Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Używany Peugeot 308 II - dobry kompakt z dieslem

Peugeot 308 drugiej generacji to typowy francuz, który boryka się z drobnymi usterkami elektryki. Niższa cena niż porównywalnego Golfa VII zachęca do zakupu, ale zniechęcić może przekombinowane wnętrze i silniki benzynowe. Poznajcie model z najmniejszą kierownicą i jednym z największych bagażników w swojej klasie.

Peugeot 308 drugiej generacji

Peugeot 308 drugiej generacji (fot. Autokult.pl)

Samochód zadebiutował w 2013 r., czyli rok po największym konkurencie – VW Golfie. Peugeot nie był tym razem tak odważny w projekcie nadwozia jak przy poprzedniku, ale za to styliści puścili wodze fantazji, tworząc wnętrze. Całkowicie nowy układ kierownica-wskaźniki wymusił zastosowanie bardzo małej kierownicy, ponieważ zegary umieszczono nad jej wieńcem.

To wnętrze trzeba po prostu polubić

Miało to pomóc w obserwacji drogi, w pewnym sensie zastąpić coraz popularniejsze dziś rozwiązanie o nazwie head-up display. Wielu osobom nie przypadło to do gustu. Jednym przeszkadza zbyt mała kierownica, która odbiera czucie pojazdu, innym z kolei samo umieszczenie zegarów, których nie widzą, a jeszcze innym pracujący w odwrotnym kierunku niż zwykle obrotomierz.

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI kontra Peugeot 308 SW 1.2 THP — porównanie kompaktowych kombi

Duże kompaktowe kombi z małym silnikiem? Takie połączenie staje się w dzisiejszych czasach coraz bardziej popularne, jednak współcześnie mała…

Więcej spójności w projekcie byłoby, gdyby ekran multimediów skierowany do kierowcy umieścić równie wysoko, ale ten jest już znacznie niżej. Co gorsza, jego obsługa jest mało logiczna, a działanie systemu dalekie od ideału. W praktyce okazało się największą wadą modelu i najczęściej denerwuje użytkowników. Zawiesza się i działa wolno.

Ogólnie jako model, Peugeot 308 jest autem przeciętnym. Ma średnio przestronną, dość wygodną kabinę oraz bardzo duży bagażnik już w hatchbacku. Pojemność 420 litrów to ponadprzeciętna wartość, którą uzyskano bez żadnych sztuczek, jak choćby w Hondzie Civic.

Bagażnik wersji SW jest gigantyczny

W odmianie kombi (oznaczenie SW) kufer ma 610 litrów – dokładnie tyle co Škoda Octavia Combi. Warto podkreślić, że 308 SW jest od hatchbacka dłuższe o 33 cm i ma o 11 cm większy rozstaw osi, zapewniając przy tym więcej miejsca dla osób z tyłu.

Zobacz również: Nowy Seat Leon z bliska. Hiszpański kompakt stawia na multimedia

Konstrukcja i silniki bez udziwnień

Budowa samochodu nie wychodzi poza standardy przyjęte dla nowych modeli segmentu C powstałych po 2010 r., choć konkurenci chętnie już korzystali z niezależnego zawieszenia tylnej osi. Peugeot pozostał przy prostej belce skrętnej, która niestety nie okazała się trwała – stukanie, luzy na tulejach. Z przodu zastosował kolumny MacPhersona, w których dolne wahacze mają odkręcane sworznie, więc do wymiany w garażu. Układ kierowniczy jest wspomagany elektrycznie.

Peugeot 308 GTi to podobnie jak zwykłe 308 model dość specyficzny. Przed zakupem warto się przejechać i zdecydować, czy na pewno taki wam odpowiada.

Nie brakuje oczywiście małych silników. Do 2017 r. gamę otwierał benzyniak 1.2 o mocy 82 KM. Jedyny, który ma wtrysk pośredni i nadaje się do współpracy z LPG, lecz ze względu na słabe parametry nie nadaje się do tego samochodu. Doładowane silniki 1.2 i 1.6 o oznaczeniu THP lub PureTech mają już wtrysk bezpośredni. Peugeot stosował także doskonale znane diesle 1.6 i 2.0 HDI lub BlueHDI, a po 2017 r. także nowego 1.5 HDI.

Gama silników w Peugeocie 308 II

  • Benzynowe:
    • 1.2 VTi (82 KM)
    • 1.2 THP/PureTech (110 KM)
    • 1.2 THP/PureTech (130 KM)
    • 1.6 THP (125 KM)
    • 1.6 THP (156 KM)
    • 1.6 THP (205 KM) – wersja GT
    • 1.6 THP (225 KM) – wersja GT225
    • 1.6 PureTech (263 KM) – wersja GTi
    • 1.6 THP (272 KM) – wersja GTi

  • Diesle:
    • 1.6 HDI (92 i 99 KM)
    • 1.5 HDi (102 KM)
    • 1.6 HDI (116 KM)
    • 1.6 HDI (120 KM)
    • 1.5 HDI (130 KM)
    • 2.0 HDI (150 KM)
    • 2.0 HDI (177 KM) – wersja GT
    • 2.0 HDI (181 KM) – wersja GT

Jak widać, wybór wersji silnikowej nie jest łatwy i może spędzać sen z powiek osobom poszukującym używanego Peugeota 308, a nawet przy zakupie nowego. Jednostki THP/PureTech były wysoko oceniane przez jury konkursu Engine of the Year, ale to nic nie znaczy. Owszem, benzyniaki są bardzo wydajne i niedużo palą, jednak po latach liczy się przede wszystkim trwałość i niezawodność.

Uwaga na benzyniaki

Auto z wiekiem ma coraz gorsze opinie, choć są jeszcze dość dobre. Wysilone jednostki 1.2 nie wytrzymują termicznie – przepalona uszczelka pod głowicą, wycieki oleju. Co więcej, długie okresy pomiędzy wymianami też robią swoje i znane są już przypadki nadmiernej konsumpcji oleju. Użytkownicy po ponad 100 tys. km nierzadko musieli wymieniać koła dwumasowe, miewali problemy ze zmianą biegów. To ostatnie to akurat przypadłość od nowości i wynika z kiepskiej konstrukcji mechanizmu sterującego.

Z tyłu nie jest szczególnie przestronnie - więcej miejsca oferuje kombi z wydłużonym o 11 cm rozstawem osi.

Kłopotliwy w jednostce 1.2 THP/PureTech jest rozrząd. Co prawda na pasku, ale w kąpieli olejowej. Jego wymiana jest dość czasochłonna, a olej musi być dobrej jakości, by rozrząd pracował odpowiednio.

Przy dobrej opiece serwisowej, koniecznie u specjalisty, a nie w ASO, lepiej spisuje się na dłuższą metę silnik 1.6 THP/PureTech. Choć nie wygasły całkowicie problemy z rozrządem i gromadzeniem się nagaru w układzie dolotowym, to regularna kontrola oleju i łańcucha rozrządu wystarcza, by cieszyć się jego dobrymi osiągami przez lata bez większego stresu. Jeśli macie ciężką nogę, musicie co kilkaset kilometrów sprawdzić olej – ten typ tak ma.

Bagażnik hatchbacka jest bardzo pojemny i zaspokoi większość potrzeb typowej rodziny.

Dobre opinie są na temat diesli. Zarówno tych mniejszych, jak i topowego 2.0 BlueHDI. Wszystkie wyposażono w dość trwały filtr FAP, a najnowsze także w układ SCR. Na razie bez większych problemów. Diesle wytrzymują bezawaryjnie 200–300 tys. km, przy odpowiedniej opiece serwisowej nawet więcej. Jeśli coś się zużywa, to elementy eksploatacyjne.

Ciekawostką może być zużycie paliwa. To oczywiste, że diesle są najoszczędniejsze, szczególnie jednostki 1.5 i 1.6 potrafią spalać nawet ok. 4 l/100 km. Według raportów czytelników Autocentrum nawet motor 2.0 HDI średnio potrzebuje 5,5–6,5 l/100 km. Jednak niewiele więcej, a nawet tyle samo spalą benzyniaki w średniej klasie mocy 120–150 KM. Silnik 1.6 THP przy odpowiednim stylu jazdy nie jest bardziej paliwożerny od diesla 2.0.

Peugeot 308 GTi: hot hatch pozbawiony charakteru

GTI to skrót używany nie tylko przez Volkswagena, ale od lat 80. także przez Peugeota. Według mnie, to również synonim określenia hot hatch. Nie…

Uciążliwa elektryka

Tak jak wspomniałem, największą bolączką jest obszar elektryki. O systemie multimedialnym już pisałem, ale problemy sprawiają inne elementy wyposażenia, a także przekaźniki czy czujniki. Zwykle nie unieruchamiają auta, choć przy niskich temperaturach nie zawsze diesle chętnie odpalają. Jednak są to denerwujące usterki, jak na samochód niespełna 10-letni. Wymiana większych podzespołów wymaga adaptacji z komputerem serwisowym.

Największa bolączka auta - działający powoli, zawieszający się, skomplikowany w obsłudze system multimedialny.

To wszystko sprawia, że Peugeot 308 nie jest zwykłym samochodem, którym można podjechać do dowolnego serwisu i go naprawić. Najlepiej już na poziomie okresowego serwisu poszukać specjalisty, który zna auta tej marki i tylko takimi się zajmuje. Dobrą informacją jest to, że jak na stosunkowo młody i wcale nie tak popularny model, części zamienne są dość łatwo dostępne i niedrogie.

Ile kosztuje Peugeot 308 II?

Realne ceny rynkowe najtańszych egzemplarzy zaczynają się od poziomu ok. 20–23 tys. zł. Za 30 tys. zł można już poszukać atrakcyjnych samochodów z nie tak dużym przebiegiem. Dużo jest aut z flot, na które trzeba uważać.

Atrakcyjna, długa sylwetka samochodu większości się podoba. Z wnętrzem bywa już różnie.

Chcąc kupić ładną sztukę, w niemal dowolnej konfiguracji, trzeba mieć kwotę ok. 35–40 tys. zł. Za takie pieniądze znajdziecie młody egzemplarz z przebiegiem do 100 tys. km, z polskiego salonu lub z zagranicy. Tradycyjnie dla tej marki, utrata wartości jest duża przez pierwsze lata po zakupie.

Czy warto kupić używanego Peugeota 308 II?

Jest to propozycja jedna z wielu w tej klasie i podobnej cenie, niczym szczególnym się nie wyróżnia. Silniki benzynowe wymagają dużej ostrożności i dobrej opieki serwisowej, za to wielkim walorem modelu są atrakcyjne diesle. I to jest moim zdaniem dobry punkt zaczepienia. Jeśli szukasz kilkuletniego kompaktu z dieslem, to Peugeot 308 drugiej generacji jest jedną z lepszych propozycji.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego Range Rover I [z drugiej ręki] Używany Ford Focus Mk 1 w pigułce. Tani i solidny, ale nie na gaz BMW Serii 1 E87 [awarie i problemy] Toyota RAV4 II [awarie i problemy] Opel Insignia [z drugiej ręki] Używany Volkswagen Touareg I [2002-2010] - poradnik kupującego Używane Renault Espace IV i Grand Espace (2002-2014) - poradnik kupującego Stare, ale wciąż warte uwagi - modele samochodów, które jeszcze warto kupić Używane Volvo C70 I [awarie i problemy] Fiat Grande Punto [awarie i problemy] Używany Mitsubishi ASX w pigułce

Popularne w tym tygodniu:

Używane: jak tani hot hatch, to z Grupy VW. Takiej rodziny modeli już nigdy nie będzie Używane Renault Megane IV w pigułce: warto mieć kolegę elektryka Używany Opel Astra K w pigułce: ostatni kompaktowy nie francuz Używany Chevrolet Orlando – tani, przestronny, ale czy wart zainteresowania?