Test: Polski Fiat 126p vs. współczesny 20-latek, czyli bitwa na pasy i linki

Dokładnie 20 lat temu, 22 września 2000 roku, z taśmy Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej zjechał ostatni egzemplarz Fiata 126p. Samochód przez kilka dekad wypełniał polskie ulice, będąc najpopularniejszym autem PRL-u. A jak po latach ze wszystkimi charakterystycznymi dla malucha rozwiązaniami poradzi sobie współczesny 20-latek? Postanowiliśmy to sprawdzić. Zapraszam na film.

Ponad 3,3 mln wyprodukowanych w Polsce egzemplarzy. Prawie 2,5 mln z nich wyjechało na polskie ulice. Samochód pieszczotliwie nazywany "kaszlakiem" czy "maluchem" dziś określany jest mianem legendy. Co prawda wiele osób podchodzi do niego z niechęcią, jednak jego zasługa w zmotoryzowaniu Polski jest niezaprzeczalna.

Choć określany był mianem samochodu dla Kowalskiego, gdy debiutował, kosztował blisko 20-krotność średniej pensji krajowej. Gdybyśmy mieli to przeliczyć na dzisiejsze stawki, za malucha przyszłoby nam zapłacić blisko 100 tys. zł. Same pieniądze jednak nie wystarczały, trzeba było jeszcze dostać przydział na samochód.

Fiat 126p — dawniej marzenie, dziś model kultowy

Popularność Fiata 126p jest obecnie porównywalna do tej, którą ten samochód cieszył się w czasach swojej produkcji. Różnica polega na tym, że…

Maluch zadebiutował na rynku w 1973 roku i w ciągu swojej 27-letniej historii przechodził wiele zmian, zaczynając od modyfikacji nadwozia i silnika, poprzez wyposażenie, a na bezpieczeństwie kończąc. Osoby, które pamiętają malucha, znają większość charakterystycznych dla starszych modeli właściwości, jak np. statyczne pasy bezpieczeństwa, odpalanie na linkę, pompkę do spryskiwaczy czy niezsynchronizowany pierwszy bieg. A jak poradzi sobie z nimi współczesny 20-latek? Odpowiedź znajdziecie w powyższym filmie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Peugeot 5008 1,6 HDi Style - test Toyota C-HR po liftingu: Japończycy przyspieszają z technologią Nowe Audi A6 bez tajemnic: pierwsze wrażenia i zapowiedź testu wideo Test: Hyundai Tucson N-Line – już wiem, dlaczego kochają go Polacy. Oto 5 powodów Skoda Yeti Outdoor Tour 4x4 2,0 TDI: szorstki typ Toyota RAV4 - SUV czy jednak terenówka? [wideotest autokult.pl] Lexus LS460 AWD Superior [test autokult.pl] Fiat 500 by Gucci 1,2 - jestem młoda, lubię szpan [test autokult.pl] Honda CR-V 2,2 i-DTEC - mój numer 1 [pierwsza jazda autokult.pl] Škoda Scala - test długodystansowy. Czy jest warta kwoty jak za premium? Nowy SsangYong Rexton 2.2 Diesel: nie chińczyk lecz koreańczyk VW Passat GTE kontra BMW 330e: gdy floty chcą ratować świat

Popularne w tym tygodniu:

Test: BMW M850i Gran Coupe nie jest prawdziwym BMW. Ale pierwsza Seria 8 też nim nie była Test: Ford Focus Hybrid 1.0 EcoBoost 155 KM - hybrydyzacja wyszła mu na zdrowie Test: Škoda Octavia Combi RS iV - ekologiczno-sportowy kompromis nie do końca się sprawdził Test: Nissan X-Trail z silnikiem 1,3 l (160 KM) - mały silnik dla mało wymagających Pierwsza jazda: Opel Crossland po liftingu - w cieniu nowej Mokki Test: Peugeot e-2008 GT – angażujący elektryk, który ma ten sam problem co spalinowy odpowiednik Test: Renault Megane E-Tech Plug-in Hybrid - to nie mogło się udać Test: Smart EQ Fortwo – założenia były doskonałe, wykonanie i efekt już nieco gorsze Test: Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV 2WD - świetny wóz ze słabym punktem za 10 tys. zł