Test: Polski Fiat 126p vs. współczesny 20-latek, czyli bitwa na pasy i linki

Dokładnie 20 lat temu, 22 września 2000 roku, z taśmy Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej zjechał ostatni egzemplarz Fiata 126p. Samochód przez kilka dekad wypełniał polskie ulice, będąc najpopularniejszym autem PRL-u. A jak po latach ze wszystkimi charakterystycznymi dla malucha rozwiązaniami poradzi sobie współczesny 20-latek? Postanowiliśmy to sprawdzić. Zapraszam na film.

Ponad 3,3 mln wyprodukowanych w Polsce egzemplarzy. Prawie 2,5 mln z nich wyjechało na polskie ulice. Samochód pieszczotliwie nazywany "kaszlakiem" czy "maluchem" dziś określany jest mianem legendy. Co prawda wiele osób podchodzi do niego z niechęcią, jednak jego zasługa w zmotoryzowaniu Polski jest niezaprzeczalna.

Choć określany był mianem samochodu dla Kowalskiego, gdy debiutował, kosztował blisko 20-krotność średniej pensji krajowej. Gdybyśmy mieli to przeliczyć na dzisiejsze stawki, za malucha przyszłoby nam zapłacić blisko 100 tys. zł. Same pieniądze jednak nie wystarczały, trzeba było jeszcze dostać przydział na samochód.

Fiat 126p — dawniej marzenie, dziś model kultowy

Popularność Fiata 126p jest obecnie porównywalna do tej, którą ten samochód cieszył się w czasach swojej produkcji. Różnica polega na tym, że…

Maluch zadebiutował na rynku w 1973 roku i w ciągu swojej 27-letniej historii przechodził wiele zmian, zaczynając od modyfikacji nadwozia i silnika, poprzez wyposażenie, a na bezpieczeństwie kończąc. Osoby, które pamiętają malucha, znają większość charakterystycznych dla starszych modeli właściwości, jak np. statyczne pasy bezpieczeństwa, odpalanie na linkę, pompkę do spryskiwaczy czy niezsynchronizowany pierwszy bieg. A jak poradzi sobie z nimi współczesny 20-latek? Odpowiedź znajdziecie w powyższym filmie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Test: Alfa Romeo Giulia po liftingu - dokładnie takich zmian było jej trzeba. Szkoda, że dopiero teraz Test: jedyny Lexus LS400 LWB - japoński rywal rolls-royce'a, który miał nigdy nie powstać Test Porsche Macana S po liftingu: prowadzeniem wyznacza standardy w klasie Test: Hyundai Tucson N-Line – już wiem, dlaczego kochają go Polacy. Oto 5 powodów Mercedes-Benz Klasy X - pójść na łatwiznę z gotowcem? Nie tym razem Lexus RX po liftingu. W końcu doczekałem się systemu Android Auto! Test: Toyota Land Cruiser – porzuć hybrydę, wybierz terenówkę Ford Ranger vs. Nissan Navara - co się zmieniło w pickupach? [test autokult.pl] Ford Focus 1,0 EcoBoost Trend - ekologia na poziomie zaawansowanym [test autokult.pl] Test: Toyota Corolla Hybrid kontra Audi A3 35 TDI - dogrywka w pojedynku "kto jest mistrzem oszczędzania?" Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI 245 KM BlueMotion - wódz? [test autokult.pl] Seat Alhambra Style 2,0 TDI 140 KM CR 4Drive - test

Popularne w tym tygodniu:

Pierwsza jazda: Ford Mustang Mach-E to nie tesla-killer. To auto dla tych z drugiego obozu Test: Audi V8 z 1991 r. - idealne do szybkiego transportu. Pokazuje siłę quattro Porównanie: 20-letnie Volvo V40 vs. nowe Volvo V60. Naprawdę kiedyś było lepiej? Pierwsza jazda Porsche 911 GT3: krok poza kres możliwości Test wideo: Ford Mustang Mach-E - to nie fair! Test wideo: Wakacje w samochodzie - 3 sposoby, by uniknąć hotelu Test: Seat Leon 1.4 e-Hybrid (204 KM) - ta wersja przekonała mnie nie tylko ceną Test: Mitsubishi Outlander PHEV – w Tatrach odkryłem w nim sens i… geny Lancera Evo! Test: BMW 640i GT - najdziwniejsze, ale i najlepsze, jeśli je poznasz Test: Toyota Land Cruiser - jak zabraknie pokory to napędy nie pomogą Test: Dacia Sandero TCe - stworzona pod LPG Test: Hyundai Kona FL - po liftingu wyposażenie potrafi zaskoczyć