Volkswagen Arteon R-line

Volkswagen Arteon R-line (fot. Mateusz Lubczański)

Test: Volkswagen Arteon R-line Edition - nadchodzący lifting może nie być dobrym pomysłem

Topowe wyposażenie, unikalny lakier i 20-calowe felgi, które zostały zaprojektowane do porysowania – takimi elementami Volkswagen żegna Arteona przed liftingiem. Wyruszyłem nim w trasę, by przekonać się, że nadchodzące zmiany wcale nie muszą być udane, a pościg za nowościami nie ma już tak dużego znaczenia.

Volkswagen Arteon R-line Edition 2.0 TDI 240 KM — test, opinia

Doskonale wiem, że arteon na zdjęciach wygląda jak "zwykły volkswagen", ale właściciele specjalnych arteonów R-line edition na pewno wspomną wam, że jeżdżą autem z limitowanej do 250 egzemplarzy serii. I że zapłacili za niego ok. 200 tys. zł. Tak, 200 tys. zł za Passata w modnych ciuszkach. Trzeba jednak przyznać, że auto wyposażone jest prawie we wszystko, co model ma do zaoferowania.

Do jakości Audi jednak nieco brakuje.

Arteon R-line Edition wyróżnia się czarnym dachem, felgami, lotką na klapie i kilkoma innymi ciemnymi detalami. Kolor nadwozia również jest wyjątkowy, choć nie jest to Nardo Grey, a volkswagenowski twór Moonstone Grey. Na liście wyposażenia znajdziemy adaptacyjne światła LED, trzystrefową klimatyzację, 9,2-calowy ekran multimediów (8 głośników, dysk twardy, komunikaty drogowe online), gniazda USB-C, adaptacyjne zawieszenie, 20-calowe felgi, tapicerkę łączącą alkantarę oraz skórę. R-line edition obejmuje tylko najmocniejsze jednostki napędowe. Krótko mówiąc – jest "na wypasie".

Arteon, jako samochód na wskroś niemiecki i poprawny, nie zaskakuje. Warto jednak przyjrzeć mu się zwłaszcza teraz, gdy producent zaprezentował lifting, który według mnie nie do końca kieruje tę konstrukcję w dobrą stronę. Przede wszystkim z kabiny znika zegarek analogowy, a panel klimatyzacji będzie obsługiwany nie przez pokrętła (jak teraz, dobrze), a przez panele dotykowe (po liftingu, źle). Co więcej, na kierownicy pojawią się również płytki reagujące na dotyk.

Możecie powiedzieć: "Mateusz, ale to takie nowoczesne!". Niestety, doświadczenia z kompaktowych samochodów grupy VAG (najpierw Škoda Octavia, później Seat Leon) sprawiły, że tak proste czynności jak zwiększenie głośności kończą się frustracją i ustawianiem poziomu dźwięku z kierownicy.

Niby mały detal, ale np. w Passacie zegarek został zastąpiony napisem... Passat

Zastrzeżenia do tego systemu miał również Filip Buliński jeżdżący nowym Volkswagenem Golfem. Co ciekawe, dotykowe panele na kierownicy wprowadził również Mercedes w Klasie E. Po kilku minutach jazdy panele były upstrzone odciskami palców i nie działały tak, jak powinny. Odważny krok naprzód wykonany przez Volkswagena jest dla mnie krokiem wykonanym przez osobę stojącą nad przepaścią.

Zobacz również: Kamper od Volkswagena. Grand California z bliska

W Arteonie mamy 9,2 calowy ekran multimediów, wyczuwający zbliżającą się dłoń. Pomimo takiego rozmiaru (i po usunięciu pokrętła głośności), obsługa nie jest jeszcze tak problematyczna jak w nowszych modelach grupy VAG. Komendy głosowe dalej pozostawiają wiele do życzenia, w dobie streamingu dysk 64 GB może być raczej obiektem żartów. Z drugiej jednak strony na pokładzie mamy złącza USB-C (czyli jeśli tak jak ja macie np. Samsunga Galaxy S7, będziecie potrzebować przejściówki), a użytkownicy iPhonów otrzymają bezprzewodową (!) łączność Carplay. Ciekawe jest również to, że nawigacje Volkswagena mają już wpisane trasy, które tak naprawdę są jeszcze w budowie, np. S7 na północ od Warszawy.

Volkswagen Arteon - wnętrze

W katalogu modelu nie znalazłem ani jednej wzmianki o nawiązywaniu linii nadwozia do coupe, co świadczy o tym, że najwyraźniej Niemcy się opamiętali (bądź nie dopuścili marketingowców do pisania bzdur). Arteon ma bezramkowe drzwi, przedłużony w stosunku do Passata rozstaw osi oraz gigantyczny bagażnik, którego pojemność to 563 litry. Oczywiście opadająca linia dachu sprawia, że niektórzy mogą poczuć się klaustrofobicznie, ale pocieszam, nie jest aż tak źle.

W przypadku R-line Edition mówimy o najmocniejszych układach napędowych, w tym wypadku 240-konnym silniku Diesla z napędem na cztery koła. Oparty na Haldexie system jest dołączany, przez co jego rola widoczna jest przy ruszaniu na nieprzyczepnej nawierzchni. Sam silnik generuje 500 Nm, co przekłada się na to, że praktycznie przy żadnych prędkościach nie brakuje mu wigoru do rozpędzania Arteona.

Wigor to jedno, ale trudno tu szukać sportowych emocji. Arteon jest twardy, sztywny, a wrażenia nie poprawiają 20-calowe felgi, na których guma nie ma jak wytłumić nierówności. To auto na długie trasy, nie zakręty. Sprint do setki zajmuje 6,5 sekundy, ale w tej wersji napędowej chodzi o elastyczność. Paradoksalnie najlepiej wyglądający Volkswagen świetnie nadaje się do ciągnięcia przyczepy.

Przy parkowaniu trzeba bardzo uważać na felgi.

Co bardziej spostrzegawczy kierowcy zwrócą uwagę na niską kulturę pracy silnika jeszcze przed rozgrzaniem oraz uparte "trzymanie go" na niskich obrotach przez 7-biegową przekładnię. Na szczęście sama skrzynia nie jest rozleniwiona i kiedy trzeba, reaguje od razu na gaz wciśnięty w podłogę, np. podczas wyprzedzania. Brakuje też układu miękkiej hybrydy, przez co przy odpalaniu w korku również doskonale usłyszymy uruchomienie silnika. Spalanie nie zachwyca: od ok. 6 l oleju napędowego pod miastem do 7,5 l w mieście.

Moja opinia o Volkswagenie Arteonie R-line Edition

Mateusz Lubczański

Arteon to ciekawy przypadek, kiedy starsze może oznaczać lepsze. Oczywiście R-line edition podbija cenę auta do kosmicznych i abstrakcyjnych poziomów, ale wystarczy zrezygnować z limitowanej edycji, by cieszyć się autem pojemnym i pozbawionym masy paneli dotykowych.

Ogólna ocena8z 10

Plusy:

  • Nadal wygląda świeżo (co potwierdzają kosmetyczne zmiany w liftingu)
  • Drzwi pozbawione ramek
  • Silnik z wystarczającym wigorem (nadającym się do ciągnięcia przyczep)

Minusy:

  • Dostępny wyłącznie z silnikami 4-cylindrowymi
  • Opadająca linia dachu wpływa na miejsce na tylnej kanapie
  • 200 tysięcy złotych za edycję limitowaną różniącą się kolorem? No dajcie spokój
Volkswagen Arteon R-line Edition 2.0 TDI 240 KM

Silnik i napęd:

Objętość skokowa: 1968 cm³  
Moc maksymalna: 240 KM przy 3250 obr./min  
Moment maksymalny: 500 Nm przy 1750 -2500 obr./min  
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-biegowa DSG  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Prędkość maksymalna: 245 km/h  
Przyspieszenie 0–100 km/h: 6,5 s  
Zużycie paliwa (miasto): ---l/100 km 7,5 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): ---l/100 km 5,3 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada): ---l/100 km 6,2 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):  7,1–7,7 l/100 km 6,9 l/100 km
Cena:
Model od: 154 490 zł  
R-line Edition od: 199 990 zł  
Testowany egzemplarz:  222 190 zł  

Pełne dane techniczne Volkswagena Arteona znajdziesz na AutoCentrum.pl

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Volkswagen Tiguan 2,0 TSI DSG 4Motion - na każdą okazję [test autokult.pl] Mazda 6 Sport Kombi 2,0 Sky-G SkyEnergy [test autokult.pl] Škoda Octavia III Combi 1,8 TSI 4x4 DSG - test Škoda Atero, FUNstar i CitiJet - pierwsze jazdy konceptami Nowa Toyota Yaris 1,33 Dynamic - test Volkswagen Amarok V6: kiedy chcesz SUV-a, ale potrzebujesz pick-upa Nowy Volkswagen Jetta 1,4 TSI 150 KM Highline (2015) - pierwsza jazda po liftingu Test: BMW M850i Cabrio - sztos absolutny Test: Mercedes-Benz A250e kontra Audi A3 35 TDI - oszczędzanie w stylu tradycyjnym czy nowoczesnym? Dacia Dokker Laureate 1,5 dCi 90 – test Nowe Audi Q2 1.4 TFSI S tronic (2016) - na współczesne potrzeby i zachcianki Nowe BMW X6 M50d (2015) - test, opinia, spalanie, cena

Popularne w tym tygodniu:

Polska premiera Mercedesa Klasy S. To skromna limuzyna, która szokuje wnętrzem Mercedes-AMG GT R to pierwsze od dawna auto sportowe, którego się bałem. W końcu! Test: Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM - jest droga, ale warta swojej ceny Widziałem Forda Pumę ST na żywo. Chyba zaktualizuje swoją listę życzeń na święta Pierwsza jazda: nowa Kia Sorento ma zalety poprzedniczki i w końcu stała się hybrydą Pierwsza jazda: Škoda Octavia iV, RS iV oraz e-TEC - Czesi idą z prądem Pierwsza jazda: Volkswagen ID.3 zaczyna coś nowego, ale najważniejsze dopiero przed nami Porsche Panamera: pierwsza jazda odświeżonym modelem. Przykład doskonalenia Test: Nissan Juke 1.0 DIG-T 117 KM - trendsetter wtapia się w tłum Test długodystansowy Nissana Leafa: 5 wskazówek, które ułatwią podróż elektrykiem Test: Audi e-tron Sportback 55 quattro - podejście do elektryka nr 2 Test: Polski Fiat 126p vs. współczesny 20-latek, czyli bitwa na pasy i linki