie systemów na 3 polach:

  • Wsparcie pojazdu - jak dobrze systemy wspierają normalną jazdę
  • Zaangażowanie kierowcy - czy korzystanie z rozwiązań jest intuicyjne, łatwość rozpoznania, czy dany system jest włączony/wyłączony
  • Bezpieczeństwo w krytycznych sytuacjach - sprawdzenie jak systemy radzą sobie w razie wystąpienia niebezpieczeństwa, czy pozwalają uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki.

Testowane auta mogą zebrać po maksymalnie 100 punktów w każdej z powyższych kategorii, gdzie najważniejszym wynikiem jest ten uzyskany za wsparcie w krytycznych sytuacjach. Specjaliści z Euro NCAP uznali bowiem, że właśnie zapobieganie kolizjom jest najważniejszym zadaniem takich rozwiązań.

Co ciekawe, udało się już sprawdzić pierwszą partię aut zaplanowanych do wzięcia udziału w próbach. Spośród 10 testowanych pojazdów, najwyżej oceniono systemu Mercedesa GLE, BMW Serii 3 oraz Audi Q8. Co ciekawe, Model 3 Tesli, marki uznawanej za lidera rozwoju systemów wsparcia zajął dopiero 6. lokatę.

 

Pozycja Model Wsparcie pojazdu Zaangażowanie kierowcy Bezpieczeństwo w krytycznych sytuacjach Ocena
1. Mercedes GLE 86 85 89 bardzo dobra
2. BMW Serii 3 82 83 90 bardzo dobra
3. Audi Q8 83 78 84 bardzo dobra
4. Ford Kuga 66 73 86 dobra
5. VW Passat 76 79 61 umiarkowana
6. Tesla Model 3 87 36 95 umiarkowana
7. Nissan Juke 52 70 72 umiarkowana
8. Volvo V60 71 78 49 umiarkowana
9. Renault Clio 62 69 43 dopuszczająca
10. Peugeot 2008 61 74 40 dopuszczająca

Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Powód? Tak zwany autopilot wyłączał się automatycznie, gdy kierowca próbował ominąć przeszkodę, zamiast współdziałać z kierowcą i wspierać go w manewrze, a po zażegnaniu krytycznej sytuacji powrócić do automatycznego działania. Wątpliwości testerów wzbudziła też sama nazwa "autopilot" sugerująca stuprocentową możliwość jazdy bez udziału kierowcy.

Co warte odnotowania, Euro NCAP podkreśliło, że nawet najsłabiej ocenione Renault Clio z systemami wsparcia jest autem zauważalnie bezpieczniejszym niż samochód pozbawiony takich udogodnień. Poza tym biorąc pod uwagę segment i klasę pojazdu, ich działanie można uznać za wystarczające.

Nie ulega wątpliwości, że modelami uprzywilejowanymi w tych próbach będą reprezentanci marek premium, mogący pochwalić się największą liczbą nowoczesnych rozwiązań. Są jednak wyjątki od tej reguły, czego przykładem jest chociażby 4. pozycja Forda Kugi i 8 miejsce Volvo V60.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Audi Q6 coraz bliżej! Elon Musk sugeruje, że media uwzięły się na Teslę. Sięga po statystyki wypadków Polacy pomagają irańskiemu kierowcy ciężarówki. Największym problemem okazuje się być... prawo Tak mógł wyglądać kolejny Lancer Evo. Przygotowali go Polacy Znudził Ci się kolor? | Oklej samochód Nieco więcej o Ferrari 458 Italia(wideo) Tajwański luksus - Luxgen Neora Piekielny McLaren P1 od MSO (2015) Lexus LS 600h L Landaulet dla księcia Monako [wideo] Obejrzyj, jak składana jest Tesla Model 3. Zajmie to tylko 48 sekund Nowy Solaris Urbino - ewolucja polskiego flagowca Emirates przewiezie nie tylko Ciebie, ale i Twój supersamochód

Popularne w tym tygodniu:

"Uczyłem się jeździć w fiacie 126 mojej ciotki". Włoch pokazał swój pomysł na nowego Malucha Maseczka w aucie. Przepisy dotyczą też pasażerów Rolnicy ponownie wyjechali na drogi. Zablokują nawet 200 tras To była kwestia czasu. Tuner zdejmuje limiter prędkości z nowych volvo Amerykanie pobili rekord Bugatti. Ponad 500 km/h na zamkniętej autostradzie Policja kupiła nowe radiowozy. Hyudani Kona Electric zasili szeregi Komendy Stołecznej Są nowe przepisy o przeglądach technicznych. Mają obowiązywać od początku 2021 r. Numery rejestracyjne dla rowerów. Tego chce berlińska policja Hummer powrócił. Ma elektryczny napęd o mocy ponad 1000 KM Nowe przepisy dotyczące sprowadzania aut. O karę za niezarejestrowanie auta póki co trudno "Przyszłość silnika spalinowego to kwestia polityczna". Diesel wciąż najbardziej wydajny Maseczki w samochodzie. Czy kierowca i pasażerowie muszą je zakładać?