Weź udział w badaniu preferencji polskich kierowców

Euro NCAP sprawdza systemy wsparcia kierowcy. Wyniki nie wpłyną na liczbę gwiazdek

Kolejne zmiany w testach Euro NCAP. Specjaliści badający bezpieczeństwo pojazdów uzupełnia procedurę testową o kontrolę działania systemów wsparcia kierowcy, takich jak aktywny tempomat czy asystent pasa ruchu. Wyniki nie będą wpływać jednak na ogólną ocenę pojazdu wyrażaną w formie gwiazdek.

System wykrywający przeszkody przed pojazdem jest jednym z najważniejszych jeśli chodzi o zapobieganie kolizjom.

System wykrywający przeszkody przed pojazdem jest jednym z najważniejszych jeśli chodzi o zapobieganie kolizjom. (mat. prasowe)

Systemy wsparcia kierowcy stanowią coraz popularniejsze wyposażenie wielu współczesnych aut. Stosowanie większości takich rozwiązań nie jest jednak wymagane przepisami, więc dotychczas Euro NCAP nie sprawdzało jakości działania poszczególnych udogodnień. Teraz ma się to zmienić, choć wynik testów będzie jedynie informacją dla potencjalnych klientów, a nie kryterium rzutującym na ocenę poziomu bezpieczeństwa całego pojazdu.

Duże i ciężkie auta będą miały trudniej. Euro NCAP wdraża nowe normy

Organizacja Euro NCAP poinformowała o nowych programach testowych, które zostaną wdrożone w najbliższych miesiącach. Specjaliści sprawdzą m.in. czy…

Euro NCAP we współpracy z organizacją Thatcham Research zamierza testować nowe rozwiązania w dwóch celach — po pierwsze po to, by przybliżyć kierowcom tajniki funkcjonowania poszczególnych systemów, a po drugie, by faktycznie sprawdzić jakość ich działania i ocenić ją w 4-stopniowej skali: bardzo dobrze, dobrze, umiarkowanie, dopuszczająco.

Testy pozwolą zweryfikować działanie systemów na 3 polach:

  • Wsparcie pojazdu - jak dobrze systemy wspierają normalną jazdę
  • Zaangażowanie kierowcy - czy korzystanie z rozwiązań jest intuicyjne, łatwość rozpoznania, czy dany system jest włączony/wyłączony
  • Bezpieczeństwo w krytycznych sytuacjach - sprawdzenie jak systemy radzą sobie w razie wystąpienia niebezpieczeństwa, czy pozwalają uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki.

Testowane auta mogą zebrać po maksymalnie 100 punktów w każdej z powyższych kategorii, gdzie najważniejszym wynikiem jest ten uzyskany za wsparcie w krytycznych sytuacjach. Specjaliści z Euro NCAP uznali bowiem, że właśnie zapobieganie kolizjom jest najważniejszym zadaniem takich rozwiązań.

Co ciekawe, udało się już sprawdzić pierwszą partię aut zaplanowanych do wzięcia udziału w próbach. Spośród 10 testowanych pojazdów, najwyżej oceniono systemu Mercedesa GLE, BMW Serii 3 oraz Audi Q8. Co ciekawe, Model 3 Tesli, marki uznawanej za lidera rozwoju systemów wsparcia zajął dopiero 6. lokatę.

 

Pozycja Model Wsparcie pojazdu Zaangażowanie kierowcy Bezpieczeństwo w krytycznych sytuacjach Ocena
1. Mercedes GLE 86 85 89 bardzo dobra
2. BMW Serii 3 82 83 90 bardzo dobra
3. Audi Q8 83 78 84 bardzo dobra
4. Ford Kuga 66 73 86 dobra
5. VW Passat 76 79 61 umiarkowana
6. Tesla Model 3 87 36 95 umiarkowana
7. Nissan Juke 52 70 72 umiarkowana
8. Volvo V60 71 78 49 umiarkowana
9. Renault Clio 62 69 43 dopuszczająca
10. Peugeot 2008 61 74 40 dopuszczająca

Zobacz również: Q&A: Instalacje gazowe do aut. Ekspert STAG odpowiada na pytania vol. 4

Powód? Tak zwany autopilot wyłączał się automatycznie, gdy kierowca próbował ominąć przeszkodę, zamiast współdziałać z kierowcą i wspierać go w manewrze, a po zażegnaniu krytycznej sytuacji powrócić do automatycznego działania. Wątpliwości testerów wzbudziła też sama nazwa "autopilot" sugerująca stuprocentową możliwość jazdy bez udziału kierowcy.

Co warte odnotowania, Euro NCAP podkreśliło, że nawet najsłabiej ocenione Renault Clio z systemami wsparcia jest autem zauważalnie bezpieczniejszym niż samochód pozbawiony takich udogodnień. Poza tym biorąc pod uwagę segment i klasę pojazdu, ich działanie można uznać za wystarczające.

Nie ulega wątpliwości, że modelami uprzywilejowanymi w tych próbach będą reprezentanci marek premium, mogący pochwalić się największą liczbą nowoczesnych rozwiązań. Są jednak wyjątki od tej reguły, czego przykładem jest chociażby 4. pozycja Forda Kugi i 8 miejsce Volvo V60.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Škoda Superb numer 500 000 opuściła taśmy produkcyjne Audi R8 GT przetestowane na Nordschleife Ford S-Max Concept - nadchodzi nowe [Frankfurt 2013] Mazda CX-9 rozchwytywana Audi S6 Avant bez kamuflażu na Nürburgring Samochodem za granicę. Są ograniczenia związane z koronawirusem BMW xDrive35d od MCCHIP Ilu z nas kupi w tym roku samochód? Ateki, AT [słowniczek terenowy] Citroën Metropolis Concept - tak to rozumiem! Indywidualny import samochodów używanych w Polsce [raport] Zabytkowy Bentley z wyjątkowym Porsche na lawecie. Przejechały setki kilometrów

Popularne w tym tygodniu:

Stylowe i uniwersalne. Samochody Toyoty dostosowane do twoich potrzeb Następca Lamborghini Aventadora dostanie silnik V12. To już pewne Cyfrowy paszport pojazdu. Nie kupisz już przypudrowanego "gruza" Konfiskata auta i więzienie za celowe wyhamowanie ciężarówki. Tak to wygląda w Danii Zasięg nie jest problemem. Ford Mustang Mach-E z rekordem wydajności aut elektrycznych Zakaz sprzedaży w całej Unii. Komisja pokazała projekt nowego przepisu Próg zwalniający na drodze rowerowej. Zainstalowano go w Sopocie Nowe oznaczenia na autostradach. Pierwsze tablice już stoją Wypadki na przejściach dla pieszych w czerwcu 2021 r. Rewolucja jeszcze nie teraz Elektryczne rowery mogą być motorowerami. Poseł chce z nimi walczyć Zasadę dwóch sekund musi znać każdy. Policja sprawdza kierowców, a mandat to 500 zł Jechał na rowerze drogą ekspresową. Zatrzymali go policjanci grupy Speed